Az akadémiai ingatlanvagyon sorsa, a HUN-REN és a kormány

Elvárt igazodás

Belpol

Tavaly novemberben derült ki, hogy a 2019 óta amúgy is mostoha sorsú, az MTA-ról korábban leválasztott kutatóhálózatot ismételten átalakítaná a kormány. A változások az MTA ingatlanvagyonát is érintenék, egy váratlan per azonban megakasztotta az ügymenetet.

Ha valaki nehezen tudja követni, hogy mi történt az elmúlt években az egykori akadémiai kutatóhálózattal, az ne magát hibáztassa. Amióta Palkovics László miniszter keménykedésének köszönhetően 2019-ben leválasztották a kutatóhálózatot a Magyar Tudományos Akadémiáról (MTA), mintha a kormány se nagyon tudta volna, mit kezdjen vele. Több névváltoztatás (Eötvös Loránd Kutatási Hálózat, Magyar Kutatási Hálózat, majd ebből HUN-REN Magyar Kutatási Hálózat), vezetőváltás és átalakítás után mára odajutottunk, hogy jelenleg HUN-REN néven, de még költségvetési szervként működik a kutatóhálózat, amely megint épp átalakulóban van. Az élén Gulyás Balázs orvos-neurobiológus áll, aki 2023-ban nagy elánnal vetette magát a szervezet újabb megreformálásába.

Egyeztetés nélkül

Az MTA-tól erőszakosan elszakított kutatóhálózat miatt tiltakozó, a kutatók érdekeit képviselő Akadémiai Dolgozók Fóruma (ADF) szerint a kutatóintézetek nem jártak jól az elmúlt évek változásaival, és továbbra is azt tartanák üdvösnek, ha az MTA-hoz kerülnének vissza. „Politikainak tartjuk azt a döntést, amellyel az Akadémiát megfosztották a kutatóintézeteitől” – mondja Bán-Forgács Nóra alkotmányjogász, egyetemi tanár, az ADF elnökségi tagja. „A kutatók addig mégiscsak a tudományos közösség felé tartoztak elszámolni a tudományos munkájukkal. Az új szervezet élére viszont nyilván a kormányzat által kinevezett emberek kerültek, akik jó esetben jó szakpolitikai érzékkel vannak megáldva, rosszabb esetben pedig direkt politikai bábok. Lehetett volna az is, hogy a kutatóhálózat alulról szerveződve valamiféle önigazgatási rendszerben valóban kiválasztja a saját vezetőit, de erről szó sem volt. Persze attól, hogy politikai kinevezettek állnak a szervezet élén a korábbi akadémiai irányítás helyett, még kaphatna legalább elég költségvetési támogatást, de ennek is az ellenkezője történt. Gyakorlatilag a kutatási infrastruktúrák teljes leépülése a jellemző, és a kutatók bérének olyan alacsony szinten hagyása, hogy mára a jelentős részüknek ez létbizonytalanságot okoz. Nyilván nem egyik pillanatról a másikra történt mindez, de a forráshiányos működés és a politikai átszervezés együtt jellemzi a kutatóhálózatot.”

Tavaly novemberben egy minden egyeztetés nélkül közzétett törvénytervezet teljes átalakítást irányozott elő a kutatóhálózatnak: a törvényszöveg úgy fogalmaz, hogy az új HUN-REN egy „meghatározott közfeladatainak ellátása érdekében működő sajátos jogállású jogi személlyé” alakul át, ennek Irányító Testületét a kormány nevezi ki, a kormány közfeladat-finanszírozási szerződéssel, támogatással és vagyonjuttatással biztosítja az anyagi hátteret, az új szervezet pedig privát szereplőként gazdálkodik az állami vagyonnal a piac szabályai szerint. A tiltakozók fő problémája mindezzel az volt, hogy az átszervezés a centralizáció mellett a politikai kontrollt erősíti, az új alakulat pedig kísértetiesen hasonlít egyrészt az alapítványi egyetemeket fenntartó, közfeladatot ellátó közérdekű vagyonkezelő alapítványok (kekva), másrészt az MNB-alapítványok rendszeréhez – csak épp az alapítvány szót kihagyták a konstrukcióból.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.