A magyarok 80 százaléka az élelmiszereken spórol

  • narancs.hu
  • 2022. június 23.

Belpol

A spórolás már a "háborús infláció" előtt elkezdődött. 

Már tavaly novemberben a magyarok 95 százaléka érzékelte az infláció gyorsuló emelkedését, vagyis bőven az ukrajnai háború kitörése előtt – írja a Népszava a Cetelem Bank friss fogyasztói felmérésének alapján.

 A májusi adatai szerint tovább romlottak a háztartások fogyasztási és inflációs várakozásai, ennek oka nem annyira a szomszédban kitört háború, hanem az emelkedő árak voltak. A két jelenséget a  válaszadók a két jelenséget nem, vagy csak kisebb részt kapcsolják össze. 

A váalszok szerint viszont az elmúlt hónapokban a magyar háztartások egy része az orosz-ukrán háború miatt újratervezte költségvetését:

  • ötödük lemondott valamilyen nagyobb vásárlásról (pl. új autó, ingatlanvétel vagy lakásfelújítás)
  • 9-9 százaléka növelte megtakarításait, vagy tartós élelmiszerek felhalmozásába kezdett.

Az inflációs félelmek miatt pedig a válaszadók négyötöde kényszerült az emelkedő árak miatt a fogyasztásának a csökkentésére. Elsősorban az élelmiszer és higiéniai termékek vásárlását mérsékelték a magyar vevők.

Az infláció a válaszadók 

  • 65 százalékát érintette negatívan,
  • ezen belül 15 százalékuknak  súlyos problémát okozott számára az árak emelkedése.
  • Az áremelkedés miatt a háztartások 80 százaléka reagált fogyasztáscsökkenéssel. 
  • A válaszadók 10 százaléka azt mondta, hogy az árak emelkedése nem vagy alig befolyásolja életüket.

Az infláció elleni védekezés azonban nemcsak a fogyasztás csökkentésében nyilvánult meg:

  • a válaszadók 20 százaléka plusz munkát vállalt, hogy növleje bevételeit,
  • 12 százalékuknak a korábbi egtakarításaikhoz kellett hozzányúlnia.
  • Az áremelkedés okozhatja azt a trendváltozást is, hogy a magyarok közül egyre többen kezdtek a hitelkártyáikkal is készpénz felvenni, annak ellenére, hogy ez kimondottan drága.

A válaszolók harmadának általános tapasztalata, hogy az elmúlt hónapban legalább 20 százalékkal költöttek többet élelmiszerre, mint korábban, miközben csökkentették fogyasztásukat. 

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.