A Mahir-hirdetőoszlopok engedélye: Kölcsönös tisztelet

  • Némedi András
  • 2001. szeptember 13.

Belpol

Afővárosi önkormányzat által kiadott közterület-használati engedély - amely szabályozza a reklámhengerek elhelyezését - idén december 31-én jár le. Az illetékes szakbizottság augusztus 9-i ülésén az ügy előkerült, de döntés nem született az esetleges hosszabbításról, mint ahogyan az elutasításról sem. Tényszerűen egyelőre ennyit tudni. A Népszabadság közlésére mindenesetre rendkívül gyorsan - és érzékenyen - reagáltak az érintettek. Nem véletlenül: amikor MSZP-SZDSZ többségű testület dönt egy Fidesz közelinek tartott cégről, akkor - okkal, ok nélkül - mindenki politikai megfontolásokat sejt a háttérben.
Afővárosi önkormányzat által kiadott közterület-használati engedély - amely szabályozza a reklámhengerek elhelyezését - idén december 31-én jár le. Az illetékes szakbizottság augusztus 9-i ülésén az ügy előkerült, de döntés nem született az esetleges hosszabbításról, mint ahogyan az elutasításról sem. Tényszerűen egyelőre ennyit tudni. A Népszabadság közlésére mindenesetre rendkívül gyorsan - és érzékenyen - reagáltak az érintettek. Nem véletlenül: amikor MSZP-SZDSZ többségű testület dönt egy Fidesz közelinek tartott cégről, akkor - okkal, ok nélkül - mindenki politikai megfontolásokat sejt a háttérben.

A társaság mint a Simicska Lajoshoz, illetve más Fidesz közeli "vállalkozóhoz" köthető cégbirodalom része, az 1998-as kormányváltás után került reflektorfénybe. Kiderült ugyanis, hogy a ´98-as kampány idején a Postabank egyik cége a névérték több mint huszonötszöröséért, 380 millió forintért 49 százalékos tulajdonrészt szerzett a kft.-ben. Ez az üzletrész végül a bank rossz befektetéseit kezelő Reorg-Apport Rt.-hez került, ami felvetette azt a gyanút, hogy Princz Gábor ily módon szponzorálta a fiatal- demokraták választási hadjáratát: e gyanút az SZDSZ parlamenti frakciója meg is fogalmazta. 2000 őszén a Mahir csoport - élve opciós jogával - visszavásárolta az üzletrészt, amin aztán kisvártatva túl is adott.

Probléma egy szál se

Az MSZP és az SZDSZ nem gyakorolt politikai nyomást a közterület-használatot engedélyező fővárosi bizottságra a Mahir Cityposter reklámhengerei miatt - mondta a Narancsnak mind a szocialisták, mind a szabaddemokraták budapesti frakcióvezetője. Gy. Németh Erzsébet, illetve Bőhm András egybehangzóan állítja: ezzel kapcsolatos háttértárgyalásokról sem tudnak. Bőhm értelmetlennek tartja a híreszteléseket, miszerint a fővárost vezető koalíció biztosítékot szeretne, hogy a pártok egyenlő eséllyel kerülhessenek ki a köztéri plakáthelyekre a jövő évi választások során. Szerinte sem párt, sem önkormányzat nem köthet ilyen megállapodást magántulajdonban lévő kft.-vel; már egy esetleges próbálkozás is számtalan jogi aggályt vetne fel. Az SZDSZ frakcióvezetője szóbeli háttér-megállapodásnak sem látja sok értelmét, mivel a korábbi választások idején sem voltak olyan gondok, hogy valamelyik párt hirdetésének ne jutott volna hely.

A Mahir Cityposter vezérigazgatója, Győri Tibor hasonló szellemben nyilatkozott a Népszabadságban, mondván, hogy korrekt a kapcsolata a városvezetéssel, és fel sem merült bennük, hogy a hosszabbítás eldöntésekor politikai szempontok is játszhatnak. Megjegyezte viszont: ha úgy érzik, hogy a konkurens cégekhez képest hátrányosan kezelik őket, a jogérvényesítés keretein belül a végsőkig el fognak menni.

