Elképesztő cinizmussal indokolta meg a kormány, miért nem ad pénzt az Átriumnak

  • narancs.hu
  • 2019. december 31.

Belpol

Úgynevezett forráshiány.

Facebook-oldalán hozta nyilvánosságra az Átrium Színház az Emberi Erőforrás Támogatáskezelőtől érkezett, a támogatási kérelmük elutasításáról szóló levelet tegnap.

A levélben az EMET a forráshiányt jelöli meg az elutasítás indokaként, ami az Átrium szerint az elmúlt napok pénzosztásról szóló híreinek fényében "túlmegy minden határon."

Tegnap mi is megírtuk, hogy a Köves Slomó-féle EMIH után mások mellett a PIM és a 17. kerületi önkormányzat is kapott az elvileg előadó-művészeti szervezeteknek fenntartott támogatási alapból.

Jutott egy kis kultúrtao-kompenzáció a Petőfi Irodalmi Múzeumnak és a XVII. kerületi önkormányzatnak is

A most szétosztott támogatás nagyjából egy éven keresztül fedezni tudná az összes magyar független színház működési költségét. Félmilliárd forintot kapott Rákosmente önkormányzata, 415 milliót pedig a nemrég kormánypárti irányba állított Petőfi Irodalmi Múzeum abból az összegből, amelyre a kormány saját pályázati kiírása szerint is csak azok az előadó-művészeti szervezetek pályázhattak volna, amelyek már eddig is jogosultak voltak a kultúrtao nevű támogatási formára - adta hírül az az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő (EMET) oldalán megjelent információkra hivatkozva.

Az Átrium vezetőivel készült interjúnk az intézmény helyzetéről itt olvasható:

„Legyen világos, kivégezték" - Az Átrium vezetői színházuk sorsáról

A fővárosi színházi élet egyik legérdekesebb magánszínházas projektjének lett vége azzal, hogy a kormány villámgyorsan eltörölte a taorendszert: az Átrium költségvetéséből százmilliók hiányoznak, elküldték alkalmazottaikat, eltemettek két előadást. De maradnak, amíg lehet. Magyar Narancs: Produkciós cégként, majd 2017 szeptemberétől az Átrium üzemeltetőiként a kezdetektől magánszínházban és pénzügyileg megtérülő projektekben gondolkoztatok, befektetőktől kértetek pénzt - keresni akartatok, de csak azért, hogy új darabba fektethessétek a pénzt.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.