A vállalkozások társasági adójuk egy részét felajánlhatják a nyilvántartásba vett előadó-művészeti szervezetek számára. A színházak, zenekarok az előző évi jegybevételük 80 százalékáig vehetik igénybe ezt a – gyakorlatig költségvetési – forrást. A jegybevételt, a felhasználás jogosságát az Előadó-művészeti Iroda igazolja és ellenőrzi.
Cikkünkben kimutattuk, hogy a Román Sándor és Vona Tibor tulajdonában lévő Rivalda Stúdió Művészeti Iroda Közhasznú Nonprofit Kft. 2013-ban csaknem 1200 előadás után 3,58 milliárd forintos jegybevételt, és az azután járó 2 milliárd forintnyi tao-t gyűjtött be. Megkérdeztük, hogy az Előadó-művészeti Iroda nem találja-e különösnek, hogy a 38 fős ExperiDance társulat napi három előadást tartott egész éven át úgy, hogy a honlapjukon csak 212 előadást számoltunk meg.
A hatóság válaszából kiderül: nem lát ebben semmi rendkívülit – közlése szerint Román Sándoréknak volt prózai társulatuk is ekkoriban, székhelyükön kívül pedig napi több előadást is tartottak. Mindehhez benyújtották a szükséges dokumentumokat. De hogy hol voltak ezek az előadások vagy mi volt ez a társulat, azt máig nem tudjuk. Vona Tibor tulajdonos érdemben nem válaszolt a korábban feltett kérdésünkre.
Bűncselekménygyanús az az eset, amikor a Marosvölgyi Klára elnök vezette szegedi Nagyvilágban a Magyar Kultúráért Közhasznú Egyesület 67 milliós jegybevételt igazolt 2012-ben, és igénybe vett 42,9 millió taót. Ám a bíróságnak beadott, 2012-es közhasznúsági jelentésük szerint az összes bevételük csupán 28 millió forint volt. Megkérdeztük az Előadó-művészeti Irodát, nem tűnt-e fel számukra ez a súlyos ellentmondás. Erre azt a választ kaptuk, hogy, idéznénk: „Hatóságunknak nincs jogszabályi felhatalmazása arra, hogy a benyújtott adatokat összevesse a szervezetek közhasznúsági jelentésével, mérlegével, vagy más hatóságoknak beadott beszámolóival. A nevezett egyesület a hatóság 2013–2014 éves ellenőrzési tevében nem szerepelt.”
A hatóság válaszából kiderült, hogy csak 2013 ősze óta végeznek helyszíni ellenőrzéseket, ami kiterjed arra, hogy megvizsgálják, megtartották-e az előadásokat, hangversenyeket. Megtekintik az eredeti szerződéseket, szórólapokat is. A beküldött jegybevételi adatokat mindezek előtt külső szakértő ellenőrzi. Ugyanis az is jó biznisz, ha csak papíron tartják meg az előadásokat, és a könyvelésben szerepel a jegybevétel, hiszen utána a jegyeken szereplő összeg 80 százalékát be lehet söpörni adóforintokból. Miután a hatóság sem azt nem vizsgálja, hogy a cégek, egyesületek valóságos bevételében megjelenik-e az általuk bejelentett jegybevétel, és azt sem, hogy azután befizették-e a közterheket, így csak egy NAV-vizsgálat buktathatja le az ügyeskedőket.
Azokból is csak az amatőröket.