A fővárosban a Narancs által megkeresett képviselők a két frakcióvezetővel egybehangzóan állítják: nincs Mahir-ügy. Ennek ellenére senki nem csodálkozik, hogy a "nem létező" ügy politikai vonatkozásai előtérbe kerültek. Mi több, a városházi tisztviselők is úgy érzik: a háttérben politikai játszma folyik, amiben viszont nem akarnak állást foglalni.

Ez történt

A fővárosi közterület-használatot engedélyező várostervezési és városképvédelmi bizottság augusztus 9-i ülésén került a képviselők elé a Mahir Cityposter Kft. hároméves szerződéshosszabbítási kérelme. A cég több mint 500 világítható reklámhengerére 1998-ban kötött szerződés ez év december 31-én jár le. A Narancs információi szerint a 11 tagú bizottság hét jelen lévő képviselője közül hárman igennel szavaztak egy nem ellenében, hárman pedig tartózkodtak, amikor a Mahir-reklámhengerek kerültek napirendre: így a "bizottság határozatot nem hozott" megállapítás került az ülés jegyzőkönyvébe. A tájékozódást nehezíti, hogy - az Alkotmánybíróság tavaly novemberi, a főváros közterület-használati rendeletét érintő döntése miatt - a városképvédelmi bizottság a korábbiakkal ellentétben nem mint tulajdonos dönt, hanem önkormányzati hatósági ügyként kezeli a kérelmeket. Vagyis a tárgyalás és az esetleges vita zárt ülésen történik, csak a döntés nyilvános; az előterjesztést, illetve a szavazás eredményét utólag sem lehet megnézni a jegyzőkönyvben. A szocialista Bihary Gábor, aki jelen volt az augusztus 9-i ülésen, a Narancsnak elmondta: szerinte a szavazás eredménye úgy értelmezhető, hogy nem született döntés, tehát az ügynek ismét a bizottság elé kell kerülnie. Állítása szerint augusztus 9-én még utalás formájában sem kerültek elő politikai kérdések. A nemmel szavazó, illetve a tartózkodó szabaddemokrata és szocialista képviselők városképi kérdéseket firtattak. Azt sem tartották időszerűnek, hogy egy decemberben lejáró megállapodást augusztusban meghosszabbítsanak.

A Mahirnak több mint 500 reklámhengerre van engedélye. A képviselők az utolsó percben kapták meg az előterjesztést, nem volt tehát idejük, hogy végignézzék. Elképzelhető azonban, hogy több reklámhenger helyével kapcsolatban indokolt lehet a változtatás, hiszen az elmúlt három évben sokat változott a város, így a városképi szempontok sem feltétlenül ugyanazok, mint annak idején. Információink szerint a városházán elkészült egy új, kétéves hosszabbítást javasló előterjesztés, amely elvileg már a jövő héten a bizottság elé kerülhetne.

Ej, ráérünk erre még!

A fővárost semmi nem sürgeti, bőven ráérünk novemberben dönteni - mondta a Narancsnak Ráday Mihály. A bizottság SZDSZ-es alelnöke szerint a reklámhengerek ügyében az egyik leglényegesebb kérdés az, hogy egy cég megtarthatja-e monopolhelyzetét Budapesten. A fővárostól az elmúlt években több reklámcég kapott engedélyt közterület-használatra, de ez az első eset, hogy mindegyiknek egyszerre jár le a szerződése. Ezért is lenne fölösleges, ha az egyik megállapodás meghosszabbításáról jóval a többi előtt döntene a bizottság. Ráday Mihály leszögezte: a maga részéről nem vett részt sem gazdasági, sem politikai megbeszéléseken az üggyel kapcsolatban, nem is tud róluk, de nem csodálkozna, ha mégis lettek volna ilyenek. Egyrészt a reklámcégeknek üzleti szempontból is fontos, hogy hol és mennyi helyet kapnak meg, s a forgalmas fővárosi területek értékesebbek, mint a kerületi utak. Másrészt vannak olyan reklámhordozók - mint az óriásplakátok -, amelyeket a fővárosi szabályozás szerint tilos belterületen elhelyezni, míg például a reklámhengerekre a belvárosban is lehet engedélyt kapni. Az sem meglepő - véli Ráday -, hogy sokan politikai hátteret is sejtenek az ügy mögött: jövőre parlamenti és önkormányzati választások is lesznek, a pártoknak sem mindegy, helyhez jutnak-e egy-egy frekventált területen.

