A diákok győzelme a MOME-n

Modellvisszaváltás

  • Marinov Péter
  • 2025. február 12.

Belpol

Zajosra sikerült az évkezdés a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen. Február elején a hallgatók kiterjedt tiltakozó akcióba kezdtek a (most már) volt rektor, Koós Pál ellen, aki az egyetemi autonómia újabb megsértése árán kívánt új egyetemi vezetőket kinevezni. A diákok a rektort illegitimnek tartják, és a lemondását köve­telték. Drámai fordulatok után az egyetem szenátusa kedden menesztette Koóst.

A Moholy-Nagy Művészeti Egyetemet (MOME) mind ez idáig az egyetemi „modellváltás” kirakatpéldájaként igyekezett bemutatni a kormányzat – ám a kép szűk két hét leforgása alatt gyökeresen megváltozott. A MOME új szervezeti struktúrával indította 2025-öt, s az ehhez kapcsolódó vezetői pályázatokról az egyetem választott önkormányzati irányító szerve, a szenátus volt hivatott döntést hozni. Csakhogy Koós Pál rektor – akinek rektori kinevezését 2023 végén ugyancsak a szenátus döntése ellenében verte át az egyetemet birtokló alapítvány kuratóriuma – ezeket a személyi döntéseket felülírta. Az egyetem hallgatói pedig besokalltak. A MOME FRONT néven létrejött diákmozgalom a nem választott rektor távozását, a kuratóriumi elnök Böszörményi-Nagy Gergely háttérbe vonulását, az autonómia helyreállítását követelte.

Mi a MOME?

A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem több mint 140 éves múltra tekint vissza – Országos Magyar Királyi Iparművészeti Tanodaként jött létre 1880-ban, a korai szocializmusban Iparművészeti Főiskolának hívták, egyetemi rangot 1971-ben kapott. Öt évfolyamán nagyjából ezer hallgató tanul, túlnyomórészt államilag támogatott helyeken. A mostani szervezetátalakításig négy intézetben zajlott az alap- és a mesterszakos képzés, az oktatók kutatói és alkotói tevékenységének koordinálása. A Design Intézet képezte a jövő formatervezőit és tárgyalkotóit, építőművészeket az Építészeti Intézet adott a hazának, míg a fotós, tervezőgrafikus, animációs szakember, médiadizájner képzéseket a Média Intézet fogta össze. A tervezőszakokat is támogató elméleti képzéseket pedig az önálló oktatási és kutatási tevékenységet végző Elméleti Intézet folytatta.

Ez az intézeti struktúra hosszas vita után a korábbi tanszéki rendszert váltotta úgy másfél évtizede. A szervezeti felállás legutóbb 2019-ben, még a modellváltás előtt – bár attól nem teljesen függetlenül – változott komolyabban, amikor a MOME az oktatási, a kutatási és a technológiai szolgáltatási tevékenységeket ún. pillérekbe rendezte. (A rend kedvéért: a három „pillér” az intézeteket összefogó, az oktatást végző Akadémia, a vállalati kutatás-fejlesztési tevékenységekre hajazó Innovációs Központ, és a művészeti oktatáshoz szükséges gyakorlati képzés hátterét műhely- és stúdiókapacitással biztosító TechPark lett.) Az új struktúrát a tantervek egységes szempontú átalakítása kísérte. Minden ellenkező állítással ellentétben tehát a MOME közössége nem a modellváltással kezdett saját jövőjéről gondolkodni. Aki az egyetem elmúlt évtizedeinek történetét ismeri, tudja jól, hogy reformot reform követett, a megújulás folytonos igényétől hajtva. (Minderről lásd korábbi cikkünket: Tillmann József A.: Messziről, közelről – és más távlatból, Magyar Narancs, 2020. október 6.)

A 2020-as modellváltással megjelent a MOME felett a fenntartói jogokat gyakorló Moholy-Nagy Művészeti Egyetemért Alapítvány. Kuratóriumi elnöke az a Böszörményi-Nagy Gergely lett, aki a Fidelitasnál és az Orbán-kormány apparátusában tett kitérő után – jelentős részben állami pénzből – épített olyan platformokat, amelyek segítségével öles léptekkel haladhat az önmegvalósítás útján, immár a MOME-t is használva énmárkája építéséhez. Különösebb belső ellenállás nélkül levezényelt „kekvásításával” az egyetem anyagi értelemben egyébként nem járt rosszul: költségvetése 8 milliárd forint körülire nőtt a megelőző években szokásos 1,5–2 milliárd helyett.

 
Kezdődik a szenátusi ülés
Fotó: Sióréti Gábor 
 
 

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.