A nacionalizmus mint kokain

Belpol

Mi lesz a tekintélyelvű rendszerek sorsa? Csányi Vilmos és társai távlatokat adtak a kérdésnek.

„Mert mi van akkor, ha valaki bezupál az MMA-ba?” – hangzott a kérdés a végéhez közeledő panelbeszélgetés során, mikor beléptünk a Király utcai Gödörbe, ahol az Eötvös Károly Intézet (EKINT) Legyen köztársaság! címmel rendezett  október 25-én közéleti és kulturális fesztivált. A kultúra túlélési esélyei a nemzeti együttműködés rendszerében című kerekasztal-beszélgetés során ugyanis Vojnich Erzsébet festő, Parti Nagy Lajos író és Schilling Árpád rendező Váradi Júlia moderálásban többek között az értelmiségi lét ilyen-olyan erőfeszítéseiről, vagy például a közoktatás állapotáról, a társadalmi mobilitás és tettre készség korlátairól értekezett. Vasárnap délután, 5 óra után szinte tele volt a Gödör, pedig az egésznapos program lassan a végéhez közeledett. Csupa ismerős arc nézett vissza ránk: aktivisták, örök tüntetők, művészek, értelmiségi nagyágyúk hallgatták egymás eszmefuttatásait a színpadról vagy a nézőtérről, majd folytatták hasonló módon kicsit arrébb a büférészlegnél.

A súlyos kérdéseket taglaló panelek között – talán gondűzőnek szánt – kultúrblokkok színesítették a programot. Az üdítőnek épp nem, reflektáltnak annál inkább nevezhető aktuális kultúrműsor (vagyis az Esti Kornél zenekar dalai, valamint Kerékgyártó István felolvasása) után újabb beszélgetés következett. A tekintélyelvű rendszerek konszolidálhatósága című blokkban Majtényi László vezetésével Krekó Péter politológus, szociálpszichológus, Rainer M. János történész és Csányi Vilmos biológus, etológus keresték a válaszokat.

Majtényi, Krekó, Rainer M., Csányi

Majtényi, Krekó, Rainer M., Csányi

Fotó: Draskovics Ádám

A diskurzus azzal a Majtényi által felvetett kérdéssel indult, miszerint „Jobb-e  intézmények, mint emberek uralma alatt élni?”. És ahogy a beszélgetés egésze alatt, úgy Csányi Vilmos már ekkor is kissé outsiderként, lazán, de bölcsen közölte, hogy „ez azért az intézménytől függ”. Ez a kettős hang a maga szórakoztató módján a továbbiakban jelen maradt a beszélgetés során. Adott volt a felvetés, hogy a tekintélyelvű rendszerek konszolidálhatósága mellett lehetséges-e az alkotmányos demokráciák visszaállítása (is), vagy sem? És bár kezdetben nem hangzott el a jelen Magyarországára konkrét utalás, valahogy egyértelmű volt, hogy nem hasraütés-szerű, teoretikus elmélkedés tanúi vagyunk csupán.

A tisztázandó alapkérdések mellett Csányi Vilmos szerint mondjuk a fogalmakat sem árt pontosítani, ugyanis szerinte például nem mindegy, hogy mennyi időre vonatkozik a konszolidáció, még ha csak elméletről van is  szó. De azt sem árt tisztázni, hogy mi az alaphelyzet. Ekkor villámgyors időutazásban lehetett része a hallgatóságnak, mert míg Krekó vagy Rainer száz években tekintett vissza a történelemben, addig Csányi – szakmája szerint – röpke százezer években gondolkodott, civilizációk kialakulásáról beszélt, az archaikus kor vezér nélküli időszakát elevenítette fel. Krekó Péter közben azt hozta szóba, hogy a diktatúrák vezéregyéniségeinek kezdetben miként és mennyi idő alatt kell megszilárdítaniuk a hatalmukat, vagy hogy a demokrácia egy olyan mesterségesen kialakított rendszer, amellyel eddig, úgy tűnt, csak addig foglalkoztak, míg azok kialakultak, pedig egyre fontosabb kérdés, hogyan fordulnak vissza tekintélyelvű rendszerekbe. A történelmi és elméleti csapongások közepette Rainer M. János a hatalom és uralom fogalmak különbözőségéről gondolkodott, meg arról, hogy kell valamilyen erény, amit képviselni lehet a fennmaradáshoz, amely generálja is rögtön a kérdést, hogy fennmaradnak-e ezek az autoriter rendszerek morális megalapozottság nélkül.

false

 

Fotó: Draskovics Ádám

Miközben a rendszerdinamika tekintélyszerző (többnyire) erőszakos aktusaira kerestek különböző történelmi példákat a beszélgetés résztvevői, felmerült, hogy a tekintélyelvű rendszerekben a rend egyfajta szolgáltatás, ahogy a jó esetben kiegyensúlyozott, kalkulálható növekedés is egyféle biztosíték. De ahogy Csányi Vilmos megjegyezte, mindezek mellett fontos nem elfelejteni, hogy a társadalmaknak is van memóriája, amely egyfajta fékként működik. Ahogy számottevő tényező bármely rendszerben a válság is, amelyet más-más eszközként használ a demokrácia és az autoriter rendszer – jegyezte meg Rainer M. Ehhez a gondolathoz csatlakozva Krekó hozzáfűzte, hogy pl. Oroszország prototípusa a tekintélyelvű rendszereknek, amelyben „a nacionalizmus már olyan, mint a kokain”, folyamatosan emelni kell a konfliktusok tétjét, amelyet közben egyfolytában kifelé kell irányítani. Felidézték Ferenc József, Horthy, valamint Rákosi és Kádár rendszerének sajátosságait,  miközben Csányi félig viccesen megjegyezte, hogy akkor látszik a diktatúra vége, mikor már végképp nincs kit elvinni.

A jelen kor kérdéseiben – voltaképp érthető módon – viszont nem született sem állásfoglalás, sem valódi elmélet, bár igény azért lett volna rá. Indirekt zárásként Csányi azt vágta ki a vége felé: „Fel a fejjel – amíg van”.

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?