Lehet lobogtatni – EBESZ-jelentés: a Fidesznek lejtett a pálya áprilisban

Belpol

Komoly kritikát fogalmazott meg az áprilisi országgyűlési választásokról az Európai Biztonsági és Együttműködési Szervezet (EBESZ) jelentése, de a dokumentumnak elsősorban politikai jelentősége van, semmi nem kötelezi a kormányt az egyenlőtlen játékszabályok megváltoztatására.

"A kormányzó pártok jogosulatlan előnyt élveztek" - állapítja meg már első oldalán az EBESZ Demokratikus Intézmények és Emberi Jogok Irodájának (Office for Democratic Institutions and Human Rights, ODIHR) magyarországi választásokról szóló jelentése. A mintegy 30 oldalas dokumentum tartalmaz pozitív megállapításokat is - a választópolgárok előtt valós alternatívák álltak, a választási szervek hatékonyan, a határidőket betartva dolgoztak -, összességében mégis visszaigazolja az országgyűlési voksolás tisztaságát a választási szabályok egyoldalú módosítása óta féltő ellenzéki pártok és civil szervezetek aggodalmait. De hogyan készült a jelentés, és mi következik belőle?

Korlátozott, de alapos

Magyarország az 57 tagot számláló EBESZ tagjaként köteles minden választás előtt megfigyelő missziót hívni a szervezettől. A Külügyminisztérium ezt idén is megtette, így az ODIHR munkatársai januárban úgynevezett igényfelmérő látogatásra érkeztek hazánkba, majd úgy döntöttek, hogy az április 6-i választásra korlátozott megfigyelő missziót küldenek. A korlátozott megfigyelés értelmében az EBESZ nem követte szisztematikusan figyelemmel a szavazatszámlálás folyamatát, ami annak fényében érthető is, hogy előre látni lehetett: a választások tisztaságát nem a konkrét csalások, hanem az egyoldalúan módosított szabályozási környezet veszélyezteti. A delegáció március 5-től április 14-ig tartózkodott Magyarországon 12 szakértővel és 10 hosszú távú megfigyelővel. Egy ötfős csoport kiterjedt médiaelemzést is végzett (Interjúnkat a misszióvezető Audrey Gloverrel lásd: "A média nyugtalanító eleme a választásoknak", magyarnarancs.hu).

Abban, hogy az áprilisi választás szabad és tisztességes volt-e, a július 11-én közzétett jelentés nem foglal állást, Audrey Glover egy korábbi sajtótájékoztatóján kifejezetten visszautasította az erre vonatkozó újságírói kérdést. A visszafogottság ugyanakkor több beszélgetőpartnerünk szerint is előnyére válik az anyagnak, így azokkal is elfogadtathatja a választási szabályok kritikáját, akik szerint a belföldi ellenzék csak önös érdekei miatt támadja a kormányt. A jelentés megállapításai lózungok hiányában is elég súlyosak, Eörsi Mátyás (DK) szerint gyakorlatilag példátlanok az EU-ban, egyedül a bolgár választásokkal kapcsolatban fogalmazott meg hasonló problémákat az EBESZ, de ott sem ilyen mértékben. A jelentés inkább a tőlünk keletre fekvő országokban, Azerbajdzsánban, Oroszországban, Türkmenisztánban megszokotthoz hasonlító felvetésekkel dolgozik. Mráz Attila, a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) politikai részvételi jogok szakértője szerint az EBESZ saját standardjaival összemérve is igen elmarasztalók a jelentés állításai, több helyen explicit módon is megjelenik, hogy Magyarország megsértette a szervezet 1990-es koppenhágai dokumentumának bizonyos paragrafusait.

Az EBESZ megemlíti, hogy csak a "győzteskompenzáció" újonnan bevezetett elve 6 pluszmandátumot és ezzel kétharmados többséget eredményezett a Fidesz-KDNP-nek (az elv azt jelenti, hogy az egyéni választókerületekben nemcsak a vesztes jelöltre leadott szavazatok, hanem a győztes jelöltre érkező, a győzelemhez nem feltétlenül szükséges voksok is töredékszavazatként hasznosulnak). Hasonlóképp problémásnak látja a nemzetközi szervezet az állam és a kormánypártok összemosódását a kampánytevékenységekben, a kampányfinanszírozás reformját pedig nem tartja elégségesnek, mert nem rendezi például a harmadik fél, mondjuk a CÖF kampányának problémáját. A médiaviszonyok elemzését igen kiterjedt módon végezték el az EBESZ-ODIHR munkatársai: nemcsak azt kritizálták, hogy az általuk figyelt 10 országos médiatermékből 6 a kormánypártok felé húzott, hanem említették a Fidesz-közeli médiatulajdonosokat, az állami hirdetések egyenlőtlen elosztását, a Médiahatóság függetlenségének hiányát és a médiatörvénynek a politikai beszédet potenciálisan korlátozó passzusait is. Azzal sem voltak elégedettek, hogy a Fidesz-KDNP de facto kitiltotta a politikai hirdetéseket a kereskedelmi televíziókból, és korlátozták a köztéri plakátolást, mely ügyben ráadásul a Kúria is ellentmondásos ítéleteket hozott. A jelentés készítői diszkriminatívnak tartják azt a gyakorlatot is, mely szerint a magyarországi lakóhellyel nem rendelkező, külföldön tartózkodó állampolgárok levélben is szavazhattak, míg a magyarországi lakóhellyel rendelkezők ezt csak személyesen, a külképviseleteken tehették meg.

