Állami hirdetések Fidesz közeli lapokban: Egy tálból

  • Hermann Irén
  • 2002. június 13.

Belpol

A két választási forduló között - amikor már inkább az akkori ellenzék sikere tűnt reálisabbnak - a Szerencsejáték Rt. a leköszönt kormányzathoz közel álló Magyar Nemzet és Szabad Föld számára igen előnyös reklámszerződéseket kötött.

A két választási forduló között - amikor már inkább az akkori ellenzék sikere tűnt reálisabbnak - a Szerencsejáték Rt. a leköszönt kormányzathoz közel álló Magyar Nemzet és Szabad Föld számára igen előnyös reklámszerződéseket kötött.ANépszabadság birtokába került szerződés értelmében a Szerencsejáték Rt. április 18-án döntött arról, hogy jobboldali sajtóorgánumokban 1,53 milliárd forintért hirdet. A szerződés pontosan meghatározza, hogy a Magyar Nemzetben, a Sportfogadásban és a Szabad Földben hány forint értékben kell hirdetéseket megjelentetni. A Szerencsejáték Rt. arról is határozott, hogy 731 millió forintért közterületi hirdetési felületeket vásárol a Magyar Hirdetőtől, és hogy az üzletek lebonyolításával a Fortuna Reklámügynökséget bízza meg. A Fortuna a feladatot továbbpasszolta a Hungexpo Reklámügynökségnek, amelyben a Fortuna és a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) tulajdonosként érdekelt.

A Hungexpo 2000 végén az éppen aktuális országimázstenderen "furcsa módon" alulmaradt a Fideszhez igen közel álló Happy End Kft.-vel szemben. (Lásd: Ez az arc lesz a végső, Magyar Narancs, 2001. február 22.) Szakmai körökben egyébiránt úgy tartják: állami tendereken nem ritkaság, hogy a látszat fenntartása érdekében az előre kiszemelt győztes megkér egy-egy "konkurenst", induljon el ő is.

A nyilvánosságra került szerződésben szereplő három lap mindegyikét az a Nemzet Lap- és Könyvkiadó Kft. adja ki, amely 2000-ben alakult a Mahir Lapkiadó Kft.-ből. A jelenlegi Magyar Nemzetet annak idején a névadó lap és a Napi Magyarország összevonásával, valamint a Szerencsejáték Rt. önálló lapja, a Sportfogadás "beemelésével" hozták létre. (Lásd: Sajtónemesítés, Magyar Narancs, 2000. április 13.)

A Szerencsejáték Rt. eddig is előszeretettel hirdetett az előző kormány által preferált lapokban (kivéve a Heti Választ, igaz, e lapot a kormányzat jókora apanázzsal - 1,5 milliárd forintnyi közpénzzel - indította útjára, s a kezdetektől állami hirdetések tarkították). Olyannyira, hogy a tévéreklámok után a legtöbbet a Magyar Nemzetnél költötte el. 2002 első négy hónapjának reklámköltési adatait vizsgálva kiderül: a lap hirdetői rangsorában a Szerencsejáték Rt. volt az első, amely januártól április végéig több mint 164 millió forintot hagyott a napilapnál (szemben a Népszabadságnál elköltött 57,5 millió forinttal); az előkelő második helyet pedig a Miniszterelnöki Hivatal szerezte meg a négy hónap alatt elköltött 132 milliójával. (A Miniszterelnöki Hivatal az év első négy hónapjában 78 millió forint értékben népszerűsítette a Széchenyi-tervet a Nemzet oldalain, amiből februárban 56, márciusban 8, míg a választások hónapjában 4 milliót költött.) Ugyanebben az időszakban az MFB több mint 64 millió forintért hirdetett a Nemzetben; ebből közel 27 millió jutott a diák-, 4,5 millió az agrárhitelre.

A Szabad Föld hirdetői között is a Szerencsejáték Rt. az első: január és április között mintegy 50 millió forint értékben hirdetett a lapban. Itt is az MFB a következő a sorban a tárgyalt periódusra vetített majdnem 32 millió forint hirdetési összeggel.

A Fidesz párt-, illetve kormányzati reklámjai nem csak a jobboldallal szimpatizáló médiumokban jelentek meg. A Széchenyi-tervet például januárban 10, februárban 56, a választásokat közvetlenül megelőző hónapban összesen 326 millió forint értékben népszerűsítették az illetékesek; a közszolgálati M 1-en például e "márkára" költötték csaknem a legtöbbet (a harmadik helyezett - nem sokkal lemaradva - a Fidesz imázsreklámfilmje). Összehasonlításul: a Fidesz különböző pártpolitikai hirdetései ugyanebben az időszakban összesen nem tettek ki annyit, mint a Széchenyi-terves reklámok. A Gazdasági Minisztérium hasonlóan nagy reklámbüdzsével büszkélkedhetett: áprilisig 244 milliót költöttek hirdetésre. A Miniszterelnöki Hivatal által készített, a kormány négy év alatt elért eredményeit bemutató reklámra csak márciusban és áprilisban 108 millió ment el, ami közel megegyezik a Centrum Párt 2002 első négy hónapjára eső összes reklámköltésével.

Hermann Irén

Állami hirdetők "állami" lapokban a választások előtt (listaáron)

Reklámköltés Magyar Nemzet Szabad Föld

2002. jan.-ápr. (Sportfogadással együtt) (ezer forint)

(ezer forint)

Szerencsejáték Rt. 164 616 44 760

Miniszterelnöki Hivatal - Széchenyi-terv 78 000 -

Magyar Fejlesztési Bank 64 428 31 770

(Forrás: Mediagnózis)

A Magyar Fejlesztési Bank ez év eleji Agrár-, illetve Diákhitelkampányának költései (listaáron)

Hirdetett termék Reklámköltés

2002. jan.-ápr. (ezer forint)

Agrárhitel 413 584

Diákhitel 143 554

MFB 372 816

(Forrás: Mediagnózis)

A Heti Válasz legnagyobb hirdetői 2001-ben (listaáron)

Hirdető Reklámköltés (ezer forint)

Magyar Televízió 12 895

Info Rádió 10 540

Nemzet Kft. 8 720

Miniszterelnöki Hivatal 4 360

Magyar Rádió 4 240

Válasz Könyvkiadó 4100

(Forrás: Mediagnózis)

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.