A nacionalizmus mint kokain

Belpol

Mi lesz a tekintélyelvű rendszerek sorsa? Csányi Vilmos és társai távlatokat adtak a kérdésnek.

„Mert mi van akkor, ha valaki bezupál az MMA-ba?” – hangzott a kérdés a végéhez közeledő panelbeszélgetés során, mikor beléptünk a Király utcai Gödörbe, ahol az Eötvös Károly Intézet (EKINT) Legyen köztársaság! címmel rendezett  október 25-én közéleti és kulturális fesztivált. A kultúra túlélési esélyei a nemzeti együttműködés rendszerében című kerekasztal-beszélgetés során ugyanis Vojnich Erzsébet festő, Parti Nagy Lajos író és Schilling Árpád rendező Váradi Júlia moderálásban többek között az értelmiségi lét ilyen-olyan erőfeszítéseiről, vagy például a közoktatás állapotáról, a társadalmi mobilitás és tettre készség korlátairól értekezett. Vasárnap délután, 5 óra után szinte tele volt a Gödör, pedig az egésznapos program lassan a végéhez közeledett. Csupa ismerős arc nézett vissza ránk: aktivisták, örök tüntetők, művészek, értelmiségi nagyágyúk hallgatták egymás eszmefuttatásait a színpadról vagy a nézőtérről, majd folytatták hasonló módon kicsit arrébb a büférészlegnél.

A súlyos kérdéseket taglaló panelek között – talán gondűzőnek szánt – kultúrblokkok színesítették a programot. Az üdítőnek épp nem, reflektáltnak annál inkább nevezhető aktuális kultúrműsor (vagyis az Esti Kornél zenekar dalai, valamint Kerékgyártó István felolvasása) után újabb beszélgetés következett. A tekintélyelvű rendszerek konszolidálhatósága című blokkban Majtényi László vezetésével Krekó Péter politológus, szociálpszichológus, Rainer M. János történész és Csányi Vilmos biológus, etológus keresték a válaszokat.

Majtényi, Krekó, Rainer M., Csányi

Majtényi, Krekó, Rainer M., Csányi

Fotó: Draskovics Ádám

A diskurzus azzal a Majtényi által felvetett kérdéssel indult, miszerint „Jobb-e  intézmények, mint emberek uralma alatt élni?”. És ahogy a beszélgetés egésze alatt, úgy Csányi Vilmos már ekkor is kissé outsiderként, lazán, de bölcsen közölte, hogy „ez azért az intézménytől függ”. Ez a kettős hang a maga szórakoztató módján a továbbiakban jelen maradt a beszélgetés során. Adott volt a felvetés, hogy a tekintélyelvű rendszerek konszolidálhatósága mellett lehetséges-e az alkotmányos demokráciák visszaállítása (is), vagy sem? És bár kezdetben nem hangzott el a jelen Magyarországára konkrét utalás, valahogy egyértelmű volt, hogy nem hasraütés-szerű, teoretikus elmélkedés tanúi vagyunk csupán.

A tisztázandó alapkérdések mellett Csányi Vilmos szerint mondjuk a fogalmakat sem árt pontosítani, ugyanis szerinte például nem mindegy, hogy mennyi időre vonatkozik a konszolidáció, még ha csak elméletről van is  szó. De azt sem árt tisztázni, hogy mi az alaphelyzet. Ekkor villámgyors időutazásban lehetett része a hallgatóságnak, mert míg Krekó vagy Rainer száz években tekintett vissza a történelemben, addig Csányi – szakmája szerint – röpke százezer években gondolkodott, civilizációk kialakulásáról beszélt, az archaikus kor vezér nélküli időszakát elevenítette fel. Krekó Péter közben azt hozta szóba, hogy a diktatúrák vezéregyéniségeinek kezdetben miként és mennyi idő alatt kell megszilárdítaniuk a hatalmukat, vagy hogy a demokrácia egy olyan mesterségesen kialakított rendszer, amellyel eddig, úgy tűnt, csak addig foglalkoztak, míg azok kialakultak, pedig egyre fontosabb kérdés, hogyan fordulnak vissza tekintélyelvű rendszerekbe. A történelmi és elméleti csapongások közepette Rainer M. János a hatalom és uralom fogalmak különbözőségéről gondolkodott, meg arról, hogy kell valamilyen erény, amit képviselni lehet a fennmaradáshoz, amely generálja is rögtön a kérdést, hogy fennmaradnak-e ezek az autoriter rendszerek morális megalapozottság nélkül.

false

 

Fotó: Draskovics Ádám

Miközben a rendszerdinamika tekintélyszerző (többnyire) erőszakos aktusaira kerestek különböző történelmi példákat a beszélgetés résztvevői, felmerült, hogy a tekintélyelvű rendszerekben a rend egyfajta szolgáltatás, ahogy a jó esetben kiegyensúlyozott, kalkulálható növekedés is egyféle biztosíték. De ahogy Csányi Vilmos megjegyezte, mindezek mellett fontos nem elfelejteni, hogy a társadalmaknak is van memóriája, amely egyfajta fékként működik. Ahogy számottevő tényező bármely rendszerben a válság is, amelyet más-más eszközként használ a demokrácia és az autoriter rendszer – jegyezte meg Rainer M. Ehhez a gondolathoz csatlakozva Krekó hozzáfűzte, hogy pl. Oroszország prototípusa a tekintélyelvű rendszereknek, amelyben „a nacionalizmus már olyan, mint a kokain”, folyamatosan emelni kell a konfliktusok tétjét, amelyet közben egyfolytában kifelé kell irányítani. Felidézték Ferenc József, Horthy, valamint Rákosi és Kádár rendszerének sajátosságait,  miközben Csányi félig viccesen megjegyezte, hogy akkor látszik a diktatúra vége, mikor már végképp nincs kit elvinni.

A jelen kor kérdéseiben – voltaképp érthető módon – viszont nem született sem állásfoglalás, sem valódi elmélet, bár igény azért lett volna rá. Indirekt zárásként Csányi azt vágta ki a vége felé: „Fel a fejjel – amíg van”.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.