A városképvédelmi bizottság egyébként kezdeményezi, hogy a fővárosi közgyűlés ismét módosítson a jelenleg érvényes rendeleten. Jelenleg a főváros kénytelen még saját szándékaival, illetve a városképi szempontokkal szemben is meghosszabbítani szerződéseket. Korábban az önkormányzat tulajdonosként elbontathatta azokat a pavilonokat, reklámtáblákat, amelyeknek nem hosszabbították meg az engedélyét. Most ez csak bírósági per után lehetséges, s a bíróságok túlterheltsége miatt egy ilyen eljárás évekig is eltarthat.

Némedi András

Szakértő szemmel

A közterületi reklámfelületeknél nemcsak a helyszín, a forma, a méret számít, hanem az is, hogy a reklámcég kitől bérli a felület helyét. Ez alapján különbséget tesznek az önkormányzatok és a magántulajdonú bérbeadók között.

Minden közterülettel bíró önkormányzat külön rendelkezik arról, hogy milyen módon értékesíti felületét. A szabályok esetenként különbözők; a reklámcég által fizetendő bérleti díj a fentiek függvényében változik, de egy átlagos hónapban hozzávetőleg 10-20 ezer forint. A hirdetési felületet már a reklámberendezést tulajdonló cég adja bérbe a hirdetőknek, ennek összege azonban tág határok között mozog: havi 40 ezertől akár 120 ezer forintig is terjedhet. Reklámtáblákat igen ritkán kötnek le egy évre előre, általában csak egy-három hónapra.

Az önkormányzatokkal kötött szerződésekre nincs általános szabály; az egyedi szerződésekben a bérlet időtartamáról, a bérleti költségről, a szerződés meghosszabbításának a feltételeiről van szó. Ugyanígy nincs bevett gyakorlata annak, hogy az önkormányzatok mennyi időre szerződnek a reklámcégekkel, illetve annak sem, hogy a lejáratkor írnak-e ki pályázatot. Amennyiben igen, az aktuális bérlőnek többnyire előnye van.

A Mahir Cityposternek elsősorban hirdetőoszlopai és City Light táblái vannak (utóbbiak az aluljárókban elhelyezett, kivilágított táblák), amelyek jellegükből adódóan eltérnek a hagyományos óriástábláktól, s ez befolyásolja az árukat is. A közterületen elhelyezett hengerek egyik legnagyobb előnye, hogy nagyon sok közülük olyan belvárosi helyen van, ahova óriástáblákat nem lehet elhelyezni.

Az érintett területeken reklámfelületeket bérlő cégekkel három évre szerződött a fővárosi önkormányzat; ezek idén december 31-én járnak le. Az óriástáblákkal foglalkozó reklámcégek mindegyike levelet kapott, miszerint a főváros nem kívánja meghosszabbítani a velük kötött szerződéseket. Az okokat és a főváros terveit a Magyar Közterületi Reklámszövetség eddig nem tudta kideríteni.

"Természetesen megpróbálunk a kialakult helyzet ellen lépéseket tenni, hiszen mindannyiunknak az az érdeke, hogy a szerződéseket meghosszabbítsák. Ha pedig egy cég megkapja az engedélyt, feltételezhető, hogy a többiekkel is hasonló módon járnak el" - mondta lapunknak Hidvéghy Melinda, a Magyar Közterületi Reklámszövetség óriásplakát-szekciójának vezetője, aki egyben az Outdoor Rt. vezérigazgatója is (cégét szintén értesítette a főváros, hogy szerződésüket jövőre nem hosszabbítja meg). Hidvéghy Melinda hozzátette: a közterületi reklámfelületek többsége ma már magántulajdonban lévő területeken van, de a hirdetőoszlopok például kivétel nélkül önkormányzati tulajdonú területen állnak, és ezeket a helyeket egytől egyig a Mahir Cityposter bérli.

H. I.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."