Szabadságharc Kövegyen

Az én váram

Belpol

Csanádpalota polgármestere átment a szomszédos Kövegyre a munkatársaival, majd a községháza páncélszekrényéből elvitte az anyakönyvi iratokat. Azóta főleg a Facebookon háborúzik egymással a két polgármester. Felbukkan a történetben Lázár János is, ezúttal Hitler-bajusz nélkül.

Csongrád-Csanád megye legkisebb lélekszámú városa a 2700 lakosú Csanádpalota. A szomszédos Kövegy a megye legkisebb lélekszámú községe, 370 fővel. Kövegynek észak, dél és kelet felől is Csanádpalota a szomszédja. 1882-ig Csanádpalotához tartozott, majd önálló lett. 1973-tól 1990-ig ismét Csanádpalotával közös tanácsú község volt, aztán megint független. 2013. március 1-je óta működik a Csanádpalotai Közös Önkormányzati Hivatal, amelyhez először Nagylak tartozott. Aztán Nagylak kilépett, Kövegy, Királyhegyes belépett.

A közös hivatal alapító okirata egységes szerkezetben, hivatkozásokkal négy oldal. Ez is benne van: „A jegyző kinevezése és az egyéb munkáltatói jogkör gyakorlása Csanádpalota város polgármesterének hatáskörébe tartozik.” Takarékosságból országszerte működnek így közös hivatalok – ahogy azelőtt a körjegyzőségek.

A Csanádpalotai Közös Hivatal nyolc év alatt több mint tíz jegyzőt fogyasztott el.

Idén július 19-én Vigh-Tardi Valéria jegyző kérte a kövegyi kirendeltségen dolgozó köztisztviselőket, készüljenek fel arra, hogy a kövegyi anyakönyvek átkerülnek Csanádpalotára. Szeptember 7-én már az őt váltó újabb jegyző, Kriván Norbert által megbízott munkatársak jelentek meg a kövegyi községházán Debre­czeni István csanádpalotai polgármester vezetésével. Kinyittatták a páncélszekrényt, s elvitték az anyakönyvi iratokat.

 

Térdre, mindenki!

A történteket a kövegyi és a csanádpalotai polgármester is értelmezte a Facebookon a maga nézőpontjából. Galgóczkiné Krobák Mária kövegyi polgármester azt írta, a palotai csapattal együtt érkezett Tóth Sándor, aki a kövegyi hivatalba lépve azt mondta, „itt mindenki térdre lesz kényszerítve”. Az iratokat úgy vették magukhoz a jövevények, hogy átadás-átvételi jegyzőkönyv nem készült, úgyhogy nem is lehet tudni, mi mindent vittek el.

Debreczeni István csanádpalotai polgármester azt posztolta, ő a közös hivatal gesztor településének polgármestereként jelent meg a kövegyi hivatalban a munkatársaival, Tóth kolléga nem mondott olyat, hogy térdre akarna kényszeríteni bárkit is; őt mint új munkatársat vitték bemutatni, és tényleg csak köszönt és bemutatkozott. Az anyakönyvi iratokat viszont valóban elvitték, de a helyszínen készítettek négy példányban átadás-átvételi jegyzéket, csakhogy a két kövegyi tisztviselő ezeket nem írta alá.

Debreczeni szerint azért kellett az anyakönyveket elvinni, mert kiderült, hogy a kövegyi hivatal köztisztviselőinek nincs képesítésük anyakönyvvezetésre. Az anyakönyvi eljárásról szóló törvény szerint így még bele se tekinthetnének ezekbe az iratokba. Csanádpalotán viszont van megfelelő szakvizsgával rendelkező köztisztviselő – vagyis ők csak intézkedtek, hogy megszűnjön a törvénysértő állapot.

Lehet, minden máshogyan történt volna, ha a kövegyi polgármester is a hivatalában van, amikor jönnek a palotaiak. „Szabadságon voltam, amit a fent nevezett személyek tudtak, és ezt kihasználva jelentek meg ezen a napon” – írja Galgóczkiné.

Dehogy tudtak róla, állítja Debreczeni. Különben meg – fűzi hozzá – a jegyző tartja nyilván, mikor veszi ki a szabadságát a kövegyi polgármester, márpedig ilyenről „nem volt tudomása a közös hivatalt vezető jegyzőnek, azon oknál fogva, hogy arról nem kapott (jelzem, azóta sem) polgármester asszonytól tájékoztatást” – magyarázza Debreczeni.

A Kövegyen dolgozó két köztisztviselőnek évek óta a községháza a munkahelye, ám nemrég a csanádpalotai hivatalban a jegyzőtől és az igazgatási csoportvezetőtől át kellett venniük a munkaköri leírásukat. „Átolvasták, majd úgy tettek, mintha aláírnák, de aláíratlanul adták vissza, majd távoztak a hivatalból” – írja Debreczeni. Szeptember 7-én részben ezért is mentek a kövegyi hivatalba: vitték a munkaköri leírásokat.

Galgóczkiné már régóta kérte, hozzák át a két kövegyi köztisztviselő munkaköri leírását, mivel a kolléganői csak haladékot kértek az aláírására, „hogy értelmezzék, megismerjék tartalmát, erről feljegyzést is készítettek, de ezt dr. Kriván Norbert nem vette figyelembe, és írásbeli figyelmeztetésben részesítette a dolgozókat (…), utasításba adta, hogy 2021. szeptember 8. napjától munkájukat Csanádpalotán végezzék. (…) A dolgozók végül kényszer hatására aláírták a munkaköri leírásukat” – írja Galgóczkiné. Debreczeni nem érti a dolgot, „nem tudom, milyen kényszerítésről beszél polgármester asszony, a köztisztviselők nem jelezték, hogy kényszerítve lettek volna”.

Szeptember 13-án a két kövegyi dolgozó egyszerre jelezte SMS-ben a jegyzőnek, hogy beteg. A jegyző átment Kövegyre, hogy ezt megbeszélje a polgármester asszonnyal, de kiderült, hogy Galgóczkiné is beteg.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.