Az Országgyűlés alkotmánysértő mulasztásai - Ami késik, az múlik

  • M. László Ferenc
  • 2007. november 15.

Belpol

A törvényi szabályozás hiányosságai miatt ma Magyarországon nem érvényesül az egyenlő választójog alkotmányban rögzített alapelve. Ha a parlament a ciklus végéig nem pótolja a mulasztást, a következő választás vesztesei megóvhatják a voksolás eredményét. Ezenfelül tucatnyi mulasztásos alkotmánysértés szárad a képviselők lelkén.
A törvényi szabályozás hiányosságai miatt ma Magyarországon nem érvényesül az egyenlő választójog alkotmányban rögzített alapelve. Ha a parlament a ciklus végéig nem pótolja a mulasztást, a következő választás vesztesei megóvhatják a voksolás eredményét. Ezenfelül tucatnyi mulasztásos alkotmánysértés szárad a képviselők lelkén.

"Ma sem a választási eljárásról szóló törvény (Ve.), sem más jogszabály nem határozza meg a választókerületek területének módosításánál irányadó szempontokat. Nincs törvényi szabály, amely a megengedett eltérés mértékéről rendelkezne (...). Hiányoznak azok a törvényi garanciák is, amelyek biztosítanák, hogy a kormány (...) eljárása megfeleljen a kiegyensúlyozottság és elfogulatlanság követelményeinek" - mondta ki két évvel ezelőtt az ügyben hivatalból eljáró Alkotmánybíróság, arra kötelezve a képviselőket, hogy 2007. június 30-ig tegyék arányosabbá a választókerületi rendszert.

Idén márciusban a frakciók a házelnök és Fodor Gábor (SZDSZ) kezdeményezésére nekiveselkedtek az új szabályok megalkotásának, de

mindössze egyetlen ötpárti

egyeztetésre futotta az erejükből. Az ellenzék és a koalíció a legapróbb kérdésekben is összekülönbözött, és a feloldhatatlannak tűnő ellentétek miatt kizárt, hogy 2010-ig rendeznék a problémát.

Az egyéni választókerületek számát még az utolsó pártállami Országgyűlés állapította meg, a körzetbeosztást pedig egy minisztertanácsi rendelet hirdette ki 1990 első napjaiban. A rendszerhez azóta sem nyúlt senki, pedig a demográfiai változások miatt jelentős aránytalanságok, torzulások alakultak ki. Míg Gödöllőn 67 ezer szavazóra jut egy mandátum, az egyik veszprémi körzet képviselője mindössze 27 ezer választópolgár érdekeit képviseli a parlamentben. Budapesten - elsősorban az agglomeráció elszívó hatása miatt - 1990 óta 130 ezer fővel csökkent a választásra jogosultak száma. (Lásd: "Megtanultuk a választási rendszer játékszabályait", Magyar Narancs, 2006. május 11.) A pártok mozgásterét jelentős mértékben szűkíti az AB 22/2005-ös határozata, amely részletekbe menő útmutatót tartalmaz az átalakítás mikéntjéről. Az alkotmányőrök előírták, hogy a legnagyobb és legkisebb kerület között a választók számában nem lehet kétszeresnél nagyobb a különbség, továbbá a velencei bizottság ajánlását figyelembe véve azt is leszögezték, hogy az országos átlagtól legfeljebb 10-15 százalékban lehet eltérni. Az AB szerint a jogalkotónak a lehető legkisebb mértékű eltérésre kell törekednie a területi listákról megszerezhető mandátumok meghatározásakor: ebben is igazodni kell a névjegyzékbe vett választópolgárok számához.

