A Széchenyi-terv forintjai: Nagy ábránd

Belpol

Amára 626 milliárd forintnyira duzzadt Széchenyi-tervet (a Gazdasági Minisztériumban foganatosított helyesírás szerint: Széchenyi Terv) egyértelműen a jelenlegi kormányzati erők jövőbe vetett hite és a magyarság évezredes esélyeinek felismerése diktálta - legalábbis erről tanúskodik Matolcsy György miniszter pályázókhoz intézett előszava, amelyet a tárca pályázatait rejtő kötet elején lelhetünk fel. A mai kormányzati retorika megszokott idiómái között (a magyarság ismét elfoglalhatja méltó helyét az európai népek nagy családjában; az elvesztett XX. század után megnyerhetjük a XXI. századot; dinamikusan és harmonikusan fejlődő, nemzeti sajátosságait, értékeit megőrző stb. stb. Magyarország, miegyebek) találunk néhány érdekes állítást is.
Amára 626 milliárd forintnyira duzzadt Széchenyi-tervet (a Gazdasági Minisztériumban foganatosított helyesírás szerint: Széchenyi Terv) egyértelműen a jelenlegi kormányzati erők jövőbe vetett hite és a magyarság évezredes esélyeinek felismerése diktálta - legalábbis erről tanúskodik Matolcsy György miniszter pályázókhoz intézett előszava, amelyet a tárca pályázatait rejtő kötet elején lelhetünk fel. A mai kormányzati retorika megszokott idiómái között (a magyarság ismét elfoglalhatja méltó helyét az európai népek nagy családjában; az elvesztett XX. század után megnyerhetjük a XXI. századot; dinamikusan és harmonikusan fejlődő, nemzeti sajátosságait, értékeit megőrző stb. stb. Magyarország, miegyebek) találunk néhány érdekes állítást is.

Egész úton hazafelé

Mindjárt az első, hogy az Országgyűlés 626 milliárd forintot szavazott meg a kétéves költségvetés keretén belül a Széchenyi-terv céljaira, holott nagyon jól tudjuk, hogy az Országgyűlés expressis verbis egy büdös forintot sem szavazott meg semmilyen fejlesztési tervre, s mivel sehol - különösen a költségvetés szövegén belül - semmilyen összegzés nem történik arra nézve, hogy a büdzsé mely tételei tartoznak a Széchenyi-terv keretébe, így hát ez az állítás enyhén szólva kétségbevonható. Ráadásul a Matolcsy által is említett hét program (a számok e misztikájára még visszatérünk) között ott találjuk a sztrádaépítést, márpedig az erre szánt pénzt az állam a Magyar Fejlesztési Bankon (MFB) át szeretné eljuttatni a Nemzeti Autópálya Rt.-hez (ennek sajátszerűségét nem tisztünk e helyütt tárgyalni), s ez a pénz a kétéves büdzsében, legalábbis a helyes címszó alatt, biztosan nem szerepel. Az MFB tőkeemelése meg a sztrádakötvények kibocsátása ezek szerint mintegy része a Széchenyi-tervnek, ám ennek részleteit nem kötötte a kormányzat a képviselők orrára (más kérdés, hogy az övéik látnivalóan nem is voltak erre kíváncsiak).

Pedig nagy pénzekről van szó: eredetileg 120 milliárd forintot hirdettek meg az autópálya-építésre, ám ez az összeg menet közben hirtelen a duplájára, 253 milliárdra duzzadt; korábban a Gazdasági Minisztérium (GM) egyik vezetője úgy nyilatkozott, hogy a tárca által kínált menüt első körben tesztelték az üzleti szférán (GM-nyelven: társadalmi vitára bocsátották az indikatív finanszírozási listát), s a legvonzóbb tételek összegét megemelték.

