Csak ügyeskedjetek – A társasági adó és a huncutságok

  • Hamvay Péter
  • 2014. december 11.

Belpol

Válaszolt az Előadó-művészeti Iroda a tao-pénzekkel kapcsolatos visszaélésekről, illetve a törvényi kiskapuk kihasználásáról írt cikkünkben feltett kérdéseinkre. Egyáltalán nem nyugodtunk meg tőle.

A vállalkozások társasági adójuk egy részét felajánlhatják a nyilvántartásba vett előadó-művészeti szervezetek számára. A színházak, zenekarok az előző évi jegybevételük 80 százalékáig vehetik igénybe ezt a – gyakorlatig költségvetési – forrást. A jegybevételt, a felhasználás jogosságát az Előadó-művészeti Iroda igazolja és ellenőrzi.

Cikkünkben kimutattuk, hogy a Román Sándor és Vona Tibor tulajdonában lévő Rivalda Stúdió Művészeti Iroda Közhasznú Nonprofit Kft. 2013-ban csaknem 1200 előadás után 3,58 milliárd forintos jegybevételt, és az azután járó 2 milliárd forintnyi tao-t gyűjtött be. Megkérdeztük, hogy az Előadó-művészeti Iroda nem találja-e különösnek, hogy a 38 fős ExperiDance társulat napi három előadást tartott egész éven át úgy, hogy a honlapjukon csak 212 előadást számoltunk meg.

A hatóság válaszából kiderül: nem lát ebben semmi rendkívülit – közlése szerint Román Sándoréknak volt prózai társulatuk is ekkoriban, székhelyükön kívül pedig napi több előadást is tartottak. Mindehhez benyújtották a szükséges dokumentumokat. De hogy hol voltak ezek az előadások vagy mi volt ez a társulat, azt máig nem tudjuk. Vona Tibor tulajdonos érdemben nem válaszolt a korábban feltett kérdésünkre.

Bűncselekménygyanús az az eset, amikor a Marosvölgyi Klára elnök vezette szegedi Nagyvilágban a Magyar Kultúráért Közhasznú Egyesület 67 milliós jegybevételt igazolt 2012-ben, és igénybe vett 42,9 millió taót. Ám a bíróságnak beadott, 2012-es közhasznúsági jelentésük szerint az összes bevételük csupán 28 millió forint volt. Megkérdeztük az Előadó-művészeti Irodát, nem tűnt-e fel számukra ez a súlyos ellentmondás. Erre azt a választ kaptuk, hogy, idéznénk: „Hatóságunknak nincs jogszabályi felhatalmazása arra, hogy a benyújtott adatokat összevesse a szervezetek közhasznúsági jelentésével, mérlegével, vagy más hatóságoknak beadott beszámolóival. A nevezett egyesület a hatóság 2013–2014 éves ellenőrzési tevében nem szerepelt.”

A hatóság válaszából kiderült, hogy csak 2013 ősze óta végeznek helyszíni ellenőrzéseket, ami kiterjed arra, hogy megvizsgálják, megtartották-e az előadásokat, hangversenyeket. Megtekintik az eredeti szerződéseket, szórólapokat is. A beküldött jegybevételi adatokat mindezek előtt külső szakértő ellenőrzi. Ugyanis az is jó biznisz, ha csak papíron tartják meg az előadásokat, és a könyvelésben szerepel a jegybevétel, hiszen utána a jegyeken szereplő összeg 80 százalékát be lehet söpörni adóforintokból. Miután a hatóság sem azt nem vizsgálja, hogy a cégek, egyesületek valóságos bevételében megjelenik-e az általuk bejelentett jegybevétel, és azt sem, hogy azután befizették-e a közterheket, így csak egy NAV-vizsgálat buktathatja le az ügyeskedőket.

Azokból is csak az amatőröket.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.