„A Tanítanék mozgalmat nehéz megfogni”

Palkovics László oktatásért felelős államtitkár

Belpol

Lesz állandó közoktatási tanács, de nem biztos, hogy abban a leghangosabb tiltakozók is helyet kapnak. A Kliket nem szüntetik meg, nem nevezik át, csak megreformálják, a tananyag viszont már szeptembertől csökkenhet.
false

 

Fotó: Németh Dániel

Magyar Narancs: A héten kezdődött az érettségi, a legnagyobb pedagógus-szakszervezet egyértelműen kijelentette, hogy a tanév végéig nem fognak újabb sztrájkot szervezni. Túl vannak a nehezén?

Palkovics László: A sztrájk mindig nehéz dolog, lehetne vitatkozni azon, hogy mennyi indoka van a szakszervezetnek sztrájkolni. Az egy másik kérdés – és szerintem bölcsességre vall –, hogy a gyerekek teljesítményét semmiképp nem akarják veszélyeztetni, ezért nyár végéig nem terveznek újabb megmozdulást.

MN: Három hónapja vette át a köznevelést. Amikor megkapta a feladatot a miniszterelnöktől, volt valamilyen konkrét elvárás, ameddig el kell jutnia a tanév végéig?

PL: A konkrét elvárás az volt, hogy legyen egy jól működő köznevelési rendszerünk. Ehhez persze hozzájárul, ha nyugalom van az iskolákban, ha a gyerekeket nem zavarja semmilyen külső, akár politikai körülmény. Ügyeket vetünk fel, ügyeket oldunk meg, és ez reményeink szerint elvezet ahhoz az állapothoz, amikor mindenki elégedett lesz.

MN: Olyan típusú elvárást sem fogalmazott meg a miniszterelnök, hogy a sztrájkot el kell kerülni?

PL: Nem volt ilyen elvárás. Egyébként nem is kerültük el a sztrájkot.

MN: Elégedett az eddig történtekkel?

PL: A Köznevelési Kerekasztal munkájával mindenképp. A legtöbb felvetett ügyben kifejezetten jól állunk. Ugyan április 20-án sztrájkot szervezett a három szakszervezet, de a 25 pontjukból 18-ban egyetértettünk. Az újabb négy pontjukból is volt javaslatunk kettőre: az oktatást segítő dolgozók béremelésére és az állami fenntartás átalakítására. Tárgyalunk tovább.

MN: Minden szakszervezeti vezető elmondta, hogy igazgatók, tankerületi vezetők hatalmukkal visszaélve próbáltak lebeszélni tanárokat a csatlakozásról. Kivizsgálják ezeket az eseteket?

PL: Akkor tudunk reagálni, ha a minisztériumhoz konkrét bejelentés érkezik. Eddig semmilyen irányú presszióról nem kaptunk jelzést. A sztrájkjog alapvető jog, senkinek nem volt olyan szándéka, hogy bárkit lebeszéljen a sztrájkról, vagy éppen rábeszéljen a csatlakozásra.

MN: Mit szól ahhoz a vádhoz, hogy a minisztérium az elégséges szolgáltatás szigorú értelmezésével lényegében kiüresítette a sztrájkjogot?

PL: Ezt a vádat nehéz értelmezni. A sztrájk azt jelenti, hogy valaki bemegy a munkahelyé­re, de nem veszi fel a munkát. Más kérdés, hogy az iskola nem gyár, ahol le lehet kapcsolni a szerelősort, a gyerekek felügyeletét meg kell oldani. De ez maximum ott okozhatott gondot, ahol a teljes tantestület sztrájkolt, egyébként az intézményvezető a nem sztrájkoló kollégákhoz osztotta be a gyerekeket.

MN: Hogyan folytatják a tárgyalásokat? A Pedagógusok Szakszervezetének egyik követelése a törvényben szabályozott összetétellel és jogkörökkel rendelkező Közoktatás-politikai Tanács visszaállítása volt.

PL: Ebben meg is állapodtunk, az elnevezés még kérdéses, de a kerekasztal funkcióit le fogjuk képezni egy rendelettel létrehozott egyeztető testületben. A Közoktatás-politikai Tanácsnak egyébként lényegesen limitáltabbak voltak a jogkörei, és szűkebb volt a résztvevői köre, mint a kerekasztalé.

MN: A kerekasztalnak semmilyen jogköre nincs, éppen az a probléma vele, hogy az összehívását nem garantálja semmilyen jogszabály.

PL: Ezért írnánk új jogszabályt, szélesebb érdekeltségi körrel, mint amilyennel a Közoktatás-politikai Tanács működött.

MN: A szakszervezeteket meghívják?

PL: A szakszervezetek eddig is meg voltak híva a kerekasztalhoz, az új szervezetbe is meg lesznek.

MN: Fenntartják a Tanítanék mozgalom meghívását is?

PL: A Tanítanék mozgalmat nehéz megfogni, mert nem szakszervezet, nem fenntartó. A pedagógusszakmai szervezetek közé férhet be, ezeknek a szervezeteknek kell majd egymás között eldönteniük, hogy kit delegálnak az új egyeztető fórumra.

MN: Tehát csak a munkacsoportba hívnák meg a Tanítanék mozgalmat, a plenáris ülésre nem?

PL: Nem, nem, nem. Mi a pedagógusszakmát mint érdekeltségi kört hívjuk meg, és a szakmának kell eldöntenie, hogy kiket akar delegálni.

MN: Két hónapja arra várnak, hogy Pukli Istvánék elmenjenek a kerekasztalra. Erre hoznak egy rendeletet, amibe nem írják bele őket?

PL: Miért írnánk bele? Mindenkit nem írhatunk bele, hatezer fővel nem tud működni egy testület. A szakmai szervezetek majd eldöntik, kiket küldenek. A Közoktatás-politikai Tanács is így működött korábban. Szóljon bele a kormány abba, hogy kit delegálnak a szakmai szervezetek? Ott a pedagóguskar, a gimnáziumi igazgatók, az általános iskolai igazgatók szervezetei és a Tanítanék mozgalom, amely, gondolom, szintén szakmai szervezetként definiálja magát. Jöjjenek össze, beszéljék meg, döntsék el. Ez volt a szakszervezet kérése, mi csak teljesítjük.

MN: Lázár János múlt heti bejelentése óta tudjuk: a Klebelsberg Intézményfenntartó Központot (Klik) úgy decentralizálják, hogy bővítik a jogköreit, a nagyobb települések iskoláinak működtetése is a központba kerül.

PL: Lázár János azt mondta, hogy az államtitkár a fenntartás és a működtetés egységesítését javasolta a kormánynak. Döntés nem született.

MN: De miért javasolta ezt?

PL: A Köznevelési Kerekasztal fenntartói munkacsoportja is úgy látja, hogy nem szerencsés az osztott fenntartás és működtetés. Ha megnézi, a Herman-gimnázium leveléhez zömmel olyan iskolák csatlakoztak, amelyek működtetője az önkormányzat. Ők több problémával szembesültek, ezért változtatni kell a vegyes rendszeren.

MN: Ezt kevesen vitatják, de változtatni abba az irányba is lehetne, hogy az ezt vállaló önkormányzatok kapják vissza a működtetés mellé a fenntartást is.

PL: Mitől alkalmasabb egy önkormányzat az iskolák szakmai irányítására, mint egy tankerület? Hol vannak az önkormányzatoknál azok a szakemberek, akik ezt el tudják végezni?

MN: Ugyanúgy lehet oktatási szakértőket alkalmazni egy önkormányzatnál, mint a Kliknél.

PL: És akkor minden településnek lennének külön szakértői, szemben azzal a javaslatunkkal, hogy 57 tankerület jöjjön létre, egyenként nagyjából 10 milliárdos költségvetéssel, 50-80 feladatellátási hellyel. Méretgazdaságossági szempontból biztosan ez a jobb megoldás.

MN: Eddig 198 tankerület volt, az önök első javaslata tartalmaz 57-et. Tehát távolabb kerülnek a döntések az intézményektől.

PL: A mostani rendszerben a döntés a piramis tetején, az országos központban születik meg, az iskola és a valós döntések közé be­épül a tankerületi és a megyei szint. Ezt iktatná ki a javaslat, az új szervezetben a döntések regionális szinten, az iskoláktól maximum 40 kilométerre születnének.

