A Vidnyánszkyék által kinevezett új vezetés kirúgott egy SZFE-oktatót

Belpol

A Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) kormányzati önkény útján pozícióba emelt, az SZFE polgárai által illegitimnek tartott új alapítványi vezetése által kinevezett rektorhelyettes egyoldalúan felmondott az SZFE Film és Média Intézet egyik oktatójának, Faur Annának. 

Az alapítványi fenntartásba való átszervezés után az alapítói jogokat gyakorló Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) által a fenntartó alapítvány élére kinevezett Vidnyánszky Attila-féle kuratórium és a megbízott Novák Emil általános és Zalán János okatási rektorhelyettesek első alkalommal rúgtak ki oktatót az SZFE-ről.

A kirúgás hátteréről Faur Anna beszélt a Narancsnak telefonon: november 30-án ajánlott levélként hozta a postás az SZFE tanáraiból álló Minőségmenedzsment Tanács ülésére a Novák Emil megbízott rektorhelyettes által aláírt, pecsét és iktatószám nélküli levelet. Ebben az állt, hogy indoklás nélkül és azonnali hatállyal elküldik. 

A Tanács még aznap levelet írt a rektorhelyettesnek. Azt kérték, hogy változtassák meg a döntést és indokolják az intézkedést. Másnap felhívták Faurt a rektori irodából, hogy berendeljék, de aztán egy sms-ben Kéri Mihály kancellárhelyettes lemondta a találkozót.

A rektori iroda ügyintézője ehhez képest azt állította Faurnak, hogy csak elhalasztották azt – ez december 3-án volt, azóta nem jelentkeztek. Faur Anna időközben megkapta postán a hivatalos kilépőpapírjait. 

"Az új vezetéssel személyesen soha nem találkoztam, velük nem beszéltem, nem tudom, miért rúgtak ki, de az események alapján az a sejtésem, egyfajta bosszúról lehet szó" – mondta. A kirúgás lehetséges indoka lehet viszont az, hogy bár Faur 2017 óta kutatóként dolgozott az SZFE-n, 2020-ban még az előző vezetés vette át oktatói státuszba, és ekkor a szerződésébe formálisan bekerült egy 3 hónapos próbaidő. A próbaidős oktatókat viszont Novák Emilék behívták egy beszélgetésre – ezt a szándékot az SZFE tanárai a hvg.hu-nak olyan "fenyegető trükknek" értékeltek, ami valójában arra szolgált, hogy a vezetés tárgyalóasztalhoz kényszerítsen több oktatót. 

Erre többen elmentek az SZFE Színházi Intézetéből. A Film és Média Intézet oktatóit ugyanakkor egy beszélgetésre hívták a jövőről, erre az oktatók arról adtok ki közleményt, hogy a jövőről való beszélgetés előtt tisztázni kellene a jelent. 

Faur Anna volt az egyetlen olyan oktató a Film és Média Intézet tanárai közül, akinek még éppen nem járt le a szerződésében szereplő próbaidő.

Faur a 2021-es tanévben mozgóképpel kapcsolatos nevelési módszertani órákat tartott volna számos osztálynak.

Faur Anna az ügyben munkajogi pert indít, jogi képviselőivel a következő napokban adják be a keresetet.  

Vidnányzky Attila korábban az Európai Parlament Kulturális és Oktatási Szakbizottságának meghallgatásáan azt mondta: „Úgy szeretnénk nyitni, hogy az, ami most megvan, maradjék továbbra is. Az egyetemistáknak is jeleztük, hogy a tanáraik elkísérik őket a  diplomáig, senkit sem küldünk el, nem mozgattuk el a szentátust sem. Szeretnénk gazdagabbá tenni az egyetemet.“ 

Az SZFE-t fenntartó alapítvány kuratóriuma és az SZFE polgársága közötti feszülő egyik legélesebb ellentét jelenleg az előző félév érvényességével kapcsolatos: a kuratórium legutóbbi közleménye szerint a lex SZFE-nek csúfolt veszélyhelyzeti rendelet utáni két hetet kellene a bepótolni a tanároknak és diákoknak a következő félévben. Az SZFE oktatói és hallgatói viszont nem fognak bepótolni semmit, mert a blokád és a sztrájk mellett is zajlott az oktatás az egész félévben, és ennek a dokumentációját már átadták a kuratóriumnak is.

Az egyetem tanárai nemrég közzétették, kik indítanának osztályokat jövőre az SZFE-n. Ám csak abban az esetben vállalják a feladatot, "ha 2020. december 20-ig, a felvi.hu megnyitásáig az alapítói jogokkal rendelkező ITM tárgyalásokat kezdeményez az SZFE oktatói karát teljes jogúan képviselő Minőségmenedzsment Tanáccsal, a HÖK-kel és a fenntartóval, valamint az oktatói közösség megnyugtató garanciákat kap a szenátus jogkörének visszaállítására, a rektori pályázat kiírására” – áll közleményükben. 

A minisztérium e cikk közléséig nem kezdeményezett tárgyalásokat a Minőségmenedzsment Tanáccsal. 

Méltatlan, kicsinyes

"Faur Anna doktorjelölt kollégánk, annak ellenére, hogy december 14-ig három hónapos próbaidős szerződése volt, négy éve folyamatos jogviszonyban áll az Egyetemmel. 2017-től kutatóként dolgozott egy három éves európai kutatásban, amiben az öt nagy magyar művészeti egyetem konzorciumban vett részt. Ajánlásokat  és módszertant fejlesztett a Nemzeti Alaptanterv felé a média- és drámaoktatás reformálására", áll az SZFE oktatói által december 19-én kiadott, Faur elbocsátásáról szóló közleményben. "Szeptember óta, hat hónapos passzív GYED után, oktatói státuszban folytatta a munkát a Film- és Médiaintézetben, tagja (volt) a Minőségmenedzsment Tanácsnak. Négy órás állása mellett kétéves ikergyermekeit neveli. A döntést szakmai szempontok semmiképp nem indokolják ezért nem zárható ki, hogy pusztán az a kiváltó oka, hogy Anna több mint nyolcvan kollégájával együtt, nem jelent meg egy vezetőség által kezdeményezett találkozáson, ehelyett a tanárok levélben fogalmazták meg, hogy nem lehet jövőről beszélni addig, amíg az oktatás be van tiltva az egyetemen, és a félév elfogadásáért küzdenek. Méltatlan, kicsinyes, szakmai szempontból elfogadhatatlan a döntés. A látszólag jogszerű eljárásból hiányzik az emberség."

Faur Anna 2005-ben a Grunwalsky–Simó osztályban végzett a Színház- és Filmművészeti Egyetemen, ahol jelenleg is doktori hallgató. Lányok című filmjét 2007-ben mutatták be. 

 
Faur Anna / Forrás: YouTube
 

 

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.