Interjú

„Ezt nagyon jó volt látni, megélni”

Hajdú Gergő, az aHang kampányfőnöke az előválasztás első fordulójáról

Belpol

Közel tízezer ember munkája tette lehetővé az országos előválasztás első fordulójának a megrendezését. A lebonyolításban részt vevő aHang kampányfőnöke, Hajdú Gergő szerint bebizonyosodott, hogy ezek a pártok képesek arra, hogy normálisan együttműködjenek egymással és a civilekkel.

Magyar Narancs: Amikor legutóbb beszéltünk (lásd: „Történelmi lépés”, Magyar Narancs, 2021. március 11.), azt mondta, az előválasztás sikere nem a pénzen fog múlni, mert a támogatói bázis biztos. Min múlt?

Hajdú Gergő: A lebonyolításban részt vevők munkáján és lelkesedésén. Ez már az előkészítés idején nyilvánvaló volt, az első napon történt kényszerű leállás környékén pedig különösen. Az aHang, a Momentum és a Jobbik informatikusainak együttműködése nagyon kellett a sikerhez. Arról kevés szó esett a sajtóban – mert amikor baj van, természetes módon a kritika a hangosabb –, hogy az informatikai rendszert sikerült úgy fölépíteni, hogy bár jött ez a támadás, utána alig 24 óra alatt sikerült döntő változtatásokat végrehajtani. Új szerver lépett be, az egész környezetet áttelepítettük, és aztán működött tovább, rendben. Ez több mint egyéves előkészítő munka eredményeként alakulhatott így. Remélem, egyszer majd be tudjuk mutatni ezt a rendszert teljes egészében, a maga összetettségében. A szoftveres környezet nemcsak az online szavazást szolgálta ki, hanem a személyes voksolást is, tehát azt, ahogyan a tabletek segítségével bevitték a rendszerbe a szavazók lakcímkártyájának vonalkódját és az odaadott szavazólapok QR-kódját. Több ezer aktivista beosztását is, ami alapján biztosan lehetett tudni, hogy melyik szavazósátorban kik léphettek be az adott időben, és hogyan tudták lebonyolítani a szavazást. Ezt a rendszert több mint egy éve fejlesztettük, először a saját szakállunkra, a 2019-es tapasztalatok alapján, aztán az utóbbi hónapokban, amikor fölállt az Országos Előválasztási Bizottság (OEVB), a hat párttal egyeztetve módosítottunk rajta. A leállás és a kezdeti akadozás közös felelősség. A magunk részét elismertük a nyilvánosság előtt. Az is nyilvánvaló, hogy voltak az utolsó pillanatban olyan módosítások, amelyekre nekünk gyorsan kellett reagálni a fejlesztéssel. Mindenki beleadott apait-anyait.

MN: Lehet tudni, mennyi ember vett részt a lebonyolításban?

HG: Remélem, majd meg tudjuk számolni. Azokat könnyű összeadni, akik a rendszerben voltak, szavaztattak így vagy úgy. Rajtuk kívül azonban sok szavazatszámláló lépett be a sátras szavazóbiztosokon túl, aztán jöttek az online call-centert üzemeltető emberek – aktivisták és részben a Momentum által szervezett segítők –, és a kampánymunkában résztvevők. Ha kapunk információt a pártoktól, akkor lehet konkrét számot mondani, de úgy sejtem, közel tízezer emberről beszélünk.

MN: Szóba kerültek a pártok informatikusai, aktivistái: mi a tapasztalata, mennyiben lehetett számítani a pártokra a közös munkában?

HG: Ahogy haladtunk, úgy csiszolódott össze a közösség, nemcsak a hatpárti együttműködés, hanem mi, civilek is a pártos közreműködőkkel. Vannak a pártoknál olyan tisztségviselők, akik nyilvánosan nem szerepelnek – szerintem nem is lehetne őket közszereplőnek nevezni –, mégis ők azok a háttéremberek, akik az operatív munkát végzik. Az OEVB-vel és az Országos Választási Irodával (OVI) együtt húsz-harminc főről beszélek, akik a mi csapatunkkal együtt a hátukon vitték az egész előválasztást. Ez a csapat látta át a sok ezer aktivista munkáját, nagyon jó együttműködést sikerült velük összehozni. A krízis idején mindenki minden más érdeket félredobott, és csak azt nézte, mi lehet a megoldás. Ezt nagyon jó volt látni, megélni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.