Hatósági asszisztálás a médiapiac letarolásához

Dísznek vannak

  • Keller-Alánt Ákos
  • 2017. szeptember 16.

Belpol

A médiahatóság és a versenyhivatal 2010 után végig asszisztált a médiapiac fideszes bedarálásához. Az új médiatörvény is lehetőséget adott volna a beavatkozásra, ám a párthűség mindent felülír.

Orbán Viktor szerint a rendszerváltás után baloldali túlsúly alakult ki a magyar médiában, és már első kormányra kerülésekor meghirdette a „médiaegyensúly” megteremtésének politikáját. Később részben a „balliberálisnak” nevezett médiának tudta be a Fidesz a 2002-es választási vereségét is.

A második Orbán-kormány 2010 utáni egyik első intézkedése a médiatörvény átírása volt – ebből kerekedett első nemzetközi botránya is, de ez ágyazott meg annak is, hogy a magyar sajtó jelentős része néhány Orbánhoz hű „vállalkozó” kezébe kerüljön. Ez év elején pedig Simicska Lajos arról beszélt a 24.hu-nak, hogy Orbán gondosan eltervezte a média teljes átalakítását. A miniszterelnök volt barátja felidézte, hogy a 2014-es választási győzelem másnapján Orbán „felvázolt egy komplett médiaprogramot médiaadóstul, mindenestül”; a terv részeként például az RTL Klubot a Roszatom pénzéből vásárolták volna föl Simicska szerint. E beszélgetést követően nem sokkal – részben éppen az oroszokhoz való közeledés miatt – Simicska összeveszett Orbánnal. Ez a fordulat azonban csak lassította a dolgokat, a média fideszes átalakítása mára jórészt megvalósult. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH), valamint a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) pedig aktívan hozzájárult ahhoz, hogy Mészáros Lőrinc, Andy Vajna és Habony Árpád teljesen letarolhatták a hazai médiapiacot.

 

A Népszabadság bedarálása

Az új médiatörvény első próbája a Ringier és az Axel Springer (AS) magyar leányvállalatainak fúziója volt. A két kiadó korábban bejelentette egyesülési szándékát a GVH-nál. A 2010-ben elfogadott médiatörvény azonban az NMHH Médiatanácsának hatáskörébe utalta a médiával kapcsolatos döntéseket. A törvény értelmében a szakhatósági eljárást a már folyamatban lévő ügyekre is alkalmazni kellett. A szándékosság egyértelműnek tűnik, hiszen akkor csak a Ringier–Axel Springer-fúzió volt terítéken, így arról is az újonnan alapított, fideszes káderekkel feltöltött Médiatanács dönthetett. A Médiatanács feladatát viszont csak egyetlen mondat szabályozza a törvényben: azt kell mérlegelnie, hogy egy összeolvadás után is biztosított-e a lakosság sokszínű tájékozódáshoz való joga. Amennyiben sérül e jog, akkor a felvásárláshoz való hozzájárulást megtagadhatja. A Médiatanács 2011-ben a tervezett módon nem engedélyezte a Ringer–AS-fúziót, az indoklás pedig mai szemmel nézve igen tanulságos: „A médiakoncentráció foka és a plurális médiarendszer között érdemi összefüggés van, ugyanis a magas médiakoncentráció csökkenti a tartalomkínálat sokszínűséget, a vélemények pluralitását, illetve mindezek hatására a kommunikációs jólétet a társadalomban. A tulajdoni koncentráció magában hordozza az egyoldalú közvélemény kialakulásának veszélyét azáltal, hogy a tájékoztatásból, véleményformálásból bizonyos szempontokat kizár, vagy kisebb súllyal jelenít meg. A tulajdoni koncentráció olyan környezetet teremthet, amely előnyben részesíti a reklámpiac monopolizálását, korlátozza az új piaci szereplők megjelenését, valamint a médiatartalom egységesüléséhez vezethet, ezáltal elfojtja az ágazaton belüli kreativitást és vállalkozói kedvet is.” Azóta a Médiatanács mintha elfelejtette volna ezt az érvelést.

