Interjú

„A magyar kormány egyszerűen nem fizet”

Kiss Ambrus általános főpolgármester-helyettes Budapest pénzügyi kivéreztetéséről

Belpol

Perre megy a főváros a magyar állammal, miután a számításaik szerint több pénzt fizetnek be az államkasszába, mint amennyit onnan támogatásként kapnak. Az önkormányzat hónapok óta hitelből működik, és a városfejlesztésre szánt pénzt is fel kell élnie.

Magyar Narancs: Az új városvezetés a hivatalba lépése után fél évvel belengette Budapest esetleges csődjét. A mából visszanézve nem volt az korai?

Kiss Ambrus: Csődről most sem beszélünk, arról az beszél, aki elő akarja idézni. Mi el akarjuk kerülni. De az egészet máshogy látom: szerintem mi ebben nagyon transzparensek voltunk és elmondtuk, hogy az a pálya, amelyet finanszírozási környezetként a kormány kijelölt a számunkra, idáig fog elvezetni. Ez egyértelműen látszott, és ha 2020-ban mi ezt nem mondtuk volna, akkor most jogosan kérdeznék tőlünk, hogy miért nem szóltunk korábban. A matematika egyszerű: egy önkormányzat akkor tartható fenn, ha a folyó évi működési bevételei meghaladják a folyó évi működési kiadásait. Ebben az esetben van saját forrása az alapműködésen túl a felújítási feladatokra is. Ezzel szemben 2020-ban, 2021-ben, 2022-ben és nagy valószínűséggel 2023-ban is kisebbek a folyó évi bevételeink, mint a működési kiadások, tehát hiány képződik. Ezt addig lehet betömködni, ameddig marad a korábbi években keletkezett forrásból, de ez igazából a jövő felélése is, hiszen ezeket fejlesztésekre kellett volna költeni. Ezeket vontuk el, és ebből vettünk élelmiszert például a nyugdíjasotthonokba vagy üzemanyagot a tömegközlekedéshez. 2020 óta mondjuk, hogy ez lesz ennek a vége.

MN: Egy áprilisi jóslat szerint augusztusra 76 milliárd forintos lyuk tátonghat a főváros kasszájában.

KA: A főváros 25 milliárd forintig tud folyószámlahitelhez jutni. Már februárban láttuk, hogy ha így mennek tovább a dolgok, akkor augusztus végére 76 milliárd forint mínusz lenne a számlánkon, de 25 után már nem tudunk terjeszkedni. Ezért hirdettük meg a túlélő programot, amely több elemből áll: az egyik az, hogy minél inkább ráterheljük az intézményrendszerünkre, a cégeinkre a napi működés biztosítását, vagyis a már meglévő tartalékkeretei­ket használják fel. A második elem pénzt igényel: a közösségi közlekedés biztosítására felvettünk egy 24 milliárd forintos átmeneti hitelt. Azért átmeneti, mert ez már él, és szeptember végén vissza kell fizetni brutális kamatköltséggel – 673 millió forintról van szó. Ezt elő kellett teremteni, más programokból elvenni. Ezenkívül folytatjuk az energiatakarékossági programot; továbbá azokat a kifizetéseket, amelyeket lehet, szeptember 15. utáni időpontra átütemezzük, illetve megpróbáljuk behajtani a pénzügyi követeléseinket a kormányon. Értem ez alatt a Lánchidat, a trolibuszokat, az energiatámogatást. Utóbbit már mindenki kapott, mi viszont egyetlen fillért sem, és nem is mondták el, miért nem. A következő elem a per, amelyet június elején indítottunk. A szolidaritási hozzájárulás mértékét peresítettük: azt akarjuk elérni, hogy a többletet, amit a normatíván felül be kéne fizetnünk, ne kelljen befizetni. Így reményeink szerint elhárítható ez a mínusz 76 milliárd forint.

MN: Tehát a főváros fizetőképessége azon múlik, hogy megnyernek-e egy pert?

KA: Ezen, és a többi felsorolt elemen. A per likviditási szempontból fontos, hiszen a nyarat tehermentesíti, de igazságossági szempontból is az, hiszen alapvetően kérdőjelezi meg azt az önkormányzati struktúrát, amelyet a kormány kiépített.

MN: Ha nem lenne érintett, tenne rá akár egy fillért is, hogy ezt a pert megnyerik?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.