Hol van itt szólásszabadság? Ugrálhat a Cola, de a kormány ideológiai kérdésekben nem tűr pardont

Belpol

Kormányközeli kóla bojkott ütötte fel a fejét a minap. Pedig volt idő, mikor még Orbán Viktor is Coca-Colát szürcsölve mosolygott. Mi a baj az üdítővel? És miért épp a szabad szerelem ellen kel harcra a Fidesz?

Nem is olyan rég, néhány éve csupán még Orbán Viktor is életérzésként tekintett a kólaivásra. Emlékezetes képsorok bizonyítják, hogy egy gyárlátogatás során jóízűen itta a Coca-Colát.

És úgy nyilatkozott, ahhoz a nemzedékhez tartozik, amelynek a Coca-Cola nem csak egy dobozt és a benne lévő italt jelenti. Coca-Colát inni ugyanis a miniszterelnök szerint korábban azt jelentette, hogy egy rövid időre, tudják, legalább egy korty erejéig az ember a nyugati világhoz tartozott.

A Szent Doboz

Van valaki, aki relikviaként őrzi azt a kólás dobozt, amiből Orbán Viktor ivott egykor a dunaharaszti Coca-Cola gyárban. Ő nem más, mint Havasi Bertalan, a Miniszterelnöki Sajtóirodát vezető helyettes államtitkár, aki már akkor is Orbán sajtófőnöke volt.

Havasi akkor még szóba állt a sajtóval. Saját bevallása szerint „tréfás tárgyi emlékként” őrizte (talán még ma is őrzi) az összegyűrt kólásdobozt.

„Elkértem tőle a dobozt, amit azóta többször is megmentettem: egy kolléganőm – nem tudván, hogy ereklyéről van szó – összegyűrte. A takarítónők is mindig szemétnek nézik, ezért tettem ki ezt a cetlit, hogy „műtárgy, ne dobd ki”.”

false

 

Fotó: MTI

Mindez 2012-ben volt, mikor partnerségi megállapodást kötött a kormány a céggel, mondván, a kabinet új gazdasági modellt épít, amelynek a Coca-Cola a kedvezményezettjei közé fog tartozni.

A "legendából" lett ellenség

Így is lett, eddig egészen más volt a viszonya a kormánynak a céggel. Orbán majdnem hogy megtiszteltetésként beszélt arról, hogy Magyarország szövetséget kötött egy olyan céggel, amelynek "története legendává vált".

A miniszterelnök akkoriban úgy fogalmazott, hogy „nekünk termelésre van szükségünk”, amihez beruházás kell, ahhoz pedig tőketulajdonosok, cégek. Ők profitra tesznek szert Magyarországon, mi meg „nem vagyunk kommunisták, hogy másoktól irigyelnénk a jól megérdemelt, munkával előállított profitjukat”.

Mindez azután volt, hogy 2011. szeptember 1-gyel életbe lépett az új adónem, a chipsadó, az a népegészségügyi termékadó, klasszikus egyfázisú forgalmi adó, mely a különféle cukor- só- és koffeintartalmú termék első belföldi értékesítését tette adókötelessé.

Orbán unortodox gazdaságpolitikájának következménye, lényegében békejobb nyújtása volt a Coca-Colával való szövetségkötés, hisz' a cég akkor nagyságrendekkel nagyobb beruházástól esett el a chipsadó miatt, mint amit a kormánnyal kötött partnerség jelentett. Orbán Viktor a nagy kapkodásban akkor ekképp próbálta meg kompenzálni a Fidesz hirtelen jött gazdasági ötletét.

Amíg a kormánynak szüksége volt a cégre, jól jött az együttműködés, minden rendben is volt. Majd ahogy kevésbé volt hasznos a partnerség, úgy emelkedett a chipsadó mértéke, bővült a megadóztatott termékek köre.

Nem szabad pattogni!

A Fidesz a céghez fűződő viszonya nem egyedi. Hogy csak egy példát idézzünk fel, így volt ez korábban a Telekommal is. Miután a Telekom a nőkre tett megjegyzései miatt 2015-ben kiszállt a Fidesz kedvenc zenésze, Ákos mögül, rögtön szankcióknak tűnő intézkedésekre ragadtatta magát a kormány, holott korábban példás volt a jó viszony a német kommunikációs céggel. A kormány büntetésül nekiállt szerződést bontani a Telekommal.

Persze a Telekom – talán pont ennek hatására – később megértette az idők szavát, és rendezte viszonyait a Fidesz dalnokával. A nagy egymásra találásról a kormánypropaganda szócsöve, az Origo külön cikkben is beszámolt. Mára már újra példás a kormány és a Telekom viszonya, utóbbi épp jelentős pénzért készül eladni leányvállalatát Mészáros Lőrinc üzlettársának. Minden jel szerint, aki ideológiai kérdésekben nem megy szembe a kormánnyal, hatalmas üzleteket köthet Magyarországon. A szólásszabadság meg kit érdekel?

Még hirdetik is

A napokban Budapesten is megjelentek a Coca-Cola #loveislove, azaz "a szerelem az szerelem" feliratú plakátjai, melyeken azonos nemű párok láthatók különféle szituációkban.