MN: Mi a garancia arra, hogy az intézmények költségvetési tervezése az eddiginél biztosabb lesz?

PL: Idénre és jövőre is alapvetően alulról terveztük meg a költségvetést, ami látszik a számokon: 100 milliárdos többlettel gazdálkodhat a most még Kliknek nevezett szervezet vezetése.

MN: Lehet már tudni, hogy később hogy hívják majd az állami fenntartót?

PL: Az irányító központ maradhat Klebelsberg, ez nagyon jó név, nem kell szégyellnünk. Az új tankerületek egyelőre még nem kaptak nevet.

MN: Visszatérve a költségvetésre, kormánytagok eltérő számokat kommunikáltak 2017-es többlet címén.

PL: Egyféle szám van. 103 milliárddal nő az állami fenntartó költségvetése. Balog miniszter úr a köznevelés egész rendszerére említett 130 milliárd többletet, ebben a nem klikes fenntartású iskolák is benne vannak. Varga Mihály 270 milliárdja pedig tartalmazza az óvo­dáknak, a felsőoktatásnak és a szakképzésnek adott pluszt is.

MN: Bejelentették a Nemzeti alaptanterv felülvizsgálatát. Ehhez új tankönyvek kellenek majd, látszólag remek alkalom a tankönyvpiac újranyitására. Miért zárkózik el ettől a kormány?

PL: 2017 végéig tekinti át a tantervet egy munkabizottság, az új tanterv 2018 szeptemberétől vezethető be. Hogy ennek milyen lesz a tankönyvi igénye, azt majd akkor meglátjuk. Ettől függetlenül már 2016 szeptemberétől szeretnénk csökkenteni a gyerekek terhelését. Erről a kormányon kívül valamiért már senki nem beszél.

MN: A szakszervezet konkrét javaslatot tett: mínusz két tesióra plusz a hit- és erkölcstan eltörlése.

PL: Ez miért is csökkentené a gyerekek terhelését? A testnevelésórára nem kell készülni, nincsen lecke, a gyerekeket nem szellemileg veszi igénybe. Az etikaóra sem igényel felkészülést, számonkérést. A gyerekek terhelését akkor lehet mérsékelni, ha a tananyagot csökkentjük. Az államtitkárság terve szerint már szeptembertől kevesebb lesz a kerettantervi óraszám – elsőben heti 3, tizenkettedikben heti 9 órával –, és nagyobb rugalmasságot is vinnénk a tantervbe. Ez a pedagógusok terhelését is csökkenti.

MN: Tankönyvpiac?

PL: Egyelőre nem látunk okot a változtatásra. Ha a kísérleti tankönyvekben hibák vannak, azokat ki kell javítani, egyébként pedig hatalmas a tankönyvválaszték.

MN: Ne vicceljen, a piaci kiadók könyvei folyamatosan kopnak ki a tankönyvjegyzékről, új közismereti tankönyveket nem akkreditálhatnak.

PL: Nem így van, idén is abból volt félreértés, hogy az igazgató, tankerületi vezető lehúzta a piaci kiadók könyveit a rendelésből. Tehát szerepeltek a listán. Felülbírálat pedig csak azért történhetett a törvény értelmében, mert különben a rendelés túllépte volna a megadott költségkeretet.

MN: Mi lesz az állami tankönyvkiadással, ha megszűnik az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet?

PL: A technikai rész, a menedzsment, a nyomtatás megy a Könyvtárellátóba (Kelló), a tankönyvírás, -kiadás feladatai az Eszterházy Károly Főiskolához kerülnek, de más felsőoktatási intézmények is részt vehetnek majd a munkában.

MN: A Kelló finoman szólva nem lopta be magát a pedagógusok szívébe.

PL: Az első évek nehézségei után, mióta professzionális menedzsmentje van, megszerették.

MN: Ön az MTA tagja, otthonosan mozog tudományos körökben. Mit szól a földrajztudósok, fizikusok, kémikusok tiltakozásához a szakképzés átalakításával szemben?