A jelentés végén megfogalmazott ajánlások jórészt a fentiekre vonatkoznak, de előkerülnek olyan speciális ügyek is, mint a nők vagy a nemzetiségek képviselete. A választási szervek munkáját összességében pozitívan értékeli az EBESZ, bár ez Pozsár-Szentmiklósy Zoltán, a Magyar Helsinki Bizottság munkatársa szerint mindössze annyit jelent, hogy a minimális elvárást teljesítettük. Kritikaként azért itt is megjelenik, hogy a felülvizsgálati kérelmek elbírálása nem minden szinten volt nyilvános, az esetleges rendőrségi nyomozásokkal kapcsolatban pedig nem állapított meg szigorú határidőket a jogalkotó. Továbbá a választást lebonyolító szervezetekbe delegálás módja sem zárja ki a pártos elhajlás lehetőségét.

A dokumentum többször utal arra, hogy a magyar állam figyelembe vette a korábbi választások után született jelentések ajánlásait, de ezek az önmagukban értékelendő változtatások többnyire újabb problémákat szültek. Például az EBESZ is felhívta a figyelmet arra, hogy a korábbi választókerületi körzethatárok sértették a választójog egyenlőségének elvét, de ezt a hiányosságot a parlamenti többség egyoldalúan és vélhetően politikai szempontok alapján tudta csak "orvosolni".

Nem kényszerítő

Kérdés, hogy a most megfogalmazott számtalan előremutató javaslatot mennyire veszi figyelembe a jogalkotó és a magyar kormány. A válasz borítékolható: éppen annyira, amennyire szeretné. "Az EBESZ nem is dolgozhat ki semmilyen kényszerítő eljárást vagy végrehajtási gyakorlatot, mivel követelményeit a részt vevő államok nem jogi, hanem politikai kötelezettségvállalás formájában fogadják el. Jelentéseinek így nincsen közvetlen jogkövetkezménye" - mondta lapunknak Mráz Attila. A jelentésre eddig két ellenzéki párt reagált komolyabban: az Együtt-PM bejelentette, hogy az önkormányzati választások után a választási szabályok módosítását kezdeményezi, a DK európai parlamenti képviselői pedig az Európai Bizottsághoz (EB) fordultak, azt tudakolva, hogy az EB tervezi-e a magyar választások vizsgálatát, a Velencei Bizottság véleményének kikérését. Mindkét lépésnek inkább politikai, mint jogi jelentősége van, az általunk megkérdezett szakértők szerint gyakorlatilag kizárt, hogy az EU a választási szabályozás miatt eljárást indítson Magyarország ellen, mivel azt az uniós jog teljes mértékben a tagállamok hatáskörébe utalja. Mráz Attila és Pozsár-Szentmiklósy Zoltán szerint a leginkább kézzelfogható következmény az lehet, hogy ha valaki a választási szabályok miatt a strasbourgi Emberi Jogok Európai Bíróságához (EJEB) fordulna, az EJEB valószínűleg figyelembe venné az EBESZ állásfoglalását is. A TASZ, a Helsinki Bizottság és az Eötvös Károly Intézet korábban készített egy mintabeadványt, melynek segítségével ellenzéki pártok tehetnének panaszt az EJEB-nél a kampány egyoldalú korlátozása miatt. Elméletben az sem lenne kizárt, hogy egy külföldön tartózkodó, magyarországi lakóhellyel rendelkező állampolgár forduljon sikeresen Strasbourghoz a diszkriminatív választójogi szabályozás miatt.

"Az ajánlások figyelembevétele alapvetően egy lehetőség, ez az adott ország politikai kultúráján múlik. Az EBESZ észrevételei a közös európai alkotmányos hagyomány talaján állnak, de kikényszeríthetők csak a magyar alkotmányos intézményrendszer keretein belül lennének" - fogalmazott Pozsár-Szentmiklósy. Eörsi Mátyás szerint a jelentés hatására egy újabb negatív vélemény alakulhat ki hazánkról a nemzetközi közösségben, hiszen a főbb megállapításokat valamennyi EBESZ-tagállam külügyminisztériuma megkapja. Eörsi kiemelte, hogy az EBESZ észrevételeinek fontosságára David Cameron brit miniszterelnök is felhívta Orbán Viktor figyelmét a választási győzelemhez gratuláló levelében. "A saját példáján keresztül hívta fel a figyelmet, hogy érdemes tanulni ezekből az ajánlásokból. Annyiról van csak szó, hogy az EBESZ konstruktív kritikáiból minden országnak érdemes tanulnia" - nyilatkozta erről Jonathan Knott budapesti brit nagykövet a 444.hu-nak. Mindazonáltal senki nem lenne meglepve, ha az EBESZ-jelentés egy újabb, következmények nélküli fekete pont maradna az Orbán-kormány bizonyítványában.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.