Security Check Required

null

Az elfogadást, a szabad szerelmet hirdető plakátok jókora felháborodást keltettek a kormányközeli online szférában, ahol a most épp keresztény demokráciának nevezett rendszer erkölcsi kereteibe nem fér bele a megértésnek ezen formája.

Orbán: Nem kell már félni, ki lehet mondani, a NER illiberális rendszer

A miniszterelnök arra vállalkozott Tusnádfürdőn, hogy megmagyarázza: miért épített ki 2010 után egy új politikai rendszert. És miért ilyen rendszert épített ki, mint amilyet. Orbán Viktor a saját politikai szisztémáját elemezve második rendszerváltásról beszélt Tusnádfürdőn, azt mondta, hogy 2006 és 2010 között erre készültek, majd a kétharmados győzelem után lépésről lépésre építették ki az új rendszert, miközben fenn kellett tartaniuk a tömegtámogatást.

Míg a PestiSrácok arról írt, hogy "már Budapestet ostromolja a homoszexuális lobbi", addig megjelent egy online petíció is, mely egyrészt a hirdető bojkottjára szólít fel, másrészt segítséget kér úgy általában a plakátok eltüntetéséhez, valamint "a gyermekeket, a családokat és az egész társadalmat megcélzó homoszexuális lobbi" megfékezésére buzdít.

A társadalmi érzékenységéről híres fideszes képviselő, Boldog István – aki legutóbb a Pride betiltását követelte a parlamentben – is bojkottra szólított fel a minap. És minden bizonnyal jelentős közérdeklődésre számot tartva azt is közölte, hogy ő maga bizony addig nem iszik kólát, nem fogyasztja Coca-Cola termékeit, amíg el nem távolítják a plakátokat Magyarországról.

#loveislove

Akárcsak a Telekom 2015-ben, a Coca-Cola is megszólalt a kormánypárti támadásokat követően hárítva a vádakat, kiállva az eredeti koncepció mellett.

"Hiszünk abban, hogy mindannyian egyenlőek vagyunk, függetlenül a nemzetiségtől, vallástól, nemtől, életkortól, etnikai származástól, beszélt nyelvtől, hobbiktól és véleményektől" – írták közleményükben.

"Ezt a kampányunkat városszerte kihelyezett plakátokkal kísérjük. A háromféle plakáton egy-egy Coca-Colát ivó pár szerepel – hetero- és homoszexuális párok egyaránt. Ezzel valóban szeretnénk üzenetet közvetíteni: a hitünket abban, hogy mindenkinek joga van a szeretetre, szerelemre; hogy a szerelem érzése ugyanaz (#loveislove). Sok reklám – nemcsak a Coca-Coláé – esetében megoszlik az emberek véleménye: van, akinek tetszik, és van, akinek nem. Természetesen tiszteletben tartjuk, ha másoknak eltér a véleménye a miénktől" – szögezi le a cég.

 

A legújabb fideszes agybajra persze hamar közéleti szereplők is reagáltak. Alföldi Róbert vagy például Ujhelyi István is a Facebookon üzent a #loveislove mottóval. (Jegyezzük meg, óriási szívességet tesz mindezzel a Fidesz a Coca-Colának. Ennél jobb ingyen reklám, mint hogy az egyik legértékesebb celeb (mármint az Alföldi) ingyen reklámozza a kólát, nem igen kell...)

A kormánypropaganda bevett kommunikációs platformjára a Coca-Cola plakátjainak megjelenésével olyan üzenet került, a cég hátteréből kifolyólag széles körben terjesztve, amely egyértelműen ellentétes a Fidesz a sulykolni kívánt értékrendjével. Vagyis nem a hivatalos kormányüzenet lepte el a köztereket.

Kapóra is jött a Coca-Cola plakátkampánya a Fidesznek. Nyár közepén épp feszültség híján volt a közélet. Hát, lehetetlen lett volna kihagyni (vagy meghagyni másnak) ezt a készen kapott lehetőséget, hogy a Fidesz újból bizonyíthassa, empátiadeficitben még mindig ők a legjobbak, és egyértelműsítsék, a kormánypropaganda nem támogatja a szabad szerelmet.

Az ellenségkreálás egyik régóta kispadon lévő, de újra meg újra játékba hozott célpontjai most a nem heteroszexuális emberek lettek, akik – ha épp nem válik be a migránsozás –, megfelelő gyűlöletkeltésre alkalmas csoportnak bizonyulnak a kormány körében.

Mi jön a migráncsozás után: tényleg a melegek lesznek a kormánypropaganda új ellenségei?

Vagy már most is azok? „Van azért példa arra - bár a statisztikák valóban elég gyenge adatokat mutatnak -, hogy emberek képesek homoszexuális hátterükkel leszámolni és heteroszexuálissá válni. Amit Ön állít, vagyis hogy ez egy determináltság, azt a kivételek cáfolják. Van kilépés belőle" - olvasható a kérdés-állítás a Mandiner en megjelent interjúban, amely Dombos Tamással készült.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.