Páratlan számok

Nemcsak az autópálya-építés nyert a cuccon, hiszen közben emelték a turizmusra, a kutatásfejlesztésre, az innovációra, a vállalaterősítésre és a regionális gazdaságépítésre szánt pénzt, sőt bejött a képbe az "információs társadalom- és gazdaságfejlesztés" fedőnevű vadonatúj program is, igaz, ezt nem a GM, hanem a még tavaly az informatikai ügyek vitelével megbízott Miniszterelnöki Hivatal (MEH) kezeli. Eme tény sűrű nyilatkozatokra adott alkalmat Stumpf István kancelláriaminiszter számára: előbb az Informatikai Vállalkozók Szövetségében ígért idénre 15 milliárd forintot, jövőre meg még 20 milliárdot az információs társadalom kiépítésére, kiemelve, hogy hazánknak jó esélye van arra, hogy informatikai és telekommunikációs téren nagy befolyást szerezzen a régióban. S ha még nem félnének eléggé a régió feldrótozandó lakói, hát Stumpf egy hét múlva emelte a tétet: a Synergon-napokon tartott bevezető előadásában már 17 plusz 28 milliárdról beszélt meg arról, hogy a kormány célja az egyenlő esélyek megteremtése informatikai téren, továbbá az internet olcsóbbá tétele (utóbbi jobb helyeken inkább a piaci verseny révén szokott volt bekövetkezni). Ami biztos: a Stumpf-minisztérium már el is kezdte e célból az osztogatást, hiszen márciusban kapásból 3,34 milliárd forint vissza nem térítendő támogatás odaítéléséről döntöttek, amely a hírközlési és informatikai célelőirányzatból származik. Elemzők szerint a sikeres pályázók között túlzottan is sok a kormányoldal által preferált, a káder- és osztálypolitikai indokból kiemelten kezelt versenyző (a HVG legutóbbi számában közölt kimutatás szerint Fidesz-politikusok, kormányzati tényezők, továbbá azok rokonainak és barátainak érdekeltségei, egyházi iskolák stb.), de hát ez nyilván csak a szokásos libsi-komcsi mocskolódás, a lényeg, hogy látnivalóan készen áll és működik az a szempontrendszer, amelynek ismeretében dönthetnek a pályázatok elbírálói, hogy a MEH-nek már csak kicsinykét kelljen módosítania a bírálóbizottság javaslatait.

Az überminisztérium csak az informatikai fejlesztésekért felelős; további hat témát a GM kezel, ám ezek között nem szerepel a sztrádaépítés, ami ezek szerint már a nyolcadik tétel, s a felelős kormánytényezők csak a számok mágikus erejébe vetett pithagoreus hit jegyében ragaszkodnak a hetes számhoz.

Előttünk a múlt

De marad így is elég téma: például a GM viszi a vállalkozáserősítő programot. Ezen belül a legnagyobb, százmilliós nagyságrendű falat a versenyképesség-javító beruházások létrehozása, illetve az európai regionális központok kialakítása, de rá lehet futni - némileg kevesebb összegért - a kézműves mikrovállalkozások fejlesztésére is; e kategóriába a mázas köcsögöktől a gipsz Krisztus-fej készítéséig amúgy is belefér minden. Beindult a GM által koordinált lakásprogram is, amelyre két év alatt nem kevesebb mint 140 milliárdot költenek; ámbár ez korábban még 200 milliárd volt. Matolcsy miniszter az idén először hirdetett eredményt a bérlakás-építési programra pályázó önkormányzatok között, s ezen alkalomból 3,6 milliárd forint vissza nem térítendő támogatást dobtak szét közöttük.

Némi meglepetést keltett viszont az a bejelentés, hogy a Széchenyi-terv keretében eddig (idén és tavaly) 13 milliárdot költött erre a tárca, ami egyúttal azt is jelenti, hogy a terv (A Terv) beindulása előtt megkezdték a pénzosztást, azaz a távlatok immár nemcsak előre, de időben visszafelé is beláthatatlanok. Az újonnan jutalmazott 42 önkormányzat nyilván hálás (saját részük amúgy 1,4 milliárd forint, részben kápé, részben építési telek formájában), s az említett 13 milliárdból eddig 3300 darab önkormányzati bérlakás létesült. A létesítendő bérlemények zöme (60 százalék) költségelvű lesz, azaz a szociális bérlakások a háttérbe szorulnak. Korábban ez fordítva volt: 61-38 százalék a szociális lakások javára.

Országunkat egy lóért

A kormány mindemellett - állítása szerint jelentős - pénzt pumpálna a turizmus fejlesztésébe is (húszmilliárdot, ami e területen nem is olyan sok, egy takarosabb szálloda ára), legalábbis erre utal az ünnepek alatt sem szünetelő közszolgálati médiakampány. A legnagyobb lét a termálfürdők fejlesztése, illetve kialakítása céljából lehet leakasztani; ez a milliárdos nagyságrendet is elérheti, s akár a teljes beruházási összeg felét is kiteheti. Azóta meg is mozdult Hévíztől Harkányig az összes jelentős fürdőváros, hiszen a termálfürdők környékének fejlesztésére (szállás, infrastruktúra) is lehet pályázni. De vannak más területek is: kastélyok, várak turisztikai hasznosítása, élménypark létesítése (ezek mibenlétére vonatkozólag csak annyi fogódzót kaphatunk, hogy ott a turista órákat is képes eltölteni), a lovasturizmus fejlesztése (Matolcsy éppen péntek 13-án jelentette be Szilvásváradon, hogy a kormány az idén 600 millát nyomat e célra), vitorláskikötők létesítése, világörökségi helyszínek turisztikai fejlesztése és újdonságként a vallási turizmus fejlesztése.

A GM regionális gazdaságépítési programján belül innovációorientált ipari parkot, logisztikai centrumot, technikai inkubátorházat lehet kialakítani, esetleg térségi elektronikus piacot fejleszteni, hungarikumokat feltárni és piacra juttatni (bár az elnyerhető pénzek alapján az élménypark még mindig nagyobb üzletnek tűnik). Vannak továbbá aktív foglalkoztatáspolitikai célok, amiket egyenként akár százmillával is megtámogathat a Terv, ami a teljes összeg kétharmadát is kiteheti. Az energiatakarékossági program keretében mérsékelni lehet a lakossági meg az önkormányzati energiafelhasználást, hozzá lehet nyúlni a megújuló energiaforrásokhoz stb.

Összegzésként elmondhatjuk: az állam két év alatt rengeteg sok pénzt akar elkölteni részben érthető, részben meglehetősen egzotikus célokra, ám a teljes 626 milliárd egyharmadát kapásból kivitte egy külsős cégbe (Nemzeti Autópálya Rt.), így tüntetvén el azt a szemünk és mindennemű társadalmi kontroll elől, továbbá a maradékról alig kideríthető elvek alapján döntenek majd a bírálóbizottságok. Matolcsy hisz abban, hogy a közpénzek, az adófizetők forintjainak magán- (és önkormányzati) vállalkozásokba pumpálása meglódítja majd a makrogazdaságot, amiben nem feltétlenül biztosak a konjunktúrakutatók. Ami viszont faktum: már megint az adófizetők megkérdezése nélkül döntenek pénzük gazdasági, főként beruházási célú felhasználásáról, éppen úgy, mint a boldogult kádári ántivilágban.

Matolcsy György az illetékes (gazdasági) bizottság előtti múlt heti meghallgatásán úgy vélekedett: ha a kormány évente 300 milliárdot költ a Széchenyi-terv keretében, az évente 1000 milliárd forintnyi további (magán-)tőkét mozgat meg. Azután jön az EU-csatlakozás, ami újabb lét jelent. Előre a Széchenyi Terv sikeréért!

Barotányi Zoltán

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.