Hol van itt szólásszabadság? Ugrálhat a Cola, de a kormány ideológiai kérdésekben nem tűr pardont

Belpol

Kormányközeli kóla bojkott ütötte fel a fejét a minap. Pedig volt idő, mikor még Orbán Viktor is Coca-Colát szürcsölve mosolygott. Mi a baj az üdítővel? És miért épp a szabad szerelem ellen kel harcra a Fidesz?

Nem is olyan rég, néhány éve csupán még Orbán Viktor is életérzésként tekintett a kólaivásra. Emlékezetes képsorok bizonyítják, hogy egy gyárlátogatás során jóízűen itta a Coca-Colát.

És úgy nyilatkozott, ahhoz a nemzedékhez tartozik, amelynek a Coca-Cola nem csak egy dobozt és a benne lévő italt jelenti. Coca-Colát inni ugyanis a miniszterelnök szerint korábban azt jelentette, hogy egy rövid időre, tudják, legalább egy korty erejéig az ember a nyugati világhoz tartozott.

A Szent Doboz

Van valaki, aki relikviaként őrzi azt a kólás dobozt, amiből Orbán Viktor ivott egykor a dunaharaszti Coca-Cola gyárban. Ő nem más, mint Havasi Bertalan, a Miniszterelnöki Sajtóirodát vezető helyettes államtitkár, aki már akkor is Orbán sajtófőnöke volt.

Havasi akkor még szóba állt a sajtóval. Saját bevallása szerint „tréfás tárgyi emlékként” őrizte (talán még ma is őrzi) az összegyűrt kólásdobozt.

„Elkértem tőle a dobozt, amit azóta többször is megmentettem: egy kolléganőm – nem tudván, hogy ereklyéről van szó – összegyűrte. A takarítónők is mindig szemétnek nézik, ezért tettem ki ezt a cetlit, hogy „műtárgy, ne dobd ki”.”

false

 

Fotó: MTI

Mindez 2012-ben volt, mikor partnerségi megállapodást kötött a kormány a céggel, mondván, a kabinet új gazdasági modellt épít, amelynek a Coca-Cola a kedvezményezettjei közé fog tartozni.

A "legendából" lett ellenség

Így is lett, eddig egészen más volt a viszonya a kormánynak a céggel. Orbán majdnem hogy megtiszteltetésként beszélt arról, hogy Magyarország szövetséget kötött egy olyan céggel, amelynek "története legendává vált".

A miniszterelnök akkoriban úgy fogalmazott, hogy „nekünk termelésre van szükségünk”, amihez beruházás kell, ahhoz pedig tőketulajdonosok, cégek. Ők profitra tesznek szert Magyarországon, mi meg „nem vagyunk kommunisták, hogy másoktól irigyelnénk a jól megérdemelt, munkával előállított profitjukat”.

Mindez azután volt, hogy 2011. szeptember 1-gyel életbe lépett az új adónem, a chipsadó, az a népegészségügyi termékadó, klasszikus egyfázisú forgalmi adó, mely a különféle cukor- só- és koffeintartalmú termék első belföldi értékesítését tette adókötelessé.

Orbán unortodox gazdaságpolitikájának következménye, lényegében békejobb nyújtása volt a Coca-Colával való szövetségkötés, hisz' a cég akkor nagyságrendekkel nagyobb beruházástól esett el a chipsadó miatt, mint amit a kormánnyal kötött partnerség jelentett. Orbán Viktor a nagy kapkodásban akkor ekképp próbálta meg kompenzálni a Fidesz hirtelen jött gazdasági ötletét.

Amíg a kormánynak szüksége volt a cégre, jól jött az együttműködés, minden rendben is volt. Majd ahogy kevésbé volt hasznos a partnerség, úgy emelkedett a chipsadó mértéke, bővült a megadóztatott termékek köre.

Nem szabad pattogni!

A Fidesz a céghez fűződő viszonya nem egyedi. Hogy csak egy példát idézzünk fel, így volt ez korábban a Telekommal is. Miután a Telekom a nőkre tett megjegyzései miatt 2015-ben kiszállt a Fidesz kedvenc zenésze, Ákos mögül, rögtön szankcióknak tűnő intézkedésekre ragadtatta magát a kormány, holott korábban példás volt a jó viszony a német kommunikációs céggel. A kormány büntetésül nekiállt szerződést bontani a Telekommal.

Persze a Telekom – talán pont ennek hatására – később megértette az idők szavát, és rendezte viszonyait a Fidesz dalnokával. A nagy egymásra találásról a kormánypropaganda szócsöve, az Origo külön cikkben is beszámolt. Mára már újra példás a kormány és a Telekom viszonya, utóbbi épp jelentős pénzért készül eladni leányvállalatát Mészáros Lőrinc üzlettársának. Minden jel szerint, aki ideológiai kérdésekben nem megy szembe a kormánnyal, hatalmas üzleteket köthet Magyarországon. A szólásszabadság meg kit érdekel?

Még hirdetik is

A napokban Budapesten is megjelentek a Coca-Cola #loveislove, azaz "a szerelem az szerelem" feliratú plakátjai, melyeken azonos nemű párok láthatók különféle szituációkban.

