Ami a mobilszolgáltatók marketingcsatája mögött van - Gyorsasági verseny

Belpol

Látszólag egy óriásplakát miatt feszül egymásnak hetek óta a T-Mobile és a Vodafone, pedig a mobil adatforgalmi sebességről szóló vita alapvetően meghatározhatja a következő évek piaci viszonyait is.
Látszólag egy óriásplakát miatt feszül egymásnak hetek óta a T-Mobile és a Vodafone, pedig a mobil adatforgalmi sebességről szóló vita alapvetően meghatározhatja a következő évek piaci viszonyait is.

A marketingcsörte egy tavaly év végi Vodafone-hirdetés apró betűs szlogenje - "Magyarország leggyorsabb hálózata" miatt kezdődött, amire a két cég marketing- és jogászcsapatain kívül ma már aligha emlékszik bárki is. A Vodafone kommunikációjában azonban januárra meghatározóvá vált ez az üzenet, amit a T-Mobile (illetőleg a Magyar Telekom) azóta egyre vehemensebben próbál cáfolni. A február közepén indított Vodafone-reklámkampány óta a felek a nyilvánosság előtt is harcban állnak. Az átlagos felhasználó ugyanakkor az üzeneteken túl - vagyis hogy mindkét szolgáltató "a leggyorsabbnak" hirdeti magát - nem sokat ért az egészből. Legfeljebb az világos, hogy a T-Mobile egy évek óta használt, korábban mindhárom mobilszolgáltató által elfogadott és a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH), (illetve korábban az elődje) kontrollálta módszertanra hivatkozik, míg a Vodafone egy német cégtől megrendelt vizsgálat eredményeire.

Stratégia és taktika

A szektorban kialakult status quo a dolgok jelenlegi állása szerint érdemben alig befolyásolható: mára sem az eladott mobiltelefonok számában, sem a tarifacsomagok árképzésében nem maradt piacrendező potenciál, a szolgáltatók piaci részesedése jószerivel változatlan. Csupán egyetlen szegmensben produkálható komoly, két számjegyű (18-20 százalékos) éves növekedés: a mobil adatforgalomban. (A növekedési rangsorban ezt a fizetős tévépiac egy számjegyű emelkedése, illetve a vezetékesinternet-használat 1-2 százalékos bővülése követi.)

A szolgáltatók emiatt arra készülnek gőzerővel, hogy a mobil adatforgalommal biztosítják az igazi bevételnövekedést (erről lásd bővebben Ötéves terv című keretes írásunkat). Ezt a magyar piacra, vagyis az 1,3 millió mobilinternetes SIM kártyára vetítve évente több százezres előfizetői növekedés prognosztizálható - és a mobilszolgáltatók felől nézve egyáltalán nem mindegy, hogy ebből melyikük mennyivel részesedik. Nem csak a bevételek miatt; ha - akár egy éven belül - a gyors adatforgalomra profilírozott negyedik generációs (ún. 4G) hálózatok megépítésébe kell fogniuk, tudniuk kell, hogy mekkora infrastruktúrára tervezhetnek. A nyugat-európai és tengerentúli piacok tapasztalatai azt mutatják, hogy elsőként és tömegesen azok indulnak el a 4G felé, akik a 3G-t is használták. És bár idehaza jelenleg a 3G előfizetésére puhítják a népeket - egy új fogyasztói kategóriát teremtve ezáltal -, hosszú távon ez határozza meg a szolgáltatók pozícióját.

Mobilnet és sebesség

A honi mobilnethasználat két jellemző formája alakult ki: a jelenleg nagyobb bevételt termelő, számítógépes csatlakozáson alapuló "mobilinternet", illetve az ún. "kézi internet", ami az okostelefonok sokrétű adatkapcsolatán és -forgalmán alapszik. A kettőt teljesen eltérő felhasználói közeg és mód jellemzi, és bár jelenleg a vezetékes net felől érkezők generálnak nagyobb adatforgalmat, az okostelefon-piac épp a tavalyi utolsó negyedévben robbantott, és növekedési dinamikája jelenleg is sokkal erősebb. Az okostelefonok áresése miatt e szegmens a 2009-es tízszázalékos mobiltelefon-piaci részesedésről tavaly decemberre 40 százalékra nőtt. Mindkét mobilnetes csomag felhasználóinak mintegy fele a T-Mobile ügyfele. (A mobilinternetes piac aktív előfizetések szerinti megoszlásában a Vodafone 28, a Telenor 23 százalékot mondhat magáénak.) A mobilnethasználók elsősorban a sebesség alapján ítélik meg a szolgáltatás minőségét. Így már érthető, hogy a Vodafone miért nem például a lefedettséggel vagy az előfizetői számmal reklámozta magát. És az is világos, hogy amikor a sebességi adatokat helyezte marketinghadjárata középpontjába, az miért érintette érzékenyen a T-Mobile-t. (Az NMHH tavalyi adatai szerint a T-Mobile 3G-adathálózatára a 2453/818 kbps le-/feltöltési sebesség a jellemző, a Vodafone-éra pedig 1415/381 kbps. A Telenor mindkét értéke lényegesen kisebb, vélhetően ez a magyarázata annak, hogy e vitába nem szállt be.)