Fodor Gábor az év elején kidolgozott egy komplex javaslatot, melyet a frakciók szakpolitikusai kezdetben reális tárgyalási alapnak neveztek. A tervezet kettővel csökkentené a fővárosi kerületek számát, és elvenne egyet-egyet Tolna, Jász-Nagykun-Szolnok, Bács-Kiskun és Borsod-Abaúj-Zemplén megyétől. A felszabaduló hat mandátumot odaadná Pestnek, Győr-Moson-Sopronnak és Komáromnak. Ezenfelül a pártok megegyeztek abban is, hogy az egyéni kerületek nem léphetik át a megyehatárokat, a budapestiek nem csúszhatnak bele az agglomerációba, továbbá leszögezték, hogy az új rendszerben a választókerületek területileg folytonosak lesznek. "Problémát okozhat, hogy Fodor koncepciója nem a népesség számát, hanem a választásra jogosultakét vette figyelembe. Ugyanis az AB megállapította: a választójog egyenlőségének elve túlmutat a választópolgárok egyenlőségén, mivel az országgyűlési képviselők a politikai közösség minden tagját képviselik" - mondta a Narancsnak Wiener György, az MSZP szakpolitikusa. Ebben az értelemben nem a gödöllői, hanem a szigetszentmiklósi kerület a legnagyobb, melynek 89 ezerhez közelít a lélekszáma.

Az egyeztetés során feszültségeket gerjesztett a jobboldali szakértők azon felvetése, mely szerint a pontos körzetbeosztást a kétharmados törvény mellékletében illene rögzíteni - jelenleg ugyanis a határok kialakításáért a kormány a felelős. Kétségtelen: az alkotmányőrök arra is kötelezték az Országgyűlést, hogy alkossa meg azokat a szabályokat, amelyek tisztáznák, a jövőben mely szervek milyen időközönként, milyen elvek alapján végzik el a szükséges kiigazításokat - de nem vették el a kormány azon jogát, hogy a határokat rendeleti úton szabja ki. Az AB ugyanakkor jelezte: ha bármelyik kabinetet "választási földrajzozáson" kapja, azonnal megsemmisíti a rendeletet. Ellenzékiek szerint a szocialisták fékezték le a tárgyalásokat: attól tartanak, hogy az átalakítással (például a fővárosi karcsúsítással és a Pest megyei kerületek növelésével) mandátumokat veszítenének. Wiener lapunknak azt mondta, nincsenek ilyen aggályaik, a megegyezést az késlelteti, hogy időközben megint felvetődött a kisebb parlament kérdése, márpedig egy 200 fős Országgyűlés esetén a tiszta listás rendszer tűnne egyedül elfogadhatónak.

A lapunk által megkeresett szakemberek szerint elképzelhető, hogy a mulasztásos alkotmánysértésre hivatkozva az eredménnyel elégedetlen fél megóvja a következő voksolás eredményét, ami jelentős belpolitikai turbulenciát okozhat. "Millió más esetben van mulasztás, kizárt, hogy csak ezért semmisítené meg a választás eredményét az Országos Választási Bizottság (OVB) vagy a Legfelsőbb Bíróság" - elemezte a problémakört Halmai Gábor alkotmányjogász, az OVB elnökhelyettese. De nemcsak az aránytalanságokkal van baj, az AB azt is kifogásolta, hogy nincs megfelelően rendezve a szavazás napján a lakóhelyüktől távol lévő választók igazolással történő voksolása, és nem biztosított a külföldön tartózkodók szavazása sem (lásd a Voksturizmus című keretes írásunkat).

Míg a választási rendszer korrekciója továbbra is várat magára, a házszabály módosításáról - kilencéves mulasztást pótolva - megegyeztek a frakciók: hétfőn (lapzártánk után) írták alá az új javaslatot. A pártok megállapodtak abban, hogy

tíz fő lesz

a frakcióalakítás minimuma. A jelenlegi szabályozás csak annyit tartalmaz, hogy 15 fő alatt szűnik meg a csoport: a rendelkezés hiányosságai miatt 1998-ban a 14 fővel induló MIÉP képviselőcsoportja, 2002 és 2006 között a fogyatkozó MDF-frakció körül állt a bál. A jövőben képviselőcsoportot alakíthat az a párt is, amelyik elérte ugyan az ötszázalékos küszöböt, de a listáról bekerült képviselőinek a száma nem éri el a tízet - ha viszont ez alá csökkenne a létszám, a frakció megszűnik.

