Az Opera nem hajlandó tájékoztatni az elbocsátásokról

Belpol

Arra hivatkozva tagadták meg a válaszadást a dolgozók nyári elbocsátásáról, hogy nem számolunk be a dalszínházban folyó művészeti tevékenységről. Májusban 30 fő alatti kirúgást ígért az Opera vezetése.

Egy hónappal ezelőtt a Magyar Állami Operaház az intézményben érvényesítendő változások között jelentette be, hogy nyáron 30 főt el nem érő elbocsátást fog végrehajtani. „Az Opera mindezek mellett a csoportos létszámleépítés határát el nem érő mértékben kénytelen dolgozói létszámát csökkenteni 2024 nyarán, és énekesi-karmesteri-alkotói-tervezői megbízásokat kisebb számban, kisebb volumenben tud kiadni ezután” – írták május 23-án.

Lapunk kérdéseket tett fel az Operának, amelyben az elbocsátások kezdetéről, az elbocsátandó dolgozók létszámról, feladatköreiről érdeklődtünk, illetve arról, milyen megtakarítást tudnak ezzel elérni. A központi költségvetési intézmény

a válaszadást kioktató módon hárította el, csak feltételük teljesítése esetén teszi meg: akkor hajlandó rá, ha bemutatjuk az ott folyó művészeti munkát,

attól függetlenül, hogy cikkünknek ez nem tárgya. „Szívesen nyújt érdemi tájékoztatást szervezeti és munkaügyi kérdésekről is, amennyiben a Magyar Narancs visszatér korábbi gyakorlatához, hogy az intézmény alapfunkciójáról, vagyis művészeti tevékenységéről is beszámol, hogy olvasói az ország egyetlen operaházának működéséről valódi, átfogó képet kaphassanak.”

A válaszadást elhárító levél még egy mondatot tartalmaz, amiben az elbocsátásokat az „esetleges” jelzővel illetik, ami jelentős eltérés ahhoz képest, hogy egy hónapja az elbocsátásokat tényként jelentették be.

A Narancs.hu az elbocsátásokról megkérdezte az Opera dolgozóit képviselő Operaházi Dolgozók Független Szakszervezetének elnökét, aki megerősítette a létszámleépítést. „Az eddigi konzultációkon eldöntött intézkedésként beszélt az Opera vezetése az elbocsátásokról. Arra adtak ígéretet, hogy a 30 főt, ami a csoportos létszámleépítés alsó határa, nem fogja meghaladni. További leépítésre nem kerül sor, aki pedig ezt állítja, mondták, rémhírt terjeszt.” Bárány Balázs nem érti, ezek után hogyan lehet esetleges elbocsátásokra hivatkozni. „A korábbi határozott állításához képesti esetlegesség azt sugallja, hogy a vezetés fontolgatja, eláll a korábban bejelentett létszámleépítéstől” – tette hozzá a szakszervezető vezető.

Lapunk a válaszadás feltételeként megjelölt tárgyban, az Operaházban folyó művészeti tevékenységgel kapcsolatban is tett fel kérdéseket. Arra voltunk kíváncsiak, az intézménynek miért nincs hónapok óta, lassan egy éve, fő-zeneigazgatója. Holott az Operában folyó művészeti tevékenységnek meghatározó aktora, 16 pontban írja le feladatköreit az Opera szervezeti és működési szabályzata.  Elsődleges feladatai közé tartozik, hogy a zenekari igazgató, az énekkari karigazgató, a gyermekkari karigazgató irányításával biztosítsa az Operaház zenekarának, énekkarának és gyermekkarának magas színvonalú működését. Zeneművészeti szempontok alapján javaslatot tegyen a főigazgatónak az operaház művészeti stratégiájára, a műsorkoncepcióra, az évad műsortervére, a premier és repertoár darabok kiválasztására, új magyar operaprodukciók létrehozására, bemutatására. Az Opera zenei vezetőjeként feladata javaslatot tenni a főigazgatónak a zenekart, énekkart, gyermekkart, korrepetítorokat és a karmestereket érintő zeneművészeti kérdésekben, mint például szerződtetések, vendégművészek felkérése, vendégjátékok létrehozása, illetve a bemutatók sorrendjére. Kíváncsiak voltunk arra is, ki látja el ezeket a feladatokat, mivel információink szerint jelentős részük Ókovács Szilveszter főigazgató hatáskörébe kerültek.

Megkérdeztük azt is, mi az oka annak, hogy az utóbbi hetekben több előadást törtöltek. Rost Andrea az Operaházról a Klubrádióban adott múlt szombati interjújában úgy fogalmazott, tényleg nagy bajok vannak, nap mint nap hívják fel operaházi kollégái panaszkodva. Az előadásokat azért törlik – mondta –, mert nem vesznek rá jegyet az emberek, mivel nem érdekli őket.

Kérdéseinkre a dalszínház a következőket válaszolta: „Az Opera továbbra is szívesen nyújt tájékoztatást az intézményben zajló folyamatokról, de nem a valódi működés eredményei helyett, legfeljebb azok mellett. Ezért arra kerjük, hogy sajtójegyünket igénybe véve látogassa meg egy előadásunkat. Azután pedig, hogy megismerte küldetésünk lényegét, készen állunk az interjúra, válaszadásra, amelynek természetesen érintenie kell valamilyen módon a látott produkciót is.”

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.