Uszodai erőszak Magyarországon: a Turi-ügy

Bot, papucs, békaügetés

  • Simon Andrea
  • 2022. február 9.

Belpol

Arról, hogy Turi György kamaszkoruktól kezdve módszeresen alkalmazza versenyzőivel szemben a fizikai és lelki erőszak változatos formáit, mindenki tudott a magyar úszó­sportban, aki látta dolgozni: vezetők, edzők, bizonyára sok szülő is. Ám az uszodai erőszak egyéb fejezeteihez hasonlóan sokáig az ő történetét is mély hallgatás övezte. A múlt év végén a Magyar Úszó Szövetség vizsgálóbizottságot hozott létre a feltárás érdekében. Lássuk, mire jutottak.

A Kőér utcában történtekről Szepesi Nikolett könyvéből értesülhetett először a laikus nyilvánosság. A 2013-ban megjelent, Én, a szexmániás című „botránykönyvében” az egykori úszónő tényszerűen számolt be arról, hogy a Kőbánya SC-ben (a volt Bp. Spartacus, Kiss László műhelye) a magát Cárnak hívó Turi György edző milyen pszichikai és fizikai terrorban tartotta tanítványait, az egyesületi masszőr, Bacsa István (Kicsi bácsi) pedig miképp molesztálta őket szexuálisan – még a 2000-es években is. Mégsem indult széles körű, mindent feltáró vizsgálat, sőt 22 tanítványa nyílt levélben állt ki a mester mellett (a névsorban Egerszegi Krisztina, Kovács Ágnes vagy Risztov Éva neve nem szerepelt).

„Egerszegi Krisztina is kapott pofonokat. Más is. Elismerem, ha szükségét éreztem, eljárt a kezem, de csakis a sportolók érdekében. Nevelési célzattal. Ne úgy képzelje el, hogy ütöttem-vertem ezeket a gyerekeket. Azok az el-elcsattanó pofonok szükségesek voltak, és ezt még Niki is elismerte. Természetesen ma már más világ van, a társadalom szigorúbban ítél meg egy-egy ilyen esetet, szóval ezt a módszert kiiktattam a pedagógiai eszköztáramból” – nyilatkozta Turi 2013-ban a Blikknek. Nem tagadta, hogy párszor megütötte Szepesit is (aki 2008-ban még olimpikon volt), ám „ha bármi visszásságot tapasztalt volna, páros lábbal rúgja ki a masszőrt”. Szepesi ellenben azt állította, amikor a szülők többször is jelezték az edzőnek, hogy valami nem stimmel, a második alkalommal Turi azt felelte: „Varrjátok be a pinátokat, ne nyavalyogjatok.”

A Cár tetteit 2021 őszén, aktív úszópályafutása végeztével Cseh László hangosította fel újra, és kért bocsánatot Szepesitől a Turi melletti kiállás miatt. Minden idők legsikeresebb nem olimpiai bajnok úszója a 24.hu-nak adott interjúban elmondta, hogy úgy látja, egykori mestere tetteinek célja az volt, hogy megtörje a versenyzőket, mert onnantól nem lesz önálló gondolatuk, gondolkodás nélkül csak azt csinálják, amit az edző mond, teljesen átadják magukat, és csak így lehet a maximális teljesítményt kihozni belőlük, így lehet biztosan eredményt elérni. Ez volt Turi sajátos módszere, mindenkire ugyanaz vonatkozott. „Nem telt el úgy edzés, hogy valaki ne sírt volna”; lelki terrorban voltak, ami rosszabb volt, mint mikor gumikötelezéskor adott egy kokit az edzője egy farúddal. Cseh után több, egykori kőbányás úszó (Kozma Dominik, Dara Eszter, Reményi Diána, Bernek Péter, meg Orsovai Péter monológban, Szilágyi Liliána utalásokkal, Kiss Noémi pedig már korábban, lapunkban is) előállt saját, Turival kapcsolatos lelki, verbális és fizikai bántalmazásokról szóló történetével.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.