Alkotmányozás: Oratórium

  • Gy. B.
  • 1997. március 6.

Belpol

Váratlannak aligha nevezhető bejelentést tett a szocialista Bihari Mihály, amikor az új alkotmány kidolgozására hivatott bizottság múlt heti ülése után úgy fogalmazott, hogy ebben a ciklusban már valószínűleg nem lesz új alaptörvény. Az viszont biztos, hogy a mezőgazdasági kistermelők tüntetése nem radikalizálódik e hír hallatán, mint ahogyan értelmiségi tömegek sem vonulnak az utcára.
Váratlannak aligha nevezhető bejelentést tett a szocialista Bihari Mihály, amikor az új alkotmány kidolgozására hivatott bizottság múlt heti ülése után úgy fogalmazott, hogy ebben a ciklusban már valószínűleg nem lesz új alaptörvény. Az viszont biztos, hogy a mezőgazdasági kistermelők tüntetése nem radikalizálódik e hír hallatán, mint ahogyan értelmiségi tömegek sem vonulnak az utcára.

A jelenleg hatályos szöveg általános vélekedés szerint alkalmas az alkotmányos rendszer egyben tartására, ráadásul viszonylag könnyen módosítható is.

Az új alkotmány elfogadását

már kormányprogramjukban

meghirdették a koalíciós pártok, ám maga a kidolgozás csak 1995 nyarán kezdődött el. Az első szakértői anyagdömping után, szeptemberben fogott hozzá az alkotmány-előkészítő bizottság a koncepció kidolgozásához, amit 1996 februárjában nyújtottak be a parlamentnek. Ebben a bizottságban a hat parlamenti párt négy-négy képviselője dolgozott (többszöri próbálkozás után sem sikerült az új párt, az MDNP képviselőinek helyet szorítani). A koncepcióhoz vagy négyszáz módosító indítványt nyújtottak be az egyszerű képviselők. A szabály az volt, hogy a bizottságban a hatból öt frakciónak kellett támogatnia egy indítványt ahhoz, hogy azt elfogadják, hasonlóan a korábbi eljárási szabályokhoz. (Megjegyzendő, hogy a frakciók, elismerve az MSZP abszolút parlamenti többségét, belementek: a bizottságban a szocialisták egyetértése nélkül nem lehet elfogadni semmit sem.)

A koncepció nyárra lett kész, a módosító javaslatokat egy csomagba foglalták, amelyről szavazással döntött a parlament. Közismert: a módosító csomagot nem fogadták el, s ezzel maga a koncepció is megbukott, legalábbis elsőre. Ez nagyrészt az MSZP-vezetőkön múlt, akik anélkül, hogy ezt a frakciójukkal egyeztették volna, nemmel szavaztak, illetve tartózkodtak. Kisebb pártbeli vihart követően a nézeteltéréseket tisztázták, s ezek után a szocialista elit már boldog egyetértésben hivatkozhatott a nyilvánosság előtt elvi fenntartásokra. Arra például, hogy a koncepció nem tartalmazza a szociális állam fogalmát, vagy nem foglalkozik kellő mélységben az érdekegyeztetéssel.

A 96-os nyár pangással telt az alkotmányozás szempontjából, de az elszántabbak nem adták fel. A bizottság szeptemberben újra hozzálátott a koncepció tárgyalásához, és decemberre benyújtotta az új módosító csomagot. Ekkorra már

a szent koronától a szociális államig

minden benne volt a tervezetben, s a parlament kellő többséggel meg is szavazta. A végleges koncepció is zöld utat kapott, így a szakértők hozzáláthattak a normaszöveg kidolgozásához. Az 1997. január 7-i határidőt be is tartották, de a bizottságot csak a hónap végére hívta össze a Ház elnöke. A normaszöveghez egyébként eddig közel ötszáz módosító indítványt nyújtottak be különböző tudományos fórumok és egyetemek, nem beszélve a kormány javaslatairól. Bihari részben erre hivatkozva nyilatkozta, hogy ennyi munkát képtelenség a március elsejei határidőig elvégezni. A bizottság egyik fideszes tagja, Trombitás Zoltán is megjegyezte, hogy egy jó normaszöveg kidolgozásához hónapokra lenne szükség.

Az eredeti menetrend megváltoztatását ugyanakkor senki sem indítványozta. Március elejére a bizottság nem nyújtotta be a normaszöveget a parlamentnek, így azt már nem tudják ősszel népszavazásra bocsátani. Az alkotmánymódosítás azonban

nagyon is aktuális,

mivel több olyan törvény vár elfogadásra, amely ezt igényli. Ilyen mindenekelőtt az igazságügyi reform; ennek keretében kívánják létrehozni a negyedik igazságszolgáltatási fórumot, az ítélőtáblákat, s erről jelenleg nincs szó az alkotmányban. Hasonlóképpen alkotmányos szabályozást igényelne az új népszavazási törvény és a miniszterek jogállásának törvényi meghatározása is.

Az alkotmány megváltoztatását jelenleg moratórium gátolja. Ezt egyfajta politikai gesztusként vállalták a kormányzó pártok, nem akarván azt a látszatot kelteni, hogy nagyszabású választási győzelmüket - vagyis kétharmados parlamenti többségüket - az alkotmányos berendezkedés megváltoztatására akarják felhasználni. A "türelem" azonban véget ért: hamarosan bizottság áll fel a módosítás előkészítésére. A korábbi politikai nyilatkozatok tükrében ennek is hat- vagy hétpárti egyetértéssel kellene megtörténnie. Eközben persze - legalábbis a deklarációk szintjén - az új alkotmányról sem mond le a parlament. A bizottság tovább folytatja a normaszöveg kidolgozását, amit most már semmiféle kényszer nem sürget, így ráérnek 1998 tavaszán, a ciklus vége előtt benyújtani. Ideális esetben akár a parlament is elfogadhatja (ámbár ez választási kampány idején aligha elképzelhető). Pedig szerencsés fejlemény lehetne: az új országgyűlés azzal kezdhetné munkáját, hogy megerősíti az előző által elfogadott alaptörvényt. Ezzel a népszavazás is lefutottá válhatna, hiszen a régi és az új parlament támogatása már olyan politikai hátteret jelenthetne, aminek alapján feltételezhető, hogy mindenki az új alkotmány támogatására buzdítaná a népszavazókat. Az emberek többsége úgysem fogja megismerni még az új alaptörvény borítóját sem, úgy szavaz majd. Már ha egyáltalán elmennek voksolni.

Gy. B.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.