Interjú

„Az intézmények többsége leépült”

Lengyel Imre egyetemi tanár a felsőoktatás területi egyenlőtlenségeiről

Belpol

Azokból a városokból, ahol nincs felsőoktatási intézmény, menekülnek a törekvő fiatalok, s ez egész térségek fejlődését vetheti vissza. A magyar vidék kiürülésének aggasztó tünetéről a Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Karának matematikus–közgazdász egyetemi tanárát kérdeztük.

Magyar Narancs: A Tér és Társadalom című folyóiratban hamarosan megjelenő tanulmányában lesújtó képet ad az országon belüli területi és fejlettségbeli különbségeket tükröző hazai felsőoktatásról, illetve a felsőoktatás leépüléséről a kevésbé fejlett térségekben.

Lengyel Imre: A hazai felsőoktatást a múlt század 90-es éveitől egy-egy kiragadott részproblémára adott, kapkodásnak tűnő válaszintézkedések formálják. Nincs rendszerben gondolkodó koncepció, amely a hallgatók felzárkóztatásától az oktatók képzésén át az élethosszig tartó tanulásig összehangolja az elképzeléseket. Alapvető probléma, hogy a döntéshozók piaci szolgáltatásként tekintenek a felsőoktatásra, azaz: versenyezzenek az intézmények, és győzzön a jobb képzést nyújtó. Ez a tehetséges hallgatókat felvevő elitképzésekben elfogadható, de a tömegesedő alapképzés nagyobb része inkább közszolgáltatás, hasonlóan a középfokú képzésekhez. Nem lehet figyelmen kívül hagyni, hogy az érettségizettek közel háromnegyede bekerül a felsőoktatásba, azaz a gyenge és közepes tanulók is, legfeljebb nem az első helyen megadott nívós egyetem államilag finanszírozott helyére. Az alapképzések jelentős része tömegképzéssé vált, amelynek a korábbi elitképzésekhez képest egészen más a szerepe. Csakhogy nagy a lemorzsolódás – egy felmérés szerint az alapképzéseken a hallgatók alig több mint a fele, 52–53 százaléka jut el legalább az abszolutóriumig. Nem meglepő, hogy az EU-ban az utolsók között található Magyarország mind a hallgatókat, mind a diplomás munkavállalókat tekintve.

MN: Milyen összefüggés van a kevésbé fejlett térségek felzárkózásának előmozdítása és az ott található, megfelelő létszámú, nagyságú és színvonalú felsőfokú képzés között?

LI: Napjainkban az érettségi már nem elegendő ahhoz, hogy a vállalati vagy intézményi ügyintézők többsége megfelelő digitális kompetenciákkal rendelkezzen, hogy a pár évente szükségessé váló továbbképzésekben részt tudjon venni, hogy valaki tisztességesen megfizetett munkát találjon a tudásalapú gazdaságban. A fizikai munkaerőre és hard infrastruktúrára alapozott fejlődés hamar megtorpan, kialakul egy fejlődési csapda, s abból csak a minőségi munkaerő, az innovativitás és vállalkozókészség segítségével lehet kitörni. Márpedig ha nincs helyben olyan felsőoktatási intézmény, amely a helyi munkaerőpiac igénye szerinti képzéseket és átképzéseket végzi, akkor az ott működő hazai tulajdonú vállalkozások igen nehezen találnak felkészült szakembert, így az innovációk, a versenyképesség javítása, a nemzetköziesedésük szinte reménytelenné válik. A multik többet fizetnek, és emiatt szinte bárhonnan verbuválhatnak munkaerőt, de a helyi kkv-k fő utánpótlása a helyi felsőoktatásból kerül ki.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.