Házszabályi rangra emelték az eddig csak a gyakorlat és a házbizottsági állásfoglalás alapján működő vezérszónoki rendszert. Rendezték végre a függetlenek jogosítványait: ha sikerül tíz aláírást gyűjteniük a kollégáiktól, ők is kérhetnek szavazást, továbbá a felszólalási, bizottsági jogosítványaikat is szélesítették. Eleget téve az AB 2006. április 24-i felszólításának, pontosan körülírták, ki mennyit beszélhet. A maximum 15 perc, de kiemelt témák idején (költségvetés, alkotmánymódosítás) a 30 perces felszólalás is megengedett.

A módosítások hatálybalépését követően televíziós kamerákat helyeznek el egyes - az Országgyűlés elnöke által kijelölt - bizottsági termekbe is. Persze ragaszkodnak a zártláncú rendszerhez, a szerkesztést az Országgyűlés Hivatala felügyelte stúdióban végzik. Így a tévében továbbra sem láthatunk pilledő, újságot olvasó honatyákat, de az üres padsorok látványával sem idegesítik a jövőben a választókat, mert a "hivatalos" kamera csak a felszólalót veszi majd. A "cenzúra" ellen tiltakozó tévétársaságok (akiket közben a folyosókról is kitiltottak) és a legnagyobb újságíró-szövetség még 2005-ben az Alkotmánybírósághoz fordult, ám a testület idén március 29-én hatáskör hiányában az indítványt elutasította - mivel a közvetítést szabályozó 2003-as házelnöki rendelkezés nem jogszabály, az AB nem semmisítheti meg.

Továbbra is mulasztásos alkotmánysértésben van a parlament az ülésrend és a vizsgálóbizottságok miatt. Az előbbinél a Fidesz szakpolitikusai kötik az ebet a karóhoz: szerintük a mindenkori többség joga eldönteni, hányszor és mikor ülésezik a T. Ház. "Az MSZP és az SZDSZ elfogadhatatlannak tartja az 1998-2002 közötti gyakorlatot (akkor háromhetente ültek a képviselők - M. L. F.), ragaszkodunk a hetenkénti ülésezéshez" - tudtuk meg Avarkeszi Dezsőtől, az alkotmányügyi bizottság szocialista elnökétől. A rendkívüli bizottságokra vonatkozó előírásokról négy éve vitáznak a felek, ám egyelőre csak abban értenek egyet, hogy ezt külön törvényben kell szabályozni. A vizsgálóbizottságok ugyanis rendszeresen beidéznek olyanokat is, akik nem tagjai a parlamentnek, márpedig a házszabály a civilekre nem vonatkozik. A kormánypártok legfőbb feltétele, hogy a bizottságok létrehívását ne lehessen megakadályozni - az Orbán-kabinet idején ugyanis minden kezdeményezésüket kilőtték. A jelenlegi módosítás csak annyit tartalmaz: a "kormány vagy bármely kormányzati szerv tevékenységét vizsgáló bizottság elnöke az érintett kormány ellenzékéhez tartozó képviselő".

