„Felzaklató esemény” – Rényi András a családja múltjáról és Schmidt Mária vádjairól

  • narancs.hu
  • 2014. augusztus 24.

Belpol

A nyilas hecclapok és a Rákosi-korszak uszító szónoklatainak retorikáját idézi a Terror Háza igazgatójának személyeskedő támadása - állítja a művészettörténész, az Eleven Emlékmű egyik ötletgazdája.

A csütörtökön megjelent Magyar Narancsban olvashatják Teczár Szilárd interjúját Rényi Andrással. Az ELTE Művészettörténeti Intézetének vezetője, a Milla egykori szervezője beszél egy újfajta politikai ellenállás esélyeiről, az Eleven Emlékmű sikereiről és korlátairól, és arról, hogyan dolgozta fel apja, a pártállami Népszabadság főszerkesztő-helyettese szerepét, saját viszonyát hozzá és a Kádár-rendszerhez. Schmidt Máriához fűződő korábbi kapcsolatáról is szót ejt a főigazgató legutóbbi kirohanása kapcsán, ebből a részből mutatunk szemelvényt alant.

false

 

Fotó: Németh Dániel

MN: Július 1-jén „Válasz Schmidt Máriának” címmel ön beszélt az Eleven Emlékmű közönsége előtt. Tudvalevő, hogy Schmidt pár nappal korábban, a Heti Válaszban megjelent publicisztikájában személyesen is felszólította önt a színvallásra. Miként reagált?

RA: Én voltam az egyetlen, akit a szerző az Eleven Emlékmű-csoportból név szerint is említett, sőt számon kérte rajtam, hogy ha már önvizsgálatot követelek a magyar társadalomtól, miért nem magamon, a kommunista pártállami kádergyereken kezdem, miért nem beszélek apámról, anyámról, a saját múltamról. Nyilván nem tudta, hogy nyitott kapukat dönget, a családom története korábban többször is szóba került a beszélgetések során. A cikk megjelenése után külön is kértem, hogy egy alkalommal csak az én múltamról beszéljünk, ne erősítsük azt az előítéletet, hogy a körben csupán önreflexió nélküli kormányellenes vádaskodás zajlik. Két és fél órán keresztül vagy száz ember előtt beszéltem, felzaklató esemény volt. Az emberek leginkább kíváncsiak voltak és nem tapasztaltam ellenséges indulatokat, pedig kaptam kemény és fájó kérdéseket is. Többen kapacitáltak, hogy válaszcikkben nyilvánosan is reagáljak, de úgy éreztem, egy ilyen nyersen politikailag motivált, intellektuálisan lehangoló színvonalú támadásra nemcsak méltóságon aluli volna válaszolni, de az Eleven Emlékmű-projektben vállalt szerepemből is az következik, hogy hitelesebb, ha így és nem a politikai nyilvánosságban, puszta ellenzéki hőbörgésként olvasható válaszriposzttal reagálok. De ha már szóba került ez a cikk, érdemes azért valamire rámutatni, amiről kevesebb szó esik, mint kellene. A nyelvére gondolok, amiről Kovács M. Mária írta meg, hogy mintája a 30-as évek szélsőjobb, tulajdonképpen nyilas hecclapjaiból és a Rákosi-korszak uszító szónoklataiból ismert, s amely retorikus célt követ: a rámutatást az aktuális ellenségre, az indulatok gerjesztését és fókuszálását a kiszemelt embercsoportra. Schmidt cikkének egyetlen tézise, hogy a „ballib értelmiség” csődöt mondott, mit sem ért a 21. századból, nem akarja tudomásul venni, hogy egykori „uralmának” és privilégiumainak vége. Jelzős címkéi – a „ballib megmondóemberek”, a „mindentudók”, az „okosak”, a „kánonalkotók”, a „szelektív érzékenységűek”, a „neo­­fiták”, a „pártállam értelmiségi kiszolgálói”, a „holokausztról harsogók” – ráolvasásszerűen sorjáznak cikkeiben. Rendre személyeket illet így név nélkül, és nyilvánva­lóan mindig ugyanazokat. Schmidt retorikája így gyúrja egyetlen arctalan masszává a többé-kevésbé ellenzéki értelmiség végtelenül sokféle indíttatású, amúgy millió ügyben egymással is civakodó arcait. Ha olykor egy-egy nevet is megemlít, mint most az enyémet, az csak arra szolgál, hogy általa mintegy megszemélyesítse azt az idegen zsoldban álló, keresztény- és nemzetellenes gonoszt, akik ­vagyunk. A családom pártállami múltja mindenesetre bőven elég Schmidt Máriának arra, hogy engem minden további nélkül e hazaáruló banda teljes értékű reprezentánsaként jelölhessen meg. Ha a történetem érdekelné, és nem a fajtám, talán tudhatnánk érdemi módon is beszélni egymással.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.