A hatóság 2011 elején úgy határozott, hogy a nyomtatott sajtó szerkezetét érintő alapvető ügyekben kizárólag az NMHH elnöke – akkor Szalai Annamária – dönthet. Az évekig tartó vizsgálat után ő pedig úgy határozott, hogy csak akkor engedélyezi a két cég magyarországi érdekeltségeinek összeolvadását, ha az új kiadó megszabadul a Népszabadságtól, a Világ­gazdaságtól, a Nemzeti Sporttól, valamint 8 megyei napilapjától és a Ringier-nyomdától. Így vevőt kellett találni erre a portfólióra. A vevő a sokáig rejtélyes motivációjú osztrák Heinrich Pecina lett, aki 2014-ben megalapította a Mediaworksöt, hogy átvegye a fenti lapokat. Már ekkor politikai szándékot sejtettek Pecina mögött: a Népszabadság eladása nem történhetett meg a kormány jóváhagyása nélkül, a médiaügyeket pedig akkor a kormányzati kommunikációért ma is felelős Rogán Antal vitte. Az igaz ugyan, hogy a végül a Mediaworkshöz került lapokon túl a Blikket és egy sor színes magazint is magában foglaló Ringier–AS kiadót talán a GVH is túl erősnek találta volna, de a versenyhivatal valószínűleg más szempontokat vett volna figyelembe a vizsgálat során. A végeredmény így az lett, hogy a Ringier–AS kezében egy sor jól jövedelmező, de politikailag kevéssé fontos magazin maradt, míg a Mediaworksnél összpontosult a politikai portfólió.

A Mediaworks tavaly nyáron felvásárolta a 6 helyi napilapot kiadó Pannon Lapok Társaságát (PLT) a német Funke-csoporttól. Több jel is arra utalt, hogy ekkor már nem Pecina volt a Mediaworks valódi tulajdonosa, a háttérben Mészáros Lőrincet, Orbán Viktor egyik legfőbb bizalmasát lehetett sejteni (lásd: Semmi sem drága, Magyar Narancs, 2016. október 27.). A felvásárlás anyagi hátterét az addigra kormányközelbe került MKB biztosította. A PLT megszerzéséhez szükség volt a Médiatanács és a GVH engedélyére is, mivel mind a Mediaworks, mind a PLT árbevétele (16, illetve 9 milliárd forint) meghaladta a törvényben megszabott szintet. A Médiatanács pár hét alatt meg is hozta döntését: a Mediaworks és a PLT összeolvadásával csupán a megyei lapokkal egymillió olvasót elérő vállalkozás létrejötte nem sérti a sokszínű tájékozódáshoz való jogot, így szabad utat kapott a fúzió. A Mérték Médiaelemző Műhely adatigénylése nyomán pedig kiderült, mennyire volt beható a Médiatanács előzetes vizsgálata: semennyire. A hatóság ugyanis elemzés és indoklás nélküli „egyszerűsített döntést” hozott, mondván „a hatóság a kérelemnek teljes egészében helyt ad, és az ügyben nincs ellenérdekű ügyfél”. Polyák Gábor, a Mérték vezetője szerint kétségtelen, hogy a közigazgatási eljárási törvény lehetőséget ad az indoklás nélküli, egyszerűsített döntés meghozatalára, ám e kitétel alkalmazása ilyen horderejű döntéseknél a „jogintézmény megcsúfolása”.

 

Kívánatos döntések, indoklás nélkül

A Médiatanács döntése után a GVH is azonnal rábólintott az ügyletre. Ezt (és a Népszabadság megszüntetését) követően szinte azonnal fel is vásárolta a Mediaworksöt az Opimus – a hatóságok egy hét alatt engedélyezték ezt az akciót. Amikor aztán Mészáros – immár az Echo Tv tulajdonosaként – hivatalosan is a nevére vette a kiadót, maga kért a Médiatanácstól szakhatósági állásfoglalást, ám az még csak szakvéleményt sem adott ki.

