Interjú

A bolsevik szemlélet eddig is jelen volt az Alaptörvényben

Bárándy Péter ügyvéd, volt igazságügyi miniszter

Belpol

A társadalom nevelhető jóra és rosszra egyaránt: a mostani rendszer azt mutatja meg, hogyan lehet az emberből rossz. Az Alaptörvényben eleve nem az egyén érdeke volt az elsődleges, és ezen csak rontott a tizenöt módosítás. A változáshoz kétharmad kell, de a 2002 és 2004 közötti igazságügyi miniszter addig is kint lesz az idei Pride-on, akkor is, ha az illegális lesz.

Magyar Narancs: Ha feltételezzük, hogy lesz kormányváltás, akkor mi lenne a fontosabb: egy új alaptörvényt készíteni, vagy mondjuk átírni az szja-törvényt?

Bárándy Péter: Alaptörvényt nem szabad készíteni, csak alkotmányt. Alkotmányt pedig egy normális jogállamban hosszas társadalmi, szakmai egyeztetéssel készíthet az uralomra jutott erő – vagyis ezt nem lehet úgy megoldani, ahogy megoldotta a Fidesz. Ez az Alaptörvény bűnben fogant, nincs rajta isten áldása, ha az alkotmányos követelményekhez mérjük, akkor is alulmarad. Abban is, hogy tizenötödször módosítja a gazdája, abban is, hogy milyen tartalmai vannak: olyan tartalmak, amelyek nem egy alapvető, egész jogrendet meghatározó szabályozás részei, hanem technikai kérdések. Nem a kormányzati és egyéb cselekvések keretét adják, hanem harci eszközök, amelyekkel azt bunkózzák le szerdán vagy pénteken, aki épp útban van. Ez nem tekinthető alkotmánynak, és nem azért, mert nem úgy hívják. Nem képes betölteni azt a pozíciót, hogy a teljes jogrend koronája legyen, nem is szánták arra, hogy a jogrendet hozzá mérjük. Pedig a jogrendben születő minden újabb szabályozást azon a prizmán keresztül vizsgálunk, hogy megfelel-e annak az alapvetésnek, amit az alkotmány tartalmaz. Természetesen nem lehet az első napok feladata egy új alkotmány elkészítése, ez többéves folyamat, állami vezérlés mellett egy olyan szabályozásnak kell létrejönnie, amelyet a társadalom is magáé­nak vall. Holmi adószabályok nem mérhetők az alkotmányozási problémához, viszont azokat egyszerűbb módosítani.

Kérdéses, hogy az Alaptörvényből a nagyon gyorsan mellőzendő rendelkezéseket, amelyek nem alkotmányosak, hogyan sikerül hatályon kívül helyezni. Ez függ attól, hogy a következő hatalom, amennyiben az nem a Fidesz lesz, mekkora parlamenti többséget szerez a választásokon. Azt gondolom, ha valaki harcba száll, akarjon győzni. Legyen az a célja az ellenzéknek, hogy kétharmaddal győz, állítsa vissza a jogrendet, és hozzon létre olyan alkotmányos szabályozást, ami soha többet nem teszi lehetővé azt, hogy a kétharmados országgyűlési többség birtokában így föl lehessen forgatni a társadalmat, a társadalmi szabályozást.

MN: Kétharmad helyett négyötödös többséghez kötni az alkotmányozó többséget?

BP: Sokféle technikát ismer a világ. Az 1989–1990-es tárgyalások során senki sem tudta, nem tudtuk elképzelni, hogy kétharmadot valaki egyedül elér. Időzített bombán ültünk. Valaki elérte. Nem vagyok megértéssel a Fidesz iránt. Igen nagyfokú kulturáltságot és önmérsékletet, a társadalom őszinte megbecsülését kell feltételeznem arról, aki a kétharmad birtokában a jogosítványaival nem él vissza. A Fidesz visszaélt.

MN: Ez reális várakozás, ismerve az emberi természetet?

