Egyes csoportok diszkriminálását is lehetővé tenné a "betelepülők" elleni törvénytervezet

  • narancs.hu
  • 2025. április 17.

Belpol

Elkészült a "helyi önazonosságot" védő törvénytervezet, amely arra is lehetőséget ad, hogy az önkormányzatok egyes csoportokat előnyben részesítsenek, másoknak eltérő feltételeket szabjanak. 

Orbán Viktor miniszterelnök még az idei évértékelőjében beszélt arról, hogy a kistelepüléseknek és kisvárosoknak "meg kell adni nekik az önvédelemhez való jogot", később Navracsics Tibor közigazgatási és területfejlesztési miniszter beszélt arról, hogy milyen eszközöket adnának az önkormányzatok kezébe, hogy megakadályozzák a betelepüléseket. Navracsics szerint minderre azért lenne szükség, mert van pár száz olyan önkormányzat, amelyek számára a növekedés veszélyt jelent, példaként a budapesti agglomerációt, a Balaton vagy a Velencei-tó környékét említette.

A törvényen el is kezdtek dolgozni, és szerdán felkerült a kormány honlapjára társadalmi egyeztetésre a "helyi önazonosság védelméről" szóló törvény tervezete, amely – ahogy ígérték – a törvényszöveg szerint sarkalatos lenne, vagyis módosítani csak a mindenkori jelen lévő országgyűlési képviselők kétharmadával lehetne.

A törvénytervezet úgy fogalmaz, hogy "a helyi önazonossághoz való jog alapján a települési közösség önvédelmet gyakorolhat. Az önvédelem elsősorban a települési közösség társadalmi berendezkedésének, életmódjának, hagyományainak és szokásainak, illetve a település karakterének megőrzését és védelmét szolgája" (sic!).

A tervezet lényege, hogy "a település közössége gátat szabhat a település lakosságszámának nem kívánt növekedésével vagy a település nem kívánt társadalmi fejlődési irányával szemben", az önkormányzatnak pedig "jogában áll meghatározni azt, hogy a településre kik és milyen feltételekkel települhetnek be", úgy, hogy beleszólási jogot kap "a közösség és a jövő generációk egyik létalapját jelentő ingatlanok feletti rendelkezésbe", ugyanis "a más településről betelepülőkkel szemben a helyi lakosok ingatlanszerzése védelemben részesíthető". Ugyanígy abba is beleszólhat az önkormányzat, hogy ki létesíthet lakcímet az adott településen, magyarán ki jelentkezhet be oda. Az ott élők hozzátartozói, az adott településről származók, a diákok, az egyházak és cégek alkalmazottai, a turisták vagy a helyi, például szociális intézményekben élők persze nem számítanának betelepülőnek. 

A törvényszöveg ugyan kimondaná, hogy "a jogvédelmi eszközöket az emberi méltóság megsértése és az indokolatlan megkülönböztetés nélkül kell alkalmazni", de rögtön utána azt is leszögezi, hogy "egyes betelepülő csoportok előnyben részesítése, illetve egyes csoportokra eltérő feltételek megállapítása" nem számít indokolatlan megkülönböztetésnek – holott de, pont ez a diszkrimináció lényege.

Az önkormányzat mindenesetre rendeletben megállapíthatná "a betelepülés mérlegelést nem tűrő, objektív vagy mérlegelést lehetővé tévő feltételeit", de nem lehetne megakadályozni a betelepülését annak, aki a születése utáni 10 évben legalább egy évig bizonyíthatóan a településen élt (vagy legalább egy hozzátartozója); aki állami döntés alapján vagy közszolgáltatást nyújtani érkezik; aki "helyben kíván elhelyezkedni, vagy munkavégzésre irányuló tevékenységet végezni, és a településen történő letelepedésével javíthatja a helyi közösség életminőségét"; és aki elemi csapás vagy baleset miatt otthontalanná vált.

Az önkormányzatoknak a betelepülések megakadályozásához meg kellene határozniuk rendeletben a "kívánatos lakosságszámot" is, ami az aktuálisnál nem lehet alacsonyabb (ennél figyelembe kell venni az ott élők természetes szaporodása miatti növekedést is), és ha ezt elérték, csak akkor hozhatnak ilyen rendelkezéseket. 

 

A törvényszöveg mindenesetre összesen öt "jogvédelmi eszközt" adna az önkormányzatok kezébe, amelyeket helyi rendeletekben mondhatnak ki: 

  • ingatlanszerzés kizárása – ebben az esetben csak a településen lakóhellyel vagy ingatlantulajdonnal rendelkezők vehetnek ott ingatlant; 
  • elővásárlási jog – ingatlaneladásnál a sima elővásárlási jog után az önkormányzatnak és a szomszédoknak lenne elővásárlási joga; 
  • ingatlanszerzés feltételhez kötése – ebben az esetben az önkormányzat előírhatja, hogy "a betelepülő valamilyen előzetes feltételnek felejen meg, illetve a közösség önazonossága, szokásai, hagyományai szempontjából releváns, vagy a közösség javát szolgáló észszerű kötelezettséget teljesítsen, vagy közérdekű kötelezettségvállalást tegyen"; 
  • lakcímlétesítés tilalma vagy feltételhez kötése – az önkormányzat kimondhatja azt is, hogy nem létesíthető további lakcím a településen, vagy csak valamilyen feltétellel, ilyenkor az önkormányzat hozzájárulása kell ahhoz, hogy valaki bejegyeztesse magát;
  • adózás – az önkormányzat a betelepülést adófizetési kötelezettséghez kötheti.

A törvény arra is lehetőséget ad, hogy az önkormányzat a betelepülési kérelmekről egyedi döntéseket hozzon, akár személyes meghallgatás alapján, vagy létrehozzon erre valamilyen egyszerűsített eljárást, de az eljárási határidő minden esetben maximum 30 nap lenne. A döntéseket legfeljebb a vármegyei törvényszék előtt lenne megtámadható, közigazgatási perben. 

Ha valaki mégis jogtalanul szerezne ingatlant, azt az önkormányzat megtámadhatná a bíróságon, illetve kérhetné a lakcímbejelentés törlését. 

A tervezet szerint a törvény még idén július 1-én lépne hatályba.  

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.