Security Check Required

null

Az elfogadást, a szabad szerelmet hirdető plakátok jókora felháborodást keltettek a kormányközeli online szférában, ahol a most épp keresztény demokráciának nevezett rendszer erkölcsi kereteibe nem fér bele a megértésnek ezen formája.

Orbán: Nem kell már félni, ki lehet mondani, a NER illiberális rendszer

A miniszterelnök arra vállalkozott Tusnádfürdőn, hogy megmagyarázza: miért épített ki 2010 után egy új politikai rendszert. És miért ilyen rendszert épített ki, mint amilyet. Orbán Viktor a saját politikai szisztémáját elemezve második rendszerváltásról beszélt Tusnádfürdőn, azt mondta, hogy 2006 és 2010 között erre készültek, majd a kétharmados győzelem után lépésről lépésre építették ki az új rendszert, miközben fenn kellett tartaniuk a tömegtámogatást.

Míg a PestiSrácok arról írt, hogy "már Budapestet ostromolja a homoszexuális lobbi", addig megjelent egy online petíció is, mely egyrészt a hirdető bojkottjára szólít fel, másrészt segítséget kér úgy általában a plakátok eltüntetéséhez, valamint "a gyermekeket, a családokat és az egész társadalmat megcélzó homoszexuális lobbi" megfékezésére buzdít.

A társadalmi érzékenységéről híres fideszes képviselő, Boldog István – aki legutóbb a Pride betiltását követelte a parlamentben – is bojkottra szólított fel a minap. És minden bizonnyal jelentős közérdeklődésre számot tartva azt is közölte, hogy ő maga bizony addig nem iszik kólát, nem fogyasztja Coca-Cola termékeit, amíg el nem távolítják a plakátokat Magyarországról.

#loveislove

Akárcsak a Telekom 2015-ben, a Coca-Cola is megszólalt a kormánypárti támadásokat követően hárítva a vádakat, kiállva az eredeti koncepció mellett.

"Hiszünk abban, hogy mindannyian egyenlőek vagyunk, függetlenül a nemzetiségtől, vallástól, nemtől, életkortól, etnikai származástól, beszélt nyelvtől, hobbiktól és véleményektől" – írták közleményükben.

"Ezt a kampányunkat városszerte kihelyezett plakátokkal kísérjük. A háromféle plakáton egy-egy Coca-Colát ivó pár szerepel – hetero- és homoszexuális párok egyaránt. Ezzel valóban szeretnénk üzenetet közvetíteni: a hitünket abban, hogy mindenkinek joga van a szeretetre, szerelemre; hogy a szerelem érzése ugyanaz (#loveislove). Sok reklám – nemcsak a Coca-Coláé – esetében megoszlik az emberek véleménye: van, akinek tetszik, és van, akinek nem. Természetesen tiszteletben tartjuk, ha másoknak eltér a véleménye a miénktől" – szögezi le a cég.

 

A legújabb fideszes agybajra persze hamar közéleti szereplők is reagáltak. Alföldi Róbert vagy például Ujhelyi István is a Facebookon üzent a #loveislove mottóval. (Jegyezzük meg, óriási szívességet tesz mindezzel a Fidesz a Coca-Colának. Ennél jobb ingyen reklám, mint hogy az egyik legértékesebb celeb (mármint az Alföldi) ingyen reklámozza a kólát, nem igen kell...)

A kormánypropaganda bevett kommunikációs platformjára a Coca-Cola plakátjainak megjelenésével olyan üzenet került, a cég hátteréből kifolyólag széles körben terjesztve, amely egyértelműen ellentétes a Fidesz a sulykolni kívánt értékrendjével. Vagyis nem a hivatalos kormányüzenet lepte el a köztereket.

Kapóra is jött a Coca-Cola plakátkampánya a Fidesznek. Nyár közepén épp feszültség híján volt a közélet. Hát, lehetetlen lett volna kihagyni (vagy meghagyni másnak) ezt a készen kapott lehetőséget, hogy a Fidesz újból bizonyíthassa, empátiadeficitben még mindig ők a legjobbak, és egyértelműsítsék, a kormánypropaganda nem támogatja a szabad szerelmet.

Az ellenségkreálás egyik régóta kispadon lévő, de újra meg újra játékba hozott célpontjai most a nem heteroszexuális emberek lettek, akik – ha épp nem válik be a migránsozás –, megfelelő gyűlöletkeltésre alkalmas csoportnak bizonyulnak a kormány körében.

Mi jön a migráncsozás után: tényleg a melegek lesznek a kormánypropaganda új ellenségei?

Vagy már most is azok? „Van azért példa arra - bár a statisztikák valóban elég gyenge adatokat mutatnak -, hogy emberek képesek homoszexuális hátterükkel leszámolni és heteroszexuálissá válni. Amit Ön állít, vagyis hogy ez egy determináltság, azt a kivételek cáfolják. Van kilépés belőle" - olvasható a kérdés-állítás a Mandiner en megjelent interjúban, amely Dombos Tamással készült.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.