"Az alkotmánybírák kiválasztásánál a politikai megbízhatóság vált szemponttá"

Belpol

Félő, hogy az alkormánybírák a Kúriára átkerülve is politikai szempontokat fognak érvényesíteni.

Az Európai Unió jogállami jelentése számos problémát talált Magyarországon, egyebek közt nem találta kielégítőnek a bírói függetlenség garantálását. De vannak más jellemző példák is a 2010 óta tartó folyamatban.

Kovács Ágnes, az Eötvös Károly Intézet kutatójával Bányai György készített interjút a bírói függetlenség korlátozásáról, de szó esik benne Varga Zsolt András Kúria-elnöki jelöléséről is. Részlet a friss nyomtatott Magyar Narancsból:

(...)

MN: Baka András azt jósolta egy februári konferencián, hogy az idén a Kúria lesz a célpont.

KÁ: A Fidesz sokszor volt elégedetlen a Kúriával. Például amikor a 2018-as választási eljárásban érvénytelenítették a levélszavazatokat. Egyébként is egyre nagyobb politikai nyomást gyakorolnak a médián keresztül a bírókra, erről az uniós jogállami jelentés is szól, konkrét eseteket előhozva: a gyöngyöspatai iskolai szegregációs ügyet vagy a fogvatartottak kártérítését említve.

false

 

Fotó: Sióréti Gábor

MN: A 2019. december 17-én elfogadott salátatörvényben az is benne van, hogy 2020-tól az alkotmánybírók gyakorlatilag automatikusan kinevezhetők bíróknak. A mostani hatalom természetét ismerve, nem alaptalan a gyanakvás, hogy ez is eszköz lehet a Kúria személyügyi „kiigazítására”.

KÁ: Egy tavalyi törvénymódosítás tette lehetővé, hogy az alkotmánybíró a hagyományos kinevezési folyamatot megkerülve – pályázat nélkül – kérheti a köztársasági elnöktől, hogy nevezze ki bíróvá. A nyáron Áder János nyolc jelenlegi alkotmánybírót nevezett ki rendes bírósági bírónak. Sokan közülük semmilyen ítélkezési tapasztalattal nem rendelkeznek, mert alkotmánybíróvá történő kinevezésük előtt nem dolgoztak bíróként. Az alkotmánybírói feladat persze nem esik olyan távol a rendes bírói feladattól, különösen a felsőbíróságokon folytatott ítélkezési tevékenységhez hasonló. A probléma leginkább azzal van, hogy az alkotmánybírák kiválasztásánál az elmúlt években elsősorban a politikai megbízhatóság vált szemponttá, a jelenlegi alkotmánybírák szakmai alkalmasságával kapcsolatban pedig kétségek merülnek fel. Erről az Alkotmánybíróság határozatai és azok érvelései tanúskodnak. Az elmúlt években nem volt olyan politikailag érzékeny ügy, amelyben az Alkotmánybíróság szembement volna a kormány akaratával, gondoljunk például a Stop Soros törvényre, a hajléktalanság kriminalizálására vagy a rémhírterjesztés új tényállására. Egyes döntéseket csak alacsony szakmai színvonalú érveléssel tudtak védeni, erre a KESMA-határozat lehet a példa. Félő, hogy azok az alkotmánybírák, akik átkerülnek a Kúriára, ott is inkább a politikai szempontokat fogják érvényesíteni, s nem a jogi-szakmai megfontolásokat.

MN: És akár a következő elnök is így fog majd pozíciót.

KÁ: Hogy ki kerül a Kúriára bírónak, főszabály szerint annak az elnöke dönt egy pályázati eljárás eredményeként, amelyben a pályázó szakmai alkalmasságát a bírói testületek bevonásával vizsgálják. Kivéve, ha az Alkotmánybíróságról jön, mert akkor nem kell részt vennie a más esetben kötelező pályázati eljárásban.

A Magyar Narancs október 8-i lapszámában olvasható teljes interjúban az Eötvös Károly Intézet kutatója azt is elmondja, a Kúria kiemelt szerepet tölt be a bírósági szervezet működésének szakmai irányításában, így óriási a tétje annak, hogy ki lesz az új kúriai elnök. Keresse a lapot az újságárusoknál, vagy fizessen elő itt!

Magyar Narancs

Kedves Olvasóink, köszönjük kérdésüket, a körülményekhez képest jól vagyunk, és reméljük, Önök is. Miközben hazánk a demokrácia érett, sőt túlérett szakaszába lép, dolgozunk. Cikkeket írunk otthon és nem otthon, laptopon, PC-n és vasalódeszkán, belföldön, külföldön és másutt, és igyekszünk okosnak és szépnek maradni. De mit hoz a jövő?

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.