Aláírásgyűjtés a Magyar Rádióban: Nehéz menet

  • - v -
  • 2001. március 29.

Belpol

AStifner kinevezése ellen tiltakozók szerint elfogadhatatlan, hogy a rádió "ez idáig nyíltan pártelkötelezett, sokszor szélsőséges, a közszolgálatiságot sértő műsorának munkatársa felügyeli azt a szerkesztőséget, ahol például a Tizenhat óra, a Szombat délelőtt, a Cigányfélóra, a Napközben, a Beszéljük meg, a Mérleg, a Szellemtörténetek, egyúttal a Vasárnapi Újság is készül. (...) Kérjük tehát a Főszerkesztő Asszonyt, hogy döntését vonja vissza."
AStifner kinevezése ellen tiltakozók szerint elfogadhatatlan, hogy a rádió "ez idáig nyíltan pártelkötelezett, sokszor szélsőséges, a közszolgálatiságot sértő műsorának munkatársa felügyeli azt a szerkesztőséget, ahol például a Tizenhat óra, a Szombat délelőtt, a Cigányfélóra, a Napközben, a Beszéljük meg, a Mérleg, a Szellemtörténetek, egyúttal a Vasárnapi Újság is készül. (...) Kérjük tehát a Főszerkesztő Asszonyt, hogy döntését vonja vissza."

"A Magyar Rádióban számtalan műsornak vannak szakmai előnyei és hibái. A szélsőséges jelző azonban nem rádiós szakmai kategória" - mondta lapunknak Stifner Gábor, aki szerint a tiltakozás kísérlet a Kossuth adófőszerkesztője jogkörének korlátozására és a törzsi háború kirobbantására. "Hálás lehetnék az aláíróknak: ilyen csekély arányú elutasítottságnak sok szereplő örülne" - utalt Stifner arra, hogy az érintett kossuthosok közül mindössze hatan csatlakoztak a tiltakozáshoz, a többiek a Petőfi vagy a Bartók adó munkatársai.

Csurka István 2000. január 12-i sajtótájékoztatóján bejelentette, hogy a MIÉP Magyarország feltárása - Utánanéztünk címmel a privatizációs visszaélések vizsgálatára irodát állít fel, amelynek vezetésével Stifner Gábor jogász-újságírót bízza meg. "Soha semmilyen párt semmilyen irodáját nem vezettem, hiszen újságíróként az összeférhetetlen lett volna - mondta Stifner. - Kaptam ugyan ilyen jellegű ajánlatot, ám Csurka pártelnök úr még válaszom előtt elhamarkodottan hozta nyilvánosságra, hogy én lennék az irodavezető."

A tinta.hu című internetes lapban megjelent, tőle származó - például Trianonra, a nyugati pénzvilágra, a Szent Koronára vonatkozó - idézetekkel kapcsolatban Stifner azt mondta: azok a szövegösszefüggéseikből kiragadott szövegrészletek, interjúkérdések, illetve publicisztikai elemek, amiket a Vasárnapi Újság munkatársaként jegyzett, s szerinte etikátlan így citálni őket.

A Kossuth több munkatársa azért nem csatlakozott az aláírókhoz, mert szerintük nem fair úgy ítélni Stifnerről, hogy az még be sem tette a lábát a szerkesztőségbe. Az egyik aláíró szerint viszont sokkal többen tiltakoztak volna, de az egzisztenciális félelem visszatartja őket. Így azonban, vélik többen is, nevetséges és szánalmas, hogy mindössze ennyien adták a nevüket.

Többen úgy vélik: nem Stifner, hanem a Vasárnapi Újság ellen kellene tiltakozni. Az uszító műsornak tartott Vasárnapi Újsághoz Kondor Katalinhoz hasonlóan azonban egyetlen eddigi vezető sem mert hozzányúlni. A rádió leghallgatottabb adásának megszüntetése ugyanúgy ártana a közszolgálatiságnak, mint ahogyan sokak szerint a hangneme nem egyeztethető össze vele. (Tavaly augusztusban, mielőtt Kondor Katalin meghosszabbította volna Lakatos Pál főszerkesztő szerződését, több "szervezet" kiállt az 1998-as parlamenti választásokon a MIÉP színeiben elindult Lakatos mellett, így a Vasárnapi Újság Baráti Kör, amely szerint a műsor az "egyetlen magyar szellemű média", de támogatásáról biztosította Lakatost a Százak Tanácsa vagy például a Honfoglalás 2000 nevű, több budapesti kisgazda képviselőt is tagként számon tartó társaság is. További megerősítést adott Orbán Viktor is, aki kétszer látogatott el a szerkesztőségbe.)

Stifner kinevezését a rádiósok egy (kisebb) része nyílt hadüzenetnek értékeli, amellyel Kondor kiszabadította eddigi kereteiből a Vasárnapi Újságot.

Kondor Katalin, a Magyar Rádió Kossuth adófőszerkesztőségének vezetője a Narancsnak elmondta: számára személyek vannak, akiket nem azonosít a műsorokkal, amelyeknek dolgoznak. "Nehezen tudnék olyan vezetőt, akivel szemben nem lenne valakinek ellenvetése. Stifner Gábort jó szakembernek tartom, a Vasárnapi Újságnál tisztességes munkát végzett, vezetői megbízatása pedig egyelőre fél évre szól." Kondor nem érti a Petőfi és Bartók tiltakozó munkatársait: "Én sem szoktam kommentálni, hogy ki lesz vezető ezeken az adókon."

A Narancs azon kérdésére, hogy szerencsés-e egy, a közszolgálatiságot időnként sértő műsor munkatársát a többi műsor fölé helyezni, az adófőszerkesztő azt válaszolta: nemcsak a Vasárnapi Újság közszolgálatisága vitatott, számos műsor ellen érkeznek hasonló kifogások. Ha valaki úgy érzi, a Vasárnapi Újság sérti a közszolgálatiságot, élhet a jog eszközeivel, és feljelentheti a műsort.

Kondor Katalin elismerte, döntésében szerepet játszott az a tény, hogy reményei szerint Stifner tud bánni a Vasárnapi Újság nehezebben kezelhető munkatársaival. "Lakatos Pállal az a legnagyobb baj, hogy néha elfelejtik megkérdezni a másik felet. Stifner személye garancia arra, hogy a műsor a jövőben ne legyen egyoldalú."

Vándor Ágnes, a levél egyik aláírója, a Pagoda című rádiós lap szerkesztője szerint a döntés a médiatörvény szellemével ellentétben egy közismerten elfogult műsort tett normává. "Ezt a rádióban sokkal többen tudják, mint ahányan aláírták a tiltakozó levelet, de sok bennünk a gyanakvás, bizalmatlanság és előítélet egymás iránt."

- v -

Stifner Gábor a Csepeli Autógyár Fényszóró című üzemi lapjánál kezdte újságírói pályáját; a nyolcvanas évek közepén az ELTE jogi karának Egyetemi Lapok című újságánál dolgozott, majd 1985-ben a rádió irodalmi szerkesztőségébe került. 1991-92-ben Kis Gyula munkaügyi miniszter személyi titkáraként és sajtószóvivőjeként dolgozott, majd ismét a rádiónál, ahonnan ´94-ben távozott.

1997 óta külsősként, 2000 március elsejétől belsősként dolgozik a Vasárnapi Újságnak.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.