Csak engedéllyel utazhatnak a veszprémi színészek a nagymamájukhoz

  • Varga Domokos Péter
  • 2019. szeptember 6.

Belpol

Minden színházon kívüli elfoglaltságot, „fellépést, utazást, stb.” előre be kell jelenteni.

A Veszprémi Petőfi Színház dolgozóinak minden színházon kívüli elfoglaltságot, „fellépést, utazást, stb.” előre be kell jelenteniük a művészeti titkárságon, ami aztán „engedélyeztetés után rögzítésre kerül”. (Külön felhívnánk a figyelmet a „stb.” kifejezés egyértelmű értelmezhetőségére.) A közalkalmazottaknak ezt írásban kell megtenniük, a színészeknek és művészeti munkatársaknak elegendő szóban.

A bejelentés elmulasztása fegyelmi vétség

Mindezt egy igazgatói utasítás tartalmazza, amelyet minden dolgozónak alá kellett írnia. Érthető okból a színház dolgozói ezt nem fogadták kitörő örömmel. Valószínűleg ez az intézkedés lehetett a közvetlen előzménye annak a két botrányos eseménynek, amely a közelmúltban a veszprémi teátrumra irányította a közfigyelmet. Ennek kapcsán (de nem ezért) tettek rendőrségi feljelentést Oberfrank Pál igazgató ellen. És ez állhat az interneten augusztus 30-án, a Veszprémi Petőfi Színház Társulata aláírásával megjelent nyílt levél hátterében is. A levéltől ugyan augusztus 31-én, a rendkívüli társulati ülésen részt vevők – a színház dolgozóinak mintegy fele – elhatárolódott, de mint megírtuk, ez nem jelenti azt, hogy felhőtlen volna az igazgató és a társulat viszonya.

Ez utóbbi állítást igazoló dokumentumok kerültek szerkesztőségünk birtokába. A színház egyik dolgozója május 27-én levélben fordult jogi segítségért a fenntartó önkormányzat vezetőjéhez, Porga Gyula veszprémi polgármesterhez. Ebben leírja, milyen igazgatói utasítást adott ki Oberfrank Pál. A levélben többek között az alábbi állítások szerepelnek: „Tudomásommal a jelenleg érvényben lévő törvényi előírások értelmében valóban be kell jelenteni, de nem engedélyeztetni minden dolgozónak az anyaintézményen kívüli jogviszony létrehozását, de ez nem jelenti az esetleges szabadnapon, munkaidő előtt, vagy munkaidő után történő, pl.: nagymamához való utazásra, vagy egyéb munka, vagy magánjellegű elfoglaltságra történő engedélykérést. A ’stb.-t’ egy igazgatói utasításban végképp nem tudjuk értelmezni!”

false

A levélíró úgy gondolja, a kiadott igazgatói utasítás „nagyon félreérthető, fenyegető, illetve sérti az intézményben dolgozók magánéleti, illetve személyi szabadságát”. Állítása alátámasztására mellékelte az igazgatói utasításokat. Mindkettőben egységesen szerepel, hogy a „bejelentési kötelezettség elmulasztása fegyelmi vétség”.

Veszprém polgármestere június 7-i keltezéssel válaszolt is a levélre. Korrekt jogi megfogalmazásban közölte, milyen előírások vonatkoznak a közalkalmazottak és az előadóművészek „további jogviszonyának létesítésére”, de egy szót sem ejtett arról, milyen jogszabály alapján lehet korlátozni a szabadidejüket. Mint ahogy arról sem, hogy az igazgató ezt megteheti vagy sem.

Házon belül maradt

Mindez nem sokkal azelőtt történt, hogy lejárt volna Oberfrank Pál második ötéves ciklusra szóló vezetői megbízatása. Ez a dátum 2020. január 31., ám a fenntartónak hónapokkal korábban meg kell hoznia a Petőfi Színház vezetéséről szóló döntést. A polgármesterhez elküldött levélnek és a válasznak nyilván volt utóélete, ami elég kínosan érinthette az igazgatót. Annál is inkább, mivel a mostani ciklusára szóló kinevezését is beárnyékolta egy malőr, ami persze nem gátolta meg az elsöprő fideszes többségű önkormányzatot abban, hogy bizalmat szavazzon Oberfrank Pálnak. E kellemetlen epizódot akkoriban sikerült házon belül tartani. Lapunk most utánajárt, mert úgy gondoljuk, sok tekintetben magyarázatot adhat az interneten megjelent nyílt levél megszületésére.

Oberfrank első kinevezésére 2010-ben, Bujtor István váratlan halála után került sor. A döntést akkor még a Veszprém Megyei Önkormányzat hozta, Oberfrank a megbízatást a színház akkori művészeti vezetőjével, Eperjes Károllyal együtt vállalta. Pályázott mellettük Sopsits Árpád rendező, forgatókönyvíró is, de ő a döntést hozó közgyűlésen már meg sem jelent. Oberfrank kinevezése 2015. január 31-ig szólt.

2014-ben Oberfrank Pál egyedül pályázott az igazgatói posztra, ám előtte változott a helyzet, hiszen a színház fenntartása átkerült Veszprém város önkormányzatához. 2014-ben tehát a színház vezetéséről a veszprémi közgyűlés döntött. Oberfrank addigi négy éve alatt a szakmai sikerek sem maradtak el, és nem apadt a veszprémi közönség létszáma, színház iránti szeretete sem. E körülmények ismeretében egyértelműnek tűnt, hogy ismét Oberfrank nyeri el a 2020. február 1-jéig szóló megbízatást. Ezért is inkább meglepő, ami a veszprémi önkormányzat 2014-es döntését megelőző, úgynevezett javaslattevő bizottság ülésén történt. Az ott elhangzottakról azonban nem készült jegyzőkönyv, csupán a grémium határozatát foglalták bele a közgyűlési előterjesztésbe.

Készült viszont jegyzőkönyv a 2014. szeptember 11-én tartott közgyűlésről, ez a város honlapján ma is megtalálható. A színház igazgatói pályázatát tárgyaló napirendi pont vitájának a nyilvánosság akkor nem tulajdonított nagy jelentőséget, ám utólag sok mindenre magyarázatot adhat.

A dolgozók nem szavaztak Oberfrankra

Némedi Lajos alpolgármester mint előterjesztő többek között ismertette a javaslattevő bizottság határozatát. Ebből kiderült, hatan támogatták Oberfrank kinevezését, ketten ellenezték.

Gerstmár Ferenc (LMP) és Katanics Sándor (DK) arra kérdezett rá, a javaslattevő bizottságban kik szavaztak Oberfrank kinevezése ellen. Pontosabban, Gerstmár a felszólalásában utalt arra, hogy az alpolgármester hozzászólásából kikövetkeztethető, kiké lehet a nem szavazat. És hogy még egyértelműbbé tegye feltételezését, megkérdezte, a megszokott gyakorlattól eltérően miért hiányzik az előterjesztésből az intézményben működő közalkalmazotti tanács és a szakszervezet állásfoglalása. Katanics a hozzászólásában pedig arra utalt, a színházban jelentős a fluktuáció, több, nem színész munkatársat keresnek, a közelmúltban változott a gazdasági igazgató személye is.

Oberfrank a válaszában részletesen beszélt arról, miért kellett „eltávolítania” több munkatársat. Az igazgató szerint ezek a személyek nem „kellő lelkülettel állnak (…) a színház, a művészet ügyéhez”. Konkrétan megemlítette, tudja, hogy a szakszervezet és a közalkalmazotti tanács nem szavazta meg a kinevezését. A jegyzőkönyv szerint „benne is felvetődött a kérdés, hogyan lehet tovább működtetni így egy színházat?”

Választ azonban erre ő sem adott, sőt a testületet és a kérdezőt is meggyőzhette arról, dolgozói felhatalmazás nélkül igenis jól el lehet kormányozni egy intézményt. A közgyűlés jelen lévő 17 tagja közül 16-an igennel szavaztak a kinevezésére, egy személy (Katanics Sándor) pedig tartózkodott.

