Csak ügyeskedjetek – A társasági adó és a huncutságok

  • Hamvay Péter
  • 2014. december 11.

Belpol

Válaszolt az Előadó-művészeti Iroda a tao-pénzekkel kapcsolatos visszaélésekről, illetve a törvényi kiskapuk kihasználásáról írt cikkünkben feltett kérdéseinkre. Egyáltalán nem nyugodtunk meg tőle.

A vállalkozások társasági adójuk egy részét felajánlhatják a nyilvántartásba vett előadó-művészeti szervezetek számára. A színházak, zenekarok az előző évi jegybevételük 80 százalékáig vehetik igénybe ezt a – gyakorlatig költségvetési – forrást. A jegybevételt, a felhasználás jogosságát az Előadó-művészeti Iroda igazolja és ellenőrzi.

Cikkünkben kimutattuk, hogy a Román Sándor és Vona Tibor tulajdonában lévő Rivalda Stúdió Művészeti Iroda Közhasznú Nonprofit Kft. 2013-ban csaknem 1200 előadás után 3,58 milliárd forintos jegybevételt, és az azután járó 2 milliárd forintnyi tao-t gyűjtött be. Megkérdeztük, hogy az Előadó-művészeti Iroda nem találja-e különösnek, hogy a 38 fős ExperiDance társulat napi három előadást tartott egész éven át úgy, hogy a honlapjukon csak 212 előadást számoltunk meg.

A hatóság válaszából kiderül: nem lát ebben semmi rendkívülit – közlése szerint Román Sándoréknak volt prózai társulatuk is ekkoriban, székhelyükön kívül pedig napi több előadást is tartottak. Mindehhez benyújtották a szükséges dokumentumokat. De hogy hol voltak ezek az előadások vagy mi volt ez a társulat, azt máig nem tudjuk. Vona Tibor tulajdonos érdemben nem válaszolt a korábban feltett kérdésünkre.

Bűncselekménygyanús az az eset, amikor a Marosvölgyi Klára elnök vezette szegedi Nagyvilágban a Magyar Kultúráért Közhasznú Egyesület 67 milliós jegybevételt igazolt 2012-ben, és igénybe vett 42,9 millió taót. Ám a bíróságnak beadott, 2012-es közhasznúsági jelentésük szerint az összes bevételük csupán 28 millió forint volt. Megkérdeztük az Előadó-művészeti Irodát, nem tűnt-e fel számukra ez a súlyos ellentmondás. Erre azt a választ kaptuk, hogy, idéznénk: „Hatóságunknak nincs jogszabályi felhatalmazása arra, hogy a benyújtott adatokat összevesse a szervezetek közhasznúsági jelentésével, mérlegével, vagy más hatóságoknak beadott beszámolóival. A nevezett egyesület a hatóság 2013–2014 éves ellenőrzési tevében nem szerepelt.”

A hatóság válaszából kiderült, hogy csak 2013 ősze óta végeznek helyszíni ellenőrzéseket, ami kiterjed arra, hogy megvizsgálják, megtartották-e az előadásokat, hangversenyeket. Megtekintik az eredeti szerződéseket, szórólapokat is. A beküldött jegybevételi adatokat mindezek előtt külső szakértő ellenőrzi. Ugyanis az is jó biznisz, ha csak papíron tartják meg az előadásokat, és a könyvelésben szerepel a jegybevétel, hiszen utána a jegyeken szereplő összeg 80 százalékát be lehet söpörni adóforintokból. Miután a hatóság sem azt nem vizsgálja, hogy a cégek, egyesületek valóságos bevételében megjelenik-e az általuk bejelentett jegybevétel, és azt sem, hogy azután befizették-e a közterheket, így csak egy NAV-vizsgálat buktathatja le az ügyeskedőket.

Azokból is csak az amatőröket.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.