A Nemzeti Sport is megírta, hogy Szöllősit nem engedték be az Egyesült Államokba

  • narancs.hu
  • 2023. szeptember 14.

Belpol

Idézték Gulyás Gergelyt, aki szerint barátságtalan gesztus mindez a nagykövetség részéről. 

„Megtagadták az amerikai beutazást főszerkesztőnktől" – írja a csütörtöki szám utolsó lapján a Nemzeti Sport, amit a hvg.hu szúrt ki. 

Mint lapunk is megírta, az Egyesült Államok budapesti nagykövetsége nem adott ki vízumot Szöllősi Györgynek, a Nemzeti Sport főszerkesztőjének. Szöllősi György a Chicagói Magyar Kultúrtanács felkérésére nyitotta volna meg pénteken a jubileumi 25. Árpád-kupát,

ám az utazás a magyar külügyminisztérium diplomatavízum iránti kérelme ellenére meghiúsult. 

A Nemzeti Sport főszerkesztője azt írta Facebook-oldalán, „mindez azért különösen érthetetlen, mert újságíróként és Magyarország hivatalos képviselőjeként, nagykövetként tagadták meg a beutazásomat.” Hozzátette: „úgy látszik, tőlem, a magyar sportújságírótól félti az amerikai demokráciát”. 

 
A Topolyai Sport Club (TSC) által közzétett képen Szőllősi György, a Magyar Sportújságírók Szövetségének elnöke, a Nemzeti Sport főszerkesztője, a magyar futball hagyományának és Puskás Ferenc örökségének nagykövete (k), az Országgyűlés csapatának tagjai a Kárpátalja csapata ellen játszott bronzmérkőzés szünetében a III. Nemzeti Összetartozás Labdarúgó Tornán a topolyai TSC Arénában 2023. június 17-én. 
Fotó: MTI/TSC/Sörföző Kornél
 

Nem sokkal később a nagykövetség közölte, hogy diplomatavízumot csak kormányhivatalnokoknak adhatnak ki, magánszemélyeknek nem. Arról pedig értesítették a magyar kormányt, egyre több olyan eset fordult elő az utóbbi időben, hogy a kormányhoz hivatalos minőségében nem köthető ember akart diplomtaútlevéllel az Amerikai Egyesült Államokba utazni. Az amerikai hatóságok azonban – függetlenül az útlevél típusától – csak annak állíthatnak ki diplomatavízumot, aki tényleg kormánytisztviselő, és ez a szabály nem csak Magyarországra vonatkozik. 

A portál szemléje szerint reagált a Magyar Nemzeti Médiaszövetség nevű szervezet is, amelynek egyik elnökségi tagja maga a Nemzeti Sport főszerkesztője. Ez a reakció befért a sportlap másnapi számába, ahogyan Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter kormányinfón tett megjegyzése is, amelyben barátságtalan gesztusnak nevezte az esetet, a követség válaszát hozzátenni azonban nem érezték indokoltnak. Az ugyancsak kormányközeli Magyar Nemzet ennél korrektebb volt: ők címlapon hozták a sztorit és a nagykövetség válaszát is idézték, csak később írták azt, hogy az amerikai nagykövet, „David Pressman állhat a szankciók mögött".

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.