Az MTVA-n múlik, kidobja-e a Magyar Rádió elbontott stúdióit

Belpol

A technikatörténeti, műszaki tárgyak megőrzésének sorsa szeptembertől az MTVA kezében van, ezzel az épületek helyére kerülő Pázmány Campus gazdája, a katolikus egyház nem foglalkozik. Ami biztos, XII. Piusz pápa emléktáblája nem lesz az enyészeté.

Szeptember 2-án botrányos körülmények között kezdték el bontani a Magyar Rádió épületeit a Pollack Mihály téren. A tiltakozóknak sikerült megakadályozniuk, hogy kamionok hajtsanak be a területre. Elállták a teherautó útját, a sofőrrel, aki lépésben a tüntetőket is majdnem érintve a kapuig hajtott, dulakodás alakult ki. Végül nem hajtott át a demonstrálókon, rendőrt hívtak a helyszínre. Az incindenskor az elkerülhetetlen bontás előkészületeit látva ismét szóba került, mi fog történni a stúdiópalota értékes vagyonelemeivel, stúdióival, technikai berendezéseivel. Az enyészeté lesz vagy megőrzi valaki az utókornak? Például a magyar katolikus egyház, amely a Rádió helyén építi fel a Pázmány Péter Katolikus Egyetem campusát.

Megkérdeztük a Magyar Katolikus Püspöki Konferenciát, van-e szándékuk akár oktatási célra megtartani a stúdiókat vagy egyes stúdiókat, de mint megtudtuk, nem foglalkoznak a Magyar Rádió tárgyaival, azokról az állami médiavállalat, a Magyar Rádiót működtető MTVA gondoskodik: „A stúdiókkal kapcsolatban meg tudjuk erősíteni, hogy a bírálóbizottság egyhangú döntésével elfogadott tervek nem számoltak azok megtartásával. Tudomásunk szerint valamennyi, a Rádió területén található, a Rádióhoz köthető technika-történeti emléktárgyról a Rádió jogutóda, a területet 2024. szeptemberig használó MTVA gondoskodott.” Hogy az MTVA miképpen gondoskodik róluk, mi a szándéka velük, megkérdeztük, de kilenc napja feltett kérdéseink egyikre sem érkezett válasz. Szerettük volna megtudni, mely stúdiókat mentenék meg, tervezik-e újra egyik-másik felállítását, vagy a berendezések értékesítést, közgyűjteményeknek adományozását – de nem reagáltak megkeresésünkre.

Egy a bontás útjába kerülő értékes műtárgyról sikerült csupán információt szereznünk, azt a katolikus egyház osztotta meg lapunkkal. A döntést ezzel kapcsolatban is az MTVA hozta meg. „XII. Piusz pápa emléktáblája is természetesen leszerelésre került és mint jeles egyházi emlék, az MTVA döntése alapján is, az Egyetemen lesz elhelyezve a későbbiekben.”

A katolikus egyhától megtudtuk, azon vannak, hogy mindenki jól járjon az új egyetemi tömb felépültével. „A Magyar Katolikus Püspöki Kar és a Pázmány Péter Katolikus Egyetem bízik abban, hogy az Építési és Közlekedési Minisztérium felelősségi körébe tartozó munkálatok a területi adottságokat figyelembe véve a lehető legkisebb környezeti terheléssel valósulnak meg, az új Campus megvalósulásával pedig a lakosság, valamint a környéken tanulók és dolgozók egyaránt magasabb életminőséget érhetnek el. A jelenlegi átmeneti állapotok megszüntetése után a Palotanegyed vonatkozó része újra fővárosunk és Józsefváros egyik ékköve lehet.”

