„Az oktatás vértanúi” – molinóval emlékezett meg a kirúgott tanárokról Pankotai Lili

  • narancs.hu
  • 2023. október 6.

Belpol

Társaival Az Aradi Vértanúk Emléknapján hívták fel a figyelmet „bizonyos párhuzamokra”.

„Csak az idő és a körülmények változnak, de a módszerek maradnak!” – írta Facebook-posztjában Pankotai Lili azzal a molinóval kapcsolatban, amit a Budai Váralagút fölé lógattak ki. A molinón a tizenhárom aradi vártanú portréja mellett tizenhárom kirúgott tanár fotója látható „Akkor” és „Most” felirattal. 

A pedagógustüntetésekben aktív szerepet vállaló Pankotai Lili a Telex megkeresésére azt mondta:

a saját ötlete volt, hogy az Aradi Vértanúk Emléknapján felhívják a figyelmet bizonyos, a jelennel kapcsolatos párhuzamokra.

A molinót néhány ismerősével együtt 2 óra körül kötözték ki az alagút felső korlátjához, és azt tervezték, hogy 6 és fél 7 között, sötétedéskor veszik le onnan. „Van az a mondás, hogy egyetlen dolgot tanulunk a történelemből: azt, hogy az emberiség nem tanul a történelemből. A jelenlegi oktatási rendszer pedig nem is törekszik arra, hogy rámutasson, mit tanulhatunk belőle, és milyen párhuzamokat lássunk, hogy felismerjük azokat az előjeleket, amik egy-egy rendszerben aztán újra visszaköszönnek” – fogalmazott Pankotai Lili, majd kifejtette, pontosan hogyan érti a Pintér-Haynau párhuzamot: „A módszerek változnak és fejlődnek, de a rendszer célja és lényege vérontás nélkül is ugyanaz: a megfélemlítés, a példastatuálás.”

AZ OKTATÁS VÉRTANÚI Haynau 13 honvédtiszt = Pintér 13 tanár Csak az idő és a körülmények változnak, de a módszerek maradnak: példastatuálás és megfélemlítés…

Posted by Lili Pankotai on Friday, October 6, 2023

Ahogy arról korábban mi is beszámoltunk, szeptember elején a Momentum képviselői fújták fel harminc távozó tanár nevét a Belügyminisztérium épülete előtti járdára. Ők akkor azt írták: „Oktatás sírásói, Elüldöztétek a tanárainkat”.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.