Egyes csoportok diszkriminálását is lehetővé tenné a "betelepülők" elleni törvénytervezet

  • narancs.hu
  • 2025. április 17.

Belpol

Elkészült a "helyi önazonosságot" védő törvénytervezet, amely arra is lehetőséget ad, hogy az önkormányzatok egyes csoportokat előnyben részesítsenek, másoknak eltérő feltételeket szabjanak. 

Orbán Viktor miniszterelnök még az idei évértékelőjében beszélt arról, hogy a kistelepüléseknek és kisvárosoknak "meg kell adni nekik az önvédelemhez való jogot", később Navracsics Tibor közigazgatási és területfejlesztési miniszter beszélt arról, hogy milyen eszközöket adnának az önkormányzatok kezébe, hogy megakadályozzák a betelepüléseket. Navracsics szerint minderre azért lenne szükség, mert van pár száz olyan önkormányzat, amelyek számára a növekedés veszélyt jelent, példaként a budapesti agglomerációt, a Balaton vagy a Velencei-tó környékét említette.

A törvényen el is kezdtek dolgozni, és szerdán felkerült a kormány honlapjára társadalmi egyeztetésre a "helyi önazonosság védelméről" szóló törvény tervezete, amely – ahogy ígérték – a törvényszöveg szerint sarkalatos lenne, vagyis módosítani csak a mindenkori jelen lévő országgyűlési képviselők kétharmadával lehetne.

A törvénytervezet úgy fogalmaz, hogy "a helyi önazonossághoz való jog alapján a települési közösség önvédelmet gyakorolhat. Az önvédelem elsősorban a települési közösség társadalmi berendezkedésének, életmódjának, hagyományainak és szokásainak, illetve a település karakterének megőrzését és védelmét szolgája" (sic!).

A tervezet lényege, hogy "a település közössége gátat szabhat a település lakosságszámának nem kívánt növekedésével vagy a település nem kívánt társadalmi fejlődési irányával szemben", az önkormányzatnak pedig "jogában áll meghatározni azt, hogy a településre kik és milyen feltételekkel települhetnek be", úgy, hogy beleszólási jogot kap "a közösség és a jövő generációk egyik létalapját jelentő ingatlanok feletti rendelkezésbe", ugyanis "a más településről betelepülőkkel szemben a helyi lakosok ingatlanszerzése védelemben részesíthető". Ugyanígy abba is beleszólhat az önkormányzat, hogy ki létesíthet lakcímet az adott településen, magyarán ki jelentkezhet be oda. Az ott élők hozzátartozói, az adott településről származók, a diákok, az egyházak és cégek alkalmazottai, a turisták vagy a helyi, például szociális intézményekben élők persze nem számítanának betelepülőnek. 

A törvényszöveg ugyan kimondaná, hogy "a jogvédelmi eszközöket az emberi méltóság megsértése és az indokolatlan megkülönböztetés nélkül kell alkalmazni", de rögtön utána azt is leszögezi, hogy "egyes betelepülő csoportok előnyben részesítése, illetve egyes csoportokra eltérő feltételek megállapítása" nem számít indokolatlan megkülönböztetésnek – holott de, pont ez a diszkrimináció lényege.

Az önkormányzat mindenesetre rendeletben megállapíthatná "a betelepülés mérlegelést nem tűrő, objektív vagy mérlegelést lehetővé tévő feltételeit", de nem lehetne megakadályozni a betelepülését annak, aki a születése utáni 10 évben legalább egy évig bizonyíthatóan a településen élt (vagy legalább egy hozzátartozója); aki állami döntés alapján vagy közszolgáltatást nyújtani érkezik; aki "helyben kíván elhelyezkedni, vagy munkavégzésre irányuló tevékenységet végezni, és a településen történő letelepedésével javíthatja a helyi közösség életminőségét"; és aki elemi csapás vagy baleset miatt otthontalanná vált.

Az önkormányzatoknak a betelepülések megakadályozásához meg kellene határozniuk rendeletben a "kívánatos lakosságszámot" is, ami az aktuálisnál nem lehet alacsonyabb (ennél figyelembe kell venni az ott élők természetes szaporodása miatti növekedést is), és ha ezt elérték, csak akkor hozhatnak ilyen rendelkezéseket. 

 

A törvényszöveg mindenesetre összesen öt "jogvédelmi eszközt" adna az önkormányzatok kezébe, amelyeket helyi rendeletekben mondhatnak ki: 

  • ingatlanszerzés kizárása – ebben az esetben csak a településen lakóhellyel vagy ingatlantulajdonnal rendelkezők vehetnek ott ingatlant; 
  • elővásárlási jog – ingatlaneladásnál a sima elővásárlási jog után az önkormányzatnak és a szomszédoknak lenne elővásárlási joga; 
  • ingatlanszerzés feltételhez kötése – ebben az esetben az önkormányzat előírhatja, hogy "a betelepülő valamilyen előzetes feltételnek felejen meg, illetve a közösség önazonossága, szokásai, hagyományai szempontjából releváns, vagy a közösség javát szolgáló észszerű kötelezettséget teljesítsen, vagy közérdekű kötelezettségvállalást tegyen"; 
  • lakcímlétesítés tilalma vagy feltételhez kötése – az önkormányzat kimondhatja azt is, hogy nem létesíthető további lakcím a településen, vagy csak valamilyen feltétellel, ilyenkor az önkormányzat hozzájárulása kell ahhoz, hogy valaki bejegyeztesse magát;
  • adózás – az önkormányzat a betelepülést adófizetési kötelezettséghez kötheti.

A törvény arra is lehetőséget ad, hogy az önkormányzat a betelepülési kérelmekről egyedi döntéseket hozzon, akár személyes meghallgatás alapján, vagy létrehozzon erre valamilyen egyszerűsített eljárást, de az eljárási határidő minden esetben maximum 30 nap lenne. A döntéseket legfeljebb a vármegyei törvényszék előtt lenne megtámadható, közigazgatási perben. 

Ha valaki mégis jogtalanul szerezne ingatlant, azt az önkormányzat megtámadhatná a bíróságon, illetve kérhetné a lakcímbejelentés törlését. 

A tervezet szerint a törvény még idén július 1-én lépne hatályba.  

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.