"A pártok mindenben előre megállapodtak" - Baló György a közszolgálati televíziózásról

  • B. I.
  • 2002. április 11.

Belpol

Az egyik legismertebb hazai politikai újságíró és szerkesztő, a 2000 elején megszüntetett Tv 3 volt vezérigazgatója fura helyzetben van, amióta a jelenleg még komoly MIÉP-befolyás alatt álló Magyar Televízióban szerepet vállalt. Az Orbán Viktor miniszterelnökkel havonta készített interjúi miatt kormánypárti és ellenzéki oldalról egyaránt bírált Baló György nemcsak erről beszélt a Narancsnak, hanem arról is, hogy mi a politika felelőssége a közszolgálati televízió 1990 óta tartó folyamatos térvesztésében.

Magyar Narancs: A közszolgálati televízió politikai műsorainak zöme a Fidesz iránti leplezetlen elfogultsággal tájékoztatta a nézőket, különösen a kampány idején. A tévé megítélését - tekintettel a választások vasárnapi és várható kimenetelére - mennyiben ronthatja ez?

Baló György: Ezt csak szélesebb összefüggésekben lehet vizsgálni. A köztévé jellemzően és legfeljebb a közönség 9-10 százalékát mondhatja magáénak: ezt érdekesen bizonyítja a miniszterelnök-jelöltek vitája, amelyet öt csatorna sugárzott élőben, s mindenki azon követte, amelyet általában néz. Az M1-en 9-10 százalék. Vagyis a választópolgárok egy számjegyű százaléka tájékozódik a köztévéből. De megjegyzem, hogy én szerkesztettem és diktáltam végig az M1 hatórás műsorát a választás estéjén, amelynek kiegyensúlyozottsága szerintem vitathatatlan, s ez a műsor minden versenytársát megverte.

MN: De nemcsak a potenciális kormánypárti és MIÉP-es szavazók nézik a tévé hírműsorait, hanem olykor azok is, akik a nyilvánvaló elfogultság miatt pártoltak el. Az ő véleményük ugyan mitől változna?

BGY: Ők csak radikális változás esetén és lassan szoknának vissza. De azt sem hiszem, hogy további nézők fordulnának el a köztévétől - egészen egyszerűen azért, mert ennél nagyobb arányban már nem fordulhatnak el, s mert ennyivel szerintem nem rosszabb a műsor.

MN: Törvényszerűen alakult ez így?

BGY: Az az érzésem, hogy Magyarországon egyetlen számottevő politikai erő sem akar igazán független médiát. Itt vannak például a kampányviták: a nagy pártok mindenben előre megállapodtak, a műsorvezetőknek jószerivel formális szerepük volt csak.

MN: Egy tavaly májusi írásában úgy vélte, hogy a médiatörvény azért rossz, mert a közmédiát kiszolgáltatta a politikának.

BGY: Ezt fenntartom, de a médiatörvény nagyon sok más vonatkozásban is használhatatlan. Mindenképpen új törvény kell. A jelenlegit nem lehet javítgatni: ezt a médiatörvényt el kell felejteni. De nemcsak a köztévé, hanem a kereskedelmi média is kiszolgáltatott a politikának egy tetszés szerint értelmezett törvény alapján, egy olyan testület - az Országos Rádió és Televízió Testület (ORTT) - által, amelynek nincs átlátható működési rendje, nincs szabályzata, nincs nyilvánossága. Meggyőződésem: az is a politika érdeke volt, hogy ezt az egész, 12 éve zűrzavaros médiaügyet, beleértve a törvényt is, olyan mértékben "elbonyolítsák" és elködösítsék, annyiféleképpen értelmezzék, hogy a végén a közélet iránt konokul érdeklődő értelmiségiek se tudják már, miről is szól az egész. És már nem is követik, már nem is érdekli őket. Továbbá: nem lehet a magyar adófizetőket arra kényszeríteni, hogy három - egyenként nem ütőképes és nagyon kevés nézőt vonzó - közcsatornát finanszírozzanak, amelyek közül kettő egymással műholdról verseng a határon túli magyarokért (a Duna Televízió és az M2), illetve a Duna itthon is versenyez a Magyar Televízióval a magyarországi nézőkért. Ez abszurd. Az európai országok nagy részében a köztelevíziók - például a BBC vagy a német piacokon az ARD, a ZDF -, különösen az utóbbi időkben, nemhogy versenyképesek: piacvezetők. Vagyis nem törvényszerű, hogy a köztévé olyan gyenge legyen, mint Magyarországon. Azok pedig, akik úgy gondolták, hogy a kereskedelmi televíziózás többek között azért is jó lesz, mert ezentúl nem csak a köztelevízióban jelenik meg a politika, nagyot tévedtek. A kereskedelmi tévékben - kivételektől eltekintve - alig-alig téma a politika. Azért van így, mert ők is félnek; és azt gondolják, jobb a politikától minél távolabb maradni.