BP: A koalíció 1994–1998 között alkotmányozhatott volna, de volt bennük annyi önmérséklet, hogy ehelyett jött a négyötödös közbeiktatás, amit később a Fidesz azonnal elsöpört. (Az MSZP–SZDSZ koalíció olyan szigorítást épített be, amely szerint csak az Országgyűlés négyötödének hozzájárulásával indulhat meg az alkotmányozási folyamat. Ez a korlát 2010 után megszűnt, az Alaptörvényben már nem szerepel – F. SZ. E.) De azt hiszem, hogy reális egy ilyen várakozás. Ne feltételezzük azt, hogy az ember alapvetően rossz. Akkor se, ha most az bizonyosodott be, hogy az. Valami olyan szabályozást kell létrehozni, amely szerint nem elég a kétharmad egyszeri elérése. Erre sokféle technika van. Az alkotmányban el lehet helyezni örökkévalósági elemeket is, amelyek változtathatatlanok. Lehet két parlamenti ciklust megkövetelni hozzá. Fel lehet emelni a kétharmadot négyötödre. Persze ezt is elérheti valaki, szóval a botnak mindig van vége. Nagyon pesszimistának kell lenni a szabályozásban, a legrosszabbal kell számolni, vagy olyan szabályozást kell létrehozni, amellyel nem élhet vissza a rossz ember sem. Mivel egyszer nagyon-nagyon ráfáztunk erre, minden garanciát bele kell tenni egy következő alkotmányba. Ezzel együtt bízni kell abban, hogy nem rossz ember lesz a következő.

MN: A társadalomnak van igénye arra, hogy ez a széles egyeztetés megvalósuljon? Mert ez még az 1989-es alkotmány elfogadásakor is dilemma volt, hogy mennyiben fontos ez a társadalom számára, az egyének mennyire érzik a saját maguk problémájának, látnak-e tovább a villanyszámlánál.

BP: Ne nézzük ennyire butának az embere­ket. De annyira kritikusnak se, hogy a nevelés ne fogna rajtuk. Az állam nevel, a társadalom számára egy kicsit apaként funkcionál. Ha pocsékul viselkedik, akkor pocsék lesz a nevelt – a társadalom is sajnos. Ha én nem éltem volna meg ezt a mostani kort, ami 2010-től zajlik, akkor a borzalmas társadalmakat nem tudnám szellemileg átélni. Most látom, hogyan lesz az emberből rossz. Ezt tudom mondani arra, hogy a társadalom igényli-e a törődést. Ha afelé tereljük, hogy az emberi szabadságjog érték, nem pedig botlatókő, érteni fogja, hogy az ő érdekében van. Számít, ha ez hangzik el ahelyett, hogy inkább kilépünk az Európai Unióból, mert ott ilyesmiket követelnek, vagy hogy ellenünk van az unió, mert ezt kéri rajtunk számon. Az állam sajnos negatív és hál’ istennek pozitív irányba is képes markánsan alakítani a társadalom szemléletét. Ebből nagyon sok baj is származott, de nagyon sok bajból ki tudott törni végül is a társadalom egy ellentétes hatás gyakorlásával.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

A puritán

A puritán már kora gyermekkorában nagyon puritán volt. Mondták is a pedagógusok a szülői értekezleten, hogy jó gyerek, csak egy kicsit puritán. Aztán, az értekezlet végén, hogy ne hallja a többi szülő, Aranka néni megsúgta, valójában a puritán a legpuritánabb az osztályban, meglehet, az egész iskolában, jobb lesz, ha odafigyelnek rá.

Költözik a hivatal

Lassan tíz éve jelent meg a Magyar Közlönyben az a kormányhatározat, amely szerint a Nemzetgazdasági Minisztériumnak a Várnegyedbe kell költöznie, a „Budapest I. kerület, Szentháromság tér 6. szám alatti ingatlanba”.

Fájni fog

A tengerentúlon immár hivatalos forrásból is áradnak az oltásszkeptikus sugalmazások, amelyeket egy gyanús vizsgálat hivatott alátámasztani. Az ilyesfajta nemzetközi példák itthon is felerősítik az oltáskerülők hangját.