Anna Netrebko koncertjének lemondását kérte az ukrán nagykövet

  • narancs.hu
  • 2025. március 12.

Belpol

Az Operaház főigazgatója azonban azt válaszolta, Magyarország nem lesz kéretlen bíró egy „kibogozhatatlan testvérkonfliktusban”.

Mondja le Anna Netrebko orosz-osztrák operaénekesnő március 23-i fellépését a Magyar Állami Operaház – ezt kérte Sándor Fegyir, Ukrajna budapesti nagykövete keddi levelében Ókovács Szilvesztertől, az intézmény főigazgatójától. A 24.hu cikke arról szól, hogy a kérést nem teljesíti az Operaház. 

Sándor Fegyir saját levelét és Ókovács Szilveszterét is közölte Facebook-oldalán.

A nagykövet azzal indokolta kérését, hogy az operaénekesnő kapcsolatban áll Vlagyimir Putyin orosz elnökkel, „finanszírozta a donbászi orosz terroristákat”, ami miatt szerepel a neve az ukrán Mirotvorec adatbázisban. A New York-i Metropolitan Opera szerződést bontott Anna Netrebkóval,  aki a nagykövet szerint ugyan próbált elhatárolódni a Kreml politikájától, de valójában „továbbra is az agresszor ország lobbistája”. 

„Miközben hálásak vagyunk Magyarország kormányának, amiért elismeri Ukrajna területi integritását és elítéli Oroszország fegyveres agresszióját Ukrajna ellen, egy olyan időszakban, amikor hazánk a függetlenségéért és szabadságáért küzd, amikor Oroszország továbbra is háborús bűnöket követ el az ukrán nép ellen, elfogadhatatlannak tartjuk, hogy egy olyan nagy tiszteletnek örvendő és rangos színpadon, mint a Magyar Állami Operaházé, az agresszor bűnös rendszerével kapcsolatban álló énekesnek adjanak helyet” – érvelt Sándor Fegyir.

Ókovács Szilveszter főigazgató megköszönte a nagykövet levelét, „kifogástalan magyarsággal megfogalmazott írását”, amelyet külön nagyra értékel, tartalmával azonban sajnos vitatkoznia kell.  „Az opera nem politikai termék, nem is harcászati. A művészek nem politikusok, nem is katonák. Nem ülnek füstös szobák mélyén, nem állnak taktikai helyiségek monitorai előtt. A művész bizonyos értelemben cipész, mint Hans Sachs Wagnernél: és a susztereket sem tiltja be senki háború idején” – írta Ókovács Szilveszter. 

Úgy fogalmaz, Magyarország „egy kibogozhatatlan testvérkonfliktusban nem kívánja a kéretlen bíró szerepét eljátszani”.

A főigazgató szerint Netrebko, akit tíz éve ismer, sosem politizál, előadására az intézmény történetének legmagasabb árú jegyei keltek el, vagyis „honfitársaink is értékén mérik” a művészetét. Ókovács kitért arra, hogy az Operaház orosz és ukrán táncosokat is foglalkoztat, és ő szeretné megőrizni az intézmény nyugalmát és politikai semlegességét „a remélt tűzszünet küszöbén”.

Anna Netrebko most Oroszországban sem léphet fel, mert háborúnak nevezte a háborút, nem különleges katonai műveletnek. A Metropolitan Operával pedig a szerződése felbontása miatt perben áll: 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.