Beiktatták Sulyok Tamást

  • narancs.hu
  • 2024. március 10.

Belpol

Az új köztársasági elnök beszédében megemlítette elődje munkáját, de a nevét nem mondta ki.

Ünnepi ceremóniával iktatták be az új köztársasági elnököt, Sulyok Tamást a Sándor-palota előtti téren vasárnap. Az új államfők beiktatására az előzők is elmennek – a kegyelmi ügybe belebukott Novák Katalin viszont itt nem jelent meg. (A pár nappal korábbi beiktatási vacsorán ott volt.) A korábbi köztársasági elnökök, Áder János és Schmitt Pál az első sorban foglaltak helyet az eseményen. Orbán Viktor az utolsók között érkezett, felesége, Lévai Anikó, saját videós stábja, valamint Rogán Antal társaságában. 

A katonai díszegység tisztelgése közben Sulyok Tamást is megérkezett egy autóval, családjával együtt. A Himnusz közös eléneklése, egy gyors versszavalás, kórusfellépés és egyházi vezetők áldása után az új köztársasági elnök elmondta a beiktatási beszédét – tudósított a helyszínről a Telex.

„A kommunista diktatúrát lebontó szabad Magyarország hetedik köztársasági elnökeként állok önök előtt. Nem az volt az újévi fogadalmam, hogy mire a tavasz beköszönt, államfő legyek. Nem készültem erre a feladatra. De az évek során megtanultam becsülni a véletlen és kéretlen történések sorsformáló erejét. És ha a sors váratlan helyzetek elé állít és szolgálatra hív, az elől nem szabad kitérni. A hazát szolgálni a legnagyobb megtiszteltetés” – kezdte.

A köztársasági elnöknek a nemzeti egységét kell képviselnie, és ő, állítja, ezt az egységet nem engedi megbontani.

Nem feledem, honnan jöttem, milyen szellemi és kulturális térben vert gyökeret a családom és személyes életem.

Magyarságom, keresztény hitem, kulturális hovatartozásom nemzeti és európai, ezek forrásai értékeimnek. Ebből táplálkozik életem és munkám. Csak ebből a nézőpontból tudom és akarom szemlélni a világot” – mondta Sulyok, aki szerint az ember és ember közötti zsinórmérték a kölcsönös tisztelet, a törvény előtt pedig mindenki egyenlő, nincs kivétel, nincs részrehajlás, ő pedig azt ígéri, hogy feleségével együtt mindig azok mellett lesznek, akiknek a legnagyobb szükségük van erre.

„Elnökségem alatt mindvégig elsősorban a közjog talaján fogok állni” – folytatta, majd arról beszélt, Magyarország jogállam, és bár szerinte ezt a szót politikailag használják, ő ezt úgy értelmezi, hogy „az állam működésének egésze a jognak van alávetve”. Azt is mondta, a közbizalomnak kell Magyarország kötőanyagának lennie, bizalom nélkül nincs működőképes állam, gazdaság és jogrendszer, őszinteség nélkül pedig nincs bizalom.

Egy ponton röviden megemlítette, hogy „elődje” kiválóan ápolta a nemzeti kapcsolatokat, ezt pedig követendőnek tartja, erről az útról nem akar letérni – igaz, Novák Katalin nevét nem mondta ki, ahogy Orbán Viktor sem tette az elmúlt egy hónapban – írja a lap.

Sulyok Tamás beiktatása még eléggé visszafogott volt ahhoz képest, amilyet Novák Katalin kapott két évvel ezelőtt.

Ő a Parlament előtti Kossuth teret töltötte meg emberekkel, volt ott Rákóczi induló, leánykar és táncegyüttes, de még Rúzsa Magdi is énekelt neki egyet.

Nem minden köztársasági elnök igényelt egyébként Novákéhoz hasonló népünnepélyt a beiktatására, Sólyom László például külsőségektől és felhajtásoktól mentes ceremóniát kért.

Sulyok Tamás hivatalosan már március 5-től köztársasági elnök. Már az első napján aláírta a svédek NATO-csatlakozásának ratifikációját, amit több mint másfél évig tartó huzavona után szavazott meg az Országgyűlés, és rögtön le is cserélte a Sándor-palota főigazgatóját: Schanda Tamást Szabó Attila László, Sulyok korábbi alkotmánybírósági kabinetfőnöke váltotta. Az ellenzéki pártok szerint Sulyok személyében egy újabb pártkatona, egy biogolyóstoll, az autoriter rendszer egyik egyengetője lett az újabb államfő.

Még ha nem is közvetlenül a nép választja az államfőt, az alaptörvény szerint egyik legfontosabb feladata kifejezni a nemzet egységét, valamint őrködni az államszervezet demokratikus működése felett. Az államfőt az Országgyűlés öt évre választja, és legfeljebb egyszer lehet újraválasztani.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.