Cser-Palkovics András élesen bírálta, hogy a kormány elvesz Paks költségvetéséből

  • narancs.hu
  • 2024. augusztus 14.

Belpol

Ismét belső kritikusként szólalt meg Székesfehérvár polgármestere.

Mivel a kormány egyetlen rendelettel különleges gazdasági övezetté nyilvánította a kormány a paksi atomerőmű területét, és a megyei önkormányzat hatókörébe helyezte az atomerőmű működését, Paks elveszíti a költségvetésének jelentős részét. Talán nem függetlenül attól, hogy Pakson a Paksi Deák Ferenc Egyesület jelöltje, Heringes Anita nyerte a polgármesterválasztást a fideszes Szabó Péterrel szemben. A leköszönő polgármester nem volt hajlandó kijelenteni, hogy az intézkedés rosszat tesz Paksnak, sőt, kijelentette, hogy egyetért az elvonással.

Cser-Palkovics András, Székesfehérvár fideszes polgármestere azonban nem tud egyetérteni „semmilyen kormányzati intézkedéssel”, ami „szinte egyik napról a másikra, egy költségvetési év közben, előzetes egyeztetés, konzultáció nélkül, egyoldalúan von el forrásokat egy vagy több önkormányzattól”. Az Indexnek a polgármester azt is elmondta, hogy egy hasonló elvonást Székesfehérvár is megérezne.

„Ez egy település működőképességét teheti kockára. Olyan alapvető szolgáltatásokat veszélyeztethet, mint például a bölcsőde, óvoda, szociális intézmények. Ezeket ugyanis ma már elsősorban nem az állami támogatásból, hanem az iparűzési adóból működtetik az önkormányzatok”

– mondta Cser-Palkovics, aki nem mondta ki, hogy épp a polgármesterváltás okozta a paksiak vesztét, csak úgy fogalmazott: „Az intézkedés időzítését is szerencsétlennek tartom, hiszen arra alig pár héttel egy önkormányzati választást követően és a polgárok által egy demokratikus választás keretében bizalmat kapó új testület megalakulása előtt kerül sor.”

Cser-Palkovics azt is aláhúzta, hogy „a lokális közösségnek joga van azon javak egy részét magánál tartani, felhasználásáról az önkormányzatiság alapján helyben dönteni, melyeket maga is termelt meg”, és egy ipari centrum által megtermelt helyi adót nem méltányos elvenni, hiszen „az iparból eredő problémákat – közlekedési, környezetvédelmi – és a kockázatokat, esetleges veszélyeket” a helyiek viselik.

A fideszes polgármester belső kritikájában némi álnaivitást érzünk, hiszen Cser-Palkovics azt szorgalmazza, hogy az önkormányzati feladatellátási és finanszírozási rendszert gondolják újra, hiszen „már régóta megérett az átgondolásra és érdemi, szakmai reformra is”. Azt azonban nem hangoztatja, hogy a Fidesz évek óta az önkormányzatiság leépítésére törekszik.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.