Anna Netrebko koncertjének lemondását kérte az ukrán nagykövet

  • narancs.hu
  • 2025. március 12.

Belpol

Az Operaház főigazgatója azonban azt válaszolta, Magyarország nem lesz kéretlen bíró egy „kibogozhatatlan testvérkonfliktusban”.

Mondja le Anna Netrebko orosz-osztrák operaénekesnő március 23-i fellépését a Magyar Állami Operaház – ezt kérte Sándor Fegyir, Ukrajna budapesti nagykövete keddi levelében Ókovács Szilvesztertől, az intézmény főigazgatójától. A 24.hu cikke arról szól, hogy a kérést nem teljesíti az Operaház. 

Sándor Fegyir saját levelét és Ókovács Szilveszterét is közölte Facebook-oldalán.

A nagykövet azzal indokolta kérését, hogy az operaénekesnő kapcsolatban áll Vlagyimir Putyin orosz elnökkel, „finanszírozta a donbászi orosz terroristákat”, ami miatt szerepel a neve az ukrán Mirotvorec adatbázisban. A New York-i Metropolitan Opera szerződést bontott Anna Netrebkóval,  aki a nagykövet szerint ugyan próbált elhatárolódni a Kreml politikájától, de valójában „továbbra is az agresszor ország lobbistája”. 

„Miközben hálásak vagyunk Magyarország kormányának, amiért elismeri Ukrajna területi integritását és elítéli Oroszország fegyveres agresszióját Ukrajna ellen, egy olyan időszakban, amikor hazánk a függetlenségéért és szabadságáért küzd, amikor Oroszország továbbra is háborús bűnöket követ el az ukrán nép ellen, elfogadhatatlannak tartjuk, hogy egy olyan nagy tiszteletnek örvendő és rangos színpadon, mint a Magyar Állami Operaházé, az agresszor bűnös rendszerével kapcsolatban álló énekesnek adjanak helyet” – érvelt Sándor Fegyir.

Ókovács Szilveszter főigazgató megköszönte a nagykövet levelét, „kifogástalan magyarsággal megfogalmazott írását”, amelyet külön nagyra értékel, tartalmával azonban sajnos vitatkoznia kell.  „Az opera nem politikai termék, nem is harcászati. A művészek nem politikusok, nem is katonák. Nem ülnek füstös szobák mélyén, nem állnak taktikai helyiségek monitorai előtt. A művész bizonyos értelemben cipész, mint Hans Sachs Wagnernél: és a susztereket sem tiltja be senki háború idején” – írta Ókovács Szilveszter. 

Úgy fogalmaz, Magyarország „egy kibogozhatatlan testvérkonfliktusban nem kívánja a kéretlen bíró szerepét eljátszani”.

A főigazgató szerint Netrebko, akit tíz éve ismer, sosem politizál, előadására az intézmény történetének legmagasabb árú jegyei keltek el, vagyis „honfitársaink is értékén mérik” a művészetét. Ókovács kitért arra, hogy az Operaház orosz és ukrán táncosokat is foglalkoztat, és ő szeretné megőrizni az intézmény nyugalmát és politikai semlegességét „a remélt tűzszünet küszöbén”.

Anna Netrebko most Oroszországban sem léphet fel, mert háborúnak nevezte a háborút, nem különleges katonai műveletnek. A Metropolitan Operával pedig a szerződése felbontása miatt perben áll: 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.