A szakképzés mint gazdasági-társadalmi probléma - 1. rész - Elfekvő az oktatásügyben

  • Becker András
  • 2010. július 1.

Belpol

A szakképzés megújítása a Fidesz gazdaságpolitikájának egyik kulcseleme. A kevés konkrétumot tartalmazó deklarációkból annyi biztosan tudható, hogy a beígért egymillió új munkahely, a gazdaság talpra állítása, a versenyképesség javítása, illetve a leszakadó rétegek reintegrációja jelentős részben ennek sikerén múlik.
A szakképzés megújítása a Fidesz gazdaságpolitikájának egyik kulcseleme. A kevés konkrétumot tartalmazó deklarációkból annyi biztosan tudható, hogy a beígért egymillió új munkahely, a gazdaság talpra állítása, a versenyképesség javítása, illetve a leszakadó rétegek reintegrációja jelentős részben ennek sikerén múlik.

Romokban a szakképzés - legalábbis az új kormány oktatásért felelős miniszterének első nyilatkozata szerint. Bár azóta tisztázódott, hogy a terület nem hozzá, hanem a Matolcsy György vezette gazdasági csúcsminisztériumhoz tartozik, a szakképzéssel kapcsolatos kommunikáció drámai hangvétele mit sem változott. Az üzenet az ismert sémára épül: a helyzet tarthatatlan, sőt válságos, de van olyan egyszerű és kézenfekvő megoldás, amelyik egyszerre képes orvosolni a bajok gazdasági és társadalmi vonatkozásait. Az állítás első felét kevesen vitatják, hiszen a szakképzés valóban a magyar közoktatás legkritikusabbnak tűnő eleme.

Elégedetlenek vele

a munkaadók, mert az utóbbi tíz év reformjai ellenére sem elég rugalmas, nem szolgálja ki megfelelően a munkaerő-piaci igényeket: miközben évek óta hatvan százalék alatti a foglalkoztatási ráta, a fejlett régiókban a válság ellenére is hiány van korszerű ismeretekkel rendelkező, elsősorban gépészeti, építőipari szakmunkásokból (lásd "Sikerélmények színtere" című keretes anyagunkat). Egyes prognózisok szerint a következő tíz évben, a Ratkó-korszakban születettek nyugdíjba vonulása nyomán 150 ezer szakmunkás fog hiányozni a magyar gazdaságból - ugyanakkor mind az iskolarendszerű, mind a felnőttképzésben ma is tömegesen oktatnak olyan OKJ-s szakmákat, amelyekre lényegében nincs kereslet: idegenvezetőből, kereskedelmi menedzserasszisztensből, fodrászból évek óta túlképzés van. Részben ennek következménye, hogy a szakképesítést szerzők mindössze ötöde helyezkedik el a tanult szakmájában - ez a tény önmagában is árulkodó.

A szakképzés ugyanakkor egyfajta indikátora a közoktatásban megjelenő társadalmi folyamatoknak: míg a középosztály számára a szegregálódó, egyre homogénebb összetételű intézmények az általános iskolától kezdődően a társadalmi ranglétrán való emelkedés lehetőségét nyújtják, addig a társadalom alján lévők szempontjából a közoktatás és annak többségük számára utolsó állomása, az érettségit nem adó szakiskolai képzés a "centrifugálódás", a perifériára kerülés intézményévé vált: "(A) magyar iskolarendszerben a szakiskola valóságos funkciója sokkal inkább az, hogy a (...) követelményeket teljesíteni nem tudó gyerekeket, fiatalokat az iskolaköteles korban iskolában tartsa, és sokkal kevésbé egy fejlett munkakultúrával rendelkező szakmunkásréteg utánpótlásának megteremtése" - írja egy tavalyi tanulmányban két oktatáskutató, Nahalka István és Vass Vilmos (A szakképzés helye, szerepe a magyar oktatás rendszerében, Bp., 2009). A Jelentés a közoktatásról című 2006-os dokumentum szerint míg a mélyszegénységben élők aránya a teljes népességen belül hét százalék körüli, addig a szakiskolába járó gyerekek közel fele ebből a rétegből kerül ki.

A szakiskolai képzés e dimenziója - mint jószerivel minden, a társadalom legalján élőkkel kapcsolatos probléma - egyben romakérdés is: becslések szerint a cigány származású gyerekek kétharmada szakiskolában tanul tovább. Nyilván ezért tűnhet a Fidesz számára a szakképzés a romaügy arkhimédeszi pontjának. Ahogyan Orbán Viktor fogalmazott: "A romakérdés megoldása (...) a szakképzés-politikán áll vagy bukik."