A Mediaworks–PLT-ügylet óta annyira bejött az egyszerűsített döntéshozatal a Médiatanácsnak, hogy a Karas Monika vezette öttagú testület (Auer János, Kollarik Tamás, Koltay András, Vass Ágnes) azóta is indoklás nélkül engedélyezi a felvásárlásokat. A Narancs médiaügyekben járatos egyik forrása úgy fogalmazott, hogy Médiatanács ma már a „Rogán Antal vezette Miniszterelnöki Kabinetiroda kihelyezett egységeként működik, és a minisztériumban is ennek megfelelően kezelik”. A kényes döntéseket minél gyorsabban meg kell hoznia a testületnek, hiszen az idő szorít. A 2010-ben felállt Médiatanács tagjainak mandátuma 2019-ben lejár, és ha jövőre a választásokon a Fidesz nem szerez kétharmadot, akkor az új tagok kinevezéséről egyezkedni kell az ellenzékkel. Ennek megfelelően – és ezt két egymástól független forrás is említette a Narancsnak – a döntések nem is a Médiatanácsban születnek. A Médiatanács tagjai állítólag az utolsó pillanatban tudják meg, hogy hamarosan határozni kell egy-egy, a kormánynak fontos kérdésben. A döntés eredményét megkapják előre, zárt borítékban, és senki nem mer még csak kérdezni sem, mert tudják, hogy az akadékoskodással a saját egziszten­­­ci­á­­jukat kockáztatják. A döntéshozatalt firtató kérdéseinket elküldtük az NMHH-nak, tőlük azonban lapzártáig nem érkezett válasz. A Médiatanács egyik, neve elhallgatását kérő tagja annyit elmondott a Narancsnak, hogy a zárt borítékos híresztelés túlzás, majd hozzátette: „Azt viszont nem állítanám, hogy nem fordult elő olyan, hogy finom vagy kevésbé finom módszerekkel ne jelezték volna előre fentről, mi a kívánatos döntés. Ez csak akkor probléma, ha az ember nem ért egyet azzal, amit kérnek tőle. De úgy gondolom, ez a közigazgatásban mindenütt így működik.”

A Médiatanácsban és a környékén vannak ugyan profi jogászok, akik a döntéseket szakszerűen meg tudják fogalmazni, de a döntéshozatalt valószínűleg megkönnyíti, hogy forrásaink szerint Karas Monika nem tartozik közéjük. Őt legfeljebb közepes képességű ügyvédnek tartják, aki korábban a Magyar Nemzet jogi képviselője volt. Emiatt sokan Simicskához kötötték, pedig inkább Liszkay Gábor embere, utóbbi ma a Mediaworks elnök-vezérigazgatója és a Magyar Idők tulajdonosa.

Mészáros Lőrinc tulajdonában már majdnem 200 újság van, júliusban a Nógrád Megyei Hírlapot és a ForForTwo futballmagazint húzta be a felcsúti polgármester. A megyei lapok felvásárlásának engedélyezését az utóbbi időben a Médiatanács azzal indokolta, hogy korábban is egy lap volt egy megyében, és attól, hogy az tulajdonost vált, a médiapluralizmus nem csorbul. A legutóbbi felvásárlások ügyében pedig a GVH nem is illetékes: a Mediaworks ugyanis nem a lapokat kiadó vállalatokat vásárolta fel, hanem az újságok kiadási jogát szerezte meg, ez pedig nem tartozik a versenyhivatal hatáskörébe. A Mediaworksnél jelenleg azzal vannak elfoglalva, hogy egy cégbe szervezzék az összes lapot, de nem lenne meglepő, ha lassan a többi megyei napilap is Mészároshoz kerülne. A Népszabadságot bezáró Pecina ugyanis júliusban megvette a három megyei lapot kiadó Russmediát, Andy Vajna pedig a Borsot, és a két legnagyobb példányszámú vidéki napilapot (Kisalföld, Délmagyarország) is megjelentető Lapcomot. Liszkay Gábor maga jelezte, hogy hamarosan eladja a Magyar Időket a Mediaworksnek.

Hasonló a döntési mechanizmus Andy Vajna terjeszkedésénél is. A filmügyi kormánybiztos azután kezdett médiafelvásárlásba, hogy megszerezte az évi többmilliárdos biztos bevételt hozó kaszinóbiznisz majdnem egészét. Övé lett a Tv2, megvette a Lapcomot, de az igazi terepe a rádiós terjeszkedés. Miután jogi problémák miatt a Médiatanács még nem írta ki az országos kereskedelmi rádióknak szóló pályázatot, Vajnáék találtak egy kiskaput. A budapesti Rádió 1 körzeti szolgáltató, így nem vásárolhatna fel akármennyi helyi frekvenciát. A helyi adókat viszont korlátozás nélkül hálózatba kapcsolhatja, a megkötés mindössze annyi, hogy csak napi 20 órában lehet ugyanazt sugározni mindenhol. A Rádió 1 már 22 körzetben fogható, a hatósugara pedig folyamatosan nő az évtizedes múltú, helyben fontos szerepet betöltő adók kárára. Azt, hogy a Médiatanács mire hivatkozva adja Vajnának egymás után a frekvenciákat, indoklás híján nem tudni. Polyák Gábor arra hívta fel a figyelmet, hogy a 2010 előtti médiaszabályozás kimondta: akinek van egy országos televíziója, az más médiát nem tulajdonolhat. Az új törvény ilyen kitételt nem tartalmaz, de Polyák szerint egy-egy helyi döntést meg lehet támadni. Győrben például Vajnáé a helyi rádió és a napilap is. A konkrét eseten túl is találhatna fogást a Médiatanács a Fidesz terjeszkedésén, ha a felvásárlásoknál nemcsak tulajdonosi összefonódást vizsgálná, hanem a szerkesztői gyakorlatot is, mondta Polyák a Narancsnak. „A megyei lapok anyagainak többsége egy központi szerkesztőségben készül, de az is napi gyakorlat, hogy a különböző tulajdonban lévő fideszes orgánumok szinte szó szerint veszik át egymás anyagait. Egyértelmű, hogy ezzel sérült a sokszínű tájékozódáshoz való jog.”

