Mondja le Anna Netrebko orosz-osztrák operaénekesnő március 23-i fellépését a Magyar Állami Operaház – ezt kérte Sándor Fegyir, Ukrajna budapesti nagykövete keddi levelében Ókovács Szilvesztertől, az intézmény főigazgatójától. A 24.hu cikke arról szól, hogy a kérést nem teljesíti az Operaház.
Sándor Fegyir saját levelét és Ókovács Szilveszterét is közölte Facebook-oldalán.
A nagykövet azzal indokolta kérését, hogy az operaénekesnő kapcsolatban áll Vlagyimir Putyin orosz elnökkel, „finanszírozta a donbászi orosz terroristákat”, ami miatt szerepel a neve az ukrán Mirotvorec adatbázisban. A New York-i Metropolitan Opera szerződést bontott Anna Netrebkóval, aki a nagykövet szerint ugyan próbált elhatárolódni a Kreml politikájától, de valójában „továbbra is az agresszor ország lobbistája”.
„Miközben hálásak vagyunk Magyarország kormányának, amiért elismeri Ukrajna területi integritását és elítéli Oroszország fegyveres agresszióját Ukrajna ellen, egy olyan időszakban, amikor hazánk a függetlenségéért és szabadságáért küzd, amikor Oroszország továbbra is háborús bűnöket követ el az ukrán nép ellen, elfogadhatatlannak tartjuk, hogy egy olyan nagy tiszteletnek örvendő és rangos színpadon, mint a Magyar Állami Operaházé, az agresszor bűnös rendszerével kapcsolatban álló énekesnek adjanak helyet” – érvelt Sándor Fegyir.
Ókovács Szilveszter főigazgató megköszönte a nagykövet levelét, „kifogástalan magyarsággal megfogalmazott írását”, amelyet külön nagyra értékel, tartalmával azonban sajnos vitatkoznia kell. „Az opera nem politikai termék, nem is harcászati. A művészek nem politikusok, nem is katonák. Nem ülnek füstös szobák mélyén, nem állnak taktikai helyiségek monitorai előtt. A művész bizonyos értelemben cipész, mint Hans Sachs Wagnernél: és a susztereket sem tiltja be senki háború idején” – írta Ókovács Szilveszter.
Úgy fogalmaz, Magyarország „egy kibogozhatatlan testvérkonfliktusban nem kívánja a kéretlen bíró szerepét eljátszani”.
A főigazgató szerint Netrebko, akit tíz éve ismer, sosem politizál, előadására az intézmény történetének legmagasabb árú jegyei keltek el, vagyis „honfitársaink is értékén mérik” a művészetét. Ókovács kitért arra, hogy az Operaház orosz és ukrán táncosokat is foglalkoztat, és ő szeretné megőrizni az intézmény nyugalmát és politikai semlegességét „a remélt tűzszünet küszöbén”.
Anna Netrebko most Oroszországban sem léphet fel, mert háborúnak nevezte a háborút, nem különleges katonai műveletnek. A Metropolitan Operával pedig a szerződése felbontása miatt perben áll: