Ángyán József újabb jelentése: Bács-Kiskunban is a NER-lovagoké lett a föld

  • narancs.hu
  • 2019. július 22.

Belpol

Ennyit arról, hogy a helyi fiatal családoknak adták a földet.

Az előző Orbán-kormány volt parlamenti államtitkára ezúttal Bács-Kiskun megye visszás földbérleti pályázatait tárta fel. Ez már kilencedik, alaposan végigelemzett és szakmai adatokkal, tényekkel alátámasztott jelentés, amely azt igazolja, hogy a kormányzati propagandával szemben nem a helyben élő gazdák, hanem Fidesz-közeli NER-lovagok nyerték meg az állami földek javarészét – írja a Népszava.

Bács-Kiskun megyében az elkelt területek 321 nyertes árverezőhöz kerültek, de ezen belül a földek hatvan százalékát, 5600 hektárt mindössze 19, családi, rokoni és vállalkozói szálakon összefonódott nagy érdekeltség szerezte meg. A nyertesek 72 százalékának – ők azok, akik messze ülnek a tűztől – együttesen csupán a területek alig 16 százaléka, kevesebb, mint 1600 hektár jutott. A helybeli gazdálkodó családok elől külső, tőkeerős árverezők szerezték meg a földet.

Az elárverezett terület több mint egyharmada olyan pályázóhoz került, aki a kormányhatározatban rögzített húsz kilométernél jóval messzebb, átlagosan kétszer akkora távolságra lakik az elnyert területtől. A földek több mint négyötödét bérlők művelik.

Ángyán József szerint a „baráti” bérlők maguk vásárolhatták fel a bérlemények egészét. Míg a körön kívüliekét leginkább Fidesz-közeli agrárvállalkozók kaparinthatták meg. Egész Bács-Kiskun megyére jellemző, hogy kormányközeli rokoni, baráti, vállalkozói érdekkörök jutottak jelentős állami földterületekhez.

Ez Ángyán szerint újabb bzonyíték arra, hogy mennyire hazug a kormánypropaganda, miszerint a földárverezésekkel a helyben élő „földművesek” és fiatal családok  szereztek földeket – noha ez lett volna eredetileg a törvényhozók állítólagos szándéka.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.