Ami a mobilszolgáltatók marketingcsatája mögött van - Gyorsasági verseny

Belpol

Látszólag egy óriásplakát miatt feszül egymásnak hetek óta a T-Mobile és a Vodafone, pedig a mobil adatforgalmi sebességről szóló vita alapvetően meghatározhatja a következő évek piaci viszonyait is.
Látszólag egy óriásplakát miatt feszül egymásnak hetek óta a T-Mobile és a Vodafone, pedig a mobil adatforgalmi sebességről szóló vita alapvetően meghatározhatja a következő évek piaci viszonyait is.

A marketingcsörte egy tavaly év végi Vodafone-hirdetés apró betűs szlogenje - "Magyarország leggyorsabb hálózata" miatt kezdődött, amire a két cég marketing- és jogászcsapatain kívül ma már aligha emlékszik bárki is. A Vodafone kommunikációjában azonban januárra meghatározóvá vált ez az üzenet, amit a T-Mobile (illetőleg a Magyar Telekom) azóta egyre vehemensebben próbál cáfolni. A február közepén indított Vodafone-reklámkampány óta a felek a nyilvánosság előtt is harcban állnak. Az átlagos felhasználó ugyanakkor az üzeneteken túl - vagyis hogy mindkét szolgáltató "a leggyorsabbnak" hirdeti magát - nem sokat ért az egészből. Legfeljebb az világos, hogy a T-Mobile egy évek óta használt, korábban mindhárom mobilszolgáltató által elfogadott és a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH), (illetve korábban az elődje) kontrollálta módszertanra hivatkozik, míg a Vodafone egy német cégtől megrendelt vizsgálat eredményeire.

Stratégia és taktika

A szektorban kialakult status quo a dolgok jelenlegi állása szerint érdemben alig befolyásolható: mára sem az eladott mobiltelefonok számában, sem a tarifacsomagok árképzésében nem maradt piacrendező potenciál, a szolgáltatók piaci részesedése jószerivel változatlan. Csupán egyetlen szegmensben produkálható komoly, két számjegyű (18-20 százalékos) éves növekedés: a mobil adatforgalomban. (A növekedési rangsorban ezt a fizetős tévépiac egy számjegyű emelkedése, illetve a vezetékesinternet-használat 1-2 százalékos bővülése követi.)

A szolgáltatók emiatt arra készülnek gőzerővel, hogy a mobil adatforgalommal biztosítják az igazi bevételnövekedést (erről lásd bővebben Ötéves terv című keretes írásunkat). Ezt a magyar piacra, vagyis az 1,3 millió mobilinternetes SIM kártyára vetítve évente több százezres előfizetői növekedés prognosztizálható - és a mobilszolgáltatók felől nézve egyáltalán nem mindegy, hogy ebből melyikük mennyivel részesedik. Nem csak a bevételek miatt; ha - akár egy éven belül - a gyors adatforgalomra profilírozott negyedik generációs (ún. 4G) hálózatok megépítésébe kell fogniuk, tudniuk kell, hogy mekkora infrastruktúrára tervezhetnek. A nyugat-európai és tengerentúli piacok tapasztalatai azt mutatják, hogy elsőként és tömegesen azok indulnak el a 4G felé, akik a 3G-t is használták. És bár idehaza jelenleg a 3G előfizetésére puhítják a népeket - egy új fogyasztói kategóriát teremtve ezáltal -, hosszú távon ez határozza meg a szolgáltatók pozícióját.

Mobilnet és sebesség

A honi mobilnethasználat két jellemző formája alakult ki: a jelenleg nagyobb bevételt termelő, számítógépes csatlakozáson alapuló "mobilinternet", illetve az ún. "kézi internet", ami az okostelefonok sokrétű adatkapcsolatán és -forgalmán alapszik. A kettőt teljesen eltérő felhasználói közeg és mód jellemzi, és bár jelenleg a vezetékes net felől érkezők generálnak nagyobb adatforgalmat, az okostelefon-piac épp a tavalyi utolsó negyedévben robbantott, és növekedési dinamikája jelenleg is sokkal erősebb. Az okostelefonok áresése miatt e szegmens a 2009-es tízszázalékos mobiltelefon-piaci részesedésről tavaly decemberre 40 százalékra nőtt. Mindkét mobilnetes csomag felhasználóinak mintegy fele a T-Mobile ügyfele. (A mobilinternetes piac aktív előfizetések szerinti megoszlásában a Vodafone 28, a Telenor 23 százalékot mondhat magáénak.) A mobilnethasználók elsősorban a sebesség alapján ítélik meg a szolgáltatás minőségét. Így már érthető, hogy a Vodafone miért nem például a lefedettséggel vagy az előfizetői számmal reklámozta magát. És az is világos, hogy amikor a sebességi adatokat helyezte marketinghadjárata középpontjába, az miért érintette érzékenyen a T-Mobile-t. (Az NMHH tavalyi adatai szerint a T-Mobile 3G-adathálózatára a 2453/818 kbps le-/feltöltési sebesség a jellemző, a Vodafone-éra pedig 1415/381 kbps. A Telenor mindkét értéke lényegesen kisebb, vélhetően ez a magyarázata annak, hogy e vitába nem szállt be.)

Mivel e területen a T-Mobile jár legelőrébb, a Vodafone éppen időben támadott ahhoz, hogy ebben a versenyszámban labdába rúghasson: hiszen a 4G elindításáig csökkentenie kell a kettejük közti különbséget. A piacot jól ismerő forrásunk szerint a sebességkampány ezért legfeljebb 3-4 hétig lesz intenzív; a felek 80-100 millió forintot elköltenek reklámra, hogy üzenetüket a köztudatba verjék. Ha a két cég magatartása racionális marad, a vita március végére elcsitul, ám a Vodafone várhatóan más frontot nyitva lép majd föl a T-Mobile kihívójaként.

Ötéves terv

Az idei barcelonai Mobil Világkongresszusra (2011. február 14-17.) időzítve jelent meg a Cisco tanulmánya, amelynek alapján a két magyar szolgáltató közti vita valódi tétje is érthetőbb. A prognózis szerint 2015-ben a világ mobil adatforgalma a tavaly mért 237 petabyte-ról több mint huszonhat és félszeresére növekszik. (Egy petabyte picivel több, mint egymillió gigabyte; egy ekkora méretű hd minőségű videó szünetek nélküli megtekintése több mint 13 évet venne igénybe.) Az évente lényegében duplázódó adatmennyiség nem egészen öt év múlva eléri a 6300 petabyte-ot, amit 5,6 milliárd darab személyes használatú mobileszköz mellett másfél milliárd gép-gép közti vezeték nélküli adatforgalom generál.

A prognózis szerint a mobil videoforgalom a jelenlegi, közel 50 százalékos arányról a kétharmadosig nő. Ennek biztosítására a szolgáltatóknak folyamatos, nagyléptékű infrastrukturális fejlesztéseket kell végezniük, és több más tényező mellett az adatforgalmi sebesség drasztikus emelése is szükséges. Noha az átlagos mobilhálózati sebesség 2009-hez képest mostanra megduplázódott, öt év alatt a jelenlegi tempó tízszeresére lesz szükség. Kelet-Közép-Európa a most világátlagot jelentő 215 kbps-os sebességnek alig több mint felét (117 kbps) produkálja, de a Cisco előrejelzése szerint az elkövetkező években lehetséges a hátrányok mérséklése.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.