Böszörményi-Nagy Gergely: A hallgatók követelése a modellváltás de facto visszafordításával lenne egyenértékű

  • narancs.hu
  • 2025. február 20.

Belpol

A MOME-t fenntartó alapítvány kuratóriumi elnöke egy interjúban fejtegette, hogy miért nem fogadja el a hallgatók követeléseit. 

Az Indexnek adott interjút Böszörmányi-Nagy Gergely, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemet (MOME) fenntartó alapítvány kuratóriumi elnöke az egyetemen zajló diákmozgalom követeléseivel kapcsolatban. A diákok azután szerveződtek meg MOME FRONT néven, hogy Koós Pál rektor az egyetemi tudásközpontok vezetői posztjára tavaly decemberben nem nevezte ki a szenátus által támogatott jelölteket – ez végül február 10-én megtörtént. 

A MOME FRONT viszont a tavaly augusztusban a szenátus döntésével szemben kinevezett, nem választott rektor távozását is követelte, illetve hogy a szenátus által meghozott döntéseket a fenntartó maradéktalanul fogadja el, a kuratórium ne gyakoroljon hatalmat az egyetem működése felett, az egyetemi oktatást érintő szervezeti és strukturális átalakításokat pedig csak az egyetem közössége kezdeményezhesse, tervezhesse és fogadhassa el. Koós végül múlt héten bizalmi szavazást kért maga ellen, és miután azt elbukta, lemondott a rektori pozíciójáról, a többi követelés elfogadására a hallgatók egy "társadalmi szerződés" aláírását ajánlották Böszörményi-Nagynak, akit hétfőn egy nyilvános eseményre vártak a diákok, ő viszont nem jelent meg az egyetem Zugligeti úti campusán. 

Az Indexnek adott interjújában Böszörményi-Nagy most azt mondta, ők jelezték az akció szervezőinek, hogy nyitottak a párbeszédre, de a lehetőséget minden alkalommal elutasították, ezért szerinte sosem volt cél a megállapodás, a követelésekről pedig egy "fantom" kommunikál a hallgatók részéről. Emellett közölte, hogy 

"az első pont elfogadása önmagában a modellváltás de facto visszafordításával lenne egyenértékű,

amennyiben a fenntartó semmiféle kontrollt nem gyakorolhatna többé a gondjaira bízott intézmény fölött". Szerinte ez ellentétes azzal, amiért az alapítványok létrejöttek, hogy "garantálni tudják a reformot és a megújulást a rájuk bízott egyetemeken".

Böszörményi-Nagy arról is beszélt, hogy mivel a MOME szenátusa saját hatáskörben, önállóan dönt minden oktatási és kutatási kérdésben, minden szakmai pozícióról és minden a hallgatókat érintő ügyben, ezért az ő álláspontjuk szerint ezzel teljesülnek az akadémiai szabadság feltételei. "A szervezeti modellről és a költségvetésről ugyanakkor a szenátus a fenntartóval egyetértésben tud határozni, mert ezekben teljes konszenzus kell ahhoz, hogy az alapítvány is viselni tudja a ráruházott felelősségeket" – mondta. 

Arról is beszélt, hogy a MOME az alapítványosítás után hogyan prosperált, és hogy

"kultúrharcnak végképp nyoma sem volt Zugligetben, amíg néhányan nem döntöttek úgy, hogy csatatérré változtatják az egyetemet".

Azt nem mondhatnánk, hogy Böszörményi-Nagy belemenős kérdéseket kapott volna az Indextől, amelynek újságírója például felvetette, hogy Böszörményi-Nagy "a nagy sikerű Brain Bar jövőfesztivál szervezőjeként sok fiatallal van kapcsolatban, hogyhogy nem tud szót érteni a hallgatókkal"? A kuratóriumi elnök erre azt fejtegette, hogy "a dialógus egyelőre nem része a szervezők koncepciójának", és hogy szerinte ezért nem is a hallgatók okolhatók, mert "az általános közhangulat épp elég gyatra ahhoz, hogy a bennük lappangó indulat kihasználható legyen", és hogy felmérések is azt mutatják, hogy amúgy "minél több időt töltenek a kampuszon, annál kevésbé elégedettek a képzéssel". 

Az Index munkatársa erre felvetette, hogy ez arra utal-e, hogy "valakik maguk előtt tolják a hallgatókat", a labdát Böszörményi-Nagy viszont nem csapta le, helyette arról beszélt, hogy a kuratórium által kezdeményezett reformfolyamat számos régi megszokást, ideológiai meggyőződést, egyéni érdeket sért, miközben a "reformokat" többször is megszavazta a szenátus.

A kuratóriumi elnök hosszan beszélt arról, hogy a MOME-nak amúgy reformokra van szüksége, mert a képzés drága, egyetlen hallgatóra mintegy 20 millió forintot költenek az adófizetők, ehhez képest sok a pályaelhagyó, ezért "az ismert demográfiai és makrogazdasági tendenciák mellett nem várható el, hogy az állam hatalmas összegekkel finanszírozzon egy egyetemet anélkül, hogy cserébe megkapná a fejlődés garanciáit". Ezért az alapítvány felkérte az egyetemet, hogy dolgozzon ki reformkoncepciót, ami szerinte kimagasló színvonalú lett.   

Beszélt a végül lemondott Koós Pál kinevezésének körülményeiről is, erről azt mondta, hogy 2023-ban kezdeményezte, hogy a megszokott, kizárólag belsős jelöltek megszólítására alkalmas rektori pályázat helyett hirdessenek inkább nyílt, nemzetközi versenyt, amire számos külföldi szakember is jelentkezett, de az egyetem akkori szenátusa már a folyamat legelején kiszórta szinte mindegyiküket.

"A kiválasztás végére tehát maradt a régi, jól megszokott felállás két belsős jelölttel: egyikük programja inkább a status quót, másikuké a gyenge pontokkal, hiányosságokkal való szembenézést képviselte. Hasonló belső támogatottsággal rendelkeztek, így az utóbbit terjesztettük fel kinevezésre, meggyőződésünk szerint helyesen és jogszerűen. Egyetlen munkáltató sem kényszeríthető ugyanis a szakmai álláspontjával ellentétes személyi döntés meghozatalára. Hogy a továbbiakban elkerüljük az ehhez hasonló vitákat, egyszerűsítettünk a szabályokon, a szenátus és a fenntartó egyet nem értése esetén az alapítvány a jövőben automatikusan új pályázatot ír ki" – közölte. 

Végül kérdésre azt is mondta, hogy azok az ijesztgetések, hogy a fellázadt hallgatók esetleg retorziókra számíthatnának, blöff, szerinte "az elmúlt napok tapasztalatai alapján inkább azoknak a kollégáknak kell csoportnyomástól tartaniuk, akik a felgyülemlett érzelmek közepette is józanul akarnak véleményt formálni az eseményekről, az egyetem előtt álló dilemmákról".

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.