 

Mellőzött szempontok

Attól, hogy a Médiatanács zöld jelzést ad egy üzletnek, a GVH közbeavatkozhatna, ám a versenyhivatal nem szól bele a politikailag kényes ügyletekbe. Azt pedig, hogy az Opimus–Mediaworks-felvásárlást milyen indokkal hagyta jóvá a GVH, szintén nem lehet tudni, mert az erre vonatkozó döntést nem adták ki. A versenyhivatal alapvetően azt vizsgálja, hogy egy felvásárlás nyomán létrejön-e olyan erőfölény, amely zavart okoz az adott piaci szegmens működésében. Egy versenyjogban otthonosan mozgó, de névtelenséget kérő forrás arról tájékoztatta a Narancsot, hogy a mostani döntéseknél az a GVH trükkje, hogy olyan szélesen értelmezik a piaci szegmenseket, amennyire csak lehet. A lapfelvásárlásoknál például nem a napilapokat vagy a helyi sajtót tekintik érintett szegmensnek, hanem odasorolják az elektronikus médiát (tévé, rádió) és az interneten elérhető tartalmakat is. Így a GVH értelmezésében a médiapiac szinte végtelen nagyságú, tehát a piactorzító befolyás elérése jószerivel lehetetlen.

Mészáros Lőrinc terjeszkedését a médiapiacon kívül is lehetne vizsgálni. Felvásárlás esetén két vállalkozásnak korábban csak akkor kellett a GVH-hoz fordulnia, ha összesített árbevételük meghaladta a 15 milliárd forintot. Az új szabályozás szerint azonban, ha a vásárló cég árbevétele meghaladja az 5 milliárd forintot, a GVH maga is indíthat eljárást „akár váratlan rajtaütéssel”. Egy fúzió esetén pedig nemcsak azt lehet vizsgálni, hogy az aktuális piacon mekkora torzulás jön létre, hanem az úgynevezett portfólióhatást is – magyarázta forrásunk. Ekkor azt nézik, hogy a felvásárlás után az egy tulajdonosi körbe tartozó, de egymástól független részpiacokon működő cégek összekapcsolása milyen hatással van a gazdaság egészére „Ezen az alapon – így a szakértő – szinte mindennap indulhatna GVH-eljárás Mészáros Lőrinc valamely cége ellen. Fogalmazzunk úgy, hogy a GVH nem elég gondosan végzi a munkáját.”

Amikor közbeléptek

Az RTL Klub tavaly jelentette be, hogy megvásárolná a Centrál Digitális Média (CDM) 30 százalékát, és irányítási jogot is szerezne a 24.hu kiadójában. A Médiatanács idén januárban 18 oldalas indoklásában elutasította a kérelmet. A tanács határozatát Gálik Mihály és Polyák Gábor a Fundamentum őszi számában megjelenő tanulmányában elemzi. A szerzők szerint a Médiatanács indoklása sok helyen szakmaiatlan, és több kérdést is felvet. A hatóság csak a tévés és internetes piacra gyakorolt hatást vizsgálta, pedig véleménybefolyásolási szempontból ide tartozik a rádiós és a nyomtatott lapok piaca is (ellentétben a versenyjogi szemponttal, ahol szakmai szempontok szerint a különböző csatornákat külön kellene kezelni – K.-A. Á.). A Médiatanács által hivatkozott, a döntést alátámasztó vizsgálatok Polyákék szerint nem megbízhatóak, és módszertani hibákat is feltártak az indoklásban. Sok megállapításnál pedig még ennyi hivatkozás sincs, vizsgálatok helyett feltételezésekre alapozva döntöttek az elutasításról – írják a szerzők. Mivel a Médiatanács megtagadta az RTL–CDM-fúziót, ezt követően formálisan a GVH-nak sem maradt más választása, mint elutasítani a kérelmet.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.