Számos ok vezetett a mostani helyzethez: az egyik legtöbbet emlegetett a fizikai jellegű szakmunkák presztízsvesztése, a szakiskolai végzettség devalválódása. Sokan az általános iskolai gyakorlati oktatás, a valamikori politechnikaképzés elsorvasztását teszik felelőssé ezért, mondván, emiatt nem kötődnek pozitív élmények a fizikai munkavégzéshez, és emiatt nincs a szakoktatásba lépő gyerekeknek kézügyessége, ezért alacsony a monotonitástűrése és a munkakultúrája. "Itt ölik meg a szakképzést - mondja Környei László, az előző Orbán-kormány közoktatásért felelős helyettes államtitkára -; amíg ebben változás nem lesz, halálra van ítélve minden szakképzési reform."

A szakképzés mélyrepülése a szocialista nagyvállalatok megszűnésével kezdődött: nemcsak a képzőhelyek szűntek meg, de az alacsony képzettségű, lényegében betanított munkát végző szakmunkások iránti kereslet is. Így derült ki, hogy azzal a képességszinttel, ami évtizedeken keresztül elég volt a szocialista nagyipar munkavállalói számára, korszerű szakmák befogadása eleve nem lehetséges. Ezt az első PISA-felmérés megrázó eredményei tették nyilvánvalóvá: a 15 éves szakiskolai tanulók olvasási-szövegértési készségét mutató pontszám átlaga például abban a sávban volt, ami az OECD standardja szerint nem elégséges a munkaerőpiacra való belépéshez - aki ezt a szintet teljesíti, lényegében nem képes új ismereteket elsajátítani, mert számára a legegyszerűbb olvasott szöveg megértése is komoly kihívást jelent. (Ez a kép a későbbi PISA-felmérések során sem javult.)

Az is nyilvánvalóvá vált, hogy a szakiskolában tanító pedagógusoknak sincsenek megfelelő eszközeik az általános iskolából egyre gyengébb kompetenciákkal kikerülő tanulók oktatásához: a tekintélyelvű, büntető, frontálisan tanító, tanári magyarázatra épülő pedagógia eleve kudarcra ítélt ebben a közegben. ("A hozzánk továbbképzésre jelentkező, zömmel hátrányos helyzetű térségekben tanító kollégák 70 százaléka a kurzus elején nem tudja megmondani, mi a különbség asszimiláció és integráció között. Igaz, ez az arány néhány éve még 90 százalék volt" - árnyalja tovább a képet egy pedagógus-továbbképzésekben dolgozó szakértő.) Az ultima ratio a buktatás - a szakiskolai tanulók harmada legalább egy tárgyból megbukik a 9-10. évfolyamon, közel tíz százalékuk évet ismétel. A kudarcos és unalmas oktatásra a válasz az iskolakerülés: a szakiskolákban kiugróan magas nemcsak a bukások, hanem a hiányzások aránya is. A kisebb-nagyobb lógások és a kudarcok pedig előbb-utóbb az iskola elhagyásához vezetnek.

A lemorzsolódás

évtizedek óta a szakiskolai képzés neuralgikus pontja: arányát a kutatások harminc és negyven százalék közé teszik. (A cigány származású lánytanulóknál ez az arány 60 és 70 százalék közötti.) A gyerekek közel negyven százaléka úgy éri el a tanköteles kor felső határát, hogy nem szerez semmilyen végzettséget, a kimaradás miatt pedig évente 5-6000 tanköteles korú gyerek egyszerűen eltűnik a közoktatás rendszeréből. A végzettség hiánya önmagában is súlyos hátrány a további életútjukon: míg a valamilyen végzettséggel rendelkező fiatalok 70 százalékának van munkahelye, addig a szakképesítést nem szerzettek mindössze egyharmadának. A mai szakiskolai képzés egyik legsúlyosabb következményekkel járó ellentmondása, hogy míg a 9-10. osztályok egyik elsődleges feladata a fentebb emlegetett PISA-felmérésben vizsgált készségek (szövegértés, számolás, alapvető természettudományos ismeretek) elsajátítása, illetve megszilárdítása lenne - hiszen ezek megléte minden további tanulásnak előfeltétele -, addig éppen ezeken az évfolyamokon a legnagyobb a lemorzsolódás.