A Civilek a Palotanegyedért Egyesület többször felhívta a figyelmet a történelmi stúdiók megmentésére. Tavaly novemberben az Euronewsnak idézték fel, hogy a Magyar Rádió épülete régebbi, mint a BBC székháza. A 8-as stúdió a könnyűzene fellegvára volt, a 6-osban a közönség részvételével nagyzenekari felvételeket készítettek, Dohnányi Ernő zeneszerző és a tervező, a Nobel-díjas biofizikus, Békésy György együtt avatták fel.

A 6-os stúdió remek adottságait Vásáry Tamás, a Rádió szimfonikus zenekarának korábbi vezetője is dicsérte. „Nagyon szép a hangzása, ami részint a falak borításának, a sok fának köszönhető. Nagyon rafinált módon készült a burkolat, ez az egyenetlenség is segít az akusztikának, olyannyira, hogy itt hangversenyeket is tartanak.” A kétszáz szobás Pollack Mihály téri irodaház egy föld fölötti bunkerstúdiót fed el, ami hat hét leforgása alatt épült fel. Két emelet magas, három méter vastag falakkal, négy stúdióhelyiséget alakítottak ki egy önálló telefonközponttal. Állítólag a rádióban dolgozók lehallgatására használta az államvédelem, a kommunista diktatúra és a hidegháborús időszak történelmi emléke. A legmodernebb 9-es stúdiót éppen átadták, ám amire elkészült, a Magyar Rádiót önálló szervezetként megszüntették, az MTVA Bojtár utcai bázisára költöztették.

Az új campus prognosztizált létszáma 4 ezer fő, a létrehozásához 53 ezer négyzetméter nettó hasznos terület szükséges. 200–250 milliárd forintból valósul meg. Az épületek elpusztítása mellett jelentős környezetkárosítással is jár, mivel a bontás után 37 500 köbméter törmeléket kell elszállítani.A józsefvárosi önkormányzat, civil szervezetek és a lakosság is igyekezett mindent megtenni annak érdekében, hogy a beruházást kisebbre szabják, ám a minisztériumi illetékesek megfellebbezhetetlen kormánydöntések birtokában agresszíven és cinikusan reagáltak az aggályokra.

Júliusban a kormány nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű üggyé nyilvánította az egyetemi tömbük építését, a beruházás kiemelten közérdekű lett. A koordinációs feladatok ellátására a Hajdú-Bihar Vármegyei Kormányhivatalt vezető ún. főispánt jelölték ki, ezzel megszüntetve a fővárosi kormányhivatal, de még a budapesti forgalmi rendet szabályozó Budapesti Közlekedési Központ hatáskörét is.

Amint megérkezik az MTVA válasza, frissítjük cikkünket.

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódásról és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Jakob lova

  • SzSz

„A tehetséged olyan, mint a szalonna. Nem elég fellógatni a kéménynél. Először jól be kell dörzsölni sóval, majd mindennap ellenőrizni kell!” – tanácsolják Elsie-nek, akinek a szalonnához illő tehetsége konkrétan az éneklés.

Szemrevaló: Haldoklás, de komédia

Bár a film nem tragikus hangoltságú, néhol finom iróniát is tapasztalhatunk, azért a térdünket nem fogjuk csapkodni két öregember (a férj alzheimeres, a feleség rákos) agóniája, meg egy az életét kudarcként megélő zeneszerző öngyilkossága láttán.

Nincs meglepetés

Ráfoghatjuk akármire, hogy lelki táplálék, fajunk szellemi öröksége, a művészet (egyik) elsődleges célja akkor is a nőszerzés. Eszmei fajfenntartás, ha úgy tetszik.

Minden út Rómába vezet

Azt túlzás lenne állítani, hogy David Gil­mour végigdolgozta volna az elmúlt 35 évet. A Pink Floyd énekes-gitárosa a kilencvenes évek elején ismerkedett meg Polly Samsonnal, akivel családot alapított, és aki lényegében a fő alkotótársa lett. Gilmour rengeteg időt töltött, illetve tölt még mindig a szeretteivel, és elsősorban emiatt ad ki csupán évtizedenként egy lemezt.