Mint arról lapunk is beszámolt, a Miniszterelnökség nyilatkozatában elismerte, január elsejétől csak akkor tudja a kormány fenntartani a benzinárstopot, ha az Oroszországból érkező kőolajszállítás zavartalan, a százhalombattai finomító pedig folyamatosan működik.
Az üzemanyagoknál alkalmazott ársapka egy éve van érvényben, folyamatosan voltak ellátási problémák, például nyáron regionálisan, de mára az üzemanyagellátásban szinte folyamatossá váltak a problémák. A kis kutak ezen a héten sem fognak kapni üzemanyagot és már a nagyobb láncok is korlátozásokat vezetnek be.
Erre reflektál a DK is közleményében, azt írják, "súlyos következményekkel járt az orbáni politika, 2022. novemberében országos üzemanyaghiány alakult ki Magyarországon. Mára nemcsak kistelepülések vagy vidéki városok vonzáskörzete érintett, hanem a főváros is, és nemcsak a kis kutakról hiányozhat a benzin és a gázolaj, hanem gyakorlatilag bármely kútról."
A párt szerint mindez már az ország működését veszélyezteti. Azzal riogatnak, hogy "emberek nem fognak tudni eljutni a munkahelyükre, gyerekek nem fognak eljutni az óvodába vagy iskolába, áruk nem fognak eljutni a boltokba, mentők nem fognak eljutni a következő beteghez, ha nem tudnak tankolni." Azért hozzátennénk, a személyi közlekedésnek sok esetben van alternatívája.
Az azonban tény, hogy az üzemanyagellátási probléma országosan lényegében bárhol jelentkezhet. Úgy tudjuk, hogy a Felcsút határában lévő független benzinkúton is egyszerre csak 5 liter benzint lehet tankolni, és olyan helyek is vannak, ahol már csak 1-1 liter engedélyezett.
Ahogy Gépész László, a Független Benzinkutak Szövetségének alelnöke korábban lapunknak elmondta, a kisebb kutaknak még márciusban közölni kellett a Mollal, heti lebontásban, ki mennyi benzint, gázolajat szeretne. "Ez szentírás, nem lehetett megváltoztatni később. Ezzel dolgozunk ma is. Majd a Mol meghatározta, hogy az általunk így kért mennyiségnek egy részét adja csak oda. Ez indult 60 százalékkal, aztán volt 35, 30, és most mi hetek óta 25 százaléknál tartunk.
Aki azt állítja, hogy a márciusban megadott mennyiség 25 százalékából el lehet látni például a mezőgazdaságot, az nem látott még benzinkutat.
Már azt is a szövetség harcolta ki, hogy a Mol egyáltalán hajlandó legyen megmondani, mennyit fog adni a következő héten, hogy ne kelljen fölöslegesen elküldeni a telepre a tartályautót, mert annak is iszonyú költsége van."
"Az árstoppal az a baj – tette hozzá lapunknak korábban Gépész László –, hogy a világpiac nem veszi figyelembe a magyar kormány szándékait, a tavaly novemberi bevezetése után ez év elején elkezdett az üzemanyag ára emelkedni, és kiderült, hogy a benzinkutak bajba kerülnek, nem tudják megvenni a drágább üzemanyagot. Erre a kormány befagyasztotta a nagykereskedelmi árat is, szintén 480 forinton. Nulla forint árrést hagyott a kormány, azt várva, hogy a lépésének összes költségét és a megélhetésüket gazdálkodják ki a benzinkutak. Ez nem csak villany-, víz- és gázszámlát jelent, mert a biztosításoknak, a különböző hatósági előírásoknak, hitelesítéseknek is komoly költségei vannak. Fizessük a béreket, járulékokat, fizessük be az áfát, aki importál, az a jövedéki adót, a készletező szövetségi hozzájárulást. Úgy védekeztünk, hogy összeálltunk ebbe a szövetségbe, és megpróbáltuk meggyőzni a kormányt arról, hogy ez így nem fog működni."