"A lemorzsolódást minden esetben hosszú 'előkészítő' folyamat előzi meg, amelynek során kialakul az iskola és a gyermek, illetve a szülők közötti kölcsönös elégedetlenség" - összegez a Zöld könyv a magyar közoktatás megújításáért című munka szakképzéssel foglalkozó fejezete. A tanulmányt jegyző Liskó Ilona több más kutatása is föltárta, hogy az iskola elhagyásában döntő szerepe van a tanulási kudarcoknak és az ennek nyomán kialakuló rossz közérzetnek. Szülők, pedagógusok és intézményvezetők egyöntetűnek tűnő véleménye szerint a kudarcokkal teli nyolc-kilenc évnyi általános iskolai kínlódás utáni két év további "padban ülés" legtöbbször a végsőkig demoralizálja az amúgy is frusztrált, motiválatlan 15-16 éveseket. Ráadásul tapasztalati tény, hogy nagyon nehezen találja meg a helyét a munka világában az a gyerek, akinek tizenhat éves koráig nem lesz "olajos a keze". Tehát az az esélykiegyenlítő, felzárkóztató funkció, ami a 9-10. évfolyamok feladata lenne, nem működik, sőt az alapvető kompetenciák kialakítása helyett itt tovább romlanak a gyerekek munkába állásának - és ebből következően a társadalomba illeszkedésének - az esélyei.

Az oktatáspolitika válasza a kialakult helyzetre az elmúlt két kormányzati ciklusban három és fél jelentős lépés volt. Évi egy-másfél milliárdos költségvetéssel elindult a szakiskolai képzés komplex megújítása (Szakiskolai Fejlesztési Program I-II.) a pedagógus-továbbképzéstől az eszközfejlesztésen át a minőségbiztosítási rendszer kiépítéséig. A másik a szakképzésszervezés radikális átalakítása volt: ma már nem a különböző helyi (politikai) alkuk határozzák meg egy-egy iskola képzési kínálatát, hanem közel kilencven térségi integrált szakképző központ (TISZK) szervezi a szakképzést a regionális igényeket integráló képzési bizottságok határozatai alapján. Szintén nagy horderejű lépés volt a szakképzés kánonját jelentő OKJ és a hozzá kapcsolódó vizsga- és követelményrendszer radikális átalakítása. (A TISZK-ről, az OKJ-ről és a többiről lásd Mi micsoda? című keretes anyagunkat.) Az újrakezdés lehetőségét megteremtő "második esély" program viszont csak fél lépés lett: mindössze két olyan intézmény született meg, amelyik a közoktatásból végzettség nélkül kikerülő, perifériára sodródott fiataloknak biztosít lehetőséget a visszakapaszkodásra.

A megoldás az oktatáskutatók többségének véleménye szerint a komprehenzív iskola lehet: minden gyereknek biztosítani kell az azonos minőségű, a hátrányokat kompenzáló közoktatáshoz való hozzáférés jogát legalább 16 éves korig, minél későbbre tolva a szakmaválasztás időpontját - a továbbhaladását így nem a társadalmi származás determinálná. Ettől azonban a magyar oktatási rendszer fényévekre van; tanulmányok sora és a PISA-felmérések egyértelművé tették, hogy az OECD-országokhoz viszonyítva Magyarországon kiemelkedően erős az összefüggés a gyerekek tanulási teljesítménye és szocioökonómiai helyzete között: az oktatási rendszer nem kiegyenlíti, hanem újratermeli a társadalmi egyenlőtlenségeket.

A minél tovább tartó iskolai tanulás ideájával azonban élesen szemben áll az a szülők, pedagógusok és a különböző gazdasági érdekképviseletek által hangoztatott igény, hogy a szakiskolákban a lehető leghamarabb kezdődjön meg a tényleges szakképzés. Ez az adott helyzetben nem csak pedagógiai-pszichológiai okokból tűnik indokoltnak - a hátrányos helyzetű családoknak

közvetlen egzisztenciális érdeke

is, hogy a gyerek minél előbb keresőképessé váljon. Tavaly nyáron hosszú vajúdás után megszületett a közoktatási törvény módosítása, ami ez év szeptemberétől lehetővé teszi az iskolák számára az ún. előre hozott szakképzést. Az "általános műveltséget megalapozó pedagógiai szakasz" (ez nem irónia, hanem a törvény szövege) 1000 óra, amit a konkrét szakma tanulásához kötődő kompetenciafejlesztéssel is lehet teljesíteni, így ezek a gyerekek vélhetőleg nem klasszikus irodalmi szövegeken, hanem például egy műszaki leíráson gyakorolják majd az értő olvasást. Mindemellett a gyakorlati képzés az első évtől elkezdődhet, így a 11. évfolyam végén a tanuló szakmunkásvizsgát tehet. Ezzel az új képzési forma pragmatikus megoldásként enyhíthet a szakiskolák egyik legégetőbb gondján, a korai lemorzsolódáson, de - lévén, hogy adottságként fogadja el az általános iskola szegregáló mechanizmusai miatt kialakult kényszerhelyzetet - egy lépéssel távolabb visz az egyenlő esélyeket biztosító oktatási rendszertől.