PL: Ezt a Nemzetgazdasági Minisztériumtól kell megkérdezni, ők egy meghatározott piaci igény alapján alakították így a rendszert. Az adott szakképesítéshez tartozó tárgyat – például gépészeknél a fizikát – továbbra is úgy fogják tanulni, hogy abból akár emelt szintű érettségit is tehessen a tanuló. Kérdés, hogy a többi természettudományos tárgy kikerülése jó-e vagy sem. Én támogatnám, hogy akár egy összevont science tantárgy keretében megmaradjanak.

MN: Ezt ki fogja eldönteni? Ön az NGM-re hivatkozik, de az egész tervezet a Köznevelési Kerekasztalról került nyilvánosságra.

PL: Ezeket a rendeleteket az Emmi adja ki, de az NGM dolgozza ki. A Köznevelési Kerek­asztalon is az NGM államtitkára mutatta be. Valószínűleg a kerekasztal még tárgyalni fog az általam is említett módosításról.

MN: Pedagógusok elbocsátásával számolnak?

PL: Nem tudom megmondani, hogy konkrétan emiatt kell-e pedagógust elbocsátani. Az biztos, hogy ez a kormány eddig nem bocsátott el pedagógust, sőt növeltük a számukat. Nem gondolom, hogy bárkit el akarnánk küldeni.

MN: Lehet, hogy nem akarnak, de a természettudományos tárgyak megvágásából más nem nagyon tud kijönni.

PL: Vannak olyan iskolák, például a kereskedelmiek, ahol meg a földrajzot fogják nagyobb mértékben tanítani. Az óraszám ki fogja magát egyensúlyozni. Egyébként sem érint nagyon nagy pedagógustömegeket a változtatás.

MN: Egy felsőoktatási témában kérdezném még. A Népszabadság cikke szerint az Oktatási Hivatal annak ellenére engedélyezte a jegybank által finanszírozott kecskeméti gazdálkodás és menedzsment alapszak elindítását, hogy a Magyar Akkreditációs Bizottság (MAB) szinte egyhangú döntése ezt nem támogatta.

PL: Alapképzést engedélyezhet a hivatal negatív MAB-vélemény ellenére is. Azért hagytuk meg ezt a jogkört, hogy ha egy régió gazdasági-társadalmi környezete igényli, legyen lehetőség egy képzés gyors elindítására. Később a szaknak ugyanúgy át kell esnie a MAB akkreditációján. A Kecskeméti Főiskolának egyébként az a szakmai véleménye, hogy a MAB rossz döntést hozott.

MN: A Kecskeméti Főiskola a most nyilvánosságra került támogatási adatok szerint több százmillió forintot kapott az MNB alapítványai­tól a közgazdasági képzés kidolgozására. Az államtitkárság részt vesz ebben a munkában?

PL: Az MNB közvetlenül és az alapítványain keresztül is támogat felsőoktatási intézményeket. Ez a támogató és az egyetem ügye, az államnak ebbe nem kell beleszólnia, mert sértenénk vele az autonómiát. Azt mindenképp üdvözlöm, hogy végre van Magyarországon olyan szervezet, amely kvázi mecénásként támogatja a felsőoktatást. Nemcsak a Kecskeméti Főiskolát, hanem egy sor másik intézményt is.

MN: Azzal nem is foglalkozik az államtitkárság, hogy ezek szakmai szempontból értelmes támogatások-e?

PL: Az egyetem autonóm intézmény, ha ebbe beleszólnék, ön kérné rajtam először számon, hogy miért nem tartom tiszteletben az egyetem szakmai önállóságát.

MN: A MAB-döntés felülbírálata mondjuk pont beavatkozás.

PL: Nem történt felülbírálat, a törvény ad rá lehetőséget, hogy negatív vélemény ellenére is elinduljon a szak. Az Orbán-kormány és az előző kormányok alatt is számos hasonló döntést hoztak a miniszterek. Egy-két éven belül a képzésnek így is meg kell felelnie a MAB akkreditációs követelményeinek.

MN: Ha jól tudom, a kecskeméti Pallas Athéné Domus Mentis alapítvány igazgatójának eredetileg önt kérte fel a jegybank. A botrányok fényében örül, hogy nem vállalta?

PL: Az államtitkári kinevezésem miatt nem vállaltam. De mint mondtam, jó dolognak tartom a mecenatúrát, és az ezt végrehajtó intézményeket.

Figyelmébe ajánljuk

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.