Mivel e területen a T-Mobile jár legelőrébb, a Vodafone éppen időben támadott ahhoz, hogy ebben a versenyszámban labdába rúghasson: hiszen a 4G elindításáig csökkentenie kell a kettejük közti különbséget. A piacot jól ismerő forrásunk szerint a sebességkampány ezért legfeljebb 3-4 hétig lesz intenzív; a felek 80-100 millió forintot elköltenek reklámra, hogy üzenetüket a köztudatba verjék. Ha a két cég magatartása racionális marad, a vita március végére elcsitul, ám a Vodafone várhatóan más frontot nyitva lép majd föl a T-Mobile kihívójaként.

Ötéves terv

Az idei barcelonai Mobil Világkongresszusra (2011. február 14-17.) időzítve jelent meg a Cisco tanulmánya, amelynek alapján a két magyar szolgáltató közti vita valódi tétje is érthetőbb. A prognózis szerint 2015-ben a világ mobil adatforgalma a tavaly mért 237 petabyte-ról több mint huszonhat és félszeresére növekszik. (Egy petabyte picivel több, mint egymillió gigabyte; egy ekkora méretű hd minőségű videó szünetek nélküli megtekintése több mint 13 évet venne igénybe.) Az évente lényegében duplázódó adatmennyiség nem egészen öt év múlva eléri a 6300 petabyte-ot, amit 5,6 milliárd darab személyes használatú mobileszköz mellett másfél milliárd gép-gép közti vezeték nélküli adatforgalom generál.

A prognózis szerint a mobil videoforgalom a jelenlegi, közel 50 százalékos arányról a kétharmadosig nő. Ennek biztosítására a szolgáltatóknak folyamatos, nagyléptékű infrastrukturális fejlesztéseket kell végezniük, és több más tényező mellett az adatforgalmi sebesség drasztikus emelése is szükséges. Noha az átlagos mobilhálózati sebesség 2009-hez képest mostanra megduplázódott, öt év alatt a jelenlegi tempó tízszeresére lesz szükség. Kelet-Közép-Európa a most világátlagot jelentő 215 kbps-os sebességnek alig több mint felét (117 kbps) produkálja, de a Cisco előrejelzése szerint az elkövetkező években lehetséges a hátrányok mérséklése.

Figyelmébe ajánljuk

Azonnal rohan tovább

A közel 100 méteres rendőrpalota tiszteletet parancsolóan magasodik a környék fölé, üvegablakain szikrázóan csillog a felkelő nap fénye, amint Thuróczy Szabolcs morózusan besétál forgóajtaján.

Apáról fiúra

A Universal-stúdió 1941-es klasszikusából kisarjadó farkasemberfilmek (pl. Egy amerikai farkasember Londonban, 1981; Ezüst pisztolygolyók, 1985; Farkas, 1994) bizonyos értelemben a férfi menst­ruáció és hisztéria gondolatával játszanak.

Lajos bácsinak jár a dicséret

A Képtelen Krónikára más, általunk hallgatott podcastokban többször hivatkoztak ugyan, de mi magunk sokáig nem mentünk utána, noha a történelmi podcast műfaja – amiként a KK is definiálja magát – közel áll a szívünkhöz.

Emlékezetrétegek

A Kiscelli Múzeum templomterében megrendezett életmű-kiállítás több szálon kívánja megragadni, illetve körüljárni Ország Lili (1926–1979) érzékeny és titokzatos művészetét. Ehhez közel 50 festményt és 70 grafikai lapot mutat be, amelyek (néhány kivétellel) a múzeum gyűjteményéből származnak; az anyag különlegessége, hogy mégis lefedi az életmű csomópontjait.

A drogmentes Magyarország  

„A stratégia távlati célként a kábítószermentes Magyarország elérését tűzi ki 2020-ig” – olvashattuk abban a 2013-tól hatályos országgyűlési határozatban, amelyet Nemzeti Drogellenes Stratégiának neveztek el.

60 000

Társadalmi kampányt indított a Magyar Orvosi Kamara (MOK), amellyel az egészségtudatosságra és az egészségügyi rendszer hiányosságaira hívnák fel a figyelmet. Az utóbbi könnyebben célba talál: aligha akad olyan család Magyarországon, amely ne tudna felidézni valamely rossz tapasztalatot az ellátásról.

Hogy a gyerekek is értsék

A társulat által támogatott, régóta a színházban dolgozó, színvonalas pályázatot benyújtó csapatot kipontozták. Hankó Balázsnak meg se kellett szólalnia, a távolból mintha Vidnyánszky Attila integetne a gyerekeknek. Megkérdeztük az új igazgatót is.

„Távozzatok, aljas ringyók!”

Pár hete újraválasztották Horvátország államelnökét, Zoran Milanovićot. A magát szociáldemokratának nevező Milanović nem szereti sem az EU-t, sem a NATO-t, sem Ukrajnát, és ha teheti, a szétesés felé lökdösi Bosznia-Hercegovinát. Legfontosabb, hovatovább egyetlen életcélja a Horvátországból uniós és gazdasági sikertörténetet faragó kormányfő levadászása. És még rondán is beszél.

Kastély, börtön, szegénytanya

Konkrétan tényleg nem Lázár Jánosék kastélyáig épült út kilométerenként félmilliárd forintból, hanem az M43-as autópálya lehajtójától a nagyfai börtönig. E szakasz előtt és utána azonban olyan kráterek maradtak, amelyek a Holdról is látszanak.