A diákok győzelme a MOME-n

Modellvisszaváltás

  • Marinov Péter
  • 2025. február 12.

Belpol

Zajosra sikerült az évkezdés a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen. Február elején a hallgatók kiterjedt tiltakozó akcióba kezdtek a (most már) volt rektor, Koós Pál ellen, aki az egyetemi autonómia újabb megsértése árán kívánt új egyetemi vezetőket kinevezni. A diákok a rektort illegitimnek tartják, és a lemondását köve­telték. Drámai fordulatok után az egyetem szenátusa kedden menesztette Koóst.

A Moholy-Nagy Művészeti Egyetemet (MOME) mind ez idáig az egyetemi „modellváltás” kirakatpéldájaként igyekezett bemutatni a kormányzat – ám a kép szűk két hét leforgása alatt gyökeresen megváltozott. A MOME új szervezeti struktúrával indította 2025-öt, s az ehhez kapcsolódó vezetői pályázatokról az egyetem választott önkormányzati irányító szerve, a szenátus volt hivatott döntést hozni. Csakhogy Koós Pál rektor – akinek rektori kinevezését 2023 végén ugyancsak a szenátus döntése ellenében verte át az egyetemet birtokló alapítvány kuratóriuma – ezeket a személyi döntéseket felülírta. Az egyetem hallgatói pedig besokalltak. A MOME FRONT néven létrejött diákmozgalom a nem választott rektor távozását, a kuratóriumi elnök Böszörményi-Nagy Gergely háttérbe vonulását, az autonómia helyreállítását követelte.

Mi a MOME?

A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem több mint 140 éves múltra tekint vissza – Országos Magyar Királyi Iparművészeti Tanodaként jött létre 1880-ban, a korai szocializmusban Iparművészeti Főiskolának hívták, egyetemi rangot 1971-ben kapott. Öt évfolyamán nagyjából ezer hallgató tanul, túlnyomórészt államilag támogatott helyeken. A mostani szervezetátalakításig négy intézetben zajlott az alap- és a mesterszakos képzés, az oktatók kutatói és alkotói tevékenységének koordinálása. A Design Intézet képezte a jövő formatervezőit és tárgyalkotóit, építőművészeket az Építészeti Intézet adott a hazának, míg a fotós, tervezőgrafikus, animációs szakember, médiadizájner képzéseket a Média Intézet fogta össze. A tervezőszakokat is támogató elméleti képzéseket pedig az önálló oktatási és kutatási tevékenységet végző Elméleti Intézet folytatta.

Ez az intézeti struktúra hosszas vita után a korábbi tanszéki rendszert váltotta úgy másfél évtizede. A szervezeti felállás legutóbb 2019-ben, még a modellváltás előtt – bár attól nem teljesen függetlenül – változott komolyabban, amikor a MOME az oktatási, a kutatási és a technológiai szolgáltatási tevékenységeket ún. pillérekbe rendezte. (A rend kedvéért: a három „pillér” az intézeteket összefogó, az oktatást végző Akadémia, a vállalati kutatás-fejlesztési tevékenységekre hajazó Innovációs Központ, és a művészeti oktatáshoz szükséges gyakorlati képzés hátterét műhely- és stúdiókapacitással biztosító TechPark lett.) Az új struktúrát a tantervek egységes szempontú átalakítása kísérte. Minden ellenkező állítással ellentétben tehát a MOME közössége nem a modellváltással kezdett saját jövőjéről gondolkodni. Aki az egyetem elmúlt évtizedeinek történetét ismeri, tudja jól, hogy reformot reform követett, a megújulás folytonos igényétől hajtva. (Minderről lásd korábbi cikkünket: Tillmann József A.: Messziről, közelről – és más távlatból, Magyar Narancs, 2020. október 6.)

A 2020-as modellváltással megjelent a MOME felett a fenntartói jogokat gyakorló Moholy-Nagy Művészeti Egyetemért Alapítvány. Kuratóriumi elnöke az a Böszörményi-Nagy Gergely lett, aki a Fidelitasnál és az Orbán-kormány apparátusában tett kitérő után – jelentős részben állami pénzből – épített olyan platformokat, amelyek segítségével öles léptekkel haladhat az önmegvalósítás útján, immár a MOME-t is használva énmárkája építéséhez. Különösebb belső ellenállás nélkül levezényelt „kekvásításával” az egyetem anyagi értelemben egyébként nem járt rosszul: költségvetése 8 milliárd forint körülire nőtt a megelőző években szokásos 1,5–2 milliárd helyett.

 
Kezdődik a szenátusi ülés
Fotó: Sióréti Gábor 
 
 

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.