Orbán üti Tarlóst, Tarlós behívja az IMF-et

Bozótharc a BKV-ért

  • - zsip -
  • 2012. március 16.

Belpol

Tarlós István fejét nem akarja a Fidesz, de a fővárosi tömegközlekedés feletti ellenőrzést igen - tudtuk meg kormányközeli forrásból. A BKV hamarosan a Malév sorsára juthat, hogy aztán a pártközeli lobbisták hordják szét maradványait. A fővárosi közműcégek egy országos gigavállalatban köthetnek ki. A főpolgármester azonban nem adja fel, ha kell, a teljes Fidesszel harcba száll.

"Egy liberális hetilap agresszívan orientáló kérdést tett fel neki a minap, miszerint fontolgatja-e a lemondását, ha a BKV összeomlik" - tudósított az index.hu Tarlós István hétfői sajtótájékoztatójáról. A főpolgármester, bár nem említette név szerint a Narancsot, nagy valószínűség szerint szerkesztőségünkre utalt, mivel lapunk múlt pénteken több kérdést intézett hozzá, köztük egy hasonló tartalmút. (Hétvégére nem ígértek választ a városházáról, csak annyit, hogy hétfő délelőtt a főpolgármester elolvassa kérdéseinket. Válaszok helyett végül a sajtótájékoztatóra szóló meghívót kaptunk.) A tudósítás szerint Tarlós azt felelte, egy frászt mondana le emiatt, nem is hagyja belerángatni magát ilyen kérdésekbe. (Tényleg nem hagyta.)

Csak a mikor

A Narancs több forrásból megerősített információja szerint csupán a csőd időpontja kérdéses, az nem, hogy a BKV-t a Malév sorsára engedik-e jutni. A különbség az, hogy az állam ezúttal nem szabadulni akar tőle, hanem éppenséggel rá akarja tenni a kezét egy közlekedési vállalatra - amely egyelőre nem az övé, hanem a fővárosé. Kormányközeli forrásunk szerint ez az elsődleges szándék, ezért az időhúzás, a 32 milliárdos normatív támogatás visszatartása. "Ha igazán akartak volna, már rég megállapodtak volna Tarlóssal" - fogalmazott. Bennfentes városházi informátorunk korábban szintén porhintésnek nevezte a támogatás elvonását indokló kormányzati retorikát. A BKV a főváros április végéig adott kölcsönéből visszafizette az MKB Banktól fölvett és január végén lejáró hitelét, de ez csekélység, mivel tavasszal 32 milliárd forintot, míg 2012-ben összesen 58 milliárd forint adósságot kell törlesztenie. Pénz nélkül legfeljebb áprilisig húzhatja ki a vállalat.

A csődbe jutott társaság vagyonát az állam átveszi, ezzel megszűnik a fővárosi önkormányzat százszázalékos tulajdonú érdekeltsége, a további teendőket majd az új menedzsment látja el egy új alapítású társaságban - a kormányzati szándékoknak megfelelően. A megvalósításra esélyes forgatókönyvek között szerepel a vállalat kettéválasztása buszos és kötöttpályás ágazatra, ami ellentmond a főváros elképzelésének. További szándék, hogy amit csak lehet, magánosítanak a jelenleg BKV-s cégek nyújtotta szolgáltatásokból, tevékenységekből. (A buszüzemág esetében ez nem váratlan, a Budapesti Közlekedési Központ - BKK - Zrt. tervei szerint is csak a vonalak egyharmadán szolgáltatna a vállalat, a többit magánkézbe adnák.) A metró-, villamos-, HÉV- és trolivonalak maradnának állami kézben, miként a világ más nagyvárosaiban (a HÉV-be beszállhatnának az agglomerációból is), ugyanakkor a karbantartással, felújításokkal kapcsolatos tevékenységeket ugyancsak magánkézbe adnák.

Amennyiben a kormány forgatókönyve érvényesül, a BKK örülhet, ha túléli a nagy átalakítást. Rogán Antal a Tv2 reggeli műsorában a minap úgy nyilatkozott, hogy átgondolná a társaság jövőjét, de legalábbis a kiadásait, mert lenne mit megtakarítani. Az nyilvánvaló, hogy a BKK megszüntetésével kifordítanák a főpolgármester által létrehozott fővárosi városüzemeltetési modell egyik pillérét, hisz Tarlós választási programja épp a BKK-ra és a Budapesti Vagyonkezelő Központ Zrt.-re (BVK) épült.

A kormányzat persze nem szeretne egy újabb, több tízmilliárd forintos adósságot gördítő vállalatot átvenni, annak minden nyűgével. Nulláról akar építkezni, ahogy ezt a magyar légi közlekedési vállalatnál is lebegtette. Ahhoz pedig, hogy ne kelljen a zsebbe nyúlni, becsődölt cég kell. Az állam tehát nem a BKV-t akarja, hanem annak feladatait, eszközeit, az infrastruktúrát - állította a közlekedési vállalat egyik jól informált munkatársa lapunknak. A csőd a fővárosnak lenne valóságos csapás, mivel az alapító okirat szerint Budapestnek tulajdonosként helyt kell állnia a vállalat minden kötelezettségéért. A BKV bukása tehát a főváros csődjének a rémképét is felvillantja.

Csak a mennyi

Jó pénzt lehet viszont keresni majd a 70 milliárdos alvállalkozói szerződésállomány újraosztásakor. Az államosított BKV-val azok a gazdasági társaságok járnak jól, amelyek nagyobb falathoz jutnak az üzemanyag-, energia- és alkatrész-beszerzési megrendelésekből. A városházi folyosókon és a BKV Akácfa utcai központjában a kormányzati BKV-politika hátterében a Fidesszel szimpatizáló gazdasági erőtér térfoglalását látják - a nyomulásnak a főpolgármester egyre kevésbé képes ellenállni. Ez nyilvánvalóvá vált az országgyűlési frakció múlt heti, tavaszi szezonnyitó ülésén is: a kormányfő és a képviselőcsoport nyíltan szembefordult Tarlós Istvánnal. Orbán ismét a BKV megmentési, működtetési koncepcióját kérte számon - pedig az már 2010 decemberében ott volt az illetékes minisztériumban. (Sőt, augusztusban kormányhatározat mondta ki, hogy Fellegi és Matolcsy tárcáinak kell kidolgoznia - a határidő 2011. október volt.) Orbán, aki néhány hete nem is fogadta a találkozójukat beharangozó Tarlóst, most azt várná a főpolgármestertől, hogy 3-4 év alatt saját lábára álljon a BKV. (Bár inkább úgy tűnik, ezt ő maga sem gondolja komolyan, csak a teljesíthetetlen kérés nem teljesítését akarja ürügyül használni Tarlós kompromittálására.) Erre kész áldozni a kormány, ígérte, de az ad hoc utalásokból elég. Az utóbbi praxist Rogán is kárhoztatta; Rogánt viszont Tarlós sorolta azok közé, akik ártani akarnak a BKV-nak, Lázár János frakcióvezetővel egyetemben. A főpolgármester ne csak a markát tartsa, hanem fizessen többet - üzente Lázár Egerből. Fogjon össze a kerületekkel, az agglomerációval, a személyi jövedelemadóból járuljon hozzá az eddiginél jóval nagyobb mértékben a vállalat működtetéséhez.

A főpolgármester válaszul már nem is ismételte azt, amit az elmúlt hónapokban szajkózott: az elkészült finanszírozási terv és számos, már a frakcióban elkaszált törvényjavaslat történetét, amelyekkel előteremtenék a működésből hiányzó évi 40 milliárd forintot. (Ilyen lett volna az iparűzési adó emelése, a közösségi közlekedési adó, a dugódíj, a forrásmegosztás újraszabályozása, a kedvezményes bérletek után járó állami kompenzáció kifizetése.) Rezignált költői kérdést intézett Orbán Viktorhoz: vajon meddig hátrálhat még a főváros?

Csak azért is

Tarlós azonban láthatóan mindenre elszánt, máskülönben nem húzta volna elő Orbánnal szemben az IMF-kártyát. A hétvégén kiadott hír szerint a főpolgármester elkészíti a kormányfő által kért koncepciót. De mit is tesz most pontosan? "Az IMF tárgyalódelegációja által is elérhető, egységes szerkezetbe foglalja a BKV pénzügyi helyzetének rendezésére vonatkozó javaslatait." Forrásaink szerint a szándék aligha lehet más, mint a Valutaalap támogatását megszerezni - ha kell, így szorítva sarokba a kormányt.

A Narancs értesülése szerint a főpolgármester következő éveit nemcsak a BKV-ügy fogja keseríteni. Úgy tudjuk, már készen van az a kormányzati terv, amely egy országos gigaholdingot hozna létre, hogy beszippantsa a helyi közműszolgáltatókat - ez alól nem képeznének kivételt a fővárosi közműcégek sem. Ezzel megingana Tarlós választási városüzemeltetési modelljének másik pillére, a BVK Zrt. is. Tarlósnak a színházak maradnának - vázolta a városvezető távolabbi kilátásait parlamenti és városházi informátorunk. A kórházaktól, az iskoláktól már megszabadították, a BKV-t államosítják és magánosítják, a legtöbb bevételt, befolyást jelentő nagy cégeket szintén elvennék tőle. Tarlós fejét ugyanakkor nem akarják a Fideszben - fogalmazott fideszes informátorunk.

Amikor Tarlós diktált

Volt idő, amikor Tarlós diktált Orbánnak. Óbuda polgármestere 2006 júniusában egy verejtékes nyári délután hozta Orbán Viktor tudomására öt feltételét, melyek teljesülése esetén vállalja a főpolgármester-jelöltséget a Fidesz felkérésére; a Régi Sípos étteremben halászlé és túrós csusza kíséretében adagolta a lenyelendő falatokat. Nem lép be a Fideszbe, szocialista helyettest választhat, ha úgy adódik, Demszky Gáborral is együttműködik, szabad kezet kap a város új működési struktúrájához, a Fidesz támogassa a 4-es metrót. Orbán nagyokat nyelt, szokatlan volt ez a számára, de engedett Tarlósnak.

 


Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”