Az előadói munkára koncentrálnak

Lapunk a témában Oberfrank Pál igazgatónak az alábbi kérdést tette fel: „Érvényben van-e még a május 24-én kelt, a közalkalmazottak, a színészek és a művészeti munkatársak színházon kívüli elfoglaltságának bejelentési kötelezettségéről szóló igazgatói utasítás?” Az írásos választ a Petőfi Színház országos sajtókapcsolatokért felelős munkatársától, Oláh Zsolttól kaptuk: „Társulatunk a rendőrségi feljelentés után a továbbiakban az alkotói és előadói munkára kíván koncentrálni, működését pedig a vonatkozó törvényi rendelkezéseknek megfelelően végzi, intézkedéseit azok szellemében hozza.”

Megkerestük azt a színházi személyt is, aki levélben fordult Porga Gyula polgármesterhez jogi segítséget kérve. Ő bármiféle nyilatkozattól elzárkózott, és azt kérte, a témáról készült írásban a neve ne jelenjen meg.

Figyelmébe ajánljuk

Félmosoly

E sorok írója kevés nyomasztóbb filmet látott, mint ez a számos fesztiválon (egyebek közt a cannes-in) díjazott darab. Eleinte csak kicsit kényelmetlen a társtalan és mint lassan kiderül, családtalan szülésznő története, végül azonban szinte elviselhetetlen a sorstól kizsarolt, hamis idill feszültsége.

Buffalo Soldiers

  • - turcsányi -

Van ilyen film egy rakás, egytől egyig hősköltemények. Talán csak abban különböznek, hogy némelyeknek odaírják az elejére, hogy „igaz történet alapján”, némelyeknek meg nem.

És mindenki másnak

Az előadás Ken Loach 2016-os, Cannes-ban Arany Pálma díjat nyert filmjének adaptációja. Nagy port kavart a mű, még a brit parlamentben is téma volt. A szívrohamon átesett asztalos (a színpadi adaptációban ácsmester) kilátástalan bolyongása az angol szociális és egészségügyi ellátó rendszerben ugyanis a döntéshozókkal szembeni vádiratként is felfogható.

Fénytörésben

  • Veres András

Kardos András gyakran él új könyvében (is) a skizofrénia kifejezéssel; szerinte édesapja, Pándi Pál „morális skizofréniában” élt és alkotott, a vele párhuzamba állított Fehér Ferencet pedig (akiről könyvet szándékozik írni a közeljövőben) a „szabadság-skizofrénia” jellemezte. Könyvét olvasva ő maga is úgy jelenhet meg előttünk, mintha valamifajta furcsa fénytörésben állítaná elő szövegeit.

Palotám Pesten

A Szabadság téri tőzsdepalota 1905. október 30-án kezdte meg működését egy valahai kaszárnya helyén. Az ünnepélyes avató elmaradt, és már egy hónappal a nyitás után kezdetét vették az 1907-ig eltartó átalakítási munkálatok.

Bűnözők között

Kedden frissítette az Egyesült Államok pénzügyminisztériumához tartozó Office of Foreign Assets Control, azaz a külföldiek vagyonát ellenőrző hivatal az ún. blokkolt személyek szankciós listáját, amelyen január 7-től immár Rogán Antal, a Miniszterelnöki Kabinetiroda vezetője is szerepel.

Edward Young jóslata

  • Földényi F. László

Edward Young angol költő 1759-ben Vélekedések az eredeti kompozícióról című esszéjében feltette a kérdést: „Eredetinek születve hogyan lehetséges, hogy másolatokként halunk meg?” Válasza: mert majmokként viselkedünk és egymást utánozzuk.

Hogyan vágjunk át az aknamezőn?

Mi jöjjön 2026-ban a NER bukása után – a gazdaság területén? Cikkünk első részében, melyet a Narancs előző, 2024. december 19-i számában közöltünk, tudós szerzőnk az új, kívánatos kormányzati struktúra és az aprómunka kérdéseivel foglakozott, és a kibontakozás feltételeit az euró bevezetésében, valamint a gazdasági versenysemlegesség, a jogbiztonság és a közbeszerzések tisztaságának visszaállításában jelölte meg. Mi kéne még?

Itt a vége?

Hogy mikor élt át a magyar diplomácia olyan katasztrofális hónapokat, mint 2024 második felében, mikor volt a magyar kormány olyan elszigetelt nemzetközi szinten, mint az Európai Unió Tanácsának most véget ért soros elnöksége idején – arra csak a leg­öregebbek emlékezhetnek.