Mi micsoda?

Ma államilag elismert, azaz az Országos képzési jegyzékben (OKJ) szereplő szakmákat érettségit is adó szakközépiskolában, csak OKJ-s bizonyítványt adó szakiskolában, illetve különböző felnőttképző intézményekben lehet tanulni. A tanköteles kor felső határa 18 év, az iskolákban a konkrét szakképzés általában a 11. osztálytól kezdődhet. Az egyes régiókban a szakképzés arányairól - mely szakmákból hány osztályt indítsanak az iskolák - a térségi integrált szakképzési központok (TISZK) döntenek. A TISZK-ek az egyes iskolák és a fenntartóik önkéntes csatlakozásával létrejött szakképzés-szervezési társulások, amelyek fejlesztési forrást csak a regionális fejlesztési és képzési bizottságok (RFKB) által támogatottnak minősített szakmák gyakorlati képzéséhez kaphatnak. Ez persze nem jelenti azt, hogy az egyes iskolák ne indíthatnának az RFKB-k által nem támogatott képzéseket. A képzési bizottságokban, bár az elnök miniszteri kinevezett, többségben vannak a gazdasági élet képviselői. A felnőttképzésben meghatározó szabadpiaci szereplők képzési profiljára az RFKB-nak semmiféle ráhatása nincsen.

Problémakezelés helyben

A problémák sajátos gyakorlati megoldásáról mesélnek - természetesen név nélkül - pedagógusok: számos szakiskolában, számítva a várható lemorzsolódásra, 35-40 fővel indítanak osztályokat, így a 11. évfolyamra jó esetben elérik az ideális 20 fő körüli létszámot. Harminc-negyven fős osztályokban, ahol a tanulók harmada-fele amúgy is "problémás", eleve kudarcra ítélt a pedagógiai munka. A gyakorlatban számos helyen megoldódnak a korai szakmaválasztással kapcsolatos dilemmák is: bár a vonatkozó jogszabályok szerint a szakiskolai tanulónak csak a 10. osztály végén kell erről dönteni, az iskola ezt megteszi helyette már a beiratkozáskor. Bár leírva sehol nincs, de tudható, hogy adott iskolában például az A osztály lesz a marós, a B az esztergályos, és így tovább - ez az iskola szempontjából teljesen érthető, hiszen így lényegesen egyszerűbb a képzés tervezése. Érdekesen zajlik néhány helyen a sajátos nevelési igényű (sni) gyerekek integrált oktatása is (ami komoly többletforrás lehet az iskolának): az "integrált osztály" egy része - mit ad isten, pont az összes sni-s - külön teremben tanul. Igaz, sok pedagógus szerint a hátrányos helyzetű térségekben, ahol a gyerekek minimum harminc százaléka súlyos tanulási problémákkal küzd, amúgy is véletlenszerű, hogy kit nyilvánítanak sni-nek.

"Sikerélmények színtere"

Nagy László, a Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet főigazgatója

Magyar Narancs: A szakképzéssel kapcsolatos egyik leggyakrabban hangoztatott kifogás, hogy a képzési kínálat és a "kibocsátás" nincs összhangban a munkaerő-piaci igényekkel.

Nagy László: Ezt az axiómaként hajtogatott állítást nem támasztják alá adatok. A munkaerőpiac nagyon összetett rendszer, amelynek csak az egyik, de korántsem meghatározó eleme a szakképzés. Illúzió azt gondolni, hogy elérhető az az állapot, mikor a kereslet és a kínálat tökéletesen fedi egymást. Ne felejtsük el, hogy ma Magyarországon szabad iskola- és szakmaválasztás van, vagyis - szerencsére - senki nem kényszeríthet arra egy gyereket, hogy mondjuk tetőfedőnek tanuljon, mert arra van kereslet. A képzőhelyek kínálatát sem feltétlenül csak a munkaerő-piaci igények határozzák meg, hiszen az ő bevételeik a tanulói normatíva révén nagymértékben függnek a képzésben részt vevők létszámától, tehát nem indíthatnak olyan képzést, amire alig van jelentkező. Vegyük még hozzá, hogy a gazdasági körülmények rendkívül gyors változása miatt a munkaerő-piaci igényekről még középtávú prognózist is nehéz adni. A szakképzés irányainak és arányainak meghatározása pedig ma már egyértelműen az RFKB-k felelőssége - ennek az irányítási rendszernek a kiépülésével a regionális munkaerő-piaci igények közvetlenül is megjelennek a szakképzésben.

