Balázsékat több mint 4 millióra bírságolta, a HírTV hírhamisítást viszont nem büntette a Médiatanács

  • narancs.hu
  • 2023. szeptember 8.

Belpol

Nem találták jogsértőnek, hogy angol szurkolókat mutattak „győzelmi mámorban úszó ukránok” helyett.

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) kommunikációs igazgatósága az MTI-hez eljuttatott közleményében arról írt, a Médiatanács 4,15 millió forintos bírságot szabott ki a Rádió 1-re a Balázsék című reggeli műsor egyik adása miatt, továbbá hat különböző, a SkyShowtime streamingszolgáltatáson elérhető filmmel kapcsolatban tárt fel jogsértést.

A Rádió 1 szolgáltatójára egy bejelentés nyomán indult eljárás eredményeképpen rótta ki a bírságot a testület, a Balázsék című műsor március 17-én reggel sugárzott adásában elhangzottak miatt. A vizsgálat megállapította, hogy a reggel 6 és 10 óra között sugárzott adás nem felelt meg a szolgáltató által meghatározott III. korhatár-kategóriának, annak nyelvezete alapján azt a 16 éven aluliak számára nem ajánlott, IV. korhatár-kategóriába kellett volna sorolni. A médiahatóság ezen kívül többek között a SkyShowtime kínálatában szereplő A boszorkány, Babylon, Chucky kultusza és Overlord című filmeket is vizsgálta, amelyeket a Nemzeti Filmiroda a 18 éven felülieknek szóló kategóriába sorolt, a szolgáltató viszont „16+” korhatár-megjelöléssel tette elérhetővé azokat.

A közlemény szerint a hatóság a HírTV-n július 17-én többször is adásba került híradóra érkezett panaszokat is vizsgálta, amelyekben a bejelentők azt kifogásolták, hogy a műsor egyik tudósításában egy orosz-ukrán háborús hír illusztrációjaként egy angol futballszurkolókat ábrázoló bejátszást használtak fel. A hírhamisításról korábban mi is beszámoltunk: a „Győzelmi mámorban úsznak az ukránok a Kercsi-híd felrobbantása után” szalagcímmel közölt tudósítást egy olyan videóval illusztrálták, amelyben éneklő tömeg ünnepel egy szórakozóhelyen. Csakhogy a videó nem ünneplő ukránokról, hanem angol szurkolókról készült még 2016-ban, akik a futball Európa-bajnokság egyik mérkőzését nézik egy kocsmában.

A bejelentések nyomán lefolytatott hatósági ellenőrzés ennek ellenére nem állapított meg jogsértést.

Az NMHH közleményez szerint azért, mert a műsorban gyűlöletkeltésre, kirekesztésre alkalmas tartalom nem jelent meg. A Médiatanács „hatáskör hiányában” nem is vizsgálhatta „a mulasztás tényleges megtörténtét, tekintettel arra, hogy a médiaszabályozásban foglalt rendelkezések megsértésének gyanúja nem merült fel.”

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit.