Nem is olyan rég, néhány éve csupán még Orbán Viktor is életérzésként tekintett a kólaivásra. Emlékezetes képsorok bizonyítják, hogy egy gyárlátogatás során jóízűen itta a Coca-Colát.
És úgy nyilatkozott, ahhoz a nemzedékhez tartozik, amelynek a Coca-Cola nem csak egy dobozt és a benne lévő italt jelenti. Coca-Colát inni ugyanis a miniszterelnök szerint korábban azt jelentette, hogy egy rövid időre, tudják, legalább egy korty erejéig az ember a nyugati világhoz tartozott.
A Szent Doboz Van valaki, aki relikviaként őrzi azt a kólás dobozt, amiből Orbán Viktor ivott egykor a dunaharaszti Coca-Cola gyárban. Ő nem más, mint Havasi Bertalan, a Miniszterelnöki Sajtóirodát vezető helyettes államtitkár, aki már akkor is Orbán sajtófőnöke volt. Havasi akkor még szóba állt a sajtóval. Saját bevallása szerint „tréfás tárgyi emlékként” őrizte (talán még ma is őrzi) az összegyűrt kólásdobozt. „Elkértem tőle a dobozt, amit azóta többször is megmentettem: egy kolléganőm – nem tudván, hogy ereklyéről van szó – összegyűrte. A takarítónők is mindig szemétnek nézik, ezért tettem ki ezt a cetlit, hogy „műtárgy, ne dobd ki”.” |
|
Mindez 2012-ben volt, mikor partnerségi megállapodást kötött a kormány a céggel, mondván, a kabinet új gazdasági modellt épít, amelynek a Coca-Cola a kedvezményezettjei közé fog tartozni.
A "legendából" lett ellenség
Így is lett, eddig egészen más volt a viszonya a kormánynak a céggel. Orbán majdnem hogy megtiszteltetésként beszélt arról, hogy Magyarország szövetséget kötött egy olyan céggel, amelynek "története legendává vált".
A miniszterelnök akkoriban úgy fogalmazott, hogy „nekünk termelésre van szükségünk”, amihez beruházás kell, ahhoz pedig tőketulajdonosok, cégek. Ők profitra tesznek szert Magyarországon, mi meg „nem vagyunk kommunisták, hogy másoktól irigyelnénk a jól megérdemelt, munkával előállított profitjukat”.
Mindez azután volt, hogy 2011. szeptember 1-gyel életbe lépett az új adónem, a chipsadó, az a népegészségügyi termékadó, klasszikus egyfázisú forgalmi adó, mely a különféle cukor- só- és koffeintartalmú termék első belföldi értékesítését tette adókötelessé.
Orbán unortodox gazdaságpolitikájának következménye, lényegében békejobb nyújtása volt a Coca-Colával való szövetségkötés, hisz' a cég akkor nagyságrendekkel nagyobb beruházástól esett el a chipsadó miatt, mint amit a kormánnyal kötött partnerség jelentett. Orbán Viktor a nagy kapkodásban akkor ekképp próbálta meg kompenzálni a Fidesz hirtelen jött gazdasági ötletét.
Amíg a kormánynak szüksége volt a cégre, jól jött az együttműködés, minden rendben is volt. Majd ahogy kevésbé volt hasznos a partnerség, úgy emelkedett a chipsadó mértéke, bővült a megadóztatott termékek köre.
Nem szabad pattogni! A Fidesz a céghez fűződő viszonya nem egyedi. Hogy csak egy példát idézzünk fel, így volt ez korábban a Telekommal is. Miután a Telekom a nőkre tett megjegyzései miatt 2015-ben kiszállt a Fidesz kedvenc zenésze, Ákos mögül, rögtön szankcióknak tűnő intézkedésekre ragadtatta magát a kormány, holott korábban példás volt a jó viszony a német kommunikációs céggel. A kormány büntetésül nekiállt szerződést bontani a Telekommal. Persze a Telekom – talán pont ennek hatására – később megértette az idők szavát, és rendezte viszonyait a Fidesz dalnokával. A nagy egymásra találásról a kormánypropaganda szócsöve, az Origo külön cikkben is beszámolt. Mára már újra példás a kormány és a Telekom viszonya, utóbbi épp jelentős pénzért készül eladni leányvállalatát Mészáros Lőrinc üzlettársának. Minden jel szerint, aki ideológiai kérdésekben nem megy szembe a kormánnyal, hatalmas üzleteket köthet Magyarországon. A szólásszabadság meg kit érdekel? |
Még hirdetik is
A napokban Budapesten is megjelentek a Coca-Cola #loveislove, azaz "a szerelem az szerelem" feliratú plakátjai, melyeken azonos nemű párok láthatók különféle szituációkban.
