Maróth Gáspár a Rheinmetallnál

Az asztal két végén

Belpol

Novemberben még államtitkárként tárgyalt a Rheinmetall-lal, áprilistól már a vállalat kelet-európai részlegét koordinálja Maróth Gáspár. Első, sőt második blikkre is összeférhetetlennek tűnik ilyen rövid időn belül az egyik oldalról átmenni a másikra, de eddig is láttunk meredek dolgokat a hazai védelempolitikában.

Maróth Gáspár 2018 és 2022 között a Miniszterelnöki Kormányiroda fejlesztésekért felelős kormánybiztosa volt, az előző ciklus nagy volumenű honvédelmi fejlesztései a nevéhez fűződnek. Az ötödik Orbán-kormányban átkerült a Honvédelmi Minisztériumhoz (HM) államtitkári pozícióba. Néhány hónappal a kormányból való kiválása előtt még arról nyilatkozott a Portfoliónak, hogy amikor „2016-ban elkezdtük a haderőfejlesztést, már látszott, hogy egy teljesen új gondolati struktúrára kell ezt felépíteni. (…) A magyar kormány stratégiája az volt, hogy először szigetekben létrehozta az új think-tankeket, amelyek a honvédelmi és haderőfejlesztés víziójáért, stratégiamegalkotásáért feleltek. Most elérkezett az idő, hogy ismét a Honvédelmi Minisztériumba integráljunk mindent, és magát a minisztériumot is a honvédelmi és haderőfejlesztési programhoz igazítsuk”. Maróth Gáspár arról is beszélt, hogy Magyarország már idén eléri a NATO által elvárt 2 százalékos GDP-arányos védelmi költségvetést, mely összeg számottevő része a haderőfejlesztésre megy el.

Nagy ívű terveiből arra lehetett következtetni, hogy hosszú távra tervezett, ezért sokakat meglepett a tavaly őszi menesztése (vele együtt helyettesét, Fekete Szilviát is elküldték). Néhány napig arról szóltak a hírek, hogy minden bizonnyal a Miniszterelnök Katonai Irodájának vezetőjeként folytatja karrierjét, de ezt az értesülést gyorsan cáfolta a kormány. Ezért sokan úgy vélik ma is, hogy valamiféle konfliktus állhat a menesztése mögött, bár ezt a lehetőséget Gulyás Gergely cáfolta novemberben. „Egyszerűen értékelték az elmúlt fél évet, és a miniszter úr arra jutott, hogy a közös munka nem kellően hatékony ahhoz, hogy ez továbbra is ebben a formában fennmaradjon” – indokolt akkor a Miniszterelnökséget vezető miniszter.

Néhány hónappal később a védelmi beszerzésekért felelős korábbi alapember váratlan helyen bukkant fel: a német hadiipari óriásvállalat, Magyarország egyik legfontosabb partnere, a német Rheinmetall AG kelet-európai koordinációs vezetője lett idén áprilisban. A kiadott közlemény szerint a cég biztos abban, hogy „Maróth Gáspár nagy tapasztalatára és szakértelmére támaszkodva, az ő koordinációja mellett kelet-európai céljaink előremozdulnak”.

Egy érdekes ügy

Januárban a Direkt36 foglalkozott a magyar fegyverkezéssel, Maróth szerepére is kitérve. A cégnyilvántartási adatok szerint Maróthnak korábban kilenc cégben volt érdekeltsége, főleg egészségügyi eszközöket forgalmazókban. Az első Fidesz-kormány idején Orbán Viktor személyes tanácsadója volt, 2000–2001-ben a Nemzeti Egészségügyi Tanács titkáraként, majd 2001 és 2003 között az Országos Népegészségügyi Program vezetőjeként dolgozott. Az egészségügyi eszközök beszállításával foglalkozó VMD Zrt.-nél is töltött be pozíciót; a céget a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 2016-ban vizsgálta egy egészségügyi eszközbeszerzés miatt, többek között kartellezéssel is meggyanúsították, ám mint kiderült, a bonyolult ügyhöz Maróth cégének nem volt köze.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult.