Csak ügyeskedjetek – A társasági adó és a huncutságok

  • Hamvay Péter
  • 2014. december 11.

Belpol

Válaszolt az Előadó-művészeti Iroda a tao-pénzekkel kapcsolatos visszaélésekről, illetve a törvényi kiskapuk kihasználásáról írt cikkünkben feltett kérdéseinkre. Egyáltalán nem nyugodtunk meg tőle.

A vállalkozások társasági adójuk egy részét felajánlhatják a nyilvántartásba vett előadó-művészeti szervezetek számára. A színházak, zenekarok az előző évi jegybevételük 80 százalékáig vehetik igénybe ezt a – gyakorlatig költségvetési – forrást. A jegybevételt, a felhasználás jogosságát az Előadó-művészeti Iroda igazolja és ellenőrzi.

Cikkünkben kimutattuk, hogy a Román Sándor és Vona Tibor tulajdonában lévő Rivalda Stúdió Művészeti Iroda Közhasznú Nonprofit Kft. 2013-ban csaknem 1200 előadás után 3,58 milliárd forintos jegybevételt, és az azután járó 2 milliárd forintnyi tao-t gyűjtött be. Megkérdeztük, hogy az Előadó-művészeti Iroda nem találja-e különösnek, hogy a 38 fős ExperiDance társulat napi három előadást tartott egész éven át úgy, hogy a honlapjukon csak 212 előadást számoltunk meg.

A hatóság válaszából kiderül: nem lát ebben semmi rendkívülit – közlése szerint Román Sándoréknak volt prózai társulatuk is ekkoriban, székhelyükön kívül pedig napi több előadást is tartottak. Mindehhez benyújtották a szükséges dokumentumokat. De hogy hol voltak ezek az előadások vagy mi volt ez a társulat, azt máig nem tudjuk. Vona Tibor tulajdonos érdemben nem válaszolt a korábban feltett kérdésünkre.

Bűncselekménygyanús az az eset, amikor a Marosvölgyi Klára elnök vezette szegedi Nagyvilágban a Magyar Kultúráért Közhasznú Egyesület 67 milliós jegybevételt igazolt 2012-ben, és igénybe vett 42,9 millió taót. Ám a bíróságnak beadott, 2012-es közhasznúsági jelentésük szerint az összes bevételük csupán 28 millió forint volt. Megkérdeztük az Előadó-művészeti Irodát, nem tűnt-e fel számukra ez a súlyos ellentmondás. Erre azt a választ kaptuk, hogy, idéznénk: „Hatóságunknak nincs jogszabályi felhatalmazása arra, hogy a benyújtott adatokat összevesse a szervezetek közhasznúsági jelentésével, mérlegével, vagy más hatóságoknak beadott beszámolóival. A nevezett egyesület a hatóság 2013–2014 éves ellenőrzési tevében nem szerepelt.”

A hatóság válaszából kiderült, hogy csak 2013 ősze óta végeznek helyszíni ellenőrzéseket, ami kiterjed arra, hogy megvizsgálják, megtartották-e az előadásokat, hangversenyeket. Megtekintik az eredeti szerződéseket, szórólapokat is. A beküldött jegybevételi adatokat mindezek előtt külső szakértő ellenőrzi. Ugyanis az is jó biznisz, ha csak papíron tartják meg az előadásokat, és a könyvelésben szerepel a jegybevétel, hiszen utána a jegyeken szereplő összeg 80 százalékát be lehet söpörni adóforintokból. Miután a hatóság sem azt nem vizsgálja, hogy a cégek, egyesületek valóságos bevételében megjelenik-e az általuk bejelentett jegybevétel, és azt sem, hogy azután befizették-e a közterheket, így csak egy NAV-vizsgálat buktathatja le az ügyeskedőket.

Azokból is csak az amatőröket.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.