Gigaprojekt a belvárosban

Pázmány Campus mindenáron

Belpol

A lakosság és a szakma jelentős része szerint eltúlzottak a Palotanegyedbe tervezett Pázmány Campus méretei, a kormány, a katolikus egyház és az egyetem vezetése azonban nem tágít a 250 milliárdos projekttől. Kinek jó ez így, és változtathat-e a projekten a helyi ellenállás?

A Liget Budapest Projekt és a várbeli Nemzeti Hauszmann Program után a Palota­negyedben elindítani tervezett Pázmány Campus építkezése lehet a következő látványos állami beavatkozás a főváros arculatába. Rá­adásul a Pázmány Péter Katolikus Egyetem (PPKE) nem is egy, de rögtön két projektet is futtat a VIII. kerületben. Az állami pénzből tervezett nagy kampuszépítés mellett, illetve azt megelőzve, a katolikus egyház és az egyetem úgymond saját költségvetéséből is építkezik a környéken. A Bródy Projekt, habár döcögősen indult és jelentős újragondoláson esett át (a tervezett bontások helyett végül „racionalizált” felújítások jöttek), ma már előrehaladott állapotban van. Igaz, ennek a léptéke (nagyjából 11 milliárd forint) messze elmarad a 250 milliárdosra saccolt nagy kampusztervtől, ugyanakkor nem is választható el egészen attól – a tervek szerint a jövőben együtt adják ki a környéket leuraló új egyetemi komplexumot. Az intézmény térfoglalása a kerületben hamarabb megindult, és a területhez láthatóan erősen ragaszkodik mind az egyetem, mind az állam. Csak az nem világos, és ez az, amit a helyiek – lakosok, civilek, az önkormányzat – sem értenek egészen: hogy miért akarnak annyi funkciót belezsúfolni a jelentős méretű, de azért nem óriási területbe, amennyit az láthatóan nem bír el?

Álmok és ébredések

Ha jobban meg akarjuk érteni a történet egyes szereplőinek motivációit, vissza kell ugrani az időben néhány évtizedet. Nagyon más perspektívából néz ugyanis az egyetem vezetése a közelmúltban az ölébe hullott területre, mint ahonnan az évtizedek óta túlépítéssel küszködő negyed lakói, a lokálpatrióták és a városvédők figyelik a történetet.

Az 1992-ben Bölcsészet- és Társadalomtudományi Karral (BTK) induló egyházi egyetem 1995-ben alapította Jog- és Államtudományi Karát, majd 1998-ban az Információs Technológiai Kart (ITK). Az alapítás után rövid ideig az Irgalmas Nővérek Ménesi úti zárdájában működő intézmény a 90-es évek elején lázasan lobbizott a megfelelő infrastruktúráért. 1991 májusában Erdő Péter és Kopp Mária közösen járták be a piliscsabai volt Perczel Mór laktanyát, amelyet az Antall-kormány felajánlott az egyetem céljára. Röviddel ezután meg is indult a területen a kampusz fejlesztése, mégpedig Makovecz Imre és a Makona Egyesülés irányításával. Jó néhány emblematikus, vitatott és megkérdőjelezhető minőségű épületet húznak fel itt, de az organikus iskola mintáit követő terveknek csak egy része valósult meg 1994-ig, amikor megindult a területen az oktatás. Hogy mi történt pontosan, nem világos, általunk korábban megkérdezett források (lásd: Megyeget az egyetem, Magyar Narancs, 2020. december 12.) a kampuszprojekt megrekedését részben a nyilvánvaló logisztikai akadályokkal, a kivitelező és a megrendelő közötti nézetkülönbségekkel, illetve a fogyatkozó anyagi forrásokkal is magyarázták. Makovecz és a katolikus vezetés viszonya kétségtelenül megromlott, a BTK pedig gyakorlatilag kint rekedt egy Budapesttől harminc kilométerre lévő falu határában. Igaz, a korabeli diákéletre az általunk megkérdezett volt hallgatók szinte kivétel nélkül aranykorként gondolnak vissza. Ez alighanem kevésbé lehetett igaz az egyetemi vezetés kedélyállapotára, akik – minden ellenkező híresztelés dacára – valószínűleg már ekkor elkezdték előkészíteni a budapesti belvárosba elmozdulás lehetséges forgatókönyveit.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.