Aláírásgyűjtés a Magyar Rádióban: Nehéz menet

  • - v -
  • 2001. március 29.

Belpol

AStifner kinevezése ellen tiltakozók szerint elfogadhatatlan, hogy a rádió "ez idáig nyíltan pártelkötelezett, sokszor szélsőséges, a közszolgálatiságot sértő műsorának munkatársa felügyeli azt a szerkesztőséget, ahol például a Tizenhat óra, a Szombat délelőtt, a Cigányfélóra, a Napközben, a Beszéljük meg, a Mérleg, a Szellemtörténetek, egyúttal a Vasárnapi Újság is készül. (...) Kérjük tehát a Főszerkesztő Asszonyt, hogy döntését vonja vissza."
AStifner kinevezése ellen tiltakozók szerint elfogadhatatlan, hogy a rádió "ez idáig nyíltan pártelkötelezett, sokszor szélsőséges, a közszolgálatiságot sértő műsorának munkatársa felügyeli azt a szerkesztőséget, ahol például a Tizenhat óra, a Szombat délelőtt, a Cigányfélóra, a Napközben, a Beszéljük meg, a Mérleg, a Szellemtörténetek, egyúttal a Vasárnapi Újság is készül. (...) Kérjük tehát a Főszerkesztő Asszonyt, hogy döntését vonja vissza."

"A Magyar Rádióban számtalan műsornak vannak szakmai előnyei és hibái. A szélsőséges jelző azonban nem rádiós szakmai kategória" - mondta lapunknak Stifner Gábor, aki szerint a tiltakozás kísérlet a Kossuth adófőszerkesztője jogkörének korlátozására és a törzsi háború kirobbantására. "Hálás lehetnék az aláíróknak: ilyen csekély arányú elutasítottságnak sok szereplő örülne" - utalt Stifner arra, hogy az érintett kossuthosok közül mindössze hatan csatlakoztak a tiltakozáshoz, a többiek a Petőfi vagy a Bartók adó munkatársai.

Csurka István 2000. január 12-i sajtótájékoztatóján bejelentette, hogy a MIÉP Magyarország feltárása - Utánanéztünk címmel a privatizációs visszaélések vizsgálatára irodát állít fel, amelynek vezetésével Stifner Gábor jogász-újságírót bízza meg. "Soha semmilyen párt semmilyen irodáját nem vezettem, hiszen újságíróként az összeférhetetlen lett volna - mondta Stifner. - Kaptam ugyan ilyen jellegű ajánlatot, ám Csurka pártelnök úr még válaszom előtt elhamarkodottan hozta nyilvánosságra, hogy én lennék az irodavezető."

A tinta.hu című internetes lapban megjelent, tőle származó - például Trianonra, a nyugati pénzvilágra, a Szent Koronára vonatkozó - idézetekkel kapcsolatban Stifner azt mondta: azok a szövegösszefüggéseikből kiragadott szövegrészletek, interjúkérdések, illetve publicisztikai elemek, amiket a Vasárnapi Újság munkatársaként jegyzett, s szerinte etikátlan így citálni őket.

A Kossuth több munkatársa azért nem csatlakozott az aláírókhoz, mert szerintük nem fair úgy ítélni Stifnerről, hogy az még be sem tette a lábát a szerkesztőségbe. Az egyik aláíró szerint viszont sokkal többen tiltakoztak volna, de az egzisztenciális félelem visszatartja őket. Így azonban, vélik többen is, nevetséges és szánalmas, hogy mindössze ennyien adták a nevüket.

Többen úgy vélik: nem Stifner, hanem a Vasárnapi Újság ellen kellene tiltakozni. Az uszító műsornak tartott Vasárnapi Újsághoz Kondor Katalinhoz hasonlóan azonban egyetlen eddigi vezető sem mert hozzányúlni. A rádió leghallgatottabb adásának megszüntetése ugyanúgy ártana a közszolgálatiságnak, mint ahogyan sokak szerint a hangneme nem egyeztethető össze vele. (Tavaly augusztusban, mielőtt Kondor Katalin meghosszabbította volna Lakatos Pál főszerkesztő szerződését, több "szervezet" kiállt az 1998-as parlamenti választásokon a MIÉP színeiben elindult Lakatos mellett, így a Vasárnapi Újság Baráti Kör, amely szerint a műsor az "egyetlen magyar szellemű média", de támogatásáról biztosította Lakatost a Százak Tanácsa vagy például a Honfoglalás 2000 nevű, több budapesti kisgazda képviselőt is tagként számon tartó társaság is. További megerősítést adott Orbán Viktor is, aki kétszer látogatott el a szerkesztőségbe.)

Stifner kinevezését a rádiósok egy (kisebb) része nyílt hadüzenetnek értékeli, amellyel Kondor kiszabadította eddigi kereteiből a Vasárnapi Újságot.

Kondor Katalin, a Magyar Rádió Kossuth adófőszerkesztőségének vezetője a Narancsnak elmondta: számára személyek vannak, akiket nem azonosít a műsorokkal, amelyeknek dolgoznak. "Nehezen tudnék olyan vezetőt, akivel szemben nem lenne valakinek ellenvetése. Stifner Gábort jó szakembernek tartom, a Vasárnapi Újságnál tisztességes munkát végzett, vezetői megbízatása pedig egyelőre fél évre szól." Kondor nem érti a Petőfi és Bartók tiltakozó munkatársait: "Én sem szoktam kommentálni, hogy ki lesz vezető ezeken az adókon."

A Narancs azon kérdésére, hogy szerencsés-e egy, a közszolgálatiságot időnként sértő műsor munkatársát a többi műsor fölé helyezni, az adófőszerkesztő azt válaszolta: nemcsak a Vasárnapi Újság közszolgálatisága vitatott, számos műsor ellen érkeznek hasonló kifogások. Ha valaki úgy érzi, a Vasárnapi Újság sérti a közszolgálatiságot, élhet a jog eszközeivel, és feljelentheti a műsort.

Kondor Katalin elismerte, döntésében szerepet játszott az a tény, hogy reményei szerint Stifner tud bánni a Vasárnapi Újság nehezebben kezelhető munkatársaival. "Lakatos Pállal az a legnagyobb baj, hogy néha elfelejtik megkérdezni a másik felet. Stifner személye garancia arra, hogy a műsor a jövőben ne legyen egyoldalú."

Vándor Ágnes, a levél egyik aláírója, a Pagoda című rádiós lap szerkesztője szerint a döntés a médiatörvény szellemével ellentétben egy közismerten elfogult műsort tett normává. "Ezt a rádióban sokkal többen tudják, mint ahányan aláírták a tiltakozó levelet, de sok bennünk a gyanakvás, bizalmatlanság és előítélet egymás iránt."

- v -

Stifner Gábor a Csepeli Autógyár Fényszóró című üzemi lapjánál kezdte újságírói pályáját; a nyolcvanas évek közepén az ELTE jogi karának Egyetemi Lapok című újságánál dolgozott, majd 1985-ben a rádió irodalmi szerkesztőségébe került. 1991-92-ben Kis Gyula munkaügyi miniszter személyi titkáraként és sajtószóvivőjeként dolgozott, majd ismét a rádiónál, ahonnan ´94-ben távozott.

1997 óta külsősként, 2000 március elsejétől belsősként dolgozik a Vasárnapi Újságnak.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.