Security Check Required
null
Az elfogadást, a szabad szerelmet hirdető plakátok jókora felháborodást keltettek a kormányközeli online szférában, ahol a most épp keresztény demokráciának nevezett rendszer erkölcsi kereteibe nem fér bele a megértésnek ezen formája.
Orbán: Nem kell már félni, ki lehet mondani, a NER illiberális rendszer
A miniszterelnök arra vállalkozott Tusnádfürdőn, hogy megmagyarázza: miért épített ki 2010 után egy új politikai rendszert. És miért ilyen rendszert épített ki, mint amilyet. Orbán Viktor a saját politikai szisztémáját elemezve második rendszerváltásról beszélt Tusnádfürdőn, azt mondta, hogy 2006 és 2010 között erre készültek, majd a kétharmados győzelem után lépésről lépésre építették ki az új rendszert, miközben fenn kellett tartaniuk a tömegtámogatást.
Míg a PestiSrácok arról írt, hogy "már Budapestet ostromolja a homoszexuális lobbi", addig megjelent egy online petíció is, mely egyrészt a hirdető bojkottjára szólít fel, másrészt segítséget kér úgy általában a plakátok eltüntetéséhez, valamint "a gyermekeket, a családokat és az egész társadalmat megcélzó homoszexuális lobbi" megfékezésére buzdít.
A társadalmi érzékenységéről híres fideszes képviselő, Boldog István – aki legutóbb a Pride betiltását követelte a parlamentben – is bojkottra szólított fel a minap. És minden bizonnyal jelentős közérdeklődésre számot tartva azt is közölte, hogy ő maga bizony addig nem iszik kólát, nem fogyasztja Coca-Cola termékeit, amíg el nem távolítják a plakátokat Magyarországról.
#loveislove Akárcsak a Telekom 2015-ben, a Coca-Cola is megszólalt a kormánypárti támadásokat követően hárítva a vádakat, kiállva az eredeti koncepció mellett. "Hiszünk abban, hogy mindannyian egyenlőek vagyunk, függetlenül a nemzetiségtől, vallástól, nemtől, életkortól, etnikai származástól, beszélt nyelvtől, hobbiktól és véleményektől" – írták közleményükben. "Ezt a kampányunkat városszerte kihelyezett plakátokkal kísérjük. A háromféle plakáton egy-egy Coca-Colát ivó pár szerepel – hetero- és homoszexuális párok egyaránt. Ezzel valóban szeretnénk üzenetet közvetíteni: a hitünket abban, hogy mindenkinek joga van a szeretetre, szerelemre; hogy a szerelem érzése ugyanaz (#loveislove). Sok reklám – nemcsak a Coca-Coláé – esetében megoszlik az emberek véleménye: van, akinek tetszik, és van, akinek nem. Természetesen tiszteletben tartjuk, ha másoknak eltér a véleménye a miénktől" – szögezi le a cég. |
A legújabb fideszes agybajra persze hamar közéleti szereplők is reagáltak. Alföldi Róbert vagy például Ujhelyi István is a Facebookon üzent a #loveislove mottóval. (Jegyezzük meg, óriási szívességet tesz mindezzel a Fidesz a Coca-Colának. Ennél jobb ingyen reklám, mint hogy az egyik legértékesebb celeb (mármint az Alföldi) ingyen reklámozza a kólát, nem igen kell...)
A kormánypropaganda bevett kommunikációs platformjára a Coca-Cola plakátjainak megjelenésével olyan üzenet került, a cég hátteréből kifolyólag széles körben terjesztve, amely egyértelműen ellentétes a Fidesz a sulykolni kívánt értékrendjével. Vagyis nem a hivatalos kormányüzenet lepte el a köztereket.
Kapóra is jött a Coca-Cola plakátkampánya a Fidesznek. Nyár közepén épp feszültség híján volt a közélet. Hát, lehetetlen lett volna kihagyni (vagy meghagyni másnak) ezt a készen kapott lehetőséget, hogy a Fidesz újból bizonyíthassa, empátiadeficitben még mindig ők a legjobbak, és egyértelműsítsék, a kormánypropaganda nem támogatja a szabad szerelmet.
Az ellenségkreálás egyik régóta kispadon lévő, de újra meg újra játékba hozott célpontjai most a nem heteroszexuális emberek lettek, akik – ha épp nem válik be a migránsozás –, megfelelő gyűlöletkeltésre alkalmas csoportnak bizonyulnak a kormány körében.
Mi jön a migráncsozás után: tényleg a melegek lesznek a kormánypropaganda új ellenségei?
Vagy már most is azok? „Van azért példa arra - bár a statisztikák valóban elég gyenge adatokat mutatnak -, hogy emberek képesek homoszexuális hátterükkel leszámolni és heteroszexuálissá válni. Amit Ön állít, vagyis hogy ez egy determináltság, azt a kivételek cáfolják. Van kilépés belőle" - olvasható a kérdés-állítás a Mandiner en megjelent interjúban, amely Dombos Tamással készült.