MN: A médiatörvény aligha változik egyhamar. E nélkül elképzelhetetlen a köztévé megújulása?

BGY: Ez az intézmény a nyolcvanas évek vége óta folyamatosan hanyatlik. Az okok, a folyamat vázolása sok idő és nagy terjedelem, úgyhogy csak magát a tényt rögzítem. Egyszer végre át kellene gondolni, hogy milyen köztévét akar (finanszírozni is) ez a társadalom. Olyat, amelyben főleg beszélgetések vannak? Vagy olyat, amely televíziós drámákat, gyerek- és zenei műsorokat gyárt? Ha belegondol: divat a magyar kultúra védelméről beszélni, de ebben a televíziós helyzetben - s részben ezért is a médiatörvény felelős - a gyerekeink úgy nőnek föl, hogy amit a tévékben néznek, azok döntő többsége külföldön rögzített televíziós szórakoztatás. Nem magyarul, nem magyarokról, nem magyaroknak, hanem egy globális piacnak készített műsorok.

Ugyanakkor az nem igaz, hogy a Magyar Televízió két csatornája és a Duna ne kínálna vitathatatlan értékeket viszonylag nagy mennyiségben és folyamatosan. De ezek nézettségi mutatói lehangolóan alacsonyak. Akkor ebből mi következik? A közmédia mondjon le az értékek közvetítéséről és teremtéséről? Ezek a magyar kultúra és a magyar média nagy kérdései. Annak, hogy most itt tartunk, szerintem az az oka, hogy Magyarországon rendkívüli sebességgel zajlottak le olyan folyamatok, amelyek más országokban organikusan épültek egymásra. Nálunk a videó, a műholdas és a kábeltelevíziózás nagyjából egyszerre jelentkezett, és nem sokkal később megjelentek a kereskedelmi tévék is. Ráadásul ugyanerre az időre esett az államilag finanszírozott kultúra részbeni átalakulása és részbeni válsága. Mindezt kiegészítette az a felfokozott kíváncsiság, ami a tömegkultúra iránt az elmúlt negyven-ötven évben mindenkiben kialakult. Ez zuhant rá a magyar kulturális-művészeti piacra, és egyszerre ez sok volt. A művészek hatékonyabban védték magukat, mint a Magyar Televízió: ezért a kulturális átalakulás legnagyobb vesztese a televíziós dráma és a magyar televíziós dokumentumfilm. A magyar film a maga ellentmondásaival és nagyon sok bajával éhezik bár, de nem halt meg; a magyar színház a maga ellentmondásaival és megalkuvásaival ugyan, de él és virul, és igaz ez mondjuk az átalakult könyvkiadásra is. De ha évek múlva valaki azt akarná megtudni, hogy mi történt a magyar társadalomban 1990 és 2000 között, alig fog találni olyan dokumentumfilmeket, amik erről tudósítanak.

MN: E veszteséget ön szerint mi magyarázza?

