208 millióért harsogott Orbán beszéde a Volt és a Balaton Sound fesztiválokon

  • narancs.hu
  • 2019. július 22.

Belpol

A pénzt a Terror Háza fizette.

A Volt és a Balaton Sound fesztiválokon Orbán Viktor 1989-es, Nagy Imre újratemetésén elhangzott beszédeit játszották be nagyszínpadi kivetítőkről. A Terror Háza által készített videókban a Sziget kisebbségi résztulajdonosai, Lobenwein Norbert és Gerendai Károly nem találtak semmi kivetnivalót. Miért is találtak volna. A Sziget Zrt. tavalyi teljes reklámbevételének hetedét kapta Orbán Viktor rendszerváltó beszédének néhány másodperces bejátszásaiért a megrendelő Terror Házától – írja a G7.

A Közép- és Kelet-európai Történelem és Társadalom Kutatásáért Közalapítvány (KKETTKK), a Terror Házát működtető állami közalapítvány ugyanis vállalkozási szerződés keretében működik együtt a Sziget Kulturális Menedzser Iroda Zrt.-vel. A szerződés összege  207,5 millió forint.

De nem ez az állami alapítvány első jelentős összegű megbízása a Sziget Zrt.-nek: 2016-ban az 1956-os emlékév során már 300 millióért szerződtek szintén a közalapítvánnyal.

A Sziget Zrt. ráadásul nem csak a közalapítványtól kap állami pénzeket. Az üzleti beszámolók alapján az állami és önkormányzati támogatások  2013 és 2018 között átlagosan a jegyeladások 3,3 százalékát tették ki. Az elmúlt hat évben az állam összesen 1,5 milliárd forintot adott a Sziget Zrt.-nek, amelynek adózott eredménye összesen 3,3 milliárd forint volt ebben az időszakban.

De ez sem minden. Ezek a támogatások csak az állami források egy részét jelentik, mivel ezen kívül a KKETTKK például az elmúlt években további 0,5 milliárd forint megbízást adott, illetve állami cégek és szervezetek is megjelentek hirdetőként, szponzorként, együttműködőként. Köztük az MTVA, a MÜPA, a Hungarocontrol, a Szerencsejáték Zrt., a Magyar Posta, a Paks, vagy éppen a Magyar Turisztikai Ügynökség, ahol éppen Orbán Ráhel lát el tanácsadói feladatokat.

A támogatások átláthatósága csekély, erről nem kommunikál a Sziget Zrt., amelynek egyébként már  nem az alapító magánemberek a fő tulajdonosai: 2017-ben a cég 70 százalékát az amerikai Providence Equity-nek értékesítették, ami a luxemburgi bejegyzésű LMF Luxco S.á.r.l.-on keresztül van jelen a társaságban. A maradék üzletrészen osztozik Gerendai Károly, Takács Gábor, Fülöp Zoltán és Lobenwein Norbert.

A Volt és Balaton Sound fesztiválról a Magyar Narancs többször is beszámolt. Cikkeinket Lobenwein magyarázkodásról itt, Gerendai rtelmezéséről itt olvashatják, míg egy furcsa kormányzati szállodafoglalásról ebben a cikkben írtunk.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.