Elfogadta a parlament a Színház- és Filmművészeti Egyetem átalakításáról szóló törvényt, amivel megszűnhet a függetlensége

  • narancs.hu
  • 2020. július 3.

Belpol

Kétharmados sima ügy.

Kétharmaddal elfogadta a Fidesz-KDNP „A Színház- és Filmművészeti Egyetemért Alapítványról, a Színház- és Filmművészeti Egyetemért Alapítvány és a Színház- és Filmművészeti Egyetem részére történő vagyonjuttatásról” szóló törvényt. A Jobbik és a DK módosítóit leszavazta.

A parlament előtt délelőtt az egyetem hallgatói, oktató, más színházi emberek és az egyetem mellett kiálló civilek éneklős demonstrációt tartottak.

A kormány szerint „korszerű, világszínvonalhoz közelítő képzés” alakulhat ki az új működési formában. Az érintettek a törvény rohamtempóban történő elfogadása és a változásokra való felkészülésre kapott nagyon rövid határidő miatt tiltakoztak már egy ideje. Mint arról lapun is több cikkében már beszámolt, az egyetemet féltők legnagyobb aggodalma, hogy az intézményi vezetés fölé ültetett kuratórium magához vonja majd a rektor kinevezésének jogát, valamint hogy a szenátus feje fölött átalakítja az oktatást, vagyis nem érvényesül az egyetemi autonómia.

Az elmúlt hetekben számos kiállíás született a Színház- és Filmművészeti Egyetem mellett. Legutóbb több mint 70 művész állt ki az intézmény átalakítása ellen (az aláírók sora napról napra bővült), mire nemrég szintén 70 Fideszbarát színházi ember állt ki a modellváltás mellett. De megszólalt Vidnyánszky Attila is, aki lényegében tisztázta, miért is kell átalakítani az SZFE-t.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.