BGY: Szerintem ennek is az egypárti köztévé többpárti politizálása az oka. Ebben nagy a pártok felelőssége: annak idején, 1989-90-ben a Magyar Televíziót már indulásból nem fórumként értelmezték, hanem meghódítandó terrénumként. És azóta is: minden pártot az érdekel, hogy a hírműsorokban a politikusai hányszor szerepelnek, s nem az, hogy mi van a híradó után vagy a két híradó között. Nézzék: van, amiben már európai színvonalú a hazai kínálat, mondjuk az oktatás, a banki és pénzügyi szolgáltatások jó részében. Van, amiben közepes a távolság Európa és Magyarország között, például a magyar és az osztrák nemzeti légitársaságok között. És vannak olyan területek, amelyeken elképesztő távolságokra vagyunk az európai nívótól: például a MÁV, a környezetvédelem, a csatornázottság vagy a közszolgálati televíziózás. A köztévé színvonala az elmúlt 12 évben folyamatosan romlott. Ez a helyzet, nincs mese.

MN: Ön szerint van-e elég erő és felelősségérzet a politikusokban ahhoz, hogy a saját érdekeikkel szembemenve rendezzék a közszolgálati televíziók helyzetét?

BGY: Néhány hónapja a jelenlegi ellenzéki pártoktól (a MIÉP-et kivéve) egyre inkább azt hallani, hogy depolitizálni kellene a közmédiát. Ellenzékben persze könnyű ezt mondani, kíváncsi vagyok, mi lesz, ha valóban kormányra kerülnek. Tény, ehhez nagy levegőt kellene venniük. Nem tudom, mi lesz egy esetleges kormányváltás után. Ne feledjük: ezt a rossz médiatörvényt a jelenlegi ellenzék terjesztette be. És úgy, hogy bármilyen kompromisszumot hajlandó volt vállalni két cél érdekében: az egyik, hogy az akkori ellenzék megszavazza, a másik, hogy létrejöhessen a kereskedelmi média. Azt gondolom, hogy e folyamatban szerencsétlen, elvtelen és ostoba kompromisszumok születtek.

MN: E kompromisszumsorozatnak része volt-e az, hogy az ön által vezetett Írisz Televízió nem juthatott földi sugárzású kereskedelmi frekvenciához?

BGY: A pályázat már a médiatörvény után volt.

MN: Mi úgy tudjuk, hogy az MSZP és a Fidesz ebben már jóval a pályázati kiírás előtt megegyezett.

BGY: Erről tényleg nem tudok semmit.

MN: Ön és mások is többször leírták, hogy a tévéfrekvencia-pályázatokat az előző ORTT elcsalta. Ebben mennyiben játszott szerepet az, hogy önöket a par excellence "zsidó" tévének tekintették. Egy volt szocialista médiapolitikus két évvel ezelőtti írása szerint ez komoly érv volt az Írisz kigolyózása mellett.

BGY: Ha szóba hozta: én is hallottam ilyet, és e vélekedés ORTT-beli meglétét adott esetben lehetne is dokumentálni. De ez csak a vereségünk egyik oka volt. Például a többiek lobbiztak, mi szinte egyáltalán nem. Nevetnivalóan hiszékeny - vagy inkább negatív jezővel élve: dilettáns - voltam. Ha beszéltünk politikusokkal, csak azt mondtuk, hogy elfogulatlanok leszünk, senkit nem fogunk igazságtalanul bántani. Volt közöttük, aki erre azt felelte: ez kevés. De mi azt gondoltuk, hogy meg kell írni a legjobb pályázatot és a legtöbb pénzt ajánlani, és ez elég lesz. Vannak persze történetek, sok történet, hogy a legjobb mutatóink ellenére miért a Tv 2 és az RTL Klub lett a befutó, de meggyőződésem, hogy mindentől függetlenül, sehol az Európai Unióban nem kaphatott volna frekvenciát e két entitás úgy, mint nálunk, hiszen tulajdonosi köreik a háttérben összefonódnak.

MN: A Tv 3 megszüntetése után hogyan került a köztévéhez?

BGY: Én még a megszüntetés előtt közös megegyezéssel eljöttem. Egy darabig nem csináltam semmit, nem kellett ajánlatok sorozatát visszautasítanom, aztán egyszer csak megkeresett Szabó László Zsolt akkori tévéelnök. Nem tudom, hogy ezt ő kezdeményezte-e, vagy "súgtak" neki. Kérdezte, lenne-e kedvem Aktuálist készíteni, mire azt feleltem: lenne, ha nem szólnak bele. Nem fognak beleszólni, mondta.

MN: És betartotta a szavát?

BGY: ´ maga többé-kevésbé igen. Viták persze voltak. Korábban például illett arról egyeztetni a főnökséggel, hogy kit akarok meghívni a műsorba.

MN: Volt, akire azt mondták, hogy nem jöhet?

BGY: Igen. De körülbelül háromnegyed éve abszolút nem szólnak bele a munkámba. Igaz, ez a mostani elnökkel kötött különmegállapodás eredménye.

MN: Mi volt a "cserealap"? Mit tudott kínálni ezért?

BGY: Egy két hónapos minisztrájkot, s azt, hogy nem hetente kétszer, hanem csak egyszer vezetek Aktuálist (azt is szerdán, amikor a legkésőbb van), de annak én vagyok a szerkesztője is, és nincs a főnökséggel tartalmi egyeztetés.

MN: Az ön itteni szereplését elég szélsőségesen ítélik meg: az egyik nézet szerint ön az egyre inkább MIÉP-es befolyás alá került köztévében történteket mintegy legitimálja a jelenlétével. A másik oldalról viszont azt hallani, hogy az ön személyében az SZDSZ kemény magja még mindig jelen van a Szabadság téren. Ön pedig nemrég a Népszabadságban azt írta, hogy az elkészült műsorok színvonala a mérce.

BGY: Az itteni szerepvállalásomról alkotott vélemények valóban szélsőségesek. Jobbról és balról is kapok eleget. Mostanra megszoktam. Ismeretségeim, barátságok mentek rá arra, hogy a köztelevízióban dolgozom. De ez nem jelenti azt, hogy a jelenlegi kormánypártok emiatt jobban kedvelnének. Amolyan Maverick-szerű figurának tartanak: például nem hinném, hogy a miniszterelnök tanácsadói el lennének ragadtatva attól, hogy Orbán Viktor velem beszélgetett; a másik oldalról pedig azzal vádolnak, hogy nem vagyok keményebb, meg azzal, hogy mikrofonállvány vagyok s a többi. Annak a szerintem frusztrációs eredetű igénynek, hogy mindent, vagy majdnem mindent én kérdezzek meg a miniszterelnöktől, amit mások nem tudnak, vagy nem akarnak, valóban nem tudtam eleget tenni. Lehet, hogy nincs igazam, de úgy gondolom: egy produktum önmagában is lehet tisztességes és megítélhető, függetlenül a körülményektől. Sokan vitatják azon döntésemet, hogy külsősként viszszajöttem ide, ezzel tisztában vagyok és ezt tiszteletben tartom. A legutóbbi időkben a balról és középről érkező tűzerő némileg csökkent. A jobboldali máig változatlan, illetve erősödik.

MN: Az Orbán Viktorral készített interjúsorozat kinek az ötlete volt?

BGY: Szabó László Zsolt szólt, hogy van-e kedvem egy ilyen beszélgetéssorozatra.

MN: A havi rendszerességű miniszterelnöki interjú egyébként bevett gyakorlat a nyugat-európai köztévéknél?

BGY: Tudomásom szerint nem.

MN: Kapott előre kérdéseket? A tévé vezetésének voltak elvárásai?

BGY: Amikor a felkérést megkaptam, beszélgettem a miniszterelnökkel. Ennek alapján - sok nem és sok igen volt és maradt bennem - végül úgy döntöttem, hogy vállalom. A felelősséget is. Soha nem fordult elő, hogy nekem bárki bármilyen kérdést előírt vagy a számba adott volna. Sem a miniszterelnök, sem a munkatársai nem próbálkoztak ezzel. Talán kétszer fordult elő csak, hogy javasoltak témakört, ami szerintük akkor éppen érdekes lehetne: az egyikre azt mondtam, hogy ez tényleg fontos lehet, a másikra azt, hogy ez szerintem érdektelen, és nem is került szóba. Egyébként a témaköröket minden interjú előtt egyeztettük a miniszterelnökkel úgy, hogy ezeket én határoztam meg, és elmondtam neki, hogy ezúttal éppen miről fogom kérdezni. Ezek körülbelül félórás megbeszélések voltak; de ezt a lehetőséget minden interjúalanyomnak megadom.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)