Elfogadta a parlament a Színház- és Filmművészeti Egyetem átalakításáról szóló törvényt, amivel megszűnhet a függetlensége

  • narancs.hu
  • 2020. július 3.

Belpol

Kétharmados sima ügy.

Kétharmaddal elfogadta a Fidesz-KDNP „A Színház- és Filmművészeti Egyetemért Alapítványról, a Színház- és Filmművészeti Egyetemért Alapítvány és a Színház- és Filmművészeti Egyetem részére történő vagyonjuttatásról” szóló törvényt. A Jobbik és a DK módosítóit leszavazta.

A parlament előtt délelőtt az egyetem hallgatói, oktató, más színházi emberek és az egyetem mellett kiálló civilek éneklős demonstrációt tartottak.

A kormány szerint „korszerű, világszínvonalhoz közelítő képzés” alakulhat ki az új működési formában. Az érintettek a törvény rohamtempóban történő elfogadása és a változásokra való felkészülésre kapott nagyon rövid határidő miatt tiltakoztak már egy ideje. Mint arról lapun is több cikkében már beszámolt, az egyetemet féltők legnagyobb aggodalma, hogy az intézményi vezetés fölé ültetett kuratórium magához vonja majd a rektor kinevezésének jogát, valamint hogy a szenátus feje fölött átalakítja az oktatást, vagyis nem érvényesül az egyetemi autonómia.

Az elmúlt hetekben számos kiállíás született a Színház- és Filmművészeti Egyetem mellett. Legutóbb több mint 70 művész állt ki az intézmény átalakítása ellen (az aláírók sora napról napra bővült), mire nemrég szintén 70 Fideszbarát színházi ember állt ki a modellváltás mellett. De megszólalt Vidnyánszky Attila is, aki lényegében tisztázta, miért is kell átalakítani az SZFE-t.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.