MN: Az intézményrendszer sokat változott, de mennyiben modernizálódott a képzés maga?

NL: Az új, moduláris rendszerű OKJ és a hozzá kapcsolódó vizsga- és követelményrendszer bevezetése reformértékű lépés volt. Az új OKJ-ban nem szigetszerűen állnak az egyes szakmák, hanem a "rokon" szakmák közös ismeretanyagát közös modulban lehet megtanulni. Így sokkal rugalmasabbá vált a rendszer: ha például egy fűtésszerelő meg akarja szerezni a vízvezeték-szerelői képesítést, nem kell az egész szakmát elölről tanulnia, elég azt a modult, amiben a két csővezetékes szakma eltér egymástól. De az új OKJ lehetővé teszi például a részszakképesítés megszerzését is: vagyis ha valaki nem tudja teljesíteni az adott szakma összes követelménymodulját, akkor nem vész kárba minden befektetett energiája, mert a teljesítettek alapján részszakképesítést kaphat, ami legalább egy munkakör betöltését lehetővé teszi számára - az "egész" szakképesítéshez még hiányzó modulokat pedig később is teljesítheti.

MN: Az Állami Számvevőszék 2008-as jelentése több ponton kritizálja a 2003-ban indult, tízmilliárdos költséggel zajló Szakiskolai Fejlesztési Programot. Szóvá teszi például, hogy nem készült hatásvizsgálat, nincs jól működő adatbázis, így nem értékelhető a program eredményessége.

NL: A Szakiskolai Fejlesztési Program (SZFP) áttörést talán nem hozott, de olyan új módszertani innovációkat, eszközöket adott a pedagógusok kezébe, amelyekkel jóval eredményesebbé vált az oktatás a programba bevont 160 iskolában. Az eredmények alapján nemcsak mi, de az iskolák maguk is sikeresnek ítélték a programot - különösen annak az ún. C komponensét, amelyik a leghátrányosabb helyzetű, gyakran nyolc osztályt sem végzett, a társadalom peremére sodródott fiatalok reintegrációját, alapvető személyes és társas kompetenciáinak kialakítását és megerősítését szolgálta. Ezen a területen egyértelmű, konkrét mérési eredményekkel alátámasztott sikereket értünk el. Komoly veszteségnek tartom, hogy - bár eredetileg 2013-ig terveztük a programot - erre az évre már nincs forrás a folytatáshoz. Ami pedig a pályakövetési adatbázist, vagyis az eredmények mérhetőségét illeti: az ehhez szükséges informatikai rendszer készen áll, év végén 25 000 OKJ-s végzettségű adatait tudjuk feltölteni, de amíg a szükséges jogszabályi módosítások meg nem történnek, adatvédelmi okokból a rendszert nem lehet használni.

MN: Részben az SZFP tapasztalatainak köszönhetően ősztől a szakiskolák indíthatnak ún. előre hozott szakképzést. Ez lényegében a húsz évvel ezelőtti szakmunkásképzéshez való viszszatérést jelenti, vagyis a nyolcadik osztály elvégzése után a gyerekek egy részének lényegében be kell lépnie a munka világába.

NL: Sokan gondolják, hogy ha egy gyerek 14-15 évesen egy tanműhelyben manuális tevékenységet végez, akkor őt a padban tanuló, az érettségivel esetleg majd a felsőoktatásba lépő gyerekhez képest "büntetésbe" tettük. Ez így általánosítva biztosan nem igaz. Akik ezt állítják, azok, érzésem szerint, nem ismerik ezt a világot: nem volt ilyen élményük sem a saját, sem a családjuk életében, ezért van bennük ez az averzió. Én húsz éven keresztül tanítottam szakmunkástanuló gyerekeket, és állítom, hogy a többségüknek nemhogy büntetés, de sikerélmények színtere a tanműhely - és ennek óriási jelentősége van azon gyerekek számára, akik az általános iskola nyolc évét folyamatos kudarcként élték meg. Ugyanakkor a lehető legkésőbbre tolt szakmaválasztás sem záloga a sikeres döntésnek: hogy mást ne mondjak, egyre nagyobb számban jelennek meg a szakképzésben BSc, BA diplomás fiatalok.

Figyelmébe ajánljuk

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.