Voksturizmus

A tavalyi választások után az AB megállapította, hogy a Vetv. hiányosságai visszaélésekre adnak alkalmat. Az igazolással történő voksoláskor előállhat az a helyzet, hogy a választópolgár akkor is szavazhat a második fordulóban, ha azon a településen, ahol az első fordulóban voksolt, a szavazás érvényes és eredményes volt - ez pedig az AB szerint torzíthatja az eredményt. Az uniós csatlakozáskor hatályba lépett alkotmánymódosítás ugyan biztosította a külföldi voksolás lehetőségét, de a pontos szabályokat lefektető törvényt az AB 2004-ben megsemmisítette. 2005-ben a parlament végül pótolta a hiányosságokat, de csak ideiglenes jelleggel, ugyanis a külhoni szavazásra vonatkozó passzusok 2009 végén érvényüket veszítik. Az egyeztetések során a legnagyobb vita az elektronikus szavazásról alakult ki - a jobboldalnak averziói voltak ezzel a módszerrel -, pedig így jelentős mértékben lehetne csökkenteni a költségeket (közel 20 ezer forintba kerül egy voks). Répássy Róbert, az alkotmányügyi bizottság fideszes alelnöke lapunknak azt mondta, pártja felülvizsgálja korábbi álláspontját, megfontolják, hogy legalább a külképviseleteken - ellenőrzött körülmények között - lehessen elektronikusan voksolni.

Döglött ügyek

Az AB eddig 510 esetben foglalkozott mulasztásos alkotmánysértést feltételező indítvánnyal. A testület 73 esetben találta megalapozottnak a kifogásokat, ám 12 esetben a törvényhozó nem tudta időben pótolni a hiányosságokat. Az Országgyűlés 15 éve késlekedik a kisebbségek képviseletéről szóló szabályozás megalkotásával (a legutóbbi kísérlet, a 2005-ben becikkelyezett kedvezményes mandátum fennakadt az alkotmányőrök szűrőjén). 1997 óta húzódik azon magyar állampolgárok kárpótlása, akiknek vagyonát a második világháború után a győztes hatalmak sajátították ki. Három évvel ezelőtt a kormány előrukkolt egy tervezettel, de az ügyet rövidesen ejtették. Az igazságügyi tárca (IRM) az érintett érdekképviseleti szervezetekkel további egyeztetéseket folytatott, amelyek mind ez idáig nem vezettek eredményre. Az 1946-os lakosságcsere-egyezményben a csehszlovák állam a kitelepített magyarok 50 hektárt meg nem haladó területű ingatlanjaiért kártalanítási kötelezettséget vállalt azzal, hogy a kártalanítás mértékéről megállapodik a magyar állammal. Ám Magyarország még mindig nem érvényesítette jogos követelését - pedig az AB 2004. júni-us 30-ig adott haladékot az ügy rendezésére.

Az Országos Érdekegyeztető Tanácsról szóló törvény hiányosságait féléves késéssel pótolta a kabinet, de még nem lépett hatályba, ugyanis az államfő 2006 decemberében előzetes normakontrollt kért az AB-tól. Késlekedik a szabálysértési törvény módosítása is, pedig egyes alkotmánybírák szerint a 72 órás elzárást lehetővé tevő passzusok már a személyi szabadságot korlátozzák. Idén év végén jár le a népszavazási törvény kiegészítésére az AB által adott határidő (lásd: Burkolt önkritika, Magyar Narancs, 2007. május 24.). Míg az IRM alkotmányba emelné a kötőerőre vonatkozó szabályokat (azaz meddig kötelezi az Országgyűlést a referendum eredménye, illetve ugyanabban a kérdésben meddig nem lehet újabb szavazást kiírni), a Fidesz a jogorvoslati rendszert szeretné egyszerűsíteni, továbbá tisztázná az OVB és az AB viszonyát. Nem tudni viszont, mi lesz a szintén "mulasztáson kapott" médiatörvénnyel. A kancellária honlapjára szeptemberben kikerült egy, az új törvényt előkészítő terjedelmes dokumentum, de az kimondja: "az anyag nem a kormány hivatalos álláspontját tükrözi". Az idő sürget, ugyanis az alkotmánybírák júniusi határozatukban januári hatállyal elvették az ORTT "elsötétítési" jogát (lásd: Jogában áll hallgatni, Magyar Narancs, 2007. augusztus 2.). Pénteken a parlament elé került egy ötpárti módosító, amely átmeneti jelleggel rendezné az ORTT kifogásolt jogosítványait - kérdés, hogy a hátralévő időben sikerül-e azt elfogadtatni a képviselők kétharmadával.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.