Interjú

„Egyetlen menekülőút van”

Pankotai Lili gimnazista diák, Trencsényi László professzor

Belpol

Több mint fél évszázad, ötvennyolc tanév választja el őket egymástól. Egy asztalhoz ültettük Pankotai Lilit, aki megafonnal a kezében vezeti az oktatásért zajló tüntetéseket, és Trencsényi László professzort, a Magyar Pedagógiai Társaság elnökét.

Magyar Narancs: Diákok tüntetnek az oktatásért, a tanárokért, könnygázt nyelnek és másfél éve nem hagyják abba. Nem jelenti ez azt is, hogy a felnőtt társadalom csúnyán elbukott abban, hogy élhető országot, tisztességes oktatást teremtsen nekik?

Trencsényi László: Amikor először jelentek meg a diákok is a tanárok, a pedagógusok mellett, három érzés volt bennem. Az egyik, hogy mégiscsak tanítottak valamit az iskolában, bár azt nem tudhatom, hogy a gyerekek onnan vagy otthonról hozták-e a bátorságot és az akaratot, hogy kiálljanak az érdekeikért. A másik az öröm, hogy lesz kinek átadnunk a stafétabotot minekünk, akik egész életünkben jobb oktatásért küzdöttünk, sokszor hasonlóan önkényes és süket hatalmakkal szemben. A harmadik gondolatom borúsabb, hiszen a küzdelem reménytelenségét, elkeseredettségét jelzi, hogy a gyerekeknek kell az utcán lenniük. Kéretlen háborús metaforával élve – bár úgy tűnik, lassan csak ezekkel tudjuk kifejezni magunkat –, ők az utolsó tartalékaink. Most bennük bízunk és bennük hiszünk. Ha ők elbuknak, akkor nincs tovább. Akkor minden összedől. Én úgy látom, még nem dől össze, de bennem a szülői, nagyszülői aggodalom is megszólal, féltem őket, és féltem az országot is.

Pankotai Lili: Nem tudom, hogy mi vagyunk-e az utolsó tartaléksereg. De azt igen, hogy nagy problémát jelez, ha gyerekeknek kell utcára menni. Nem gondolom, hogy ennek oka feltétlenül az, hogy a felnőttek nem küzdöttek meg helyettünk – vagy értünk. Mindig is a fiatalok voltak azok, akik hajlandók voltak erősebben küzdeni a változásért. Nem mi vagyunk a végső ütőkártya, de titkos fegyver vagyunk, sokkal erősebbek, mint a hatalom gondolná.

Trencsényi László: Hadd kérdezzek én is! A kormányoldal rendszeresen azzal vádolja a diákságot, hogy az ellenzék fegyvere, akiket szégyentelenül használnak és pajzsként tolnak előre, mert jobban bírjátok a gyaloglást, a ketrecharcot, felálltok az ütés után. Küldtek titeket?

Pankotai Lili: Nem küldenek. Többször akarnak megállítani minket. A tanárok féltenek minket, a csalódástól, a kormánypropagandától, amely szétszedi az orvost, a hajléktalant, a nőket és a gyerekeket is. Április 24. óta a testi épségünket is féltik, akkor vetett be erőszakosabb eszközöket a karhatalom. A tanáraink hadd mondják el, miért állnak ki. Olyat soha nem hallottam, hogy a tanárai kivezényelnének tüntetni bárkit. Olyat igen, hogy azt mondják: ne menjetek!

MN: És az a tanár kit féltett?

Pankotai Lili: Azt hiszem, inkább a rezsimet.

MN: A rendőrök már másodszor használtak könnygázt, és diákokat tartottak fogva hajnalig indoklás és vádemelés nélkül. Olaj a tűzre?

Pankotai Lili: Igen. Az első sorokban a keménymag van a tüntetéseken, olyan emberek, akiket eddig sem lehetett megfélemlíteni, és az erőszak csak növeli az elszántságunkat.

MN: Hetekkel ezelőtt úgy tűnt, hogy megtorpan a tanárok ellenállása. Nem hallunk már tömeges munkabeszüntetésekről, nincsenek tízezrek a tüntetéseken.

Pankotai Lili: Nem tudunk mit kezdeni azzal, hogy magyarok vagyunk. A történelemből is azt látjuk, hogy mindig egy külső erő nyomán nyertük el a szabadságunkat, lehet, hogy most is erre várnak az emberek. Úgy látom, azokkal a módszerekkel, amikkel eddig próbálkoztunk, nem lehet változást kikényszeríteni. Október 23-án kijöttek több tízezren a rakpartra, aztán hazasétáltak, egy-két napig beszélgettek róla, arról meg még többet, hogy én csúnyán beszéltem a slamszövegemben. Ha minden alkalommal kimenne százezer ember, talán lenne forradalom, de ebben sem vagyok biztos. Le kell lépnünk arról a sakktábláról, amit a NER kijelölt nekünk.

Trencsényi László: A sakktáblahasonlatot találónak érzem. Az udvarias és elegáns utcai megmozdulások valóban hatástalannak bizonyultak. A múltkor a Várban odamentem egy rendőrhöz, akivel már-már ismerősök voltunk, ha nem is azonos oldalon a Szabadság téren, és azt mondtam neki: magát, mint régi „hívemet” meg akarom ölelni. Rögtön odaléptek hozzám még ketten, hogy álljak odébb. Tudom, hogy ők is féltik a gyerekük jövőjét, a saját megélhetésüket, nem nyugodtak az ország ügyeivel kapcsolatban. Márpedig ha a fekete bábuk önként lelépnének a sakktábláról…

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.