Fábiánsebestyén esete az országos ügyeleti átalakítással

Jöhet itt helikopterrel vagy bármivel

Belpol

Mivel kötelező, Fábiánsebestyén is szerződött az egységes orvosi ügyeletre, ám a kétezer lelkes község az országos átszervezés után is működteti önerőből a saját mentési központját 24 órás készenléttel, orvossal, mentőápolóval, tűzoltókkal. Ha baj van, ők öt percen belül biztosan odaérnek.

A Hellboy II. – Az Aranyhadsereg című amerikai akciófilmben véget ér az emberiség és a Föld láthatatlan birodalma közötti fegyverszünet. Az emberek csak a Pokolfajzatban (Hellboy) bízhatnak, ő küzd meg a sötét uralkodó martalócaival. Guillermo del Toro szuperhősfilmje részben az etyeki Korda Stúdióban, illetve Tárnokon és Sóskúton készült 2007-ben. A forgatáshoz Magyarországra hozott kellékek között volt egy Ford mentőautó is. Nem érte volna meg visszavinni, inkább eladták. A Csongrád megyei Fábiánsebestyén képviselő-testülete vette meg 3 millió forintért, nem dísznek.

Felszerelték mindennel, most is használják. Azután is fogják, hogy az először február elsején Hajdú-Biharban, majd más megyékben is bevezetett egységes orvosi ügyeleti rendszerhez csatlakozik Csongrád-Csanád megye is.

Az Országos Mentőszolgálat által irányított új rendszer pünkösdkor már túl volt az 50 ezer ellátott betegen. A hivatalos közlemények szerint az ötfokú elégedettségi skálán 4,3-as minősítést kapott. Az érintett önkormányzatok polgármesterei azonban nem ennyire lelkesek, az orvosok is kritizálják a rendszert a bizonytalanságok miatt (lásd: Már ötvenezer beteg…, Magyarnarancs.hu, 2023. május 28.).

„Nálunk június 6-án a képviselő-testület úgy határozott – mondja a Magyar Narancsnak Kós György háziorvos, egyben Fábiánsebestyén polgármestere –, hogy az eddigi, szentesi szolgáltatóval kötünk újból szerződést szeptember 30-ig. A törvény szerint így kellett döntenünk. Ebből arra lehet következtetni, hogy Csongrád-Csanádban valószínűleg október elsejétől vezetik be az új rendszert. A központi ügyelet egyelőre Szentesen működik, oda lehet menni. Aztán majd meglátjuk, hová.”

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.