Csak ügyeskedjetek – A társasági adó és a huncutságok

  • Hamvay Péter
  • 2014. december 11.

Belpol

Válaszolt az Előadó-művészeti Iroda a tao-pénzekkel kapcsolatos visszaélésekről, illetve a törvényi kiskapuk kihasználásáról írt cikkünkben feltett kérdéseinkre. Egyáltalán nem nyugodtunk meg tőle.

A vállalkozások társasági adójuk egy részét felajánlhatják a nyilvántartásba vett előadó-művészeti szervezetek számára. A színházak, zenekarok az előző évi jegybevételük 80 százalékáig vehetik igénybe ezt a – gyakorlatig költségvetési – forrást. A jegybevételt, a felhasználás jogosságát az Előadó-művészeti Iroda igazolja és ellenőrzi.

Cikkünkben kimutattuk, hogy a Román Sándor és Vona Tibor tulajdonában lévő Rivalda Stúdió Művészeti Iroda Közhasznú Nonprofit Kft. 2013-ban csaknem 1200 előadás után 3,58 milliárd forintos jegybevételt, és az azután járó 2 milliárd forintnyi tao-t gyűjtött be. Megkérdeztük, hogy az Előadó-művészeti Iroda nem találja-e különösnek, hogy a 38 fős ExperiDance társulat napi három előadást tartott egész éven át úgy, hogy a honlapjukon csak 212 előadást számoltunk meg.

A hatóság válaszából kiderül: nem lát ebben semmi rendkívülit – közlése szerint Román Sándoréknak volt prózai társulatuk is ekkoriban, székhelyükön kívül pedig napi több előadást is tartottak. Mindehhez benyújtották a szükséges dokumentumokat. De hogy hol voltak ezek az előadások vagy mi volt ez a társulat, azt máig nem tudjuk. Vona Tibor tulajdonos érdemben nem válaszolt a korábban feltett kérdésünkre.

Bűncselekménygyanús az az eset, amikor a Marosvölgyi Klára elnök vezette szegedi Nagyvilágban a Magyar Kultúráért Közhasznú Egyesület 67 milliós jegybevételt igazolt 2012-ben, és igénybe vett 42,9 millió taót. Ám a bíróságnak beadott, 2012-es közhasznúsági jelentésük szerint az összes bevételük csupán 28 millió forint volt. Megkérdeztük az Előadó-művészeti Irodát, nem tűnt-e fel számukra ez a súlyos ellentmondás. Erre azt a választ kaptuk, hogy, idéznénk: „Hatóságunknak nincs jogszabályi felhatalmazása arra, hogy a benyújtott adatokat összevesse a szervezetek közhasznúsági jelentésével, mérlegével, vagy más hatóságoknak beadott beszámolóival. A nevezett egyesület a hatóság 2013–2014 éves ellenőrzési tevében nem szerepelt.”

A hatóság válaszából kiderült, hogy csak 2013 ősze óta végeznek helyszíni ellenőrzéseket, ami kiterjed arra, hogy megvizsgálják, megtartották-e az előadásokat, hangversenyeket. Megtekintik az eredeti szerződéseket, szórólapokat is. A beküldött jegybevételi adatokat mindezek előtt külső szakértő ellenőrzi. Ugyanis az is jó biznisz, ha csak papíron tartják meg az előadásokat, és a könyvelésben szerepel a jegybevétel, hiszen utána a jegyeken szereplő összeg 80 százalékát be lehet söpörni adóforintokból. Miután a hatóság sem azt nem vizsgálja, hogy a cégek, egyesületek valóságos bevételében megjelenik-e az általuk bejelentett jegybevétel, és azt sem, hogy azután befizették-e a közterheket, így csak egy NAV-vizsgálat buktathatja le az ügyeskedőket.

Azokból is csak az amatőröket.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.