Volt-e egyeztetés Rogán Antal, Ungár Péter és Vitézy Dávid között?

Bármikor bárkivel

Csárdi Antal kilépett az LMP-ből, miután állítása szerint bizonyítékot látott arra, hogy Ungár Péter pártelnök Rogán Antallal egyeztetett az LMP által is támogatott főpolgármester-jelölt Vitézy Dávid kampányáról. Az LMP-ről régóta pletykálják, hogy a Fidesz szekerét tolja – de van-e alapja ennek?

Csárdi Antal egyéni országgyűlési képviselő egy interjúban a múlt héten arról beszélt, hogy bizonyítékot látott arra, hogy Rogán Antal, a Miniszterelnöki Kabinetiroda vezetője, Ungár Péter, az LMP társelnöke és Vitézy Dávid, a párt által támogatott főpolgármester-jelölt egyeztettek Vitézy választási stratégiájáról a június 9-i választások előtt. Bár Csárdi nem sokat árult el e bizonyítékról, azt mondta, szerinte ez konkrétum az egyeztetés tényéről. Ennek ismeretében azonnal döntött a pártból való kilépésről is. Forrásvédelemre hivatkozva ugyanakkor nem árulta el, hogy egészen pontosan mit látott, sőt azt is mondta, hogy azóta megszabadult a bizonyítéktól.

Csárdi olykor kissé zavaros magyarázatának igazságtartalmát sokan megkérdőjelezik, ahogyan az általa emlegetett bizonyíték létezését is. Ezzel párhuzamosan Toroczkai László, a Mi Hazánk elnöke egy másik bizonyítékra hivatkozva azt nyilatkozta, hogy Vitézy 500 millió forintot kapott Rogánéktól a kampányára.

A kép

Csárdi Antalnak információink szerint egy üzenetküldő applikációról készített fotó volt a birtokában arról, hogy Ungár Péter és Rogán Antal egyeztetnek az időpontról és a meg­beszélés témájáról. Azt nem tudni, hogy ez végül megtörtént-e, ahogy azt sem, hogy minderről Vitézy Dávid egyáltalán tudott-e. Azt viszont LMP-s körökből megerősítették lapunknak, hogy ha nyilvánosságra hoznák a Csárdi által emlegetett bizonyítékot, tényleg visszakövethető lenne, ki készítette a képet.

Az LMP még megmaradt aktivistái szerint a mostani vita a szokásos „óbaloldali” támadás Vitézy ellen, hiszen évek óta hallgatják amúgy is, hogy az LMP a Fidesz szekértolója. Emiatt a pártban különösebb felháborodás sincs Csárdi leleplezése miatt, pláne, mivel a bizonyítékról hallani lehetett egy ideje.

Másoktól azt hallottuk, Csárdi kiakadása azon túl, hogy Rogán Antal „no-go zónának” számít, két dolognak szólt. Az egyik, hogy ő még szívesen lenne politikus az LMP után is – állítólag ezért van benne az egyelőre Duna mozgalom munkanéven futó ellenzéki egyeztetésben is, igaz, Csárdi egy interjúban azt mondta, hogy Ungár az erre való célozgatással próbálja lerázni magáról a mostani vádakat. A másik pedig az, hogy többekkel együtt megunta Ungár Péter 2018 óta folyamatosan produkált háttéralkuit.

Csárdi Antal azt állította, a pártból való kilépése előtt nem tapasztalta, hogy bármilyen együttműködés lett volna a Fidesz és az LMP között. Mint lapunknak elmondta, ha ennek kézzelfogható jelét látja, hamarabb kilép. A pártot ért vádakról azt tartja, hogy a középutas politika mindig meg fogja kapni, hogy egyik vagy másik oldalhoz húz. Az LMP nem volt „mocskos szájú”, és egyébként is kellene egy józan politikai erő.

Ungár Pétert „rendkívül önjáró embernek” írta le, aki ennek megfelelően vezette a pártot, emiatt sok kritikát is kapott. Csárdi hangsúlyozta: ha lett volna olyan információja, hogy Ungár politikai stratégiát egyeztet a Fidesszel, hamarabb bevállalja a konfliktust. Az egyébként szerinte nem ördögtől való, hogy ellenzékiként valaki kormánypárti szereplővel tárgyal; mint mondta, ő maga is egyeztet ilyen szereplőkkel, például a Pest megyei kormányhivatal vezetőjével a környezeti szennyezések miatt. Ugyanakkor a bizonyítéka ismeretében nem tudja kizárni, hogy volt korábban is együttműködés a kormányzó párttal.

Szerinte Ungárnak egy – az elnökséggel, frakcióval, tagsággal nem egyeztetett – hosszú távú politikai stratégia született meg a fejében, és ez akár Rogán Antal bevonásával is történhetett. Arra a kritikára, hogy ezzel az egész üggyel csak az LMP utáni pályáját építené, Csárdi azt mondta, nem gondolja, hogy a 40 százalék fölött mért ellenzéki párt sorsát bármilyen módon befolyásolná a döntése – felmerült ugyanis, hogy Csárdi kinézte magának Magyar Péter pártját. Hozzátette: aki ismeri őt, tudja, milyen gyorsan hoz meg döntéseket, mert könnyen ki lehet hozni a sodrából. A korábbi politikai közösségében jóhiszeműek voltak egymással, és úgy érzi, „át lett verve a feje”. Értesülésünket, miszerint a bizonyíték egy üzenetküldő alkalmazásból kifotózott beszélgetés lehet, sem megerősíteni, sem cáfolni nem akarta.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.