Az Opera nem hajlandó tájékoztatni az elbocsátásokról

Belpol

Arra hivatkozva tagadták meg a válaszadást a dolgozók nyári elbocsátásáról, hogy nem számolunk be a dalszínházban folyó művészeti tevékenységről. Májusban 30 fő alatti kirúgást ígért az Opera vezetése.

Egy hónappal ezelőtt a Magyar Állami Operaház az intézményben érvényesítendő változások között jelentette be, hogy nyáron 30 főt el nem érő elbocsátást fog végrehajtani. „Az Opera mindezek mellett a csoportos létszámleépítés határát el nem érő mértékben kénytelen dolgozói létszámát csökkenteni 2024 nyarán, és énekesi-karmesteri-alkotói-tervezői megbízásokat kisebb számban, kisebb volumenben tud kiadni ezután” – írták május 23-án.

Lapunk kérdéseket tett fel az Operának, amelyben az elbocsátások kezdetéről, az elbocsátandó dolgozók létszámról, feladatköreiről érdeklődtünk, illetve arról, milyen megtakarítást tudnak ezzel elérni. A központi költségvetési intézmény

a válaszadást kioktató módon hárította el, csak feltételük teljesítése esetén teszi meg: akkor hajlandó rá, ha bemutatjuk az ott folyó művészeti munkát,

attól függetlenül, hogy cikkünknek ez nem tárgya. „Szívesen nyújt érdemi tájékoztatást szervezeti és munkaügyi kérdésekről is, amennyiben a Magyar Narancs visszatér korábbi gyakorlatához, hogy az intézmény alapfunkciójáról, vagyis művészeti tevékenységéről is beszámol, hogy olvasói az ország egyetlen operaházának működéséről valódi, átfogó képet kaphassanak.”

A válaszadást elhárító levél még egy mondatot tartalmaz, amiben az elbocsátásokat az „esetleges” jelzővel illetik, ami jelentős eltérés ahhoz képest, hogy egy hónapja az elbocsátásokat tényként jelentették be.

A Narancs.hu az elbocsátásokról megkérdezte az Opera dolgozóit képviselő Operaházi Dolgozók Független Szakszervezetének elnökét, aki megerősítette a létszámleépítést. „Az eddigi konzultációkon eldöntött intézkedésként beszélt az Opera vezetése az elbocsátásokról. Arra adtak ígéretet, hogy a 30 főt, ami a csoportos létszámleépítés alsó határa, nem fogja meghaladni. További leépítésre nem kerül sor, aki pedig ezt állítja, mondták, rémhírt terjeszt.” Bárány Balázs nem érti, ezek után hogyan lehet esetleges elbocsátásokra hivatkozni. „A korábbi határozott állításához képesti esetlegesség azt sugallja, hogy a vezetés fontolgatja, eláll a korábban bejelentett létszámleépítéstől” – tette hozzá a szakszervezető vezető.

Lapunk a válaszadás feltételeként megjelölt tárgyban, az Operaházban folyó művészeti tevékenységgel kapcsolatban is tett fel kérdéseket. Arra voltunk kíváncsiak, az intézménynek miért nincs hónapok óta, lassan egy éve, fő-zeneigazgatója. Holott az Operában folyó művészeti tevékenységnek meghatározó aktora, 16 pontban írja le feladatköreit az Opera szervezeti és működési szabályzata.  Elsődleges feladatai közé tartozik, hogy a zenekari igazgató, az énekkari karigazgató, a gyermekkari karigazgató irányításával biztosítsa az Operaház zenekarának, énekkarának és gyermekkarának magas színvonalú működését. Zeneművészeti szempontok alapján javaslatot tegyen a főigazgatónak az operaház művészeti stratégiájára, a műsorkoncepcióra, az évad műsortervére, a premier és repertoár darabok kiválasztására, új magyar operaprodukciók létrehozására, bemutatására. Az Opera zenei vezetőjeként feladata javaslatot tenni a főigazgatónak a zenekart, énekkart, gyermekkart, korrepetítorokat és a karmestereket érintő zeneművészeti kérdésekben, mint például szerződtetések, vendégművészek felkérése, vendégjátékok létrehozása, illetve a bemutatók sorrendjére. Kíváncsiak voltunk arra is, ki látja el ezeket a feladatokat, mivel információink szerint jelentős részük Ókovács Szilveszter főigazgató hatáskörébe kerültek.

Megkérdeztük azt is, mi az oka annak, hogy az utóbbi hetekben több előadást törtöltek. Rost Andrea az Operaházról a Klubrádióban adott múlt szombati interjújában úgy fogalmazott, tényleg nagy bajok vannak, nap mint nap hívják fel operaházi kollégái panaszkodva. Az előadásokat azért törlik – mondta –, mert nem vesznek rá jegyet az emberek, mivel nem érdekli őket.

Kérdéseinkre a dalszínház a következőket válaszolta: „Az Opera továbbra is szívesen nyújt tájékoztatást az intézményben zajló folyamatokról, de nem a valódi működés eredményei helyett, legfeljebb azok mellett. Ezért arra kerjük, hogy sajtójegyünket igénybe véve látogassa meg egy előadásunkat. Azután pedig, hogy megismerte küldetésünk lényegét, készen állunk az interjúra, válaszadásra, amelynek természetesen érintenie kell valamilyen módon a látott produkciót is.”

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódásról és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyen nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazságot. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk