Elkezdeni a sztrájkfelmérést - interjú Mendrey Lászlóval

  • Vári György
  • 2013. október 21.

Belpol

Az idei iskolakezdés az utóbbi idők talán legnagyobb közéleti botránya volt, hetek óta téma a nyilvánosságban, mi nem működik megfelelően vagy éppen sehogy a Klebelsberg Központ (Klik) által átvett tanintézményekben. Az átszervezéshez a PDSZ vezetője, Mendrey László végül nem adta a nevét. A helyzetről és az érdekvédelem lehetőségeiről beszélgettünk.

Magyar Narancs: Milyen visszajelzéseket kapnak a pedagógusbér-emelésről, illetve -csökkenésről? Mit gondolnak a tanárok erről? Végül is a többségük jövedelme tényleg nőtt.

Mendrey László: A pedagógusok utoljára a Medgyessy-kormány száznapos programjának keretében kaptak jelentősnek mondható - átlagosan 50 százalékos - béremelést, amit aztán persze gyorsan elinflált a kormány, mert nem volt meg a fedezete. Nem csoda, hogy ez a kormányzat még ellenzékben nagyon sikeresen tudott kampányolni a béremelés ígéretével, Hoffmann Rózsa minden évnyitón és pedagógusnapon hosszan beszélt a pedagógusok megbecsüléséről. Most megint bőven kampányidőszak van már, valamit muszáj volt tennie az oktatási kormányzatnak. De az is kampánykövetelmény volt, hogy a többi társadalmi csoport számára megindokolják, miért kapnak a tanárok pénzt. Ezért kellett azt is hangsúlyozni, hogy a többletpénz új típusú munkaidő-szervezéssel is jár. Az államtitkárság idén nyár elejéig mindig elszántan tiltakozott, amikor mi ezt a munkateher növekedésének értettük - de mára mindenki számára nyilvánvaló, hogy a pedagógusok munkaterhelése jelentősen nőtt.

false

 

Fotó: MTI

MN: A minisztérium azt mondja, ez így igazságos. Többet kell dolgozni, ezt jutalmazza a magasabb fizetés.

ML: Hoffmann Rózsa szerint aki többletterhelésről panaszkodik, annak gond van a hivatástudatával. Én meg erre azt mondom, hogy ha Hoffmann Rózsa tényleg így gondolja, akkor nem tudja, mi folyik az iskolákban. 2013 szeptemberétől nagyon nagy mértékben nőttek a munkaterhek. Az átlagos bérnövekmény mondjuk bruttó 34 százalék, de 45-50 százalékkal kell többet dolgozni, vagyis a béremelés nem fedezi a pluszmunkát. Ráadásul az átlagosan megnövekedett alapbér rendkívül igazságtalanul nivellál azzal, hogy kezdetnek mindenkit besorol az úgynevezett Pedagógus 1 kategóriába - azt is, aki 30, és azt is, aki 3 éve van a pályán; azt is, aki számos végzettséggel rendelkezik, és azt is, akinek a diplomáján kívül semmiféle végzettsége nincs.

MN: De ez csak átmeneti, mondják, amíg kiképzik azokat, akik elkezdhetik a tanárok minősítését.

ML: Nagyon sokan közvetlenül a nyugdíj előtt állnak, nincs már két-három évük, hogy ezt kivárják. A minősítőket régen ki kellett volna képezni. Én úgy tudom, hogy egy évvel ezelőtt meg is indult ez a képzés, de valamiért megakadt. Megszámlálhatatlan képzést, fokozatszerzést, rengeteg pedagógusi munkát és teljesítményt hagynak figyelmen kívül azzal, hogy minden tanárt egy kategóriába tesznek. Ez sérti a pedagógusok igazságérzetét. Aztán megszűntek a pótlékok, a túlóradíjak stb. Nincsenek is túlórák, mint halljuk, mert nincsenek kötelező óraszámok: ezek a forradalmi változások következtében eltűntek a megújult magyar közoktatás rendszeréből, a tanítással-neveléssel lekötött órák számáról beszélünk immár. Ez ugyanaz a szómágia, mint hogy "keretszámok?, ugyan, azok nem lesznek". A pedagógusbéreket létszám alapján fizeti az államkincstár, és a létszámot óraszámok alapján számolják ki - de a túlórákra továbbra is be kell mennie valakinek, nevezzék azt bárhogy is. Még nagyobb baj, hogy e pluszmunka jó része teljesen fölösleges, értelmetlen adminisztrációs tevékenység: főleg ehhez vennék igénybe a hivatástudatunkat.

MN: Azt, hogy mit csinálnak a tanárok tanórán kívül az iskolában, nem az igazgatónak kell adminisztrálni?

ML: A pedagógusnak lényegében az iskolában töltött minden percét adminisztrálnia kell, a törvény szövege szerint valóban az igazgatónak. Ez egy kisiskola 10-20 fős tantestületében is nehezen képzelhető el, de egy 80-120 fős tanáriban képtelenség. Az igazgató nem is nagyon tehet mást, mint kinyomja a pedagógusoknak, hogy dokumentálják saját magukat. Hihetetlen kreativitással összerakott táblázatokat kell kitölteni, mikor korrepetáltam, mikor készültem az óráimra, mikor javítottam dolgozatot, mikor mentem ki, jöttem vissza. Ez nonszensz. Energiapazarlás.

MN: Hoffmann Rózsa ellenvetése szerint mindenki számára 40 órás a munkahét, a tanároknak meg csak harminckettőt kell az épületben tölteni oktató és nevelő munkával.

ML: A pedagógusoknak nincs is szükségük ellenségre, ha ilyenek a magas beosztású barátaik. Az előző kormányzati ciklus végére készült el az akkori oktatási minisztérium, a Tárki és a PDSZ munkafelmérése: ebből az derült ki, hogy az akkori 22 kötelező óra megtartása mellett a tanárok átlagos heti munkaterhelése 51 óra volt. És ez azóta csak nőtt. A tanórák nagyon intenzív és felelősségteljes, állandó munkát igényelnek; aki szerint ez simán felszámolható egy darab munkaórának, az nem tudja, mit beszél. Nem véletlenül volt olyan, amilyen a pedagógusok munkabeosztása, amióta világ a világ.

MN: Végül is nemcsak annyi változott, hogy - az adminisztráción túl - ugyanazt a nagy mennyiségű munkát nem otthon, hanem a tanáriban kell elvégezni?

ML: Csakhogy ezek a tanárik nem alkalmasak arra, hogy 30-40 pedagógus leüljön bennük dolgozatot javítani. A dolgozatjavítás elmélyült munka. Tévedni ilyenkor azt jelenti, hogy súlyosan igazságtalan vagy a gyerekekkel. Ha csak öten intéznek valami más fontosat melletted a tanáriban, már nem lehet rendesen csinálni. Nem beszélve arról, hogy a délutáni órák be vannak osztva, szakkört kell tartani, napközis-foglalkozást, egyéni fejlesztést, korrepetálást. A dolgozatjavítás meg a felkészülés az állítólagos "40" maradék 8 órájára marad.

MN: Hoffmann Rózsa szerint az összetartó, tradicionális család meggyengülése miatt mégiscsak jobb, ha a gyerekekről az iskolai közösség gondoskodik, addig sem keresnek rá csúnya dolgokra a Google-on meg a YouTube-on.

ML: Miért, az iskola falain belül nem nézegethetnek vagy olvashatnak csúnya dolgokat az okostelefonjukon? Jobb, ha délután négy után keverednek rossz társaságba? A felügyelet meg az iskolarendőr kontraproduktív, ezeket a dolgokat így nem lehet kezelni. Az általános iskola, amióta én tanítok, délután 4-ig, 5-ig nyitva van. Hogy a délután folyamán is ott lehessen, foglalkozzunk vele, 12-13 éves koráig van szüksége egy gyereknek. Az egész napos iskola viszont, ami amúgy jó dolog, nem ezt jelenti. Onnan a gyerek nem visz haza leckét, még táskát sem. Továbbá ahol ez működik, ott van hely rá, ahol a gyerek tanulhat, kikapcsolhat, játszhat. Magyarországon az iskolák többsége építészetileg és felszereltségét tekintve sem alkalmas erre a feladatra. Arra nyilván nincs pénz, hogy alkalmassá váljon - de ha csak egy öreg kis Polskim van, akkor nem érdemes neveznem a Forma-1-re.

MN: Az államtitkárság többször bejelentette, hogy mindazok, akiknek a többletmunka ellenére is csökken a fizetésük, bérkompenzációban részesülnek. Ez megnyugtató?

ML: Nem. Utólag magyarázni a bizonyítványt, hogy akinek csökkent a fizetése, az a pedagógusok alig három százalékához tartozik - nem mintha ez annyira kevés volna -, és majd most nekiállunk rövid időn belül kidolgozni a megoldást, hát, nem hiszem, hogy ezért külön köszönet járna a minisztériumi adatok szerinti 4500 érintettől. Hogy pontosan mennyi, az pár nap múlva kiderül, amikor megérkeznek a szeptemberi fizetések. Az oktatási kormányzatnak három és fél éve volt felkészülni arra, amit be akart vezetni. Mindehhez még azt is meg kellett hallgatniuk ezeknek a régóta és rengeteget dolgozó kollégáknak, hogy államtitkári fizetést visznek haza, és abból akár lehet is nekik rosszabbul járni: ez cinikus volt és szemérmetlen, nem is értem, mi ragadtatta erre az államtitkár asszonyt. Hogy legalább utólag megpróbálják mindezt helyrehozni, az a minimum.

MN: És sor kerül rá?

ML: Legyünk tárgyilagosak. Választási év van, meg fogják kapni. Épp elég blamázs, hogy messze nem tudták az eredetileg ígért összeget előteremteni, a többit majd évekre elhúzva kapjuk meg a következő kormányoktól az ígéretek mostani állása szerint.

MN: Az iskolaigazgatói kinevezések teljes központosítása után rengeteg történet látott napvilágot arról, hogy a helyi tantestület vagy a tágabb közösség akarata ellenére nevezett ki a minisztérium iskolaigazgatókat. Azelőtt is hallottunk bőven ilyen történeteket. Romlott az arány a központosítással, vagy ez csak a látszat?

ML: Az elmúlt három évben gyakorlattá vált az, hogy a fenntartó - tehát még az önkormányzati fenntartó is, a Klik előtt - az esetek felében mást nevezett ki, mint akit a tantestüket, a szülői közösség, a diákközösség szeretett volna.

MN: Milyen volt ez az arány 2010 előtt?

ML: Egyharmad, már az is nagyon sok. Most mindez nagyon egyszerűvé vált, Hoffmann Rózsa olvas és dönt. Biztos jó emberismerő, de a papír sok mindent elbír, remek pályázatokat lehet blöffölni vagy összeollózni. Ez a közvetlen tapasztalatot és tudást nem pótolja. Ezért volt jobb még az önkormányzati fenntartás is ennél: ott mégiscsak tudták, akik döntöttek, kikről döntenek, és helyben a kontroll, az ellenállás is erősebb lehetett indokolt esetben.

MN: Mit tud csinálni a szakszervezet ezekben az ügyekben a pedagógusok érdekében?

ML: A kollégák nem mennek szembe a saját érdekeikkel, dolgoznak a számukra épp adott környezetben úgy, hogy a szülő és a gyerek minél kevesebbet vegyen észre a feszültségekből. Ez rövid távon működik, de hosszú távon nagyon rosszat tesz a munkamorálnak és az eredményességnek.

MN: És a bérfeszültség? Hogy vannak fiatalok, akiknek lényegesen, és idősebbek, akiknek - már ha egyáltalán - kismértékben nő a fizetésük? Vannak erről visszajelzéseik?

ML: Egyelőre nincsenek. Morgás persze van, és elég erős. Nem tudom, ez mennyire tudatos a kormányzat részéről...

MN: Feltételezi?

ML: Azt láttuk az elmúlt három évben, hogy mesterien osztották meg a velük szemben álló csoportokat, legyen szó diákokról vagy tanárokról. Nagy baj lenne, ha megszűnne köztünk az elemi szakmai szolidaritás, mindent elkövetünk, hogy ne így legyen. Nem nagyon találni különben olyan - akár csak 3 százaléknyi - pedagógustömeget, akik úgy éreznék, hogy ők tényleg jól jártak. Egészen nevetséges, alapszintű működési problémákkal szembesülnek nap mint nap. Ha elromlik a nyomtató, nem tudni, a fenntartó Klik vagy a működtető önkormányzat finanszírozza-e bele az új alkatrészt, hogy jóváhagyja-e valamelyikük a javítást vagy nem; az igazgatónak nincs ebben sem önálló döntési lehetősége, nincs munkáltatói jogköre. Pedagógiai vezető meg, ahogy az államtitkárságon hívják, azért nem lehet, mert olyan erős a központi szabályozás, hogy nemigen marad tér "pedagógiai vezetésre". Hoffmann Rózsa ebben az utóbbi elgondolásában következetes volt, ezt nem lehet vitatni, és szerintem azt se nagyon, hogy borzasztó káros a következetessége. Nagyon komoly teljesítményromlást fog eredményezni ez a tantervi központosítás és a hatalmas tananyag "kiporciózása".

MN: Hoffmann úgy látja, hogy a kompetenciaalapú, "liberális" oktatás a tételes tanulás elhanyagolásához vezetett, ekkor és ezért következett be a teljesítményromlás.

ML: Igen, így látja, csak ezt nem támasztja alá egyetlen adat sem. Ez egyszerűen nincs így.

MN: Ilyenkor kell feltenni a kérdést, hogy ha ilyen nagy a baj, miért nincsenek tízezres tömegtüntetések és országos pedagógussztrájk?

ML: Márciusban a PDSZ kezdeményezése nyomán komoly sztrájkkészültség volt az országban, több tízezer pedagógus tette volna le a munkát. Nem véletlen, hogy a kormányzat mindent megtett, hogy ezt megakadályozza. Nemrég volt választmányi ülésünk, úgy döntöttünk, hogy el kell kezdeni a sztrájkfelmérést, lássuk, hogy állunk most. Más munkavállalók mondjuk a munka törvénykönyve ellen tömegesen tüntetnek? Nem lehet eltekinteni a szakszervezeti mozgalom felelősségétől sem, de a jogi környezet sem kedvez az érdekérvényesítésnek, gondoljunk a sztrájktörvény ciklus eleji módosítására. De itt van a Nemzeti Pedagógus Kar létrehozása is. Ennek az egyetlen funkciója az, hogy a kormányzatnak legyen egy felülről irányított szervezete, amellyel "tárgyalva" kiküszöbölje még azt a minimális érdekegyeztetést is, amelyre eddig rá voltak kényszerülve. Mindenkinek azt mondjuk ettől függetlenül, hogy írja alá a módosított munkaszerződését, de írja alá, hogy jogfenntartással vette át. Hátha egyszer perelhető lesz, hogy belekényszerítették ebbe a pedagógusokat. Ezt az első adandó alkalommal meg kell szüntetni.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.