Alkotmányozás: Oratórium

  • Gy. B.
  • 1997. március 6.

Belpol

Váratlannak aligha nevezhető bejelentést tett a szocialista Bihari Mihály, amikor az új alkotmány kidolgozására hivatott bizottság múlt heti ülése után úgy fogalmazott, hogy ebben a ciklusban már valószínűleg nem lesz új alaptörvény. Az viszont biztos, hogy a mezőgazdasági kistermelők tüntetése nem radikalizálódik e hír hallatán, mint ahogyan értelmiségi tömegek sem vonulnak az utcára.
Váratlannak aligha nevezhető bejelentést tett a szocialista Bihari Mihály, amikor az új alkotmány kidolgozására hivatott bizottság múlt heti ülése után úgy fogalmazott, hogy ebben a ciklusban már valószínűleg nem lesz új alaptörvény. Az viszont biztos, hogy a mezőgazdasági kistermelők tüntetése nem radikalizálódik e hír hallatán, mint ahogyan értelmiségi tömegek sem vonulnak az utcára.

A jelenleg hatályos szöveg általános vélekedés szerint alkalmas az alkotmányos rendszer egyben tartására, ráadásul viszonylag könnyen módosítható is.

Az új alkotmány elfogadását

már kormányprogramjukban

meghirdették a koalíciós pártok, ám maga a kidolgozás csak 1995 nyarán kezdődött el. Az első szakértői anyagdömping után, szeptemberben fogott hozzá az alkotmány-előkészítő bizottság a koncepció kidolgozásához, amit 1996 februárjában nyújtottak be a parlamentnek. Ebben a bizottságban a hat parlamenti párt négy-négy képviselője dolgozott (többszöri próbálkozás után sem sikerült az új párt, az MDNP képviselőinek helyet szorítani). A koncepcióhoz vagy négyszáz módosító indítványt nyújtottak be az egyszerű képviselők. A szabály az volt, hogy a bizottságban a hatból öt frakciónak kellett támogatnia egy indítványt ahhoz, hogy azt elfogadják, hasonlóan a korábbi eljárási szabályokhoz. (Megjegyzendő, hogy a frakciók, elismerve az MSZP abszolút parlamenti többségét, belementek: a bizottságban a szocialisták egyetértése nélkül nem lehet elfogadni semmit sem.)

A koncepció nyárra lett kész, a módosító javaslatokat egy csomagba foglalták, amelyről szavazással döntött a parlament. Közismert: a módosító csomagot nem fogadták el, s ezzel maga a koncepció is megbukott, legalábbis elsőre. Ez nagyrészt az MSZP-vezetőkön múlt, akik anélkül, hogy ezt a frakciójukkal egyeztették volna, nemmel szavaztak, illetve tartózkodtak. Kisebb pártbeli vihart követően a nézeteltéréseket tisztázták, s ezek után a szocialista elit már boldog egyetértésben hivatkozhatott a nyilvánosság előtt elvi fenntartásokra. Arra például, hogy a koncepció nem tartalmazza a szociális állam fogalmát, vagy nem foglalkozik kellő mélységben az érdekegyeztetéssel.

A 96-os nyár pangással telt az alkotmányozás szempontjából, de az elszántabbak nem adták fel. A bizottság szeptemberben újra hozzálátott a koncepció tárgyalásához, és decemberre benyújtotta az új módosító csomagot. Ekkorra már

a szent koronától a szociális államig

minden benne volt a tervezetben, s a parlament kellő többséggel meg is szavazta. A végleges koncepció is zöld utat kapott, így a szakértők hozzáláthattak a normaszöveg kidolgozásához. Az 1997. január 7-i határidőt be is tartották, de a bizottságot csak a hónap végére hívta össze a Ház elnöke. A normaszöveghez egyébként eddig közel ötszáz módosító indítványt nyújtottak be különböző tudományos fórumok és egyetemek, nem beszélve a kormány javaslatairól. Bihari részben erre hivatkozva nyilatkozta, hogy ennyi munkát képtelenség a március elsejei határidőig elvégezni. A bizottság egyik fideszes tagja, Trombitás Zoltán is megjegyezte, hogy egy jó normaszöveg kidolgozásához hónapokra lenne szükség.

Az eredeti menetrend megváltoztatását ugyanakkor senki sem indítványozta. Március elejére a bizottság nem nyújtotta be a normaszöveget a parlamentnek, így azt már nem tudják ősszel népszavazásra bocsátani. Az alkotmánymódosítás azonban

nagyon is aktuális,

mivel több olyan törvény vár elfogadásra, amely ezt igényli. Ilyen mindenekelőtt az igazságügyi reform; ennek keretében kívánják létrehozni a negyedik igazságszolgáltatási fórumot, az ítélőtáblákat, s erről jelenleg nincs szó az alkotmányban. Hasonlóképpen alkotmányos szabályozást igényelne az új népszavazási törvény és a miniszterek jogállásának törvényi meghatározása is.

Az alkotmány megváltoztatását jelenleg moratórium gátolja. Ezt egyfajta politikai gesztusként vállalták a kormányzó pártok, nem akarván azt a látszatot kelteni, hogy nagyszabású választási győzelmüket - vagyis kétharmados parlamenti többségüket - az alkotmányos berendezkedés megváltoztatására akarják felhasználni. A "türelem" azonban véget ért: hamarosan bizottság áll fel a módosítás előkészítésére. A korábbi politikai nyilatkozatok tükrében ennek is hat- vagy hétpárti egyetértéssel kellene megtörténnie. Eközben persze - legalábbis a deklarációk szintjén - az új alkotmányról sem mond le a parlament. A bizottság tovább folytatja a normaszöveg kidolgozását, amit most már semmiféle kényszer nem sürget, így ráérnek 1998 tavaszán, a ciklus vége előtt benyújtani. Ideális esetben akár a parlament is elfogadhatja (ámbár ez választási kampány idején aligha elképzelhető). Pedig szerencsés fejlemény lehetne: az új országgyűlés azzal kezdhetné munkáját, hogy megerősíti az előző által elfogadott alaptörvényt. Ezzel a népszavazás is lefutottá válhatna, hiszen a régi és az új parlament támogatása már olyan politikai hátteret jelenthetne, aminek alapján feltételezhető, hogy mindenki az új alkotmány támogatására buzdítaná a népszavazókat. Az emberek többsége úgysem fogja megismerni még az új alaptörvény borítóját sem, úgy szavaz majd. Már ha egyáltalán elmennek voksolni.

Gy. B.

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.

„Ha kém vagyok, miért engedtek oda?”

Mint ukrán kémet kitiltották Magyarország területéről a kárpát­aljai magyar politikust. A kormánypropaganda olyan fotókat közöl leleplezésként, amelyeket korábban Tseber Roland osztott meg a nyilvánossággal. Ő azt mondja, csak az ukrán–magyar viszony javításán dolgozik.

Törvény, tisztesség nélkül

Hazánk bölcsei nemrég elfogadták az internetes agresszió visszaszorításáról szóló 2024. évi LXXVIII. törvényt, amely 2025. január 1. óta hatályos. Nem a digitális gyűlöletbeszédet kriminalizálja a törvény, csak az erőszakos cselekményekre felszólító kommentek ellen lép fel.

Nem így tervezte

Szakszerűtlen kéményellenőrzés miatt tavaly januárban szén-monoxid-mérgezésben meghalt egy 77 éves nő Gyulán. Az ügyben halált okozó, foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés vétsége miatt ítélték el és tiltották el foglalko­zásától az érintettet.

Nem vénnek való vidék

A gyógyító kezelésekre már nem reagált az idős szegedi beteg szervezete, így hazaadták, ám minden másnap a sürgősségire kellett vinni. Olykor kilenc órát feküdt a váróban emberek között, hasán a csövekkel és a papucsával. Palliatív ellátás sok helyen működik Magyar­országon – a